Formula 1 - alennustila

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Daniil Kvjat ei pidä asvalttiturva-alueista.
– Monza on suosikkiratani. Jokainen mutka tarjoaa tunteen siitä, että on tekemässä jotain erityistä – Lesmo 1 ja 2, Ascari, joka mutka, hän sanoi.

– Parabolicaa valitettavasti muutettiin hiukan. Muutokset ovat siellä merkittäviä, eikä kokemus ole täysin sama kuin ennen. On yhä puskettava kovaa, mikä vaatii ajotekniikkaa, mutta virheistä ei enää joudu maksamaan yhtä kalliisti.

– Rata on kuitenkin kaiken kaikkiaan yhä uskomaton. Tärkeä rata minun menneisyydessäni ja minä rakastan sitä.
http://www.suomif1.com/2015/08/dani-kvjat-pettynyt-muutoksiin-monzassa/
Olisivat laittaneet vaikka sen heti jarrutuksen jälkeisen alueen asvalttiin, ei koko mutkaa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Suosittelen sinua katsomaan Youtubesta videon vuoden 1999 Span kisassa sattuneesta Ricardo Zontan ulosajosta, niin huomaat hyvin sen mitä tapahtuu kun F1-auto liukuu kovalla vauhdilla kylki edellä hiekkapintaiselle turva-alueelle.
Kuski kävelee loukkaantumatta pois autosta?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
huutelen sivusta melkein aiheeseen liittyvää

Kuski kävelee loukkaantumatta pois autosta?
Ja se on hienoa se. Tässä vielä itse kolari.
Turvallisuuden, ja sen vuoksi kehitetyn tekniikan, kannalta se meni juuri niinkuin pitikin: auto hajoaa ympäriltä kuluttaen törmäysenergiaa. Kuski saa ilmaisen vuoristorata-ajelun, muttei muuta. Oli parin viikon päästä seuraavassa kisassa.

Palaan aiempiin mietintöihin: mielestäni aika yksiulotteista ajattelua vaatia vaikkapa kaikkia ulosajoalueita hiekkabunkkereiksi. Tai asfalteiksi. Tai nurmeksi. Ei ne vaan toimi aina samalla tavalla, eikä yhtä ainoaa oikeata ratkaisua ole olemassa. Kaikki valinnat on kompromisseja.
Jos vaikka Suzukan viimeisen shikaanin ulosajoalue laitettais 100% hiekaksi, tai 100% asfaltiksi, niin se vaikuttaisi eri tavalla eri kilpasarjoihin.
Asfaltti: Fykköset vois vetää huolella leveäksi asfalttialueelle, ja kansa kyrsiintyisi kun jengi saa vetää pihalle ilman kunnon seuraamuksia, mutta prätkäjengi huokailisi helpotuksesta kun joku vetää puolittaisen high-siderin, saa jarrutettua asfalttialueella ja pidettyä koneen poissa valleista.
Hiekka: Maldonado vetäis joka sessiossa itsensä hiekoille, ja naurua riittäis, mutta jos Kimi tekis kisassa saman, alkais ratasuunnitelijan syyttely. Kolmekymmentä Forumilaista lähettäis tappouhkauksia Tilkelle. Seuraavalla viikolla Japanin kansallisessa prätkäsarjassa Random Pingpong vetää hiekoille, hetken aikaa pyörii sekä kuski että prätkä, prätkä tönii päätä ja Random on kuus viikkoa koomassa.
Eikä nuo paskat esimerkit liene kaukaa haettu; eihän tästä montaa vuotta ole kun Kato(?) veti prätkällä mutkan suoraksi ja kuoli. Ja F1:ssä tuo ei todellakaan ole sarjan vaarallisin mutka.

Tai joku Monzan Parabolica... F1-jengi vetää herneet nenään kun tehdään vähän muutoksia.
F1 on toki kuningaslaji, sehän on selvä. Ja kerää isoimmat yleisöt. Hetkellisesti. Mutta ei kellään ole varaa pyhittää rataa pelkästään F1:lle. Pitää ajatella kokonaisuutta.
F1 ajaa Monzassa alle 6,5 tuntia vuodessa. Huomio.



Ja mitä tulee F1-ohjaamoiden suojaamiseen: jos niitä nyt ylipäänsä (heh) on tarvetta kattaa, ainoa oikea ratkaisu on ollut olemassa jo vuosia:



 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Ja mitä tulee F1-ohjaamoiden suojaamiseen: jos niitä nyt ylipäänsä (heh) on tarvetta kattaa, ainoa oikea ratkaisu on ollut olemassa jo vuosia:

Ei meikäläinen ainakaan suljetuista ohjaamoista pahastuisi. Aikoinaan ajettiin avokypärässä ja ajolaseissa, sitten tuli umpikypärät, tämä olisi seuraava askel. Kunhan vain säilyy tiettyjä eroja protoihin, kuten yksipaikkaisuus vrt. protojen teoreettinen kaksipaikkaisuus, ja avopyöräisyys (jota IndyCarin ja Formula E:n perät jossain määrin loukkaavat).

En sitten tiedä, miten avopyöräautoissa tuo sivulle aukeava ovi toteutettaisiin. Sivulle sen kuitenkin pitäisi aueta; katollaan olevaan autoon jäisi loukkuun, jos se aukeaisi ylös. Sellaistakin on sanottu, että LMP-tyyppinen ohjaaamo ei sopisi avopyöräisille, koska yksipaikkainen ohjaamo olisi liian pieni. Tosin taitaa DeltaWingin/ZEODin kaksipaikkaisuus olla aika teoreettista ja silti sen ohjaamo on suljettu, joten kyllä kai sen yksipaikkaiseenkin autoon saisi sovitettua.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
joo, tollainern LPM-prototyyppinen ratkaisu on varmaan nykyformulassa mahdoton. Mersun ehdottamaa kaarta ei saa auki auton olessa katolleen ja onhan se aika hölmön näköinen. Sellainen kaari voisi toimia, mutta kuskin poistuessa sen pitäisi avautua ohjaamon sisään eikä ulospäin.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Ja se on hienoa se. Tässä vielä itse kolari.
Turvallisuuden, ja sen vuoksi kehitetyn tekniikan, kannalta se meni juuri niinkuin pitikin: auto hajoaa ympäriltä kuluttaen törmäysenergiaa. Kuski saa ilmaisen vuoristorata-ajelun, muttei muuta. Oli parin viikon päästä seuraavassa kisassa.

Palaan aiempiin mietintöihin: mielestäni aika yksiulotteista ajattelua vaatia vaikkapa kaikkia ulosajoalueita hiekkabunkkereiksi. Tai asfalteiksi. Tai nurmeksi. Ei ne vaan toimi aina samalla tavalla, eikä yhtä ainoaa oikeata ratkaisua ole olemassa. Kaikki valinnat on kompromisseja.
Jos vaikka Suzukan viimeisen shikaanin ulosajoalue laitettais 100% hiekaksi, tai 100% asfaltiksi, niin se vaikuttaisi eri tavalla eri kilpasarjoihin.
Asfaltti: Fykköset vois vetää huolella leveäksi asfalttialueelle, ja kansa kyrsiintyisi kun jengi saa vetää pihalle ilman kunnon seuraamuksia, mutta prätkäjengi huokailisi helpotuksesta kun joku vetää puolittaisen high-siderin, saa jarrutettua asfalttialueella ja pidettyä koneen poissa valleista.
Hiekka: Maldonado vetäis joka sessiossa itsensä hiekoille, ja naurua riittäis, mutta jos Kimi tekis kisassa saman, alkais ratasuunnitelijan syyttely. Kolmekymmentä Forumilaista lähettäis tappouhkauksia Tilkelle. Seuraavalla viikolla Japanin kansallisessa prätkäsarjassa Random Pingpong vetää hiekoille, hetken aikaa pyörii sekä kuski että prätkä, prätkä tönii päätä ja Random on kuus viikkoa koomassa.
Eikä nuo paskat esimerkit liene kaukaa haettu; eihän tästä montaa vuotta ole kun Kato(?) veti prätkällä mutkan suoraksi ja kuoli. Ja F1:ssä tuo ei todellakaan ole sarjan vaarallisin mutka.

Tai joku Monzan Parabolica... F1-jengi vetää herneet nenään kun tehdään vähän muutoksia.
F1 on toki kuningaslaji, sehän on selvä. Ja kerää isoimmat yleisöt. Hetkellisesti. Mutta ei kellään ole varaa pyhittää rataa pelkästään F1:lle. Pitää ajatella kokonaisuutta.
F1 ajaa Monzassa alle 6,5 tuntia vuodessa. Huomio.
Oikeassa olet siinä, että pitäisi miettiä paljon enemmän sitä, mihin voitaisiin laittaa mitäkin pinnoitetta. Mutta käsittääkseni olet sikäli väärässä, että 1) mopopojat ymmärtääkseni suosivat itse asiassa hiekkaturva-alueita (en osaa eritellä miksi, mutta näin olen ymmärtänyt että pitävät sitä turvallisempana) ja 2) Monzassa ajaa vähän muitakin kuin ykköset ja mopot, eli jaottelusi on sanoakseni simplistinen; esim. GT-sarjat, ELMS, erilaisia touringcar-sarjoja ja sen sataseittemän pikkuvornulaluokkaa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Oikeassa olet siinä, että pitäisi miettiä paljon enemmän sitä, mihin voitaisiin laittaa mitäkin pinnoitetta. Mutta käsittääkseni olet sikäli väärässä, että 1) mopopojat ymmärtääkseni suosivat itse asiassa hiekkaturva-alueita (en osaa eritellä miksi, mutta näin olen ymmärtänyt että pitävät sitä turvallisempana) ja 2) Monzassa ajaa vähän muitakin kuin ykköset ja mopot, eli jaottelusi on sanoakseni simplistinen; esim. GT-sarjat, ELMS, erilaisia touringcar-sarjoja ja sen sataseittemän pikkuvornulaluokkaa.
1) varmaan juurikin siksi, että se hidastaa tehokkaammin. Toki siinä voltit lentää helpommin, mut ei liu'uta kahta sataa muuriin
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Vaikka F1 onkin, ehkä, näkyvin kisaluokka niin kaikkea ei pitäisi tehdä sen vaatimusten mukaan vaan vetää vaikka 10-20 luokan keskiarvo ja
tehdä radat sen mukaan.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Vaikka F1 onkin, ehkä, näkyvin kisaluokka niin kaikkea ei pitäisi tehdä sen vaatimusten mukaan vaan vetää vaikka 10-20 luokan keskiarvo ja
tehdä radat sen mukaan.
No kun F1 viedään olemattoman autourheilukulttuurin maihin, niin ei niillä radoilla sen lisäksi muuta kuin joku miljonääri urheiluautoillaan aja.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Eikö ole huolestuttavaa, että kilpailut ovat viihdyttävimpiä silloin, kun ne ajetaan olosuhteissa, joissa ykkösten erityispiirteet (pito ja teho) eivät pääse oikeuksiinsa? Mitä optimaalisempia ovat olosuhteet, sitä todennäköisemmin kilpailut ovat tylsiä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Eikö ole huolestuttavaa, että kilpailut ovat viihdyttävimpiä silloin, kun ne ajetaan olosuhteissa, joissa ykkösten erityispiirteet (pito ja teho) eivät pääse oikeuksiinsa? Mitä optimaalisempia ovat olosuhteet, sitä todennäköisemmin kilpailut ovat tylsiä.
Osa viihdyttävyydestä tulee siitäkin, että tilanteet ovat normaalista järjestyksestä poikkeavia. Itse en ainakaan varsinaisesti nauti Indycarin menosta, missä erot ovat aina kymmenyspeliä ja voitot ratkeavat enemmän tuurilla kuin absoluuttisesti tekemällä asiat radalla oikein. Sellainen on aika aivotonta viihdettä, jossa pääosaa ei näyttele ajotaito ja taktikointi vaan mäiske ja meininki.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö ole huolestuttavaa, että kilpailut ovat viihdyttävimpiä silloin, kun ne ajetaan olosuhteissa, joissa ykkösten erityispiirteet (pito ja teho) eivät pääse oikeuksiinsa? Mitä optimaalisempia ovat olosuhteet, sitä todennäköisemmin kilpailut ovat tylsiä.
Ei ole huolestuttavaa, se on loogista. Kun kaikki toimii kaikilla optimaalisesti, mitään yllättävää ei tapahdu. Yllätyksiin ja äkillisiin heittoihin suorituskyvyssä tarvitaan nimenomaan jotain muuta kuin miten asioiden tiimeissä haluttaisiin menevän.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ei ole huolestuttavaa, se on loogista. Kun kaikki toimii kaikilla optimaalisesti, mitään yllättävää ei tapahdu. Yllätyksiin ja äkillisiin heittoihin suorituskyvyssä tarvitaan nimenomaan jotain muuta kuin miten asioiden tiimeissä haluttaisiin menevän.
Samoilla linjoilla. F1-maailmassa ei yleensä jätetä mitään sattuman varaan vaan kaikki pyritään optimoimaan ihan viimeiseen asti. Jos nyt päätettäisiin että kaikki kisat ajetaan märällä radalla niin tallit panostaisivat kaikkensa että vehkeet saadaan toimimaan äärimmäisen hyvin juuri sateessa, ja kohta oltaisiinkin taas tilanteessa että siellä olisi jatkuvasti samat autot ja kuljettajat kärjessä (toki liukkaalla radalla virheiden mahdollisuus on aina suurempi). Sitten ehkä kävisikin niin että kun ajettaisiinkin väliin kuiva kisa niin siinä nähtäisiinkin yllättäviä tilanteita ja lopputuloksia kun olosuhteet poikkeaisivat siitä mihin autot on optimoitu.

EDIT: Mm. tämän takia toivoisikin että F1:ssä ei ihan niin pitkälle vakioitaisi esim. noita ratoja vaan olisi paljon ihan täysin toisistaan poikkeavan tyylisiä ratoja, niin silloin ehkä olisi vähän enemmän yllätysmahdollisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Jos nyt päätettäisiin että kaikki kisat ajetaan märällä radalla niin tallit panostaisivat kaikkensa että vehkeet saadaan toimimaan äärimmäisen hyvin juuri sateessa, ja kohta oltaisiinkin taas tilanteessa että siellä olisi jatkuvasti samat autot ja kuljettajat kärjessä
Enpä usko. Sadekelillä tehtäisiin paljon enemmän virheitä. Vaikka hyvät erottuisivat huonoista, niin silti yllätyksellisyyttä ja taistelua olisi paljon enemmän.

Pidän omituisena, että samat ihmiset, jotka valittavat jonossa ajelusta ja ennustettavista tuloksista, vastustavat muutoksia, joilla sattuman ja ajotaidon merkitystä korostettaisiin.

Joskus tuntuu siltä, että lajin seuraajat olettavat kilpailun olevan tylsä. Jos se ei ole tylsä, niin se on iloinen poikkeus. Harvemmat näyttävät vaativan, että kaikkien kilpailujen pitäisi olla yllätyksellisiä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Enpä usko. Sadekelillä tehtäisiin paljon enemmän virheitä. Vaikka hyvät erottuisivat huonoista, niin silti yllätyksellisyyttä ja taistelua olisi paljon enemmän.

Pidän omituisena, että samat ihmiset, jotka valittavat jonossa ajelusta ja ennustettavista tuloksista, vastustavat muutoksia, joilla sattuman ja ajotaidon merkitystä korostettaisiin.
Kyllähän minä sanoinkin että toki sateella virheiden mahdollisuus on aina suurempi joten tietenkin kilpailuissa olisi enemmän yllätysmomenttia jos kaikki kisat ajettaisiin märällä. Mutta edelleen väitän että jos kaikki kisat ajettaisiin märällä radalla niin kyllä siellä hyvin pitkälti muodostuisi se tietty vakiojoukko joka kärjestä löytyisi, ja yllätyksellisyyttä olisi huomattavasti vähemmän kuin nyt silloin tällöin nähtävissä sadekelin kisoissa. Tämä ihan vaan siksi että tallit optimoisivat autonsa toimimaan juuri noissa olosuhteissa ja kaikki yllätyksen mahdollisuudet pyrittäisiin minimoimaan.

Ja minähän en siis missään nimessä vastusta jos kisoihin lisätään yllätyksellisyyttä tuovia elementtejä (vaikka ehkä tuo radan keinotekoinen kastelu jo menisi vähän yli).
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ensimmäisen 20 kierroksen aikana radalla vallitsivat olosuhteet jotka tarjosivat parhaan mahdollisen F1-kisan. Rata vieläpä kuivui yllättävän hitaasti kovasta tuulesta huolimatta. Oli juuri sopivan kosteaa niin että vesi ei haitannut näkyvyyttä, mutta toisaalta renkaiden pito ei ollut täydellinen. Kuljettajien taidot ja autojen ajo-ominaisuudet tulivat hienolla tavalla esille. Juuri ennen ensimmäisiä pysähdyksiä oli vieläpä sellainen tilanne, että oikeaa rengasvalintaa ei ollut olemassa, koska uusia välikelinrenkaita ei kannattanut enää ottaa ja toisaalta rata oli vielä liian kostea slickseille. Ei auttanut muu kuin taistella melko loppuunkuluneilla renkailla radalla. Hamiltonilla ja Vettelillä oli muuten eniten vaikeuksia renkaiden kanssa alussa ja he tulivatkin ensimmäisenä (ei liian aikaisin) vaihtamaan ne slickseihin. Loppukisa sujuikin heiltä sitten paremmin.

Ainakaan USA:n GP:ssä F1 ei ollut alennustilassa vaan nähtiin sellainen kisa joiden takia uskoisin meidän kaikkien lajia seuraavan. Välillä tulee montakin tylsää kisaa väliin, mutta ne kestää kun tietää että välillä tulee väkisinkin näitä hyviä kisoja.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ainakaan USA:n GP:ssä F1 ei ollut alennustilassa vaan nähtiin sellainen kisa joiden takia uskoisin meidän kaikkien lajia seuraavan. Välillä tulee montakin tylsää kisaa väliin, mutta ne kestää kun tietää että välillä tulee väkisinkin näitä hyviä kisoja.
Just näin.
Ja sama HC versiona: Välillä tulee parikin tylsää kautta väliin, mutta ne kestää kun tietää että joskus tulee taas väkisinkin niitä hyviä kausia.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Just näin.
Ja sama HC versiona: Välillä tulee parikin tylsää kautta väliin, mutta ne kestää kun tietää että joskus tulee taas väkisinkin niitä hyviä kausia.
Toivottavasti jo ensi kaudella Mersun ja Ferrarin kuntokäyrät leikkaavat ja tulisi tasaisia vääntöjä voitoista.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Kimi, lähtöruutu kolmas. Perushyvä ajo, sijoitus kolmas.

Vettel, lähtöruutu kuudestoista. Perushyvä ajo, sijoitus neljäs.

Todellinen autourheilun kuninkuusluokka.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mersun ylivoima, ne prosentit mitä ne oli 86% kaikista pisteista tai jotain ja yli 30 pallia. Onhan tuo ihan naurettavaa ja tuhoaa sarjan uskottavuutta.
 
Ylös