Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Tosiaan kun noista nostureista on ollut puhe, niin tuokin olisi saatu nostettua kuorma-auton lavalle reunan yli hiabilla.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Juleshan ajoi tuosta kerran jo ohi, kun Sutil oli jo lipsauttanut ulos. Vasta seuraavalla kierroksella ajoi itse ulos. Kai tallit saavat vielä vaaratilanteista ja tuplakeltaisista kuljettajille tiimiradiossa kertoa?
Sutil oli Bianchin perässä, kun ajoi ulos. Ilmoitus keltaisista lipuista tulee myös rattiin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
edelleen, helppoa se on nyt jälkeen päin huudella.
Kyllä, helppoa se on, mutta miten ikinä tulisi epäkohtiin muutoksia, jos asenne on: jälkiviisastelu on turhaa ?

Virheistä tällaisissa asioissa juurikin on otettava opiksi ja tehdä tarvittavat korjaukset. Se ei ilman jälkiviisastelua onnistu.
 
Viimeksi muokattu:

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Varmaan tässä kohtaa pätee Bianchin kohdalla että "no news is good news". Japanissahan kello on jo pitkälti iltapäivää. Tällä hetkellä ainakin minun oletus on että selviää ja toipuu normielämään, eri asia sitten että onko minkäänlaista autourheilu-uraa jäljellä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5501
1) Bianchi oli Sutilin edellä, kun Sutil ajoi pihalle (näin ainakin luin päivällä jostain suomalaisesta F1-mediasta). Tästä 5sek ja tuli keltaiset ja oliko 10sek, kun tuli tuplakeltaiset. Jules ei siis välttämättä tiennyt, että joku on pihalle mennyt
Siellä oli tuplakeltaiset. Vaikkei tiimi olisi sanonut mitään, niin jo tuplakeltaisista tietää, että siellä on tapahtunut jotain.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ajetaan sään mukaan?
Näkyvyyden huonontuessa pitää hiljentää.
Suomen tieliikennelait eivät päde Formula 1:ssä. Kukaan ei siellä hiljentele vaikka näkyvyys hieman heikkenisikin. Kilpa-autoilussakin käytetään jopa termiä pimeään mutkaan ajaminen ja nämä ovat jopa tiettyjen ratojen ominaisuuksia. Ei hiljennellä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ei yksikään kilpa-ajaja hidasta ennenkö on pakko. Säälittävää yrittää vierittää syytä kuskille. Ei F1 säännöt anna mitään pelivaraa himmailla keltaisten lippujen alueella. Tuomariston tehtävä on laittaa red flag tai SC, jos kuskien on tarvetta hiljentää. Ilman jompaa kumpaa siellä on kisa käynnissä ja vauhtia sen mukaisesti.

Ei edes safety car kyltti yksinään tepsi, vaan siihen sisältyy kierrosaikarajoitus. Tuo nopeusrajoitus mahdollistaa hiljentämisen onnettomuuspaikalla, kun on varmuus että muut menettää aikaa tasan yhtä paljon.
Saatoin missata pointin kokonaan, mutta mielestäni noi keltaisen lipun säännöt on varsin selkeät ja FIA on tehostanut niiden valvontaa tälle kaudelle:
"Formula 1 drivers will face increased scrutiny to ensure that they slow for yellow flags under new demands laid down by the FIA for 2014, AUTOSPORT can reveal.

The introduction of a new marshalling system for 2014 means that the FIA is better able to examine how fast drivers are in individual segments of the track."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/113153
Niin, mietippä sääntöä kilpailijan näkökulmasta. Kukaan ei anna sulle takaisin sitä erotusta, jos hiljennät enempi kuin muut. Jos halutaan, että kilpakuski hiljentää, se edellyttää että hänelle taataan että muut hiljentää tasan yhtä paljon. Sitähän keltaiset liput ei tee, vaan kuskit koittaa himmailla tasan sen verran että sääntökirjain täyttyy.

Turvallinen nopeus, jossa auto ei ole jatkuvasti vesiliirrossa, on jotain alle 100 kph. Normaali kisavauhti ko. paikassa oli noissa oloissa luokkaa 220 kph. Bianchi ajoi 200 onnettomuushetkellä, joka tuskin eroaa mitenkään siitä mitä kaikki muutkin 21 kuskia tekee vastaavassa tilanteessa. Kun se Bianchin nopeus jostain löytyi, niin joku voisi samasta lähteestä tutkia muiden kuskien nopeuksia samaan aikaan... Ei siellä kukaan vauhtia puolittanut - tai hidastanut edes 150 asti, en usko.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Jos nyt Mildh tai joku muu ihmettelee mitä se traktori siellä teki, niin se oli nostamassa sitä Sutilin autoa pois rengasvallien edestä jotta rata olisi jälleen turvallinen. Monacossa on nosturit (eikä traktoreita) koska turva-alueita ei käytännössä ole eikä traktoreilla voi mennä radalle. Pitkillä radoilla joilla on laajat turva-alueet ei koko aluetta kateta pelkillä nostureilla. Auto voi ihan yhtä lailla jäädä ihan asvaltin reunaan sadan metrin päähän ratareunuksesta. Pois se pitää saada sieltäkin ja siihen tarvitaan omillaan liikkuvia siirtoajoneuvoja.

Pahin virhe tapahtui siinä, ettei turva-autoa käytetty siihen mihin se on nimensä mukaan tarkoitettu, eli tuomaan kaikille turvaa tilanteissa joissa radalla ei ole normaali turvallisuustilanne. Sen sijaan sitä kyllä käytettiin kisan alussa niin innokkaasti että rata oli enää vain vähän märkä. Paljon menee valitettavasti myös Bianchin piikkiin, helppo sanoa näin jälkeenpäin että olisi pitänyt ajaa hiljempaa. Aika moni siitä samasta kohdasta selvisi ennen Bianchia.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Sinun mielestäsi kaikessa pitää siis olla kuolemanriski ja toiminnan luonne ja sitä kautta arvokkuus katoaa täysin, jos sitä pienennetään? Formula 1-sarja on kokenut vähän suurempiakin muutoksia kuin kuljettajan pään suojaaminen peräti kahdella eri elementillä olisi.
En mielestäni missään väittänyt, että pitäisi olla, mutta se nyt vaan on elämän karuja totuuksia, että kuolo korjaa meistä jokaisen. Sitä faktaa ei poisteta yli hyysäämisellä ja liioilla kielloilla. Se on niitä harvoja varmoja asioita tässä elämässä ja kannattaa hyväksyä jo varhain.

On siis toistaiseksi täysin mahdotonta eliminoida kuoleman mahdollisuus elämästä, joten on myös turhaa tappaa lajin mielenkiinto liialla turvallisuudesta kouhkaamisella. Viime vuosina ollaan menty hyvään suuntaan ja toivottavasti jatketaan samaan malliin. Ohjaamojen kattaminen ei kuitenkaan ole mikään yksiselitteinen ratkaisu joka poistaa kaikki riskit ja kuolemat lajista. Se tuo mukanaan omia ongelmia. Vaikeuttaa esim. kuljettajan poistamista romuttuneesta autosta, sitä paitsi se olisi tuskin tässäkään tilanteessa kuljettajaa suojannut.

Mielestäni ennemminkin tulisi puuttua kuljettajien tilannenopeuksiin keltaisten lippujen ja etenkin tupla keltaisten alueella. Näissäkin on mielestäni selvät säännöt, mutta niiden valvonta ja sanktiointi on luokattomasti retuperällä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Loko puhuu asiaa, ja toisekseen jos nykymeiningillä joku siellä hidastaisi 100-150 nopeuteen pimeässä mutkassa ja kaveri tulee takaa 200-220 nopeudella, niin tulee siitäkin melkoinen show. Tämä nostaa myös ison kysymyskerkin tuon automaattisen nopeusrajoittimen käytölle, jos se yhdellä ei toimikaan teknisen vian vuoksi.

En tiedä millä nopeudella Bianchi aikaisemmilla kierroksilla tuon mutkan ajoi, mutta käväisi kyllä mielessä, kun Häkkinen taannoin kertoili viimeisistä kierroksistaan voittaessaan Monacon GP, kuinka varikon pyydetttyä varmistella ja ajaa hitaammin, renkaat kylmenivät ja auto käyttäytyi mutkissa muutenkin täysin erilailla, koska vauhti oli eri ja ajolinjat ja ajoitukset muuttuivat. Tuossakin jos pudotetaan nopeutta 220:stä 200:aan voi ajolinjassa, radan muodoista aiheutua kaikennäköistä ohjelmaa. Tietyssä ns. väärässä kohtaa auto "keveneekin", kun se täydessä vauhdissa olisi nätisti mennyt ohi. Tämä siis myös syystä, että kuljettajat totuneet ajamaan limiitillä.

Faktoja aiheesta ei ole, pelkkää spekulaatiota liittyen mm. Häkkisen kommentteihin "varmisteluajamisesta".
 
Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Lähinnä ihmetyttää miksi ihmiset, joilla on hirveä tarve 'keskustella' ATK:ssa ei keksi mitään muuta synonyymia valittamiselle kuin itkemisen. Antaa aika heikon kuvan keskustelutaidosta.
Tää sai mut itkemään oikeasti. Sääliksi käy sua niin. :nope:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Jos nyt Mildh tai joku muu ihmettelee mitä se traktori siellä teki, niin se oli nostamassa sitä Sutilin autoa pois rengasvallien edestä jotta rata olisi jälleen turvallinen. Monacossa on nosturit (eikä traktoreita) koska turva-alueita ei käytännössä ole eikä traktoreilla voi mennä radalle. Pitkillä radoilla joilla on laajat turva-alueet ei koko aluetta kateta pelkillä nostureilla. Auto voi ihan yhtä lailla jäädä ihan asvaltin reunaan sadan metrin päähän ratareunuksesta. Pois se pitää saada sieltäkin ja siihen tarvitaan omillaan liikkuvia siirtoajoneuvoja.

Pahin virhe tapahtui siinä, ettei turva-autoa käytetty siihen mihin se on nimensä mukaan tarkoitettu, eli tuomaan kaikille turvaa tilanteissa joissa radalla ei ole normaali turvallisuustilanne. Sen sijaan sitä kyllä käytettiin kisan alussa niin innokkaasti että rata oli enää vain vähän märkä. Paljon menee valitettavasti myös Bianchin piikkiin, helppo sanoa näin jälkeenpäin että olisi pitänyt ajaa hiljempaa. Aika moni siitä samasta kohdasta selvisi ennen Bianchia.
Suurin syy sille, ettei nostureita voida käyttää on varmaan noiden turva-aluiden laajuus. Vaatisi aika pitkät nosturit että yllettäisiin radalle saakka, saatika että koko rata saataisiin katettua. Hmm. Katetut ratahallit ja nosturivinssit katossa...no ei kai sentään.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Eikö traktoreiden ympärille voisi asentaa ympyränmuotoisen turvakaaren? Indysarjassa tällaisia on kai ollut? Jos Bianchi olisi osunut tällaiseen turvakaareen, isku olisi ollut samanlainen kuin esim. Kimillä Silverstonessa.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Tosiaan kun noista nostureista on ollut puhe, niin tuokin olisi saatu nostettua kuorma-auton lavalle reunan yli hiabilla.
Hiabin ongelmana on se, että jo halutaan nostaa F1-auto pois radalta edes 20m päästä aidan takaa, tarvitaan jo todella iso kappaletavaranosturi.
Tässä tulee ongelma siinä, että pelkään nostamisen valmisteluun kuluu helposti jo 5-7 min. tukijalkojen levittämisen takia, saati sitten itse nosturi on hidasliikkeinen.
Toki tällä päästään tilanteeseen että ei ole traktoreita radalla, mutta aikaa kuluu tuhottomasti enemmän.
Itse pidän nykyistä järjestelmää silti parempana.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Vaikka siellä olisi kaytössä sata pitkällä puomilla varustettua nosturia, kuka sen koukun siihen autoon kiinni laittaa ellei ihminen? Onko tämän onnettoman ratavirkailijan henki arvottomampi kuin kuskin? Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, liikkuvat koneet tuovat edes jonkinlaista turvaa näille henkilöille.

Valitetteva onnettomuus, mutta ei sen tartte kuitenkaan sokaista meitä ja aiheuttaa mitään typeriä päätöksiä. Kuskit kyllä tietävät ammattinsa vaarat, kun potan päähänsä laittavat. Luulisin Julesinkin olevan edelleen samaa mieltä asiasta.
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Vaikka siellä olisi kaytössä sata pitkällä puomilla varustettua nosturia, kuka sen koukun siihen autoon kiinni laittaa ellei ihminen? Onko tämän onnettoman ratavirkailijan henki arvottomampi kuin kuskin? Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, liikkuvat koneet tuovat edes jonkinlaista turvaa näille henkilöille.

Valitetteva onnettomuus, mutta ei sen tartte kuitenkaan sokaista meitä ja aiheuttaa mitään typeriä päätöksiä. Kuskit kyllä tietävät ammattinsa vaarat, kun potan päähänsä laittavat. Luulisin Julesinkin olevan edelleen samaa mieltä asiasta.
Juuri näin. Itse en näe tarvetta muuttaa mitään, ainoastaan valistusta, vaikkakaan sitä tuskin kukaan kuski muistaa kun on kisatilanne päällä. Eli reilu nopeuden alennus tuplakeltaisilla rangaistuksen uhalla ja tässä asiassa FIA ei saisi joustaa yhtään. Mutta jos vanhat merkit pitävät paikkansa, tästä eteenpäin kun välikelinrenkaalla ei pysty ajamaan, tulee turva-auto radalle.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Sitä tuossa olen pohtinut hiljaa mielessäni että miksi sarjassa käytetään turva-autoa?

Varsinkin nyt kun on käytössä standardit ECU:t ei olisi mitenkään teknisesti mahdotonta tehdä tuomariston käytettäväksi taikanappi jonka painalluksen jälkeen autojen käytettävissä olevat tehot putoaisivat turva-auton takana köröttelyä vastaavalle tasolle.

Sillä nyt lähinnä että tuo olisi merkittävästi nopeampi toimenpide kun auton lähettäminen radalle.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Sitä tuossa olen pohtinut hiljaa mielessäni että miksi sarjassa käytetään turva-autoa?

Varsinkin nyt kun on käytössä standardit ECU:t ei olisi mitenkään teknisesti mahdotonta tehdä tuomariston käytettäväksi taikanappi jonka painalluksen jälkeen autojen käytettävissä olevat tehot putoaisivat turva-auton takana köröttelyä vastaavalle tasolle.

Sillä nyt lähinnä että tuo olisi merkittävästi nopeampi toimenpide kun auton lähettäminen radalle.
Ilman googlailematta, muistelisin jokin aika sitten olleen juttua siitä että tällainen systeemi onkin ollut kehityksen alla ja sitä on välillä testailtu autoissa. Vielä se teknologia ei ole kuitenkaan ilmeisesti ollut niin pomminvarmaa että olisi otettu jo käyttöön. Ehkä tällaiset onnettomuudet saavat kehitystyöhön lisää vauhtia.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös