Lähde?Nyt sitten tutkitaan kuka hidasti ja kuka ei. Lähtöruuturangaistuksia tiedossa?
Sutil oli Bianchin perässä, kun ajoi ulos. Ilmoitus keltaisista lipuista tulee myös rattiin.Juleshan ajoi tuosta kerran jo ohi, kun Sutil oli jo lipsauttanut ulos. Vasta seuraavalla kierroksella ajoi itse ulos. Kai tallit saavat vielä vaaratilanteista ja tuplakeltaisista kuljettajille tiimiradiossa kertoa?
Kyllä, helppoa se on, mutta miten ikinä tulisi epäkohtiin muutoksia, jos asenne on: jälkiviisastelu on turhaa ?edelleen, helppoa se on nyt jälkeen päin huudella.
Siellä oli tuplakeltaiset. Vaikkei tiimi olisi sanonut mitään, niin jo tuplakeltaisista tietää, että siellä on tapahtunut jotain.1) Bianchi oli Sutilin edellä, kun Sutil ajoi pihalle (näin ainakin luin päivällä jostain suomalaisesta F1-mediasta). Tästä 5sek ja tuli keltaiset ja oliko 10sek, kun tuli tuplakeltaiset. Jules ei siis välttämättä tiennyt, että joku on pihalle mennyt
Suomen tieliikennelait eivät päde Formula 1:ssä. Kukaan ei siellä hiljentele vaikka näkyvyys hieman heikkenisikin. Kilpa-autoilussakin käytetään jopa termiä pimeään mutkaan ajaminen ja nämä ovat jopa tiettyjen ratojen ominaisuuksia. Ei hiljennellä.Ajetaan sään mukaan?
Näkyvyyden huonontuessa pitää hiljentää.
Niin, mietippä sääntöä kilpailijan näkökulmasta. Kukaan ei anna sulle takaisin sitä erotusta, jos hiljennät enempi kuin muut. Jos halutaan, että kilpakuski hiljentää, se edellyttää että hänelle taataan että muut hiljentää tasan yhtä paljon. Sitähän keltaiset liput ei tee, vaan kuskit koittaa himmailla tasan sen verran että sääntökirjain täyttyy.Saatoin missata pointin kokonaan, mutta mielestäni noi keltaisen lipun säännöt on varsin selkeät ja FIA on tehostanut niiden valvontaa tälle kaudelle:Ei yksikään kilpa-ajaja hidasta ennenkö on pakko. Säälittävää yrittää vierittää syytä kuskille. Ei F1 säännöt anna mitään pelivaraa himmailla keltaisten lippujen alueella. Tuomariston tehtävä on laittaa red flag tai SC, jos kuskien on tarvetta hiljentää. Ilman jompaa kumpaa siellä on kisa käynnissä ja vauhtia sen mukaisesti.
Ei edes safety car kyltti yksinään tepsi, vaan siihen sisältyy kierrosaikarajoitus. Tuo nopeusrajoitus mahdollistaa hiljentämisen onnettomuuspaikalla, kun on varmuus että muut menettää aikaa tasan yhtä paljon.
"Formula 1 drivers will face increased scrutiny to ensure that they slow for yellow flags under new demands laid down by the FIA for 2014, AUTOSPORT can reveal.
The introduction of a new marshalling system for 2014 means that the FIA is better able to examine how fast drivers are in individual segments of the track."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/113153
En mielestäni missään väittänyt, että pitäisi olla, mutta se nyt vaan on elämän karuja totuuksia, että kuolo korjaa meistä jokaisen. Sitä faktaa ei poisteta yli hyysäämisellä ja liioilla kielloilla. Se on niitä harvoja varmoja asioita tässä elämässä ja kannattaa hyväksyä jo varhain.Sinun mielestäsi kaikessa pitää siis olla kuolemanriski ja toiminnan luonne ja sitä kautta arvokkuus katoaa täysin, jos sitä pienennetään? Formula 1-sarja on kokenut vähän suurempiakin muutoksia kuin kuljettajan pään suojaaminen peräti kahdella eri elementillä olisi.
Tää sai mut itkemään oikeasti. Sääliksi käy sua niin. :nope:Lähinnä ihmetyttää miksi ihmiset, joilla on hirveä tarve 'keskustella' ATK:ssa ei keksi mitään muuta synonyymia valittamiselle kuin itkemisen. Antaa aika heikon kuvan keskustelutaidosta.
Suurin syy sille, ettei nostureita voida käyttää on varmaan noiden turva-aluiden laajuus. Vaatisi aika pitkät nosturit että yllettäisiin radalle saakka, saatika että koko rata saataisiin katettua. Hmm. Katetut ratahallit ja nosturivinssit katossa...no ei kai sentään.Jos nyt Mildh tai joku muu ihmettelee mitä se traktori siellä teki, niin se oli nostamassa sitä Sutilin autoa pois rengasvallien edestä jotta rata olisi jälleen turvallinen. Monacossa on nosturit (eikä traktoreita) koska turva-alueita ei käytännössä ole eikä traktoreilla voi mennä radalle. Pitkillä radoilla joilla on laajat turva-alueet ei koko aluetta kateta pelkillä nostureilla. Auto voi ihan yhtä lailla jäädä ihan asvaltin reunaan sadan metrin päähän ratareunuksesta. Pois se pitää saada sieltäkin ja siihen tarvitaan omillaan liikkuvia siirtoajoneuvoja.
Pahin virhe tapahtui siinä, ettei turva-autoa käytetty siihen mihin se on nimensä mukaan tarkoitettu, eli tuomaan kaikille turvaa tilanteissa joissa radalla ei ole normaali turvallisuustilanne. Sen sijaan sitä kyllä käytettiin kisan alussa niin innokkaasti että rata oli enää vain vähän märkä. Paljon menee valitettavasti myös Bianchin piikkiin, helppo sanoa näin jälkeenpäin että olisi pitänyt ajaa hiljempaa. Aika moni siitä samasta kohdasta selvisi ennen Bianchia.
Hiabin ongelmana on se, että jo halutaan nostaa F1-auto pois radalta edes 20m päästä aidan takaa, tarvitaan jo todella iso kappaletavaranosturi.Tosiaan kun noista nostureista on ollut puhe, niin tuokin olisi saatu nostettua kuorma-auton lavalle reunan yli hiabilla.
Juuri näin. Itse en näe tarvetta muuttaa mitään, ainoastaan valistusta, vaikkakaan sitä tuskin kukaan kuski muistaa kun on kisatilanne päällä. Eli reilu nopeuden alennus tuplakeltaisilla rangaistuksen uhalla ja tässä asiassa FIA ei saisi joustaa yhtään. Mutta jos vanhat merkit pitävät paikkansa, tästä eteenpäin kun välikelinrenkaalla ei pysty ajamaan, tulee turva-auto radalle.Vaikka siellä olisi kaytössä sata pitkällä puomilla varustettua nosturia, kuka sen koukun siihen autoon kiinni laittaa ellei ihminen? Onko tämän onnettoman ratavirkailijan henki arvottomampi kuin kuskin? Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, liikkuvat koneet tuovat edes jonkinlaista turvaa näille henkilöille.
Valitetteva onnettomuus, mutta ei sen tartte kuitenkaan sokaista meitä ja aiheuttaa mitään typeriä päätöksiä. Kuskit kyllä tietävät ammattinsa vaarat, kun potan päähänsä laittavat. Luulisin Julesinkin olevan edelleen samaa mieltä asiasta.
Ilman googlailematta, muistelisin jokin aika sitten olleen juttua siitä että tällainen systeemi onkin ollut kehityksen alla ja sitä on välillä testailtu autoissa. Vielä se teknologia ei ole kuitenkaan ilmeisesti ollut niin pomminvarmaa että olisi otettu jo käyttöön. Ehkä tällaiset onnettomuudet saavat kehitystyöhön lisää vauhtia.Sitä tuossa olen pohtinut hiljaa mielessäni että miksi sarjassa käytetään turva-autoa?
Varsinkin nyt kun on käytössä standardit ECU:t ei olisi mitenkään teknisesti mahdotonta tehdä tuomariston käytettäväksi taikanappi jonka painalluksen jälkeen autojen käytettävissä olevat tehot putoaisivat turva-auton takana köröttelyä vastaavalle tasolle.
Sillä nyt lähinnä että tuo olisi merkittävästi nopeampi toimenpide kun auton lähettäminen radalle.