Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Minen kyllä ihan käsitä sitä, miksei jotain voisi muuttaa. Ainahan tapahtunut onnettomuus kuitenkin avaa enemmän mahdollisuuksia lisätä sitä turvallisuutta, kun ns. tavallisessa seesteisessä tilanteessa. Ihmiset ovat yleisesti avoimempia ottamaan ehdotuksia vastaan jne. Joskaan tämän Forumin ehdotukset tuskin kauhean kauas kantavat.

Eikä sen nyt välttämättä tarvitse olla nostureita radan varsilla, koska kuten totesit että nille ratahenkilöillekin täytyy jotain suojaa antaa. Mutta että kun tuolla kuitenkin rahaa pyörii niin helvetisti ja jengi vaan rikastuu, niin tuollaisten alleajosuojien lisääminen noihin traktoreihin ei voi olla liikaa vaadittu. Siitä hyötyisi turvallisuusmielessä kaikki, mutta rahaa jäisi rikkaille jaettavaksi hieman vähemmän.

Ylireagoinnit on asia erikseen, mutta esimerkiksi itse olen jo pidempään ihmetellyt ettei noille koneille ole tehty mitään vaikka mahdollisuuksia olisi. Edelleenkään en näe mitään syytä, miksei asiaan puututtaisi tai olisi voitu puuttua jo aikaisemmin.

Lajista ei koskaan saada 100%:sti turvallista, ennen kuin se viedään PS4:n virtuaaliseksi ja silloinkin voi pelkästä jännityksestä saada sydänkohtausken tai aivoverenvuodon. Mutta niin kauan kuin kisat ajetaan tuolla ulkoilmassa, noita turvallisuusasioita täytyy yrittää parantaa - aina, hamaan tappiin saakka - kuten on tähänkin saakka tehty.

Huonona esimerkkinä mm. Greg Mooren onnettomusu jonka jälkeen Indy autoihin otettiin HANS-käyttöön - tuskin olisi häntä kyseisessä tilanteessa auttanut mutta tuonut jenkkiautoilun puolella myös tuon niskavammoja ehkäisevän laitteen.

Monet, monet turvallisuutta lisäävät ratkaisut olisivat jääneet tekemättä, jos aina vedottaisiin siihen, että kaikki ylireagoi ja laji on vaarallinen jne. Näinhän oli jo silloin kun Lauda aikoinaan puhui turvallisuuden puolesta ja muita vaan nauratti.

Historia toistaa itseään jatkuvasti.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Loko puhuu asiaa, ja toisekseen jos nykymeiningillä joku siellä hidastaisi 100-150 nopeuteen pimeässä mutkassa ja kaveri tulee takaa 200-220 nopeudella, niin tulee siitäkin melkoinen show. Tämä nostaa myös ison kysymyskerkin tuon automaattisen nopeusrajoittimen käytölle, jos se yhdellä ei toimikaan teknisen vian vuoksi.
Sitä tuossa olen pohtinut hiljaa mielessäni että miksi sarjassa käytetään turva-autoa?
Ilman googlailematta, muistelisin jokin aika sitten olleen juttua siitä että tällainen systeemi onkin ollut kehityksen alla ja sitä on välillä testailtu autoissa. Vielä se teknologia ei ole kuitenkaan ilmeisesti ollut niin pomminvarmaa että olisi otettu jo käyttöön. Ehkä tällaiset onnettomuudet saavat kehitystyöhön lisää vauhtia.
Itse veikkasin myös ettei kyseinen värkki ole vielä riittävän varmatoiminen. Jos se käyttökuntoon turvallisena saadaan, niin ehdottomasti paras ratkaisu ongelmaan. Tarvittaessa autot voitaisiin vaikka pysäyttää radalle kokonaisuudessaan, varsinkin nyt kun niissä on akut mukana, niin liikeellelähtökin yleensä (Rosberggia lukuunottamatta) onnistuu.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Itse veikkasin myös ettei kyseinen värkki ole vielä riittävän varmatoiminen. Jos se käyttökuntoon turvallisena saadaan, niin ehdottomasti paras ratkaisu ongelmaan. Tarvittaessa autot voitaisiin vaikka pysäyttää radalle kokonaisuudessaan, varsinkin nyt kun niissä on akut mukana, niin liikeellelähtökin yleensä (Rosberggia lukuunottamatta) onnistuu.
Tässä toimisi sama systeemi kuin turva-auton tullessa radalle jolloin ei saa ylittää tiettyä tavoiteaikaa.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Loko puhuu asiaa, ja toisekseen jos nykymeiningillä joku siellä hidastaisi 100-150 nopeuteen pimeässä mutkassa ja kaveri tulee takaa 200-220 nopeudella, niin tulee siitäkin melkoinen show. Tämä nostaa myös ison kysymyskerkin tuon automaattisen nopeusrajoittimen käytölle, jos se yhdellä ei toimikaan teknisen vian vuoksi.
Oletat ilmeisesti että ao järjestelmän asennuksen jälkeen kuljettajasta tulee täysi idiootti joka painaa täysillä vaikka radanvarressa heiluu keltaiset ja ratti vilkkuu joulukuusena. :eek:

Miksi varikkosuoran rajoitinta ei voisi käyttää keltaisilla alueilla?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Oletat ilmeisesti että ao järjestelmän asennuksen jälkeen kuljettajasta tulee täysi idiootti joka painaa täysillä vaikka radanvarressa heiluu keltaiset ja ratti vilkkuu joulukuusena. :eek:
Se hetki kun tuo järjestelmä kytkeytyy muilla päälle ja yhdellä ei, siihen ei montaa sekuntia tarvita, kun ollaan yllättävässä tilanteessa. Esimerkiksi nyt vaikkapa kesken Eau Rougen tai tuo Japanin pimeä vasemmalle kääntyvä nopea mutka. Voipi silti olla että on parempi niinkin, kuin ei järjestelmää ollenkaan.

Varikkonopeusrajoittimen laittaa kuljettaja itse päälle. Ongelma ei ole varsinainen rajoitin vaan se, miten se rajoitin saadaan kaikille päälle mahdollisimman samanaikaisesti ja turvallisesti.
 

Conrod

Member
Liittynyt
30.12.2013
Viestit
10
USA/HANS

HANSin kova vastustaja Dale Earnhart olisi luultavasti hengissä, jos olis suostunut käyttämään.

.. ja toivotaan Bianchille parasta ..
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Varsinkin nyt kun on käytössä standardit ECU:t ei olisi mitenkään teknisesti mahdotonta tehdä tuomariston käytettäväksi taikanappi jonka painalluksen jälkeen autojen käytettävissä olevat tehot putoaisivat turva-auton takana köröttelyä vastaavalle tasolle.
Tämä oli vaimokkeeni ensimmäinen kysymys onnettomuudesta kuultuaan. Että miksei tuollaista järjestelmää ole. Enpä oikein osannut sanoa mitään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä oli vaimokkeeni ensimmäinen kysymys onnettomuudesta kuultuaan. Että miksei tuollaista järjestelmää ole. Enpä oikein osannut sanoa mitään.
Yksi taannoinen peruste oli se, että systeemin kytkeytyminen päälle sattumanvaraisessa kohdassa rataa on sinällään riski. Esim. keskellä nopeaa mutkaa lähtee perä irti, jos takarenkaiden pyörimisnopeus yllättävästi hidastuu.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Yksi taannoinen peruste oli se, että systeemin kytkeytyminen päälle sattumanvaraisessa kohdassa rataa on sinällään riski. Esim. keskellä nopeaa mutkaa lähtee perä irti, jos takarenkaiden pyörimisnopeus yllättävästi hidastuu.
Rattiin olisi helppo laittaa iso punainen vilkkuvalo, joka ilmoittaa kuskille että kytkee rajoittimen päälle heti kun vain pystyy.

e: Ylen Jälkihiessä oikeat "f1-asiantuntijat" antoivat ymmärtää, että onnettomuuden syy oli puhtaasti raha. Hienoa kertoa suurelle yleisölle tuollaisia paskaa, kun ei nähtävästi oltu katsottu koko kisaa.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Safety Carin käyttökynnys on monesti kovin matala. Eilen kun sitä sitten oikeasti olisi tarvittu, auto jätettiin varikolle odottamaan vielä pahempaa kolaria.

Safety Carin käyttöä pitäisi lisätä nykyisestä. Hinauskalusto radalle vasta kun safety car -köröttely on alkanut.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Safety Carin käyttökynnys on monesti kovin matala. Eilen kun sitä sitten oikeasti olisi tarvittu, auto jätettiin varikolle odottamaan vielä pahempaa kolaria.

Safety Carin käyttöä pitäisi lisätä nykyisestä. Hinauskalusto radalle vasta kun safety car -köröttely on alkanut.
Lähinnä käyttää sitä silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Köröttely turva-auton perässä kunnes ollaan jo välikelinrengas-oloissa on liioittelua. Turva-auton pitäminen varikolla kun radalla on kovavauhtisen mutkan ulkokaarteessa traktori ja ratahenkilökuntaa on erikoinen päätös.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Lähinnä käyttää sitä silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Köröttely turva-auton perässä kunnes ollaan jo välikelinrengas-oloissa on liioittelua. Turva-auton pitäminen varikolla kun radalla on kovavauhtisen mutkan ulkokaarteessa traktori ja ratahenkilökuntaa on erikoinen päätös.
Sitä se on.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Sitä tuossa olen pohtinut hiljaa mielessäni että miksi sarjassa käytetään turva-autoa?

Varsinkin nyt kun on käytössä standardit ECU:t ei olisi mitenkään teknisesti mahdotonta tehdä tuomariston käytettäväksi taikanappi jonka painalluksen jälkeen autojen käytettävissä olevat tehot putoaisivat turva-auton takana köröttelyä vastaavalle tasolle.

Sillä nyt lähinnä että tuo olisi merkittävästi nopeampi toimenpide kun auton lähettäminen radalle.
Le Mansissahan kuskien pitää tietyissä tilanteissa kytkeä 50? kph rajoitin.

Siis silloin kun esim ratavirkailijat työskentelevät radan sivulla. F1:ssähän tuo tilanne on SC tai tuplakeltaiset.

Tuota ei voi kuitenkaan käyttää kun virkailijat työskentelevät radalla. SC niputtaa letkan, jolloin virkailijoilla on aina n. puolitoista minuuttia työskennellä ennen kuin letka tulee uudelleen.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Outoa, että Mika Salonkin mielestä SC:a ei tilanteessa muka tarvittu. Jos kuivassa kelissä Sutil olisi omiin nimiin ajanut ulos Dunlop-kaarteessa tai olisi sateella pysähtynyt teknisen vian vuoksi sinne, todennäköisyys toisen auton ulosajoon on pieni tuplakeltaisilla.
Tilanteessa, jossa osa jo vaihtaa sateen yltymisen takia täysiä sadekelinrenkaita ja jo yksi auto on ajautunut vesiliirrossa ulos välikelin renkailla, nostaa todennäköisyyttä toisten autojen ulosajoon samassa kohdassa.

Kysymys: varoitettiinko Bianchia vesiliirron mahdollisuudesta? Miksei häntä käsketty varikolle vaihtamaan uudet renkaat?
Eikö kisajärjestäjä ja kokeneet ratavirkailijat ole ennen nähnyt videoita, joissa samassa kohtaa ajautuu useampi auto ulos (kuuluisin esimerkki on Oulton Parkista 2002, jossa ratavirkailijoiden henki oli lähellä mennä -> https://www.youtube.com/watch?v=OAvc0Cij7zA )

Normaalia kisajärkeä saa käyttää, nyt ei käytetty.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Hengityskone ja se että Bianchin vanhemmat matkustavat paikalle ennenkuin mitään virallista tietoa tulee, ei kuulosta kovin lupaavalle.
 

Water

Well-known member
Liittynyt
25.7.2013
Viestit
87
Kuulostaa pelottavan paljon siltä että kysellään ensin vanhemmilta vedetäänkö johdot seinästä.
Eipä oikeastaan. Luonnollisesti tuokin on mahdollisuus - toivottavasti näin ei kuitenkaan ole - mutta yleinen käytäntö lienee se, että vanhemmat saavat tietää tilanteen ennen kuin siitä uutisoidaan muulle maailmalle. Haluaisitko Bianchin vanhempana saada tietää poikasi tilanteesta samaan aikaan kuin muukin maailma, uutisten kautta?

Oli Bianchi millaisessa tilassa tahansa, siitä ei kerrota ennen kuin vanhemmat ovat olleet paikalla. Vaikea sanoa mitään ennen sitä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Outoa, että Mika Salonkin mielestä SC:a ei tilanteessa muka tarvittu. Jos kuivassa kelissä Sutil olisi omiin nimiin ajanut ulos Dunlop-kaarteessa tai olisi sateella pysähtynyt teknisen vian vuoksi sinne, todennäköisyys toisen auton ulosajoon on pieni tuplakeltaisilla.
Minunkin mielestäni Salo oli väärässä, mutta hän ajatteli asiaa kuljettajan vastuun kannalta. Kuljettajien pitäisi tehdä radalla itse päätökset eikä vain odotella aina turva-autoa tai punaista lippua. Jos jää radalle, niin sitten ottaa niitä ylimääräisiä riskejä. Mun mielestäni radalle tuotu traktori on silti aina turvallisuusriski. Auto voi ajautua radalta ulos paitsi kuljettajan tyhmyyden takia niin myös teknisen virheen johdosta. Tai vaikka ne renkaat olisikin vaihdettu ja tilannenopeus olisi ollut kohdallaan, niin silti auto olisi voinut lähteä lapasesta puroon ajaessa. Vilander oli aivan oikeassa siinä, että jos Sutilin auto karkasi vesiliirron takia, niin se sama vesiliirto voi viedä muitakin autoja mukanaan. Tästä syystä turva-auto olisi pitänyt laittaa radalle.

Kysymys: varoitettiinko Bianchia vesiliirron mahdollisuudesta? Miksei häntä käsketty varikolle vaihtamaan uudet renkaat?
Kuljettaja ymmärtää kyllä, että märällä radalla voi joutua vesiliirtoon ja että kuluneet renkaat tekevät siitä vieläkin helpompaa.

Hengityskone ja se että Bianchin vanhemmat matkustavat paikalle ennenkuin mitään virallista tietoa tulee, ei kuulosta kovin lupaavalle.
Lienee ihan yleinen lakipykälä maailmallakin, että potilaan tietoja luovutetaan vain omaisille tai omaisten luvalla.

Se hetki kun tuo järjestelmä kytkeytyy muilla päälle ja yhdellä ei, siihen ei montaa sekuntia tarvita, kun ollaan yllättävässä tilanteessa. Esimerkiksi nyt vaikkapa kesken Eau Rougen tai tuo Japanin pimeä vasemmalle kääntyvä nopea mutka. Voipi silti olla että on parempi niinkin, kuin ei järjestelmää ollenkaan.
Eihän nyt sellainen järjestelmä voi keskellä mutkaa kytkeytyä päälle varoittamatta, järki käteen. Todennäköisimmin ensin tulisi varoitus rattiin ja tietyn viiveen jälkeen järjestelmä menisi päälle. Toisaalta muistelen suunnitelmissa olleen sellaisenkin version, että kuljettaja saisi vain varoituksen ja hänen täytyisi itse kytkeä rajoitin päälle tietyn ajan kuluessa.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös