Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eihän noilla tavoiteajoilla ole mitään merkitystä, kun autot ovat niin erilaisia downforceltaan ja renkaiden sen hetkinenkin kunto voi olla luokkaa 'bianchi'. Limitteri taitaa olla melkein ainoa toimiva systeemi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9263
Vuonna 1996 ohjaamon reunat olivat todella ylhäällä, sen jälkeen ne madaltuivat ilmanvastuksen vähentämiseksi.
Tuossa Ferrarin autossa ohjaamonreunat olivat ilmeisesti juuri sellaiset kuin FIA halusi kaikille.



Williams ja Jordan löysivät kuitenkin omat porsaanreikänsä säännöstä, joten näissä autoissa reunat olivat matalammat kuin muissa.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Tuolloin myös Goodyearin omatkin saderenkaat olivat lähellä äärirajaansa vedenpoiston suhteen ja kisa tosiaan venähti erittäinkin pitkäksi. Lisäksi kilpailussa käytettiin tuolloin vielä yhdistelmäaikoja lopputuloksen ratkaisuun ja silloin päätettiin, että kaudesta 1995 eteenpäin ei enää yhdistelmäaikoja käytetä lajissa. Safety Carin puolelta voitiin todeta, että ei se Honda Prelude hirveän hyvä ollut. Lähinnä sen ohjaus ei ollut mitenkään muutenkaan hyvä ja kun vielä satoi niin huonompi juttu.
Mitä tämmöiset yhdistelmäajat olivat? :eek: enpäs ole ikinä kuullutkaan
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9144
Sijainti
Helsinki
Tuossa Ferrarin autossa ohjaamonreunat olivat ilmeisesti juuri sellaiset kuin FIA halusi kaikille.



Williams ja Jordan löysivät kuitenkin omat porsaanreikänsä säännöstä, joten näissä autoissa reunat olivat matalammat kuin muissa.
Näinhän se meni :thumbup:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13748
Mitä tämmöiset yhdistelmäajat olivat? :eek: enpäs ole ikinä kuullutkaan
Jos kisa keskeytettiin, senhetkiset erot vaikuttivat uusintalähdössä. Esim. Imolassa 1994 Sennan ulosajettua Berger oli pari sekkaa Schumin perässä, meni uusintalähdössä ohi mutta Schumi johti kisaa kun pysyi kokoajan lähempänä, kuin eronsa oli toisinpäin ennen kisan keskeytystä. Ja Suzukassa samana vuonna Mansell meni lopussa Alesin ohi, mutta jäi tämän perään lopputuloksissa koska eronsa maalissa oli pienempi, kuin se oli ollut Alesin eduksi ennen kisan alun punaisia lippuja.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Pitäisi kai ennemmin keskustella siitä, olisiko Sutilin ulosajon takia pitänyt turva-auto radalle ja siitä toki täällä ollaankin väännetty. Oma kantani on, että ei. Voidaan puhua olosuhteista ynnä muusta, mutta isoin syy löytyy mielestäni ratin ja penkin välistä.
Millä järjellä tuo tilanne ei vaatinut turva-autoa? F1 kisavauhdissa ko. paikassa menee vähintään 220 kph ja turva-aluetta on niin vähän, että vauhtia muuriin osuessa on edelleen vähintään 100 kph. Ja sitten ratavirkailijat päättää korvata huolella rakennetun modernin rengasvallin 6 tonnin traktorilla. Kuulostaa loistavalta idealta, ihan turhaan niitä rengasvalleja sinne on rakenneltu. Metrin paksuiset betonimuurit vaan tilalle, tulee halvemmaksikin kuin kaiken maailman hihhulipehmusteet. Kuskin vika jos ajaa ulos :wall:
 

-jr-

Member
Liittynyt
1.10.2007
Viestit
19
Millä järjellä tuo tilanne ei vaatinut turva-autoa? F1 kisavauhdissa ko. paikassa menee vähintään 220 kph ja turva-aluetta on niin vähän, että vauhtia muuriin osuessa on edelleen vähintään 100 kph. Ja sitten ratavirkailijat päättää korvata huolella rakennetun modernin rengasvallin 6 tonnin traktorilla. Kuulostaa loistavalta idealta, ihan turhaan niitä rengasvalleja sinne on rakenneltu. Metrin paksuiset betonimuurit vaan tilalle, tulee halvemmaksikin kuin kaiken maailman hihhulipehmusteet. Kuskin vika jos ajaa ulos :wall:
Jos auto rullaa tupla keltaisten ohi, tuskin lähtee lapasesta.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Tuplakeltaisten heiluttaminen tarkoittaa, että henkilökunta työskentelee radan varressa tai radalla on niin paljon rojua, että ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään. Silloin vähän niin kuin pitäis kuitenkin rullailla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jos auto rullaa tupla keltaisten ohi, tuskin lähtee lapasesta.
Nythän voi vaa sanoa, että lähtipä kuitenkin. Tuskin oli eka kerta? Kuten jo edellä sanoin, ihmisiä nuo kuskitkin on eikä yllättävän suuri (?) lätäkkö auta asiaa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tuplakeltaisten heiluttaminen tarkoittaa, että henkilökunta työskentelee radan varressa tai radalla on niin paljon rojua, että ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään. Silloin vähän niin kuin pitäis kuitenkin rullailla.
Millä logiikalla siellä on kisa käynnissä ja samaan aikaan oletetaan että kuskit rullailee turvallisesti rataa ympäri? Nuo on toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.

Sääntökirjassa on SC ja Red Flag optiot niitä tilanteita varten, kun rataolosuhteet on sellaiset ettei siellä voida ajaa 110 lasissa kilpaa.

Nykyiset keltainen lippu -säännöt on jostain ajalta ennen kilpa-autoilun keksimistä. Ei niillä ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä. Niitä huljutellaan, jotta päättäjät voi pestä kätensä, kun pistävät kuskit ja ratahenkilökunnan vaaraan syyttä suotta.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Millä logiikalla siellä on kisa käynnissä ja samaan aikaan oletetaan että kuskit rullailee turvallisesti rataa ympäri?
Sillä logiikalla, että tuo on säännöissä.
Yhtä hyvin voisi kysyä millä logiikalla siellä on kisa käynnissä ja samaan aikaan varikolle mentäessä pitää noudattaa kahdeksankympin nopeusrajoitusta tai fia-poliisi antaa sakot.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Millä logiikalla siellä on kisa käynnissä ja samaan aikaan oletetaan että kuskit rullailee turvallisesti rataa ympäri? Nuo on toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.

Sääntökirjassa on SC ja Red Flag optiot niitä tilanteita varten, kun rataolosuhteet on sellaiset ettei siellä voida ajaa 110 lasissa kilpaa.

Nykyiset keltainen lippu -säännöt on jostain ajalta ennen kilpa-autoilun keksimistä. Ei niillä ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä. Niitä huljutellaan, jotta päättäjät voi pestä kätensä, kun pistävät kuskit ja ratahenkilökunnan vaaraan syyttä suotta.
Meinaatko, että turva-auton pitäisis tulla radalle aina kun joku sattuu pysähtymään radan varteen? Ymmärrän kyllä pointin, että turva-auto on turvallisin vaihtoehto mutta mihin sen käytön raja vedetään. Jos joka keskeytyksestä tulee turva-auto niin kilpailun lopputulokset on ihan lottoarvontaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24265
Sijainti
lappeen Ranta
Meinaatko, että turva-auton pitäisis tulla radalle aina kun joku sattuu pysähtymään radan varteen? Ymmärrän kyllä pointin, että turva-auto on turvallisin vaihtoehto mutta mihin sen käytön raja vedetään. Jos joka keskeytyksestä tulee turva-auto niin kilpailun lopputulokset on ihan lottoarvontaa.
Niinpä. Eihän sitä turva-auton tarvetta saa varmuudella selville muulla keinolla kuin olla ottamatta sitä radalle ja sitten jos jotain tapahtuu, voidaan jälkiviisaasti todeta, että: "Nyt olisi pitänyt turva-auto ottaa radalle kyllä! :frank:". Jos turva-auto otetaan radalle, internetti täyttyy Taas turva-auto!, Siellä on kisa menossa hei! ja Ekkelstouni eläkkeelle! -kommenteista.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sadekelikisat on jo muutenkin raiskattu turva-autoilulla joten sadekelillä voisi ihan hyvin ottaa aina turviksen radalle kun mutkien ulosajoalueella on häppeningiä. Tai nopeiden suorien loppupäässä.

Kuivalla kelillä paikan nopeuden mukaan. Hitaimmissa paikoissa joissa hyvä näkyvyys, ei olisi niin välttämätöntä vetää SC:tä radalle varsinkaan jos kökkö on kaukana radasta.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Sillä logiikalla, että tuo on säännöissä.
Yhtä hyvin voisi kysyä millä logiikalla siellä on kisa käynnissä ja samaan aikaan varikolle mentäessä pitää noudattaa kahdeksankympin nopeusrajoitusta tai fia-poliisi antaa sakot.
80 rajoitushan on selkeä sääntö. Sen tulkinnassa ei ole epäselvyyksiä. Ajat 80 kph tai saat rangaistuksen.

Tupla-keltaisten osaltakin sääntö on selkeä, ei tosin niin kuin te väitätte. Sääntöjä on kaksi: nostelet 0.5s ja et saa ohittaa. Kumpikaan noista ei ihan hirveästi auta välttämään ulosajoa. Tosin, ohitussääntökin on vähän niin ja näin, koska tuomaristo on vahvistanut moneen otteeseen parin viime kauden aikana että välittömästi vihreän lipun jälkeen on sallittua ohittaa. Keltaisten lippujen alueella hankittu nopeusetu on sallittua käyttää ohitukseen. Esim. tässä nimenomaisessa tilanteessa liian turvallisesti keltaisten alueella ajaneen olisi saanut ohittaa jo mutkan ulostulossa.

Miten tuossa voi olettaa kuskin hiljentävän turvalliseen nopeuteen, kun se maksaa sekä aikaa että sijoituksia?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
80 rajoitushan on selkeä sääntö. Sen tulkinnassa ei ole epäselvyyksiä. Ajat 80 kph tai saat rangaistuksen.
En ole tällaisen idean puolella. Kuskien pitää päästä kontrolloimaan renkaiden lämpötilaa jota ei nopeusrajoituksen aikana voi tehdä. Ainakaan kunnolla.
Renkaiden pitäminen kisalämpötilassa mennee turvallisuusseikkoihin sekin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En ole tällaisen idean puolella. Kuskien pitää päästä kontrolloimaan renkaiden lämpötilaa jota ei nopeusrajoituksen aikana voi tehdä. Ainakaan kunnolla.
Renkaiden pitäminen kisalämpötilassa mennee turvallisuusseikkoihin sekin.
Kyse oli varikkonopeusrajoituksesta. Vaihtoon ne renkaat siellä kuitenkin menee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikka koskisi tulevaisuudessa keltaisia lippuja, nii silloinkin himmailua kestäis vaa muutamia sekunteja.
Mielestäni noin lyhyeen himmaamiseen ei ole mitään järkeä käyttää vakionopeusrajoitinta. Eihän F1-vauhdeista ehdi edes himmata mihinkään 80 km/h muutamassa sekunnissa kuin voimakkaalla jarrutuksella, mikä sinällään olisi riskialtista (varsinkin, jos tapahtuu kuskilta kyselemättä)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös