Tuossa Ferrarin autossa ohjaamonreunat olivat ilmeisesti juuri sellaiset kuin FIA halusi kaikille.Vuonna 1996 ohjaamon reunat olivat todella ylhäällä, sen jälkeen ne madaltuivat ilmanvastuksen vähentämiseksi.
Mitä tämmöiset yhdistelmäajat olivat? enpäs ole ikinä kuullutkaanTuolloin myös Goodyearin omatkin saderenkaat olivat lähellä äärirajaansa vedenpoiston suhteen ja kisa tosiaan venähti erittäinkin pitkäksi. Lisäksi kilpailussa käytettiin tuolloin vielä yhdistelmäaikoja lopputuloksen ratkaisuun ja silloin päätettiin, että kaudesta 1995 eteenpäin ei enää yhdistelmäaikoja käytetä lajissa. Safety Carin puolelta voitiin todeta, että ei se Honda Prelude hirveän hyvä ollut. Lähinnä sen ohjaus ei ollut mitenkään muutenkaan hyvä ja kun vielä satoi niin huonompi juttu.
Näinhän se meni :thumbup:Tuossa Ferrarin autossa ohjaamonreunat olivat ilmeisesti juuri sellaiset kuin FIA halusi kaikille.
Williams ja Jordan löysivät kuitenkin omat porsaanreikänsä säännöstä, joten näissä autoissa reunat olivat matalammat kuin muissa.
Jos kisa keskeytettiin, senhetkiset erot vaikuttivat uusintalähdössä. Esim. Imolassa 1994 Sennan ulosajettua Berger oli pari sekkaa Schumin perässä, meni uusintalähdössä ohi mutta Schumi johti kisaa kun pysyi kokoajan lähempänä, kuin eronsa oli toisinpäin ennen kisan keskeytystä. Ja Suzukassa samana vuonna Mansell meni lopussa Alesin ohi, mutta jäi tämän perään lopputuloksissa koska eronsa maalissa oli pienempi, kuin se oli ollut Alesin eduksi ennen kisan alun punaisia lippuja.Mitä tämmöiset yhdistelmäajat olivat? enpäs ole ikinä kuullutkaan
Millä järjellä tuo tilanne ei vaatinut turva-autoa? F1 kisavauhdissa ko. paikassa menee vähintään 220 kph ja turva-aluetta on niin vähän, että vauhtia muuriin osuessa on edelleen vähintään 100 kph. Ja sitten ratavirkailijat päättää korvata huolella rakennetun modernin rengasvallin 6 tonnin traktorilla. Kuulostaa loistavalta idealta, ihan turhaan niitä rengasvalleja sinne on rakenneltu. Metrin paksuiset betonimuurit vaan tilalle, tulee halvemmaksikin kuin kaiken maailman hihhulipehmusteet. Kuskin vika jos ajaa ulos :wall:Pitäisi kai ennemmin keskustella siitä, olisiko Sutilin ulosajon takia pitänyt turva-auto radalle ja siitä toki täällä ollaankin väännetty. Oma kantani on, että ei. Voidaan puhua olosuhteista ynnä muusta, mutta isoin syy löytyy mielestäni ratin ja penkin välistä.
Jos auto rullaa tupla keltaisten ohi, tuskin lähtee lapasesta.Millä järjellä tuo tilanne ei vaatinut turva-autoa? F1 kisavauhdissa ko. paikassa menee vähintään 220 kph ja turva-aluetta on niin vähän, että vauhtia muuriin osuessa on edelleen vähintään 100 kph. Ja sitten ratavirkailijat päättää korvata huolella rakennetun modernin rengasvallin 6 tonnin traktorilla. Kuulostaa loistavalta idealta, ihan turhaan niitä rengasvalleja sinne on rakenneltu. Metrin paksuiset betonimuurit vaan tilalle, tulee halvemmaksikin kuin kaiken maailman hihhulipehmusteet. Kuskin vika jos ajaa ulos :wall:
Keltainen lippu tarkoittaa, että pitää himmata 0.1s, tuplakeltainen 0.5s. Ei tuo ihan rullailuvauhtia vielä ole.Jos auto rullaa tupla keltaisten ohi, tuskin lähtee lapasesta.
Nythän voi vaa sanoa, että lähtipä kuitenkin. Tuskin oli eka kerta? Kuten jo edellä sanoin, ihmisiä nuo kuskitkin on eikä yllättävän suuri (?) lätäkkö auta asiaa.Jos auto rullaa tupla keltaisten ohi, tuskin lähtee lapasesta.
Millä logiikalla siellä on kisa käynnissä ja samaan aikaan oletetaan että kuskit rullailee turvallisesti rataa ympäri? Nuo on toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.Tuplakeltaisten heiluttaminen tarkoittaa, että henkilökunta työskentelee radan varressa tai radalla on niin paljon rojua, että ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään. Silloin vähän niin kuin pitäis kuitenkin rullailla.
Sillä logiikalla, että tuo on säännöissä.Millä logiikalla siellä on kisa käynnissä ja samaan aikaan oletetaan että kuskit rullailee turvallisesti rataa ympäri?
Meinaatko, että turva-auton pitäisis tulla radalle aina kun joku sattuu pysähtymään radan varteen? Ymmärrän kyllä pointin, että turva-auto on turvallisin vaihtoehto mutta mihin sen käytön raja vedetään. Jos joka keskeytyksestä tulee turva-auto niin kilpailun lopputulokset on ihan lottoarvontaa.Millä logiikalla siellä on kisa käynnissä ja samaan aikaan oletetaan että kuskit rullailee turvallisesti rataa ympäri? Nuo on toisensa poissulkevia vaihtoehtoja.
Sääntökirjassa on SC ja Red Flag optiot niitä tilanteita varten, kun rataolosuhteet on sellaiset ettei siellä voida ajaa 110 lasissa kilpaa.
Nykyiset keltainen lippu -säännöt on jostain ajalta ennen kilpa-autoilun keksimistä. Ei niillä ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä. Niitä huljutellaan, jotta päättäjät voi pestä kätensä, kun pistävät kuskit ja ratahenkilökunnan vaaraan syyttä suotta.
Niinpä. Eihän sitä turva-auton tarvetta saa varmuudella selville muulla keinolla kuin olla ottamatta sitä radalle ja sitten jos jotain tapahtuu, voidaan jälkiviisaasti todeta, että: "Nyt olisi pitänyt turva-auto ottaa radalle kyllä! :frank:". Jos turva-auto otetaan radalle, internetti täyttyy Taas turva-auto!, Siellä on kisa menossa hei! ja Ekkelstouni eläkkeelle! -kommenteista.Meinaatko, että turva-auton pitäisis tulla radalle aina kun joku sattuu pysähtymään radan varteen? Ymmärrän kyllä pointin, että turva-auto on turvallisin vaihtoehto mutta mihin sen käytön raja vedetään. Jos joka keskeytyksestä tulee turva-auto niin kilpailun lopputulokset on ihan lottoarvontaa.
80 rajoitushan on selkeä sääntö. Sen tulkinnassa ei ole epäselvyyksiä. Ajat 80 kph tai saat rangaistuksen.Sillä logiikalla, että tuo on säännöissä.
Yhtä hyvin voisi kysyä millä logiikalla siellä on kisa käynnissä ja samaan aikaan varikolle mentäessä pitää noudattaa kahdeksankympin nopeusrajoitusta tai fia-poliisi antaa sakot.
En ole tällaisen idean puolella. Kuskien pitää päästä kontrolloimaan renkaiden lämpötilaa jota ei nopeusrajoituksen aikana voi tehdä. Ainakaan kunnolla.80 rajoitushan on selkeä sääntö. Sen tulkinnassa ei ole epäselvyyksiä. Ajat 80 kph tai saat rangaistuksen.
Kyse oli varikkonopeusrajoituksesta. Vaihtoon ne renkaat siellä kuitenkin menee.En ole tällaisen idean puolella. Kuskien pitää päästä kontrolloimaan renkaiden lämpötilaa jota ei nopeusrajoituksen aikana voi tehdä. Ainakaan kunnolla.
Renkaiden pitäminen kisalämpötilassa mennee turvallisuusseikkoihin sekin.
Vaikka koskisi tulevaisuudessa keltaisia lippuja, nii silloinkin himmailua kestäis vaa muutamia sekunteja.Kyse oli varikkonopeusrajoituksesta. Vaihtoon ne renkaat siellä kuitenkin menee.
Mielestäni noin lyhyeen himmaamiseen ei ole mitään järkeä käyttää vakionopeusrajoitinta. Eihän F1-vauhdeista ehdi edes himmata mihinkään 80 km/h muutamassa sekunnissa kuin voimakkaalla jarrutuksella, mikä sinällään olisi riskialtista (varsinkin, jos tapahtuu kuskilta kyselemättä)Vaikka koskisi tulevaisuudessa keltaisia lippuja, nii silloinkin himmailua kestäis vaa muutamia sekunteja.