Red Bull Renault 2015: Fenix-lintuna uuteen nousuun vai Titanicina pohjaa kohti?

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Ihan tuo FIA tekee niitä miinuspuolia tempoilullaan ja kyvyttömyydellään tehdä selkeitä sääntöjä. Aina jotain, ei porsaan-, vaan norsunreikiä säännöissä. Ja sitten vielä se, että niistä selkeistäkään säännöistä ei tarvitse pitää kiinni, jos katsotaan, että se palvelee sopivan porukan intressejä. Sääntöpuolelle menee vielä nuo rataviivojen välissäpysymiset ja mutkassa ulkopuolella olevan radalta puskemisetkin.
Mutta miten nämä liittyvät Volkswagenin osallistumiseen lajiin? Totta kai jokainen taho pyrkii löytämään ja hyödyntämään porsaanreiät säännöissä. Ne ovat vähän kuin ohjelmakoodi, josta löytyy bugeja ajan mittaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihan tuo FIA tekee niitä miinuspuolia tempoilullaan ja kyvyttömyydellään tehdä selkeitä sääntöjä.
Sopii yrittää kirjoittaa sellaiset säännöt, joihin ei jää minkäänlaisia aukkoja. Kun about kolme kirjoittaa (ja yksi päättää lopullisen muotoilun) ja parisataa insinööriä lukee niitä kuin piru Raamattua, niin tilanne on aika toivoton. Sääntökirjasta tulee aika uskomattoman paksu, jos kaikki mahdollinen pitää etukäteen kieltää.
Sääntöpuolelle menee vielä nuo rataviivojen välissäpysymiset ja mutkassa ulkopuolella olevan radalta puskemisetkin.
Rataviivojen välissäpysymisen suhteen on selkeä sääntö: siitä ei saa saada etua. Se ei ole totaalikiellettyä, joten on turha urputtaa siitä, että joskus saa ajaa pitempää linjaa radan ulkopuolelta. Edun saaminen katsotaan telemetriasta, mikä on aika lahjomaton. (Toki itsekin olen sitä mieltä, että noillatoleranssi olisi selkeämpi, kun kerran säännöissä lukee, että kilpailu tapahtuu valkoisten viivojen välissä.)

Myös tuosta sisälinjalaisen edusta olen samaa mieltä, mutta se sääntö on myös selkeä, koska kaikki tietää sen, ja se on sama kaikille. Jos olet sisällä ja rinnalla, mutka on sinun, ulkopuolella oleva on jo hävinnyt ja hänen tehtävänsä on luovuttaa tai tulla kiilatuksi ulos. Ainut hankala alue on shikaanit, jossa olet mutkassa samanaikaisesti sekä ulkona että sisällä (HAM-ROS tai RAI-HAM Spassa).
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Mutta miten nämä liittyvät Volkswagenin osallistumiseen lajiin? Totta kai jokainen taho pyrkii löytämään ja hyödyntämään porsaanreiät säännöissä. Ne ovat vähän kuin ohjelmakoodi, josta löytyy bugeja ajan mittaan.
Lähinnä sitä, että sarja imago on kärsinyt aika pahasti inflaatiota näiden vuoksi.

Sopii yrittää kirjoittaa sellaiset säännöt, joihin ei jää minkäänlaisia aukkoja. Kun about kolme kirjoittaa (ja yksi päättää lopullisen muotoilun) ja parisataa insinööriä lukee niitä kuin piru Raamattua, niin tilanne on aika toivoton. Sääntökirjasta tulee aika uskomattoman paksu, jos kaikki mahdollinen pitää etukäteen kieltää.
Juu, aina jää aukkoja tai tulkinnanvaraisuuksia. Mutta esim. taannoinen rengaspaine-episodi oli yksi esimerkki siitä, miten yksinkertaista asiaa ei saada tehtyä tarpeeksi selväksi.

Rataviivojen välissäpysymisen suhteen on selkeä sääntö: siitä ei saa saada etua. Se ei ole totaalikiellettyä, joten on turha urputtaa siitä, että joskus saa ajaa pitempää linjaa radan ulkopuolelta. Edun saaminen katsotaan telemetriasta, mikä on aika lahjomaton. (Toki itsekin olen sitä mieltä, että noillatoleranssi olisi selkeämpi, kun kerran säännöissä lukee, että kilpailu tapahtuu valkoisten viivojen välissä.)
Tämä jakaa kyllä mielipiteitä, mutta itse kuulun siihen porukkaan, jonka mielestä rattimiehet eroteltiin häviäjisä silloin, kun radalta poistuminen tiesi ajan menetystä tai auton hajoamisen. Eri asia ajaa limitillä kierros toisensa jälkeen silloin, kun sen limitin ylitys tarkoittaakin välitöntä rangaistusta. Nyt saa lipsua rajan yli monta kertaa kisassa ja todeta vaan, että "hups", menettäen sen maks. 0,5 sekuntia. Jos lipsuminen tarkoittaisi 2-10 sekunnin menetystä, eivät kaikki uskaltaisi ajaa niin lähellä sitä limittiä, jolloin nähtäisiin ne kuskien erot paremmin. Mutta, tämä on näitä mielipide-eroja.

Myös tuosta sisälinjalaisen edusta olen samaa mieltä, mutta se sääntö on myös selkeä, koska kaikki tietää sen, ja se on sama kaikille. Jos olet sisällä ja rinnalla, mutka on sinun, ulkopuolella oleva on jo hävinnyt ja hänen tehtävänsä on luovuttaa tai tulla kiilatuksi ulos. Ainut hankala alue on shikaanit, jossa olet mutkassa samanaikaisesti sekä ulkona että sisällä (HAM-ROS tai RAI-HAM Spassa).
Samoin tämä. Itse tykkään enemän niistä taisteluista, joissa sisäpuolelle syöksyvä ei automaattisesti saa etu itselleen, vaan sitten pitää myös päästä pois sieltä mutkasta (tm. Kummeli). Eli jos se kaveri edelleen on siinä ulkokaarteessa tai ulkopuolella suoran alkaessa, niin silloin et ole vielä ohi päässyt.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://www.reuters.com/article/2015/09/22/us-usa-volkswagen-idUSKCN0RL0II20150922

http://thejudge13.com/2015/09/21/vw-fraud-could-kill-their-buy-out-of-red-bull-racing/

VW:n osake vajonnut toistakymmentä prosenttia ja myös moni muu maa on tutkimassa asiaa ja mahdollisesti myös koko EU (USA:n testit tosin erilaisia ja keskittyvät enemmän NOx:iin bensaprotektionismissaan, joten tiedä sitten onko aivan vastaava huijaus mahdollista). USA:n diesel-autojen määrä on aika mitätön verrattuna Eurooppaan, joten lasku voi kasvaa aika järjettömäksi ja jo nyt VW ilmoitti laittavansa tämän takia sivuun yli 6 miljardia euroa. Vaikea nähdä että ainakaan moottoriurheilun prioriteetti kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
in an editorial written on its own website Speedweek, it suggested that company owner Dietrich Mateschitz and his motorsport advisor Helmut Marko were edging closer a decision not to continue in grand prix racing at all unless certain guarantees were met.

Then in perhaps what was the clearest message of all: “Red Bull would like to continue in F1 only if Ferrari is willing to provide true works engines that are on the same level as the engines of [Sebastian] Vettel and [Kimi] Raikkonen.”

The article added: “A partial pull-out with Toro Rosso remaining in F1 is off the table now, too.
http://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-will-quit-f1-if-it-doesn-t-get-ferrari-works-parity/

"I think it's great VW has been showing an interest in Formula 1, but it's all pure speculation at the moment," added Horner.

"Even if they were to decide to come into F1, you're looking minimum - within the current framework of regulations - of two to three years away at least to be able to produce a competitive engine."

Suggested to Horner a possible VW entry in 2018 would be pointless given the current engine formula ends in '20, he replied: "I don't think anybody knows what 2020 and beyond is at the moment.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/120933
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Monettakohan kertaa Bullit on jättämässä koko lajin. :rolleyes:
Jättäisivät, prkl. Ei tarviis kuunnella tuota jatkuvaa ininää.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Red Bull on enemmmänki alkanut ärsyttämään sen jatkuvan vinkumisen takia. Joten menkööt. Eka hallitaan 4 kautta. Nyt kun on kaksi kautta ja ei hallita, niin voi sitä itkun määrää. Kuitenkaan ei olla edes suossa varsinaisesti. Vaan keränneet silti ihan mukavasti pisteitä. Kylläpäs Ferrari on saanut Mercedestä kiinni. Eli ratkaisu ois työn tekeminen ja naamat kiinni. Myöskin Renaultin suunnalta.

Kuten tuolla aikaisemmin todettiin. 4 mestaruutta putkeen on hyvä suoritus. Formulat on suhdanneurheilua. Alamäkiä tulee välissä.

Esim montakos vuotta Williams oli todella syvällä suossa mutta nousi sieltä. Whining Bull ois parempi.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Red Bull on enemmmänki alkanut ärsyttämään sen jatkuvan vinkumisen takia. Joten menkööt. Eka hallitaan 4 kautta. Nyt kun on kaksi kautta ja ei hallita, niin voi sitä itkun määrää. Kuitenkaan ei olla edes suossa varsinaisesti. Vaan keränneet silti ihan mukavasti pisteitä. Kylläpäs Ferrari on saanut Mercedestä kiinni. Eli ratkaisu ois työn tekeminen ja naamat kiinni. Myöskin Renaultin suunnalta.

Kuten tuolla aikaisemmin todettiin. 4 mestaruutta putkeen on hyvä suoritus. Formulat on suhdanneurheilua. Alamäkiä tulee välissä.

Esim montakos vuotta Williams oli todella syvällä suossa mutta nousi sieltä. Whining Bull ois parempi.
Toisaalta näin, mutta sitten taas toisaalta turhautumisen ymmärtää siltä kannalta, että eivät oikein itse tuolle alamäelleen hirveästi mahda.

Esim. tuohon Williamsin rämpimiseen erona on se, että Williams rakensi yksinkertaisesti hitaita autoja, kun taas Red Bullin auto olisi ilmeisesti tälläkin hetkellä varsin pätevä, jos saisivat vain hyvän moottorin.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Toisaalta näin, mutta sitten taas toisaalta turhautumisen ymmärtää siltä kannalta, että eivät oikein itse tuolle alamäelleen hirveästi mahda.

Esim. tuohon Williamsin rämpimiseen erona on se, että Williams rakensi yksinkertaisesti hitaita autoja, kun taas Red Bullin auto olisi ilmeisesti tälläkin hetkellä varsin pätevä, jos saisivat vain hyvän moottorin.
Ei tuon huonon Renaultin taakse voi kokonaan mennä kun Toro Rosso pyyhki Red Bullilla alku kaudesta pöytää.

Moottori on muutenkin liian helppo syytettävä. Itse osoittaisin sormella myös kuljettajia.
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Moottori on muutenkin liian helppo syytettävä. Itse osoittaisin sormella myös kuljettajia.
Onko sulla perusteita, mitä kuljettajat ovat tehneet väärin tai olisivat voineet tehdä paremmin?

Jos aerodynaamisesti hyvällä autolla jää nopeudesta pitkillä suorilla, syy on lähes varmasti muita tehottomampi moottori.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Onko sulla perusteita, mitä kuljettajat ovat tehneet väärin tai olisivat voineet tehdä paremmin?

Jos aerodynaamisesti hyvällä autolla jää nopeudesta pitkillä suorilla, syy on lähes varmasti muita tehottomampi moottori.
Esim Suzukan aika-ajo...
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Toisaalta taas Unkarissa ja Singaporessa juuri radoilla, joissa moottorista ei välttämättä tarvitse niin paljon irti niin heti olivat kärkitaisteluissa.
Kyllä itse laskisin Red Bullin alamäen juurikin moottorin piikkiin ja jopa väitän, että runko olisi edelleen ehkä koko sarjan paras tai ainakin Mersun rinnalla.

Vaikea työtä tehdä auton eteen, kun moottorintoimittaja on täysin ulkopuolinen taho ja kehitys niiden suhteen on varsin rajallista, joten nämä Red Bullin itkut ovat ihan ymmärrettäviä.

Kuskeja nyt en ainakaan syyttelisi, etenkään Ricciardoa. Saman verran podiumeja, kuin muun Räikkösellä.
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Red Bullin piikittely Renaultia kohtaan on täysin oikeutettua. Red bull maksaa kumminkin isoja summia moottoreista ja täksi kaudeksi renault otti jopa takapakkia kehityksessä, lupauksista huolimatta.

Renault ei ole myöskään käyttänyt vielä yhtäkään polettia kehittääkseen moottoria ja jostain luin että renault ei jaa eikä ole jakanut koskaan kehityssuunnitelmia Red Bullille. Ei liene yllätys että se alkaa hiertämään jossain vaiheessa kun muuten auto on kärkiluokkaa jolla taisteltaisiin tasaisesti voitoista.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Renault ei ole myöskään käyttänyt vielä yhtäkään polettia kehittääkseen moottoria ja jostain luin että renault ei jaa eikä ole jakanut koskaan kehityssuunnitelmia Red Bullille.
Onko noin? Ei sattuis sitä lähdettä löytymään? Mennyt moinen täysin ohi...
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Red Bullin piikittely Renaultia kohtaan on täysin oikeutettua. Red bull maksaa kumminkin isoja summia moottoreista ja täksi kaudeksi renault otti jopa takapakkia kehityksessä, lupauksista huolimatta.

Renault ei ole myöskään käyttänyt vielä yhtäkään polettia kehittääkseen moottoria ja jostain luin että renault ei jaa eikä ole jakanut koskaan kehityssuunnitelmia Red Bullille.
Juuri tämän takia ymmärrän kyllä kaiken kritiikin mikä Red Bullilta on Renaultille tullut.
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Onko noin? Ei sattuis sitä lähdettä löytymään? Mennyt moinen täysin ohi...
Nyt olen töissä enkä kerkiä kaivelemaan virallista luotettavaa lähdettä, mutta autosportin ja f1technicalin forumeilta on peräisin. Renault aikoo vissiin käyttää enemmän kerralla ja tuoda vielä loppukaudesta päivitetyn moottorin testiin(ehkä viikon päästä ajettavaan), mikäli nyt red bull/toro rosso haluavat sitä käyttöön ottaa koska rankkua paukkuu.

EDIT:

"Renault-Motoren-Upgrade noch nicht bereit
Renault weiß noch nicht, ob das Motor-Upgrade beim GP USA eingesetzt werden kann. Dabei sollten 4 der 12 Rest-Token eingesetzt werden. Es gibt Probleme bei den Prüfstandsläufen. Der Motor ist noch weit davon entfernt, die Mindestdistanz geschafft zu haben, die für die Rennfreigabe erforderlich ist. "

Eli jotensakin niin notta jäljellä olevista 12 poletista renault yrittäisi ottaa käyttöön 4 usa:n gp:hen mutta se on epävarmaa jne koska ongelmia. Aika huonosti google kääntäjä käänsi.

http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/radio-fahrerlager-gp-japan-2015-9988086.html
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
Tuosta ensimmäisestä kunnon tehopäivityksestä oli juttua jo Monzan tienoilla. Tuolloin Red Bullin menkka-Horner vielä uhkaili, ettei tallia edes kiinnosta ottaa sitä käyttöön. Renault kertoi jo maaliskuussa ellei aiemminkin, että se aikoo säästää maksulliset muutokset loppukauteen ja sitä ennen hioa "luotettavuutta", johon vetoamalla moottoriin saa tehdä pienempiä muutoksia ilman token-menetyksiä.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Bergerin on tulkittu vihjailleen, että Pööni-setä olisi vähän lahjon... siis lämmitellyt Mersun johtoryhmää, joka olisi sitä myöten lämpeämässä ajatukselle moottoreiden toimittamisesta Red Bull Racingille.

"I cannot tell where the discussions are at the moment, except that Helmut Marko is the new best friend of Toto Wolff."
Tuohon on joku jo kommentoinutkin niitä Laudan horinoita Suzukan kisan jälkeen. Eli Mateschitz ei lopulta edes halunnut Mersun koneita, koska hänellä on henkilökohtainen viha Mersua kohtaan jostain menneisyydestä.

Lotukselta vapautuneet koneet menikin jo Manorille. Ferrari ei halua antaa parasta konetta asiakkaille, joten Red Bullin on varmaan vaan nöyrryttävä ja pysyttävä Renaultin kelkassa.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Lotukselta vapautuneet koneet menikin jo Manorille. Ferrari ei halua antaa parasta konetta asiakkaille, joten Red Bullin on varmaan vaan nöyrryttävä ja pysyttävä Renaultin kelkassa.
Se tuskin onnistuu, kun Renaultilta on jo todettu, ettei se toimita moottoreita kellekään. Ja vaikka toimittaisikin, niin kaiken sen ininän ja rutinan jälkeen en jaksa uskoa RB:n tyytyvän atm muita jäljessä olevan Rellun asiakastalliksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös