Mutta miten nämä liittyvät Volkswagenin osallistumiseen lajiin? Totta kai jokainen taho pyrkii löytämään ja hyödyntämään porsaanreiät säännöissä. Ne ovat vähän kuin ohjelmakoodi, josta löytyy bugeja ajan mittaan.
Lähinnä sitä, että sarja imago on kärsinyt aika pahasti inflaatiota näiden vuoksi.
Sopii yrittää kirjoittaa sellaiset säännöt, joihin ei jää minkäänlaisia aukkoja. Kun about kolme kirjoittaa (ja yksi päättää lopullisen muotoilun) ja parisataa insinööriä lukee niitä kuin piru Raamattua, niin tilanne on aika toivoton. Sääntökirjasta tulee aika uskomattoman paksu, jos kaikki mahdollinen pitää etukäteen kieltää.
Juu, aina jää aukkoja tai tulkinnanvaraisuuksia. Mutta esim. taannoinen rengaspaine-episodi oli yksi esimerkki siitä, miten yksinkertaista asiaa ei saada tehtyä tarpeeksi selväksi.
Rataviivojen välissäpysymisen suhteen on selkeä sääntö: siitä ei saa saada etua. Se ei ole totaalikiellettyä, joten on turha urputtaa siitä, että joskus saa ajaa pitempää linjaa radan ulkopuolelta. Edun saaminen katsotaan telemetriasta, mikä on aika lahjomaton. (Toki itsekin olen sitä mieltä, että noillatoleranssi olisi selkeämpi, kun kerran säännöissä lukee, että kilpailu tapahtuu valkoisten viivojen välissä.)
Tämä jakaa kyllä mielipiteitä, mutta itse kuulun siihen porukkaan, jonka mielestä rattimiehet eroteltiin häviäjisä silloin, kun radalta poistuminen tiesi ajan menetystä tai auton hajoamisen. Eri asia ajaa limitillä kierros toisensa jälkeen silloin, kun sen limitin ylitys tarkoittaakin välitöntä rangaistusta. Nyt saa lipsua rajan yli monta kertaa kisassa ja todeta vaan, että "hups", menettäen sen maks. 0,5 sekuntia. Jos lipsuminen tarkoittaisi 2-10 sekunnin menetystä, eivät kaikki uskaltaisi ajaa niin lähellä sitä limittiä, jolloin nähtäisiin ne kuskien erot paremmin. Mutta, tämä on näitä mielipide-eroja.
Myös tuosta sisälinjalaisen edusta olen samaa mieltä, mutta se sääntö on myös selkeä, koska kaikki tietää sen, ja se on sama kaikille. Jos olet sisällä ja rinnalla, mutka on sinun, ulkopuolella oleva on jo hävinnyt ja hänen tehtävänsä on luovuttaa tai tulla kiilatuksi ulos. Ainut hankala alue on shikaanit, jossa olet mutkassa samanaikaisesti sekä ulkona että sisällä (HAM-ROS tai RAI-HAM Spassa).
Samoin tämä. Itse tykkään enemän niistä taisteluista, joissa sisäpuolelle syöksyvä ei automaattisesti saa etu itselleen, vaan sitten pitää myös päästä pois sieltä mutkasta (tm. Kummeli). Eli jos se kaveri edelleen on siinä ulkokaarteessa tai ulkopuolella suoran alkaessa, niin silloin et ole vielä ohi päässyt.