NASCAR/ARCA 2015

LightningRider

Well-known member
Liittynyt
11.7.2015
Viestit
56
Sijainti
Helsinki
Että sellaiset Pisaralla Pisimmälle-ajot tällä kertaa... ;)

Olikos asiat nyt niin, että Glenin kisassa on sadekelin renkaat tarjolla, jos sattuu satamaan? Kuuntelin vähän huonosti, kun kommentaattorit puhuivat Glenin kuninkaan Tony Stewartin mahdollisuuksista päästä mukaan Chaseen.
Kyllä, täksi kaudeksi NASCAR teki sääntömuutoksen, jonka mukaan Sonomassa ja Watkins Glenissä voidaan tarvittaessa ajaa sadekelissä. Goodyear tuo viikonlopulle sadekelin renkaat.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Netin ihmeellisessä maailmassa liikkuu huhuja Michael Waltrip Racingin vaikeuksista ja mahdollisesta sulkemisesta. Valaiskaapa viisaammat nyt tyhmempää.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Netin ihmeellisessä maailmassa liikkuu huhuja Michael Waltrip Racingin vaikeuksista ja mahdollisesta sulkemisesta. Valaiskaapa viisaammat nyt tyhmempää.
Kummallista tarinaa liikkuu tapauksesta ja variaatiota että vaihtoehtoja sekä talleja joita tapaukseen liittyvänä on yhdistetty, voidaan kaikkia pitää ihan tasakelpoisina vaihtoehtoina.

Kaikkihan alkoi viime viikolla siitä, kun Rob Kauffman (MWR:n toinen osaomistaja) osti Chip Ganassi & Felix Sebates Racingistä suuren osan joka toi myös hänelle päätösvaltaa mahdollisten tulevaisuuden integrointejen osalta - mahdollisesti jo ensi kaudesta alkaen, mutta liitännäisenä mainittakoon, että Rob Kauffman pitää intressejä fuusiosta kahden tallin osalta juuri niin kelpoisena mitä loppukausi näyttää. Tämä siis juurikin toi oman mausteen huhumyllyyn, että Michael Waltrip Racing ei välttämättömyydessään olisi ensi kaudella edes kahden auton operointi vaan pistettäisiin osana Ganassi-autojen kolmanneksi pyöräksi. RK ei kuitenkaan ole tietysti se täysivaltuinen päättäjä, koska yhteisvastuu MWR:n vetämisestä jakaantuu Michael Waltripin kanssa ja nimihän tallille tuli juuri MW:n laitettua vauhtiin tämän projektin 2006 kauden jälkeen ja 2007 kauden startatessa autot olivatkin tallilta radalla MW:n itse oltua myös täysiaikaisena ratissa kuski/omistajana. Yhtään toisaalta ei tarvitsisi ihmetellä - eikä pitäisikään - että talli on kokenut täyttä alamäkeä viime kaudet - ja suurimpana takaiskuna NAPAn lähdettyä tallin sponsoreista 2013 kauden jälkeen (kiitos tästä kuului MWR:n totaaliselle farssille sen kauden runkosarjan päätöskisassa ennen jahdin alkua Richmondissa). Michael Waltrip ei ole saanut talliin oikein puhtia, ja NAPAn lähdettyä tallista sekä Martin Truex Jr:n siirryttyä Furniture Row:lle, tämä kahden auton talli ei ole oikein toiminut, ja kolmas auto on vain täysin osaikaisena ollut mukana, joskin tietysti Brian Vickersin terveyshuolet tietysti pitivät tallia mietteliäänä ennen David Raganin astumista tallin toiseen autoon nyt kokoaikaisesti tämän kauden.

Rahahuolet ja menestyksen karkaaminen MWR:n hallusta on myös ajanut tallin ykköskuljettajan, Clint Bowyerin, katselemaan mahdollisesti jo uusia ympyröitä. Myös 5 Hour Energy sponsorina mahdollisesti tulee perässä, kun Clint Bowyerin mahdollinen uusi osoite voi löytyä Furniture Row'lta joka meinaa vaihtaa valmistajaa ensi kaudeksi (Toyota erittäin todennäköinen). FR:n odotetaan laajentavan talliaan ainakin kahden auton tiimiksi ja huhuissa on myös pyörinyt, että jos Furniture Row olisi Toyota-talli, niin Joe Gibbs Racing voisi näin tehdä kattavan sopimuksen FR:n kanssa että saisivat suurlupauksena Erik Jonesille enemmän kisoja vyölle tässä tallissa, koska JGR:llä on autokiintiö täynnä ja viidettä autoa saa käyttää vain niin harvakseltaan että se ei vielä anna tarpeeksi osviittaa.

Katsotaan miten tilanteessa käy. Toivottavasti kuitenkin jatkaisi operointia NASCARissa edes jossain muodossa esimerkiksi toisen tallin kanssa mikä olisi erittäin hyvä.

Watkins Glenistä kirjoittelen enemmän myöhemmin, mutta mainittakoon se jo nyt, että kun kisalähetys alkaa sunnuntaina kello 20:30 niin NelonenProlta, Viaplaylta, Viasat Sport Finlandilta, Viasat Sportilta ja Viasat Sport HD:ltä tulee kaikilta kanavilta tämä kisa!!
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Sen kai täytyy sitten ollainen sellainen siviili(=raha) keissi, kun eikös syyttäjä katsonut ettei rikosperusteita ole?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Kevin Ward juniorin omaiset ovat nostamassa syytettä NASCAR-tähti Tony Stewartia vastaan.
Tämä on kyllä suoraan sanottuna oksettavaa. Jos kolarin jälkeen menee radalle juoksentelemaan ja tulee päälleajetuksi, niin se on kyllä täysin omaa syytä. Tässä tapauksessa tyhmyydestä sakotettiin rankimmalla mahdollisella tavalla.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Erittäin sääli, että Tony Stewartin kohdalla jatkuu tämä syyllistäminen edelleen, koska kyllähän tuo Kevin Ward Juniorin perheelle oli käsittämätön tragedia mutta onhan se sitä myös Tony Stewartille. Edelleen ja luultavasti pitkän ajan häntä tuo syyllisyys vaivaa tilanteesta vaikka mitään laitonta ei tapahtunut vaan tosiaan traaginen onnettomuus ja täysi vahinko. Nyt tämä siviilikanne tuo mylläkän uudestaan tapahtuneen ympärille ja voi olla, että Kevin Ward Juniorin omaiset vaativat osavaltiota myös uudelleen tarkistamaan todisteet syyteharkintaa varten. Toivottavasti ei mitään ikävämpää enää tapahtuman tiimoilta tapahdu ja sekä Kevin Ward Juniorin perhe, että Tony Stewart, pääsevät jatkamaan eteenpäin ja suremaan ihan pitemmällä ajalla - ja muistelemaan hyvällä edesmennyttä nuorta ja lupaavaa kilpa-autoilijaa - ilman oikeudenkäynti-/mediamylläköitä.

Poconon kisan tulokset viime viikonlopulta: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/windows-10-400.raceResults.results.html

Sarjatilanne Poconon jälkeen: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Watkins Glen, New York. Kuuluisa moottorirata ja myös tämän kauden viimeinen moottoriratakisa Sprint Cupissa - legendaarisella 2.45 mailisella radalla on NASCAR-versiossa seitsemän kaarretta ja alkuperäisessä yksitoista, mutta tämä konfigurointi sopii paremmin isoille autoille ajettavaksi jo kierrosvauhdin, että suoranopeuden, kohdalla. Ensimmäinen kaarre oikealle (varovainen pitää kaikkien olla, koska helposti vaihteelta tultaessa hypyttää liian korkeasta nopeudesta kaarteeseen tultaessa, joka aiheuttaa spinnejä ja leveäksiajoja joten jarrutuksen pitää olla aina hyvin onnistunut). Tämän jälkeen noustaan hyvin pitkään ja loivaan s-kaarteeseen kovalla nopeudella, jossa mäen päällä on radan eräistä ahtaimmista paikoista - jossa myös auto käännetään vasemmalta oikealle hyvin jyrkän nousun jälkeen heti kun tasainen paikka alkaa kahden seinän välissä. Uusintastarteissa on tässä kohtaa rataa tapahtunut kaikenlaista ja kaikki ovat järjestäen multiautokolareita. Tämän jälkeen tullaan suoran päässä olevaan erittäin haastavaan ja sympaattiseen bussipysäkkikaarteeseen, joka on jarruille, autoille vieri vieressä kisailessa ja kuskeille vaativa paikka; äksöniä on monenlaista tässä ja kanttareilta autoa hypytetään monilla eri variaatioilla. Tästä mutkayhdistelmästä tultaessa pidetään ratti melkein käntyneenä oikealle, kun seuraava pitkä oikea (linjalla pysymis kaarre) karuselli on valmistautumista takasuoralle ja kaikki koittavat päästä kaasulle mahdollisimman aikaisin, että pääsee hyviin asemiin suoralle tultaessa - sen vuoksi mutkasta tultaessa moni auto ajautuu pitkälle turva-aluelle yli kanttarin ja tässä kohtaa rataa on muutaman kerran Watkins Glenissä on tullut punainen lippu isomman kolarin vuoksi. Tästä tullaan suoran päässä olevalle suhteellisen hyvää pitoa ja jarru- että rytmittämistekniikkaa vaativalle vasempaan mutkaan josta moni ajautuu turva-alueen puolelle karteen mentäessä leveäksi. Siitä tullaankin radan viimeiseen karteeseen, eli oikealle menevään mutkaan, jossa kuljettajat koettavat valita ihan sisimmän linjan josta vuorostaan kaasutetaan kaarteesta tultaessa läheltä seinää (joka on myös haasteellinen paikka) ja siitä pääsuoralle saaden maaliviivalle kierroksen täyteen.

AJ Allmendinger koettaa uusia viime kauden temppunsa, eli voittaa kisan ja saada näin lipukkeen jahtiin - mahdollisuudet siihen ovat erinomaiset kun hän starttaa paalulta. Harvinaisen eturivin muodostaa hänen kanssaan Martin Truex Jr. joka lähtee toiselta paikalta mutta ei suorituskyvyn osalta mitä tulee Martin Truex Jr:n kauteen ja AJ Allmendingerin moottoratataitoihin, vaan siksi että kummatkin ovat yhden auton talleja. Stewart-Haas Racingille voi povata hyvää iltapäivää, kun Tony Stewart (jolla on eniten voittoja Watkins Glenillä) lähtee kauden parhaimmalta lähtöpaikalta, eli kolmannelta paikalta ja Kevin Harvick lähtee hienosti neljänneltä paikalta hyvistä lähtöasetelmista - ja eritoten - nyt heti läheltä kärkeä moottoriradalla. Viimeistä kisaansa mutkittelevalla radalla ajava Jeff Gordon lähtee myös hyvistä asetelmista sijalta viisi ja oli myös happy hourin nopein.

Lähtöjärjestys: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/cheezit-355.raceResults.qualifying.html

Sonomassa kaikki on kiinni mekaanisesta pidosta, kun taas Watkins Glenissä kaikki on kiinni kaarre- ja suoravauhdeista eli downforcea tarvitaan mukavasti. Tosiaan tämä huippujännittävä kisa alkaa kisalähetyksellä kello 20:30 ja tulee monelta kanavalta tänään!!
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Bifleltä meni rengas puhki, varikkokäynnit menossa, Logano nousi neljänneksi.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
MIlloha ois viimeiks ehtiny Nassea kattelee. Nyt edes kesken kisaa Gleniä kattomaan. Kaipä tää liveä on kun jonku streamin löysin :D
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Viimeiks ku Glenin kisaa kattonu oli bus stopin alue vielä hiekkaista, nyt asfalttia.

Hitto, eihä noita autoja ees tunnista nykyään, niin paljon ulkonäöt muuttuneet. Missäs on Dale Jr. Vieläkös Boris Said vetää noita kiemuraratoja.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ilmeisesti jotakuinki kaikki top10:ssä luottavat että tulis vielä (invisible debris) safety car, meinaa mennä petroolin kanssa tiukille.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Harvickin bensataktikointi pieleen, Joey Logano Watkins Glenin kilpailun voittaja, Kyle Busch toinen ja Harvick lopulta kolmas.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Hieno kisa sen osalta mitä ehti kattoa, Glen sopii edelleen Nascarillekin. Mun ihmettelemä Boris Saidkin pääs kuviin lopussa :eek:
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Laskujeni mukaan Glenin Nascar-konfiguraatiossa on kahdeksan mutkaa :confused:
Hyvä pointti tosiaan. Watkins Glenin inner loopia, eli bussipysäkkiä, ei jostain syystä ynnätä kaarrekokoelmaan virallisesti radan kaarteita laskettaessa, mutta siitä saisi hyvinkin kaksi erillistä shikaania laskettuna mutkayhdistelmälmänä lisää laskuihin, eli sisään tultava shikaani ja taas ulos päin tuleva shikaani. Tämä voi hyvinkin johtua juuri siitä, että kaarreyhdistelmänä toimiva bussistoppi, inner loop, tehtiin rataan hidastavana haastavuutena kun on käytetty vanhempaa ratamallia tällä moottoriradalla juurikin vauhtien maltillisoijana ennen tuloa puolittaiseen karuselliin. Eli toimii radalla eräänlaisena spesiaalina hidasteena, ei niinkään kaarteena.


Hieno kisa sen osalta mitä ehti kattoa, Glen sopii edelleen Nascarillekin. Mun ihmettelemä Boris Saidkin pääs kuviin lopussa :eek:
Hienoja ovat kisat olleet kyllä Watkins Glenillä. Harmittavasti Boris Saidin tekemän harhautus viimeisellä kierroksella ensimmäisessä mutkassa ei tuonut Kevin Harvickille sitä voittoa vaikka Joey Logano jäi kaarteessa paljon KH:lle. Kaksi mutkaa kun bensa olisi vielä riittänyt, niin hyvä olisi tullut KH:lle ja tiimille, mutta ei voi mitään. Hyvä kisa kuitenkin kaikin puolin.
 
Viimeksi muokattu:

LightningRider

Well-known member
Liittynyt
11.7.2015
Viestit
56
Sijainti
Helsinki
XFINITY-sarjan kisassa Mid-Ohiossa voittoon ajoi Regan Smith, joka "siirsi" kisaa johtaneen Alex Taglianin pois tieltään viimeisen kierroksen viimeisissä mutkissa.

Michiganissa puolestaan Truckien voittajaksi ajoi vähemmän yllättäen Kyle Busch. Jobinpostiakin hänelle tuli, sillä hän romutti autonsa viimeisessä Sprint Cup-harjoituksessa, minkä johdosta hän joutuu lähtemään tänään kisaan vara-autollaan joukon hänniltä. Aika-ajossa Joe Gibbs Racing otti kuitenkin Matt Kensethin johdolla sijat 1, 2, 3 ja 6, joten eiköhän #18 tule nousemaan perältä aika vauhdikkaasti.

Tänä viikonloppunahan Michiganissa on käytössä korkean ilmanvastuksen aeropaketti, jota kokeiltiin jo Indianapolisissa. Siellä se ei saanut kehuja ainakaan kuskeilta ohittamisen vaikeuden takia. Michigan on tosin ratana täysin erilainen kuin Indy, joten jää nähtäväksi, miten paketti vaikuttaa kisaamiseen.

Vihreä lippu heiluu Michiganissa klo 21:46:30 Suomen aikaa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Watkins Glenin kisan tulokset: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/cheezit-355.raceResults.results.html

Watkins Glenin jälkeinen sarjatilanne: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

LightningRider jo hyvin alustikin tämän viikonlopun tapahtumia ja tosiaan Michiganissa tänään tapahtuu toistamiseen tällä kaudella. Kaksimailisella vauhdikkaalla venuella kauden ensimmäisen sateen lyhentämän kisan voitti Kurt Busch, ja tuohon lisäten että tänään on aurinkoista Irish Hillseillä ja sateen mahdollisuus 0%. Eli hyvä näin.

Korkeaa "dragia", eli raahausta, on luvassa tänään Michiganissa jossa tosiaan on käytössä sama aeropaketti kuin Indianapolisissa - ja ensimmäinen kokeilu erilaisella ratakohtaisella paketilla oli juuri Kentuckyssa. Tämä paketti jota vielä tullaan Darlingtonissa käyttämään runkosarjan aikana, on ollut kuten sanottu - korkea ilmanvastuksellinen - mutta kisailu ei kuitenkaan ole ohitusten osalta muodostanut mitään suurta juhlaa - ja Indianapolis tarjosi oivallisen paikan juuri tuolle asetusten käyttöönotolle ja jossa sen piti olla huomattava parannus kisailuun, mutta toimi eräänlaisena katalyyttina vuorostaan ei-niin-hyvälle autojen hallinnalle, joka vuorostaan piti autot useimmiten perä-perässä vaikka imuvoima ei olisikaan ollut niin auto epästabiloiva kuten aikaisemmin. Michiganissa vuorostaan autot funktionoivat selkeästi paremmin mitä tulee ohituksiin, kun rata on ruvennut uudelleen päällystämisen jälkeen ottamaan kolmatta linjaa käyttöön mustan ajouran laitamalle. Kisan alussa tuskin ketään vapaaehtoisesti lähtee kokeilemaan heti, mutta kun kilpailu etenee niin ottajia ilmenee runsaastikkin. Ihanteelinen linja muodostuu kuitenkin juuri mustan uran keskustassa, jossa auto voi operoida kaasulla pitkälle tultaessa kaarteeseen hieman ylemmäs ja apexissa auto kaartuu mukavasti hieman sisämmälle kaarteesta ulos tultaessa; näin toimii hyvin käyttäytyvä auto tänään, mutta rata on jo nopeutensa takia todella haastava vaikka vauhdit ovatkin jo tietysti sääntömuutosten takiakin tippuneet, niin tosiaan siitä huolimatta. Kilpa-auton stabiilina pitäminen on ehdoton edellytys pärjäämiselle ja autoon säätöjä tehdessä, koska yliyrittäminen johtaa automaattisesta tällä radalla pyörähdyksiin ja ainakin linjan ulkopuolelle käymiseen kolareista puhumattakaan, mitä tulee vieri-vieri kisailusta. Kaikista suurin ero kuitenkin sääntöpaketin toimimiselle täällä on nimen omaan isot kallistukset kaarteissa verrattuna Indyyn ja niiden tuoma apu ohituksia tehdessä on merkittävä kun auto voi nojautua asvalttipintaan.

Tässä vielä lähtöjärjestys kokonaisuudessaan kisaan: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings/results/2015/pure-michigan-400.raceResults.qualifying.html

Joe Gibbs Racing jatkaa pelottavan hyvää sesonkia, ja vaikka Kyle Buschilla on töitä edessä niin jollei käy samanlaisesti kuin ensimmäisessä kisassa Michiganissa (osuma seinään neljännestä kaarteesta tultaessa), niin on huomioitava pelaaja tänäänkin mitä voittoon tulee. Sarkastisesti pyörähdystä kommentoidessaan NBC:n toimittajalle harjoituksissa, hän sanoi pyörähdyksestä kysyttäessä, että "ruoho saisi olla pidempää ja ruohoalueita ehdottomasti enemmän". -Auton keula hajosi aika pahasti upotessa nurmeen ja hajotti etulevyn milteinpä kokonaan.

Kevin Harvickilla hyvät asemat taisteluun voitosta myös tänään ja lähtöpaikka on 7:s. Auto on erinomainen ja KH veikin nimiinsä lauantaina viikonlopun toiset harjoitukset kisavetoja tehdessään. KH:n tallikaveri Tony Stewart starttaa jälleen hyviltä paikoilta, eli sijalta 5.

Mahtava kisa tulossa tänään ja kisalähetys tulee NelonenProlta ja Viaplaylta tosiaan kello 21:00 alkaen. Jahdista sekä pistetilanteista voisi alkaa enemmänkin jo kirjoittelemaan jatkossa, kun jännitys alkaa tiivistymään toden teolla runkosarjassa jahdin lähestyessä.
 
Ylös