FIA rakentaa rallia.

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4577
Sijainti
Salo
Sillä tavalla. R5 olikin vähän turhan hyvissä kantimissa. Mukavaa, että homma aiotaan sotkea jotta kenellekään ei jatkossa olisi vahingossakaan selvää, mistä tittelistä ajetaan ja kenen toimesta.


Samalla saadaan kustannuksia sopivasti ylöspäin, jos niin halutaan.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
https://www.autosport.com/wrc/news/138512/wrc-plans-revamp-for-privateersyoung-drivers

Nyt on sekavaa touhua...uusi tehokkaampi R5+ tehdastalleille ja kuljettajien WRC2-mestaruus olisi suunnattu vain yksityiskuskeille
Ei voi, kun ihmetellä näitä aivopieruja. Miten aina, kun tuntuu jollakin sarjalla menevän mukavasti, niin väkisin keksitään jotain, jotta pystytään hankaloittaa sitä. :D Raha aspektin ymmärrän, mutta urheilullisuus ja kilpailu on ollut erityisesti tuossa WRC2-luokassa monesti erittäin heikkoa. Moottoriurheilussa nämä asiat tietysti valitettavasti ovat pienemmässä osassa, kun ehkä "normaaleissa" urheilulajeissa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Henrik Frank ralli-radion lähetyksessä juuri kertoi että ensi kaudelle FIA suunnittelee sikaanien tilalle jonkinlaisia "virtuaalisia" sikaaneja F!-tyyliin tai pysäytysalueita. Esim nopeustaulu jonka kohdalla pitää laskea nopeus annettuun, vaikka 40km/h jonka jälkeen kisaa saada jatkaa pätkää... Nyt on taas ollut foliohatut tiukalla kun on suunniteltu... Olisko helpompaa vähän vaikka laskee niiden autojen nopeuksia vaikka joustovaroja lyhentämällä...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Henrik Frank ralli-radion lähetyksessä juuri kertoi että ensi kaudelle FIA suunnittelee sikaanien tilalle jonkinlaisia "virtuaalisia" sikaaneja F!-tyyliin tai pysäytysalueita. Esim nopeustaulu jonka kohdalla pitää laskea nopeus annettuun, vaikka 40km/h jonka jälkeen kisaa saada jatkaa pätkää... Nyt on taas ollut foliohatut tiukalla kun on suunniteltu... Olisko helpompaa vähän vaikka laskee niiden autojen nopeuksia vaikka joustovaroja lyhentämällä...
Onhan tänään aprillipäivä, onhan?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Pietarinen ajoi nyt yhden pätkän pohjat 139 km/h. Kai se on R5-autoilla vielä vaarallisempaa ajaa noin kovaa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Pietarinen ajoi nyt yhden pätkän pohjat 139 km/h. Kai se on R5-autoilla vielä vaarallisempaa ajaa noin kovaa.
Juu onhan se liian kovaa siitä samaa mieltä mutta sen pätkän jälkeen Frank totesi että jos tuo olisi tapahtunut mm-rallissa niin FIA:n delegaatio olisi ollut välittömästi kyselemässä että mitä tämä tarkoittaa. Nyt se meni olan kohautuksella...
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
https://www.rallye-magazin.de/wrc/artikel/d/2018/06/12/deutliche-reduzierung-der-testtage-geplant/

Ens vuonna yksi ralli lisää (Chile/Japani) ja kuluja kuriin testausta vähentämällä
Nyt kävi, niin että Chile tuli mukaan. Testauspäiviä vähennettiin ja rallin kokonaispituus on max.350km joka on jo nykyisellään monessa rallissa ollut maximit. Taitaa 2017 Nesteralli ja MonteRalli olla poikkeuksia vähän pidempinä. Näin ne WRC-rallit lyhenee. Kohta tuskin ajavat paljoa päälle 300km. Nykyään kierrellään vaa donitseja ja samoja pätkiä junnataan. Mielestäni se hieman syö rallin periaattetta, mutta nyky formaatille ja katsojille ehkä hyvä jotka eivät haikaile enää katsoa yli10 EK:ta rallissa.:D

Muistan muuten jo 2000-luvulta tältä foorumilta, kun täällä kirjoiteltiin rallin muuttamisesta F-1 maiseksi ja näin on käynyt. Lappikin on päässyt ajeleen. :D

PS. oon joskus miettinyt mieltääkö rallikuskit enää itseään kilpailijoiksi vaan showmiehiksi koneiston rattaissa.:confused: Muutoksia tapahtuu. Toivon todella ettei tätä muuteta pelkäksi sprinttikieputteluksi. Mäkinenhän kerkesi ehdotella jo muutama kausi sitten rallin max.250km.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Henrik Frank ralli-radion lähetyksessä juuri kertoi että ensi kaudelle FIA suunnittelee sikaanien tilalle jonkinlaisia "virtuaalisia" sikaaneja F!-tyyliin tai pysäytysalueita. Esim nopeustaulu jonka kohdalla pitää laskea nopeus annettuun, vaikka 40km/h jonka jälkeen kisaa saada jatkaa pätkää... Nyt on taas ollut foliohatut tiukalla kun on suunniteltu... Olisko helpompaa vähän vaikka laskee niiden autojen nopeuksia vaikka joustovaroja lyhentämällä...
MItäköhän nämä FIA-herrat haluaa viesittää tällä yksityisautoilojoille. Täytyy muistaa, että moottoriurheilu on bisnestä ja markkinointia ja samalla myös valtaa.:yuck: Toivotaan nyt etteivät ääliö pilaa koko touhua, vaikka F1 olisi niin seksikästä kaikki muuttaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Nyt kävi, niin että Chile tuli mukaan. Testauspäiviä vähennettiin ja rallin kokonaispituus on max.350km joka on jo nykyisellään monessa rallissa ollut maximit. Taitaa 2017 Nesteralli ja MonteRalli olla poikkeuksia vähän pidempinä. Näin ne WRC-rallit lyhenee. Kohta tuskin ajavat paljoa päälle 300km. Nykyään kierrellään vaa donitseja ja samoja pätkiä junnataan. Mielestäni se hieman syö rallin periaattetta, mutta nyky formaatille ja katsojille ehkä hyvä jotka eivät haikaile enää katsoa yli10 EK:ta rallissa.:D

Muistan muuten jo 2000-luvulta tältä foorumilta, kun täällä kirjoiteltiin rallin muuttamisesta F-1 maiseksi ja näin on käynyt. Lappikin on päässyt ajeleen. :D

PS. oon joskus miettinyt mieltääkö rallikuskit enää itseään kilpailijoiksi vaan showmiehiksi koneiston rattaissa.:confused: Muutoksia tapahtuu. Toivon todella ettei tätä muuteta pelkäksi sprinttikieputteluksi. Mäkinenhän kerkesi ehdotella jo muutama kausi sitten rallin max.250km.
No johan on paksua tavaraa. Nyt ei ole aikaa laajempaan rallifilosofiseen keskusteluun tai tekstiin, mutta väittäisin, että esim. tämän vuoden MM-sarja käy aika mainiosti esimerkkinä siitä, että 1) nykyformaatti toimii, ja 2) kaikki rallissa vuosikymmenet mukana olleet elementit on saatu jopa yllättävänkin hyvin säilytettyä mukana.

Tässä on vähän sama efekti, kuin muissakin urheilulajeissa, että nykyhetki ei voi milloinkaan pärjätä vertailussa menneelle ajalla, koska joutuu kilpailemaan eräänlaista highlight-filmiä vastaan.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2021
PS. oon joskus miettinyt mieltääkö rallikuskit enää itseään kilpailijoiksi vaan showmiehiksi koneiston rattaissa.:confused: Muutoksia tapahtuu. Toivon todella ettei tätä muuteta pelkäksi sprinttikieputteluksi. Mäkinenhän kerkesi ehdotella jo muutama kausi sitten rallin max.250km.
Kun katsoin miten viisinkertainen maailmanmestari korjasi naama paskaisena autoaan Turkissa lauantaina ja sai sen kuntoon ja veti seuraavalle pätkälle pohjat, niin pakko kyllä myöntään, että huiman show'n tarjosi. Kuuluisa rallikuvaaja Colin McMaster puolestaan laittoi Walesin jälkeen Twitteriin, että käveli neljän päivän aikana noin 60 kilometriä. Varmaan samoja lukuja, mitä ravaa rallicross-varikolla. Enemmän pitäisi typistää, rajoittaa ja karsinoida, että foorumi-itkijät, sarkasmilla tai ilman, saisivat viimein sanoa, että mitä minä sanoin.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
Kun aina hifistellään sitä miten katsottiin "hirveen monta pätkää ennenwanhaan" niin noh.

Otetaas toinen näkökulma tähän. Kertokaas miksi pitäisi lähteä helvetillistä rallia pätkältä toiselle ja riskeerata se hyvä katselupaikka johonkin mahdolliseen risukkoonpusikkoon toisella pätkällä? Jos on hyvä paikka josta näkeekin hyvin niin miksi olla niin ristuksen kiireinen. Nauttii siitä yhdestä paikasta niin kauan kun autoja tulee.

Tää on vähän sama juttu kun nyt suljetun sm-liigan puolella jääkiekossa. Aina vedotaan miten avoin sarja johtaa mm. parempiin yleisömääriin vaikka niitä tiistaisaipoja oli avoimenkin liigan aikana :D Sama juttu rallin puolella tavallaan. Pitääs olla 50-60 pätkää ennenkuin nää ns. itkijät olisi tyytyväisiä ja loppujenlopuksi 5-10 pätkää olisi kuitenkin niitä yleisöä vetäviä ja loput rauhallisempia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kun aina hifistellään sitä miten katsottiin "hirveen monta pätkää ennenwanhaan" niin noh.

Otetaas toinen näkökulma tähän. Kertokaas miksi pitäisi lähteä helvetillistä rallia pätkältä toiselle ja riskeerata se hyvä katselupaikka johonkin mahdolliseen risukkoonpusikkoon toisella pätkällä? Jos on hyvä paikka josta näkeekin hyvin niin miksi olla niin ristuksen kiireinen. Nauttii siitä yhdestä paikasta niin kauan kun autoja tulee.

Tää on vähän sama juttu kun nyt suljetun sm-liigan puolella jääkiekossa. Aina vedotaan miten avoin sarja johtaa mm. parempiin yleisömääriin vaikka niitä tiistaisaipoja oli avoimenkin liigan aikana :D Sama juttu rallin puolella tavallaan. Pitääs olla 50-60 pätkää ennenkuin nää ns. itkijät olisi tyytyväisiä ja loppujenlopuksi 5-10 pätkää olisi kuitenkin niitä yleisöä vetäviä ja loput rauhallisempia.

Ennen wanhaan "ketään" ei kiinnostanut katsoa jotain pikku Ännän pelejä ja/tai DDR:n Trabant- ja Wartburg-joukkueiden pöristelyä. Pätkällä seurattiin kärkikuljettajien edesottamukset ja niin vuosina kuin ajettiin F2:lla ja Super 1600:lla niin ehkä myös ne - ainakin päivän viimeisellä pätkällä. Ennen keskitettyjä huoltoparkkeja voitiin seurata myös jonkin tiimin huoltotyöskentelyä kun tai jos reitille sattui ja aikataulut sen mahdollisti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Näin ne WRC-rallit lyhenee. Kohta tuskin ajavat paljoa päälle 300km. Nykyään kierrellään vaa donitseja ja samoja pätkiä junnataan.
Näinhän se on ollut jo kymmenisen vuotta. On toki poikkeuksina ollut 400-500 km ralleja esim Argentiinassa, Montessa ja Portugalissa, mutta 300 plus rapiat on ollut MM-rallin standardimitta.

Tuskin kenelläkään on mitään pidempiä ralleja vastaan, jos joku vaan maksaa sen lystin.

Donitseista en pidä minäkään, enkä mikkihiiripätkistä joissa auto menee rataa kahteen kertaan tai eri suuntiin.
 
Ylös