Fernando Alonso kaudella 2017: Vieläkö kärsivällisyys riittää?

Memphis Griezmann

Well-known member
Liittynyt
13.7.2014
Viestit
202
Alonso ei ulos päin aina näytä miltään tiimihengen nostattajalta, mutta eipähän silti ole tainnut kamalasti lopullisesti poltella siltoja taaksepäin talleja vaihtaessaan. Renaultilla on ajanut useamman kerran, McLarenillekin palasi uudestaan, eikä Ferrariltakaan kai loppujen lopuksi erityisen myrskyisissä merkeissä lähdetty. Saa nähdä mitä tulevaisuudessa käy..
Ei ykkösissä vaikuta mitkään entiset ihmissuhteet vaan sidosryhmien tahto, joka korreloituu vahvasti rahan ja imagon kanssa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Kyllä käy sääliksi miestä. Mies ajaa kuin hullu ja muut autot vaan lentää ohi suorilla. Yhden asian mies voisi lopettaa ja se on Ferrareiden hidastaminen kun miestä ohitetaan kierroksella. Lapsellista touhua, mutta ymmärrän turhautumisen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13796
2005 Kimin keskeytettyä kärjestä "Paras tapa voittaa" ja "Mestaruuteni huippusuoritus koska minulla ei ollut (muka) parasta autoa"
2010 maalin jälkeen Petroville keskaria kun ratkaisuhetkilläkin piti (kuten oikein on) taistella pisteistä.

Kasvatelkoot nämä rämpimiset luonnettaan ihan koko loppu-uran ajan :thumbup:
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Voipi olla ja vopii olla ettei. Tarpeeksi monta kertaa kun muiden muroihin kusee, niin voipa olla ettei tarvitse enää siihen pöytään istua.

Ehkä se nähdään jo ensi kautena minne Alonso menee McLarenin jälkeen. Ettei vain kävisi kuin sen shakkia pelaavan pulun kanssa.

Ei ykkösissä vaikuta mitkään entiset ihmissuhteet vaan sidosryhmien tahto, joka korreloituu vahvasti rahan ja imagon kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Voipi olla ja vopii olla ettei. Tarpeeksi monta kertaa kun muiden muroihin kusee, niin voipa olla ettei tarvitse enää siihen pöytään istua.

Ehkä se nähdään jo ensi kautena minne Alonso menee McLarenin jälkeen. Ettei vain kävisi kuin sen shakkia pelaavan pulun kanssa.
Näin näkisin. En mä jotain Räikköstä pidä enää minään top 6-kuskina, joka kuuluisi yhteenkään huipputalliin. Niin se vaan siellä Ferrarilla kurvailee ja hyvä niin. Alonso pelkiltä ajotaidoilta ehkä jotain väliltä 1-3, mutta ne muut esteet on sitten vieneet minne ovat vieneet. Toki Alonson McLaren/Honda -nostalgia saattaa osin selittää sen, että tuolla nyt kolmatta vuotta kurvailee, mutta olipahan sitten huono siirto.
 

Koiruus

Well-known member
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
973
Sijainti
Tampere
2005 Kimin keskeytettyä kärjestä "Paras tapa voittaa" ja "Mestaruuteni huippusuoritus koska minulla ei ollut (muka) parasta autoa"
2010 maalin jälkeen Petroville keskaria kun ratkaisuhetkilläkin piti (kuten oikein on) taistella pisteistä.

Kasvatelkoot nämä rämpimiset luonnettaan ihan koko loppu-uran ajan :thumbup:
Komp, ei käy sääliksi.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Onneksi mun duuni ei ole sellainen että yksi yksittäinen lause 12 vuotta sitten ja yksi teko 7 vuotta sitten määrittelisi loppu-uran.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Onneksi mun duuni ei ole sellainen että yksi yksittäinen lause 12 vuotta sitten ja yksi teko 7 vuotta sitten määrittelisi loppu-uran.
Suurimmassa osassa duuneista se on niin, ja se teko tai lause tapahtuu yleensä pikkujouluissa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
553
Sijainti
pk.seutu
Mahtaako Allua enää kiinnostaa, millä tavalla lähtee sarjasta. Tarpeeksi, kun turhautuu as in menettää intohimonsa lajiin, niin ei sieltä enää nousta huipulle.
Uskoisin jossain määrin kiinnostavan. En usko, että Alonson tasoinen kuljettaja haluaa lähteä sarjasta vanhana ja väsyneenä kehäraakkina, joka pyöri viimeiset vuotensa "ynnä muiden" joukossa ja jonka saavutuksia kukaan hädintuskin muistaakaan enää. Olettaisin senverran ammatiylpeyttä löytyvän, että haluaa vetäytyä aikanaan, sitten kun se eteen tulee, mahdollisimman tyylikkäästi ja voittajana.
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Tämä onkin se pointti: Alonsoa kiinnostaa varmasti millä tavalla lähtee - sitten kun lähtee. Se ongelmahan on siinä, että Alonso on hyvää vauhtia valumassa tuonne pohjafiidereiden sakkiin: viimeinen voitto 2013 Espanjassa ja mestaruudesta on kulunut 11-vuotta. Tämän vuoksi se ei olekaan enää Alonson omissa käsissään miten lähtee.

Alonso on eittämättä ihan nopea kuski tallikavereihinsa verrattuna. Tosin sitä absoluuttista nopeutta ihan huippuja vastaan ei ole tarvinnut testata enää moneen vuoteen - Alonso vs Button ja Magnussen McLarenilla - eli ei siitäkään takeita enää ole että pärjäisi huippuautolla Hamiltonia, Vetteliä, Bottasta Ricciardoa, Verstappenia tai edes Räikköstä vastaan. Huomatkaa, että sanoin takeita ennen kuin tähän tarttuu kukaan :)

Ikäkään ei ole Alonson puolella. Markkina-arvo on ehkä suurin yksittäinen tekijä minkä avulla Alonso saattaa päästä johonkin isompaan talliin vielä McLaren rämpimisen jälkeen - jos joku haluaa ottaa ison riskin kaverin psyykkeen kanssa.

(btw tämän palstan quote-toiminto on hanurista kun se ottaa mukaan vain viimeisen kirjoituksen eikä koko ketjua)

Uskoisin jossain määrin kiinnostavan. En usko, että Alonson tasoinen kuljettaja haluaa lähteä sarjasta vanhana ja väsyneenä kehäraakkina, joka pyöri viimeiset vuotensa "ynnä muiden" joukossa ja jonka saavutuksia kukaan hädintuskin muistaakaan enää. Olettaisin senverran ammatiylpeyttä löytyvän, että haluaa vetäytyä aikanaan, sitten kun se eteen tulee, mahdollisimman tyylikkäästi ja voittajana.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minä näkisin että Alonson vahvuus kuljettajana on tuo sopeutumiskyky, eli jos kuljettajille annetaan alle joku täysin ajokelvoton traktori niin Alonso on aika lailla takuuvarmasti tallikaveriaan nopeampi. Mitä huonompi auto, sen suurempi tuo ero on. Mutta tuo toimii myös toisin päin, eli mitä paremmin käyttäytyvä auto on alla niin sen pienemmäksi tuo Alonson etu kutistuu, ja saattaa lopulta kääntyä jopa toisin päin. Eli sitten kun aletaan viilaamaan ihan pieniä asioita tuolla kärjessä niin saattaisi olla hyödyllisempää yrittää hienosäätää se auto prikulleen omaan näppiin sopivaksi kuin vaan sopeutua siihen pieneen fibaan mikä auton ajettavuudessa saattaa ehkä olla.

Kyllä Alonso eittämättä sarjan kärkikuljettajia on, mutta en ole lainkaan varma onko kuitenkaan se absoluuttinen ykkönen silloin kun ajetaan kärkikalustolla kärkisijoista. Ja onhan tuossa sekin että Alonso tuntuu monesti olevan väärässä paikassa väärään aikaan, mutta toisaalta herra on ollut itse vaikuttamassa siihen aika paljon. Alonson maine kuljettajana on kyllä sellainen että hän käytännössä on pystynyt melkein valitsemaan paikan missä ajaa, mutta on tehnyt huonoja ratkaisuja ja päätöksiä (johtuuko se egosta, hankalasta luonteesta vai mistä?) ja päätynyt lopulta vähän vääriin talleihin väärään aikaan.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Kyllähän Alonson suoritukset, kun vertaa tallikaveriin, ovat aika huikeita:

Kauden 2007 (jolloin oli tasapisteissä tallikaverin kanssa) jälkeen:
2008: vs Piquet 61-19
2009: vs Piquet ja Grosjean 26-0
2010: vs Massa 252-144
2011: vs Massa 257-118
2012: vs Massa 278-122
2013: vs Massa 242-112
2014: vs Räikkönen 161-55
2015: vs Magnussen ja Button 11-16
2016: vs Button 54-21

Eli ainoastaan vuonna 2015 on tallikaveri ollut pisteissä parempi. Muina vuosina piste-ero on ollut valtava tallikaveriin.
Tämä pelkän tilaston tuijottaminen on aika harhaanjohtava, Alonsohan on aina ollut selvästi tallissa ykköskuskina, radalla sekä tallin sisällää, muistetaan esim. Renaultin aika ja Ferrarin legendaarinen radioviesti Massalle "Fernando is faster than you. Fernando is faster than you."

Ainakin alkuaikoina Alonson ajotyylille tehty auto ei sopinut kenellekkään muulle ajotyylin omalaatuisuuden vuoksi joka näkyin mm. Ferrarilla Massan romahduksena.
Massahan taisteli 2009 maailmanmestaruudesta katkeraan loppuun asti kunnes Fernando tuli sekoittamaan pakan juuri kun Massa oli uransa ultimaattisella huipulla. Alonso tuli talliin ulkopuolelta ja otti ykköskuskin paikan suoraan Massan nenän edestä.
Ja tähän kohtaan on myös hyvä mainita se vuosi McLarenilla jossa nuori Hamilton ja Alonso taistelivat siitä kumpi on ykköskuljettaja, se oli rumaa sotkua tallin sisällä. Ja Alonso hävisi sen taistelun.

Sitä ei voi kieltää etteikö Fernando olisi kova mies ajamaan, mutta ehdoton ykköskuskin asema joka tallissa vääristää pistetilastoja verrattuna tallikaveriinsa ja todellista miehen suorityskykyä kun talli keskittyy heti enemmän Alonsoon kuin toiseen kuljettajaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
(btw tämän palstan quote-toiminto on hanurista kun se ottaa mukaan vain viimeisen kirjoituksen eikä koko ketjua)
Jos vastaa koko ketjuun, ei tarvitse quotata mitään. Jos haluaa vastata tiettyyn kommenttiin, on järkevää, että vain se kommentti on lainattuna. Useampaankin kommenttiin vastaaminen samassa postissa on toki teknisesti mahdollista. Mutta se on pelkästään hyvä asia, ettei quoteen tule koko ketjua. Tästä foorumista tulisi maratonquotejen takia lukukelvoton. Joissakin ketjuissa on tuhansia viestejä!

Oma tapasi vastata quoten yläpuolelle on F1-Forumin tapojen vastainen. Normaalina tapana on, että ensin on quote, jotta lukija tietää mistä on kyse ja vasta sitten vastaus siihen.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Oma tapasi vastata quoten yläpuolelle on F1-Forumin tapojen vastainen. Normaalina tapana on, että ensin on quote, jotta lukija tietää mistä on kyse ja vasta sitten vastaus siihen.
Emeritiusmoderaattorilta hyvä huomio/postaus. Helpottaa lukemista, kun quote on tuossa yläpuolella.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Tämä pelkän tilaston tuijottaminen on aika harhaanjohtava, Alonsohan on aina ollut selvästi tallissa ykköskuskina, radalla sekä tallin sisällää, muistetaan esim. Renaultin aika ja Ferrarin legendaarinen radioviesti Massalle "Fernando is faster than you. Fernando is faster than you."
Aina ja aina.. McLarenilla Button sai varmasti täysin tasa-arvoisen kohtelun. Myös Kimillä oli Lotukselta Ferrarilla siirtyessään varmasti sopimuksessa pykälät, joilla varmistettiin tasa-arvoinen kohtelu. Alonson ykköskuskistatuksista riittää juttua, mutta melko vähänpä noista mitään faktaa on tarjolla.

Toki monesti on ollut se tallinsa ykkösnyrkki ihan jo ajosuoritusten perusteella. Vähän samaan tapaan kuin vaikka Kimi oli Lotuksella selkeä ykköskuski, johon talli panosti.

Ainakin alkuaikoina Alonson ajotyylille tehty auto ei sopinut kenellekkään muulle ajotyylin omalaatuisuuden vuoksi joka näkyin mm. Ferrarilla Massan romahduksena.
Massahan taisteli 2009 maailmanmestaruudesta katkeraan loppuun asti kunnes Fernando tuli sekoittamaan pakan juuri kun Massa oli uransa ultimaattisella huipulla. Alonso tuli talliin ulkopuolelta ja otti ykköskuskin paikan suoraan Massan nenän edestä.
Alonso tuli tallin ulkopuolelta ja hyppäsi Massan ja Kimin kehittämään autoon ja murskasi tallikaverin täydellisesti. Massallahan olisi tuossa kohtaa nimenomaan ollut täydellinen tilaisuus ottaa se ykköskuskin paikka itselleen. Juuri tuosta syystä en oikein osta noita väitteitä ajotyylin erikoisuudesta. Hyvin on kulkenut alusta asti joka tallissa milloin kenenkin mieltymysten mukaan kehitetyillä autoilla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13796
Alonso-Massa-Bottas -vertailuissa aina myös se seikka, että Williamsilla Massa sai tavallisesti pitää autonsa harkoissa kun taas Bottas sen joutui luovuttamaan, ekassa, kolmoskuskille. Silti löi Massan joka kausi. Muttei niin selvästi kuin Alonso (joka parempana sai ykköskohtelunkin talliltaan).
Nyt Bottaksella näytönpaikka-kausi ja potentiaalia pärjätä hienosti, on. Sateella veikkaan Hamiltonin olevan vähän selvemmin niskan päällä.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Aina ja aina.. McLarenilla Button sai varmasti täysin tasa-arvoisen kohtelun. Myös Kimillä oli Lotukselta Ferrarilla siirtyessään varmasti sopimuksessa pykälät, joilla varmistettiin tasa-arvoinen kohtelu. Alonson ykköskuskistatuksista riittää juttua, mutta melko vähänpä noista mitään faktaa on tarjolla.
No, fatkaa on todella vähän tarjolla monesta asiasta. Kyllähän Alonso siirtyessä Ferrarille Alonso siirtyi nimenomaan "ykköskuskiksi" vaikka sitä ei missään virallisesti sanottukaan. Näkyihän se jo välittömästi Alonson palkassakin.
Harmittaa kovasti Massan puolesta ettei siihen pystynyt vastaamaan.
Räikköselle ei Alonson ja Massan tyyliin sopiva Ferrari sopinut alkuunkaan, mutta kyllä Räikkönen Lotuksella teki ihmetekoja ykköskuskina ralliuran jälkeen, kokeneen kuskin vaikutuksen pienessä tiimissä näkyy siinä mitä tapahtui Lotukselle Räikkösen jälkeen.

Toki monesti on ollut se tallinsa ykkösnyrkki ihan jo ajosuoritusten perusteella. Vähän samaan tapaan kuin vaikka Kimi oli Lotuksella selkeä ykköskuski, johon talli panosti.
Kyllä, Alonso on rattimiehiä ja suoritukset näyttää myös asiaa. Varmasti sopimuksessa on pykäliä varmistaakseen sen "ykköskuljettajan" aseman.

Alonso tuli tallin ulkopuolelta ja hyppäsi Massan ja Kimin kehittämään autoon ja murskasi tallikaverin täydellisesti. Massallahan olisi tuossa kohtaa nimenomaan ollut täydellinen tilaisuus ottaa se ykköskuskin paikka itselleen. Juuri tuosta syystä en oikein osta noita väitteitä ajotyylin erikoisuudesta. Hyvin on kulkenut alusta asti joka tallissa milloin kenenkin mieltymysten mukaan kehitetyillä autoilla.
Haluan hieman kyseenalaistaa murskaamisen, jos Ferrari osti Alonson sillä järkyttävän suurella palkalla kuljettajaksi niin sielä tallissa myös varmasti varmistetaan että sille kovalle palkalle saadaan myös tuloksia, eihän se sovi että paljon halvempi kuljettaja saa paljon parempaa tulosta.

Kuljettajana Alonsolla on hyvien tuloksien sarja mutta jostain syystä Alonson läsnäoloa on aina seurannut tiimien sisällä epävakautta ja lööpitystä sitten Renault-vuosista lähtien.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Haluan hieman kyseenalaistaa murskaamisen, jos Ferrari osti Alonson sillä järkyttävän suurella palkalla kuljettajaksi niin sielä tallissa myös varmasti varmistetaan että sille kovalle palkalle saadaan myös tuloksia, eihän se sovi että paljon halvempi kuljettaja saa paljon parempaa tulosta.
Myös Räikkönen sai kaksinkertaista palkkaa Massaan verrattuna Ferrarilla, mutta jostain syystä hänen kohdallaan tuo esittämäsi logiikka ei sitten pätenytkään.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24308
Sijainti
lappeen Ranta
Todisteita ei tosiaan välttämättä ole julkisesti jaossa juuri minkään asian suhteen. Mutta toisaalta jos ajattelee tilannetta, jossa vaikkapa Osuuspankki sponsoroisi Räikköstä ja hänen edustamaansa tallia sekä koko F1-sarjaa siinä määrin, että jokusissa kilpailuissa kolmelle kärkikuskille annettaisiin Osuuspankin logon malliset pokaalit, niin kyllä silloin tuntuisi ihan mahdolliselta sellainen tilanne, että Räikkönen saattaisi olla toisinaan hiukan enemmän tasa-arvoinen kuin tallikaverinsa.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Räikkösen ulossavustaminenhan alkoi heti kun Jean Todt lähti tallista Kimin mestaruusvuoden jälkeen. Montezemolohan olisi halunnut Alonson talliin jo 2007-kaudelle mutta ilmeisesti tallipäällikön sana painoi tuolloin enemmän ja Kimi palkattiin.

Oma näkemys:
Jälkikäteenhän on selvinnyt, että Kimin motivaatio-ongelma huhut laitettiin liikkeelle Ferrarin sisäpiiristä, samalla kun autoa alettiin rakentamaan Massan suuntaan. Kimi johti sarjaa 2008-kauden alussa kunnes tuli muutama huono kisa joita sävyttivät tekniset ongelmat, samaan aikaan auton keula/jousitus-ratkaisuja muutettiin ja Massa alkoi säännöllisesti päihittämään Kimin. Kimi sai vaatimuksensa vanhaan keulaan palaamisesta läpi vasta loppukaudesta kun oli jo myöhäistä mestaruustaiston kannalta. Tallin sisällä pelattiin Massasta mestaria kaudelle 2008 jotta Kimin ulostamiseen ryyditettynä motivaatio-spekulaatioilla saataisiin pohjaa. Talli (eli Ferrarin johto) olisi halunnut Kimin ulos jo 2009 mutta sopimusteknisistä syistä tämä ei onnistunut/olisi tullut liian kalliiksi. Kimi ja manageritiimi tiesi tämän ja käyttivät Kimin 2v-sopimusoption taivutteluista huolimatta ja Ferrari joutui ostamaan sopimuksen ulos kaudeksi 2010, toki tämä tarkoitti sitä että Kimi ei saanut siirtyä muihin talleihin vaan siirtyi harrastelemaan muihin sarjoihin ennen paluutaan 2012. Mclarenhan olisi ottanut Kimin takaisin 2010-kaudelle mutta silloin se olisi joutunut ostamaan ulos Ferrari-sopimuksen mikä oli heille liian kallis, ja tämän Mclaren myöhemmin myönsikin. Toki yhtenä mahdollisuuten olisi ollut myös paljon halvemmasta Massasta eroon hankkiutuminen kaudelle 2010, mutta Unkarin loukkaantumisen jälkeen Ferrarilla ei ollut pokkaa antaa potkuja miehelle joka melkein menetti henkensä ajaessaan Ferrarilla kilpaa. Mutta kaiken pohjana oli Alonson (ja Santanderin rahojen) saaminen talliin melkein hinnalla millä hyvänsä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös