F1-Uutisia 2018

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2716
Onhan varikkostopeilla edelleenkin merkitystä, vaikka ei pitäisi olla. Se nähtiin tänäänkin. Parasta olisi siis poistaa ne kokonaan. Näen tässä vain etuja:
- Ei tarvita isoa mekaanikkoarmeijaa (=alemmat kustannukset) eikä siihen liittyviä onnettomuusriskejä.
- Vähemmän rengassettejä (=alemmat kustannukset) kisaviikonlopun aikana.
- Sijoitukset määräytyvät vain radalla, ei varikkostopeilla.
- Turva -autolla on vähemmän merkitystä.
- Ei tallin sisäistä kuljettajien suosimista eri varikkotaktiikoilla.

Renkaitten pitää tietysti kestää se 300km ilman isompaa pidonheikennystä.
Sateen yllätessä voidaan joko keskeyttää koko kilpailu tai tehdä uusintalähtö keskeytyshetken lähtöjärjestyksessä.
Hyi. Yäk. Mut esim. max 2 ukkoa varikolle kerrallaan. Siinäpä katseltais ku ukot säheltäis takarenkaat ja sen jälkee hakis eturenkaat ja vaihtais ne. Olis varikoilla käynneissäki jotain katseltavaa sen sijaan, että auto pysähtyy ja jatkaa samantien matkaa. :D + olis turvallisempaa, kun olisi vähemmän ihmisiä varikkosuoralla.

edit: mut liekö tuoki menis siihen, että jollain lingolla nakattais varikkosuoralle tyypille rengas syliiin :D Varikkomiehet muuttuis joksiki hulkeiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9482
Ei renkaidenvaihdon kieltämisellä saisi juurikaan paikalla olevaa henkilökuntaa vähennettyä, kun kaikilla on kuitenkin muita hommia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onhan varikkostopeilla edelleenkin merkitystä, vaikka ei pitäisi olla. Se nähtiin tänäänkin. Parasta olisi siis poistaa ne kokonaan. Näen tässä vain etuja:
- Ei tarvita isoa mekaanikkoarmeijaa (=alemmat kustannukset) eikä siihen liittyviä onnettomuusriskejä.
- Vähemmän rengassettejä (=alemmat kustannukset) kisaviikonlopun aikana.
- Sijoitukset määräytyvät vain radalla, ei varikkostopeilla.
- Turva -autolla on vähemmän merkitystä.
- Ei tallin sisäistä kuljettajien suosimista eri varikkotaktiikoilla.

Renkaitten pitää tietysti kestää se 300km ilman isompaa pidonheikennystä.
Sateen yllätessä voidaan joko keskeyttää koko kilpailu tai tehdä uusintalähtö keskeytyshetken lähtöjärjestyksessä.
2005 kokeiltiin renkaidenvaihtokieltoa. Tuloksena oli vähiten ohituksia per kisa koko F1:n historiassa. Välitankkaus oli tuolloin toki sallittu.

Välitankkauksen kieltämisellä on yhtä kielteinen vaikutus ohittamiseen, mutta kun tankkauskieltoon 2010 siirryttiin, mukaan tuli kolme uutta heittopussitiimiä, jotka sotkivat tilastoja. Sittemmin tankkauskiellon vaikutusta on pyritty kompensoimaan mm. KERSillä ja DRS:llä.

Eli, varikkostoppien totaalinen poistaminen tuottaisi tylsiä kisoja. Autojen suorituskykyjen ero pysyisi kautta kisan jokseenkin samanlaisena ja kun autot kisan alussa on saatu nopeusjärjestykseen, loppukisa ajeltaisiin peräkanaa erojen vain kasvaessa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1405
Välitankkauksen kieltämisellä on yhtä kielteinen vaikutus ohittamiseen, mutta kun tankkauskieltoon 2010 siirryttiin, mukaan tuli kolme uutta heittopussitiimiä, jotka sotkivat tilastoja. Sittemmin tankkauskiellon vaikutusta on pyritty kompensoimaan mm. KERSillä ja DRS:llä.
Millä perusteilla näinpäin? Minä uskaltaisin väittää asian olevan nimenomaan toisinpäin. Mikäli välitankkaukset sallittaisiin, auto ei muuttuisi juurikaan kisan aikana, paino olisi koko ajan lähempänä ideaalia, eli autolla olisi helpompi ajaa. Helpommin ajettava auto vähentää virheitä ja sitä kautta vähentää ohituksia. Nyt auto pitää tehdä kompromissiksi siten että toimii sekä raskaana että kevyenä, jarrutuskohdat ja kaarrenopeudet muuttuvat koko kisan ajan, auto on huomattavan erilainen ajaa alku- kuin loppukisasta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8990
Sijainti
Vantaa
Itsellä tuli eilen ajatus, en tiedä onko se ollut jo aiemin täällä.

Auton pitäisi olla täysin koskemattomana 2s stopin jälkeen. Tällä voitaisiin pelata reagtioaikaa ongelmiin. Kimin onnettomuudessa Räikkönen ja talli olisi nähnyt keltaiset valot, jolloin reagointiaika olisi ollut keskeyttää stoppi.

Viiveaika ei saa olla liian pitkä. Muuten on vaarana, että pysähdykset mene niin pitkiksi, että päädytään yhden pysähdyksen taktiikoiksi
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6167
Itsellä tuli eilen ajatus, en tiedä onko se ollut jo aiemin täällä.

Auton pitäisi olla täysin koskemattomana 2s stopin jälkeen. Tällä voitaisiin pelata reagtioaikaa ongelmiin.
Tämmöistä turhuutta ei ole tarvittu missään muussakaan sarjassa (paitsi poikkeuksellisesti Formula E:ssä), joten sitä ei tarvita F1-sarjaankaan. Varikkopysähdysten turvallisuuteen liittyvät ongelmat on voitava ratkaista niillä keinoilla, mitkä ovat muissakin sarjoissa käytössä. Varikolla säheltäminenkin kuuluu mielestäni autourheiluun tiettyjen rajojen puitteissa.
 

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Millä perusteilla näinpäin? Minä uskaltaisin väittää asian olevan nimenomaan toisinpäin. Mikäli välitankkaukset sallittaisiin, auto ei muuttuisi juurikaan kisan aikana, paino olisi koko ajan lähempänä ideaalia, eli autolla olisi helpompi ajaa. Helpommin ajettava auto vähentää virheitä ja sitä kautta vähentää ohituksia. Nyt auto pitää tehdä kompromissiksi siten että toimii sekä raskaana että kevyenä, jarrutuskohdat ja kaarrenopeudet muuttuvat koko kisan ajan, auto on huomattavan erilainen ajaa alku- kuin loppukisasta.
Kyllä välitankkaukset nimenomaan lisäisi ohituksia varsinkin tänä päivänä, kun saa vielä valita 3 eri renkaan väliltä. Tarkottaa sitä, että kisassa nähtäisiin erilaisia taktiikoita ja sitä kautta eri painosia autoja. Toki isot tiimit seuraavat toinen toisiaan, mutta joku red bull varmasti koittaisi aina väliin jotain omalaista taktiikkaa. Mieti esim tilanne jossa toinen auto on kovilla renkailla yhden stopin taktiikalla ja toinen tulee takaa puolta kevyemmällä autolla pehmeillä renkailla. Aivan varmana lisää ohituksia.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
255
Eli, varikkostoppien totaalinen poistaminen tuottaisi tylsiä kisoja. Autojen suorituskykyjen ero pysyisi kautta kisan jokseenkin samanlaisena ja kun autot kisan alussa on saatu nopeusjärjestykseen, loppukisa ajeltaisiin peräkanaa erojen vain kasvaessa.
Eli haluat myös taktiikkamokausten/varikkotöppäyksien määräävän (onnekkaimman) voittajan, näin kärjistettynä.
Helpompi olisi joku lottopallo, jolla kisatuomarit antavat satunnaisia aikarangaistuksia ("sorry Kimi, sait lotossa 10 sekkaa aikarankkua"). Sekin olisi kieltämättä viihdyttävää.
Aikoinaan Le Mansissa kuskien piti juosta autoilleen. Lisätään matkaksi vaikka viisi kilometriä, vesihautoja väliin. Erittäin viihdyttävää. Nimeksi vaikka F1-gladiaattorit. Vähän akankantoa ja saappaanheittoa väliin.

Minä taas haluan, että se ratkaistaan vain ajamalla. Olenko yksin tämän ajatuksen kanssa ?
Paras tapa olisi tietenkin "yksiluokka"-F1, joka toimii ihan hyvin F2:ssa ja Indyssä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1405
Mieti esim tilanne jossa toinen auto on kovilla renkailla yhden stopin taktiikalla ja toinen tulee takaa puolta kevyemmällä autolla pehmeillä renkailla. Aivan varmana lisää ohituksia.
Tämä tilannehan on käytännössä mahdollinen vain silloin kun kierroksista on ajettu n. 0-33% ja sen jälkeen välillä n. 50%-66% kierroksista ajettu. Muina aikoina kovempirenkainen auto on joko kevyempi tai yhtä kevyt. Mutta olet sinänsä oikeassa, näissä tapauksissa ohituksia voi tulla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Millä perusteilla näinpäin? Minä uskaltaisin väittää asian olevan nimenomaan toisinpäin. Mikäli välitankkaukset sallittaisiin, auto ei muuttuisi juurikaan kisan aikana, paino olisi koko ajan lähempänä ideaalia, eli autolla olisi helpompi ajaa. Helpommin ajettava auto vähentää virheitä ja sitä kautta vähentää ohituksia. Nyt auto pitää tehdä kompromissiksi siten että toimii sekä raskaana että kevyenä, jarrutuskohdat ja kaarrenopeudet muuttuvat koko kisan ajan, auto on huomattavan erilainen ajaa alku- kuin loppukisasta.
Niin, noilla argumenteilla minäkin tankkauskieltoa aikoinani puolustin. Sanoisin, että takavuosina noin olikin. Nykypäivän autot ovat niin tietokoneita, että jo auto itsessään saadaan sopeutumaan erilaiseen painoon paljon paremmin kuin analogisena aikana. Toki jonkin verran on edelleen havaittavissa sitä, että jotkin autot ovat aika-ajoissa paremmassa iskussa kuin kisan alussa raskaina.

Ohitus edellyttää, että taaempi auto on suorituskyvyltään parempi kuin edelläajava. Jos kaikki ovat jokseenkin samanpainoisia, riittävää suorituskykyeroa ei synny muutoin kuin jonkin kärkitallin auton pudotessa keskikastin taakse.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli haluat myös taktiikkamokausten/varikkotöppäyksien määräävän (onnekkaimman) voittajan, näin kärjistettynä.
Kirjoitin yllä toteavasti, en toivovasti. Haluan kisoja, joissa tapahtuu jotain. Ensisijaisesti varikkokäynnit tuovat muuttuvia suorituskykyeroja autojen välille kisan sisällä. Taktiikka ehdottomasti kuuluu tähänkin lajiin. Epäonnea en kenellekään toivo, mutta sellaisia sääntöjä ei olekaan, joissa mitään ei koskaan mene pieleen. Ja onnikin kuuluu urheiluun.
Helpompi olisi joku lottopallo, jolla kisatuomarit antavat satunnaisia aikarangaistuksia ("sorry Kimi, sait lotossa 10 sekkaa aikarankkua"). Sekin olisi kieltämättä viihdyttävää.
Aikoinaan Le Mansissa kuskien piti juosta autoilleen. Lisätään matkaksi vaikka viisi kilometriä, vesihautoja väliin. Erittäin viihdyttävää. Nimeksi vaikka F1-gladiaattorit. Vähän akankantoa ja saappaanheittoa väliin.
Tarpeetonta kärjistämistä. Se, että radalla tapahtuu jotain ei automaattisesti tarkoita arpapeliä tai keinotekoista showta.
Minä taas haluan, että se ratkaistaan vain ajamalla. Olenko yksin tämän ajatuksen kanssa ?
Paras tapa olisi tietenkin "yksiluokka"-F1, joka toimii ihan hyvin F2:ssa ja Indyssä.
No yksityyppiluokka onkin jokseenkin ainut tapa ratkaista kisat "vain ajamalla". Yksityyppiluokka-ajatuksen kanssa olisit kyllä melko yksin. Aika harva ykkösistä sellaista haluaa. Itsekin kyllä kannatan joidenkin (katsojille epäolennaisten) osien standardointia ja jotain sen suuntaistahan taitaa olla tulossakin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9482
Nykyään, kun käytettävän polttoaineen määrä on selvästi pienempi kuin vapaastihengittävien aikana, niin esimerkiksi yhden ja kahden tankkausstopin ero auton painossa olisi pienempi. Samoin varikkokäynnit olisivat tankkaustenkin suhteen lyhyempiä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6167
Polttoainerajoituksen poistaminen tuntui typerältä idealta. Moottoreiden määrä on rajoitettu kolmeen, joten niitä joudutaan säästelemään huolellisesti jo tällä kaudella. Onpa väläytelty sitäkin mahdollisuutta, että talleille voi jopa olla edullista ottaa ylimääräisiä moottoreita rangaistuksista huolimatta, koska siten niistä voidaan ruuvata enemmän tehoja irti. Bensarajoituksen poistaminen lisäisi tuoreesta moottorista saatavaa etua ja uhkaisi tehdä formuloista taas kerran säälittävän näköistä räpeltämistä, kun tallit ottavat kilvan penalttia.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Fialta hyväksyntä halopeileille. Saas nähdä, joko viikonloppuna näemme kuvan kaltaisia asennuksia autoissa?


 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Fialta hyväksyntä halopeileille. Saas nähdä, joko viikonloppuna näemme kuvan kaltaisia asennuksia autoissa?


https://gallery.mailchimp.com/0321b24d9cbbd1e265203b136/images/e90c9269-22fd-42b3-aef1-b88b71816dd0.jpg[/IMG]
Nyt on annettu pirulle pikkusormi ja kohta alkaa olla Halot täynnä kaikenlaista härpäkettä ja uloketta :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Petri

Scuderia Ferrari
Liittynyt
5.3.2005
Viestit
259
Nyt on annettu pirulle pikkusormi ja kohta alkaa olla Halot täynnä kaikenlaista härpäkettä ja uloketta :D
Tietty eniten hyödyttävin, eli numero siihen haloon joka näkyisin incarkamerassa puuttuu... :doubtful:
 
Ylös