WRC-kausi 2019

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Rupee oleen jakkarat taas selvillä. On tämä vähän erikoiseksi hommaksi mennyt tämä mm-ralli kuljettajamarkkinoiden osalta. Kapea tuo kärki. Siinä on 3-4 neljä ukkoa, jotka oikeasti taistelevat osakilpailuvoitoista. Sitten tulee kourallinen näitä vuodesta toiseen sijoista 4-10 ajavia lupauksia. Samat Breenit, Östbergit ja Mikkelsenit siellä pyörii mukana vuodesta toiseen. Muutama rikkaampi talli vie sen kerman päältä ja muihin tallipaikkoihin sitten jaetaan nää, jotka jäävät jäljelle.

Uusia kavereita ei nouse, kuten pitäisi. Samat kymmenkunta äijää siellä vuodesta toiseen ajelee pistesijoista sen terävimmän kärjen takana. No onhan sinne noussut nyt Suninen tässä lähiaikoina ja hyvin on ajanutkin. Toivottavasti kehitys jatkuu samankaltaisena. Vuoden päästä saadaan ehkä Rovanperä mukaan kapinoihin, joten vähän jotain vaihteluakin on tiedossa. Ja suomalaisittain pullat ovat toki hyvin uunissa.

Tuntuu, että talleilla on nyt sellainen tilanne, että tällä hetkellä on todella pulaa ammattitaitoisista kuljettajista. Riittää, kun jotenkin ajelet kisat läpi, niin silti seuraavalle kaudelle saat jostain tallista sen kolmosjakkaran. Saat kenkää tallista huonojen suoritusten johdosta, niin ensi kaudella taas jostain jakkara alle, koska ei ole muitakaan ottaa tilalle. Ei se näin saisi olla.

Mistä se sitten johtuu? Ehkä tämä touhu on mennyt niin kalliiksi WRC:n osalta, että kokemuksen hakeminen on lähes mahdotonta uusille kuljettajille. Kilpailuissa on just sen verran WRC autoja, kun on tallipaikkojakin. Muistelen, että joskus vuosituhannen vaihteen jälkeen tallikuskien jälkeen tuli saman verran yksityistallinkuskeja WRC autoilla. Vuoden pari vanhemmalla mallilla, mutta hyvää kokemusta saivat kaverit niillläkin. Ja kuljettaja markkinat olivat paljon monipuolisemmat.
No saattaa olla, että tässä vain puoliksi "sokeutuneena" haikailen vanhojen hyvien aikojen perään. Aika kultaa muistot, kuten sanotaan. Olihan siellä ennenkin kärjessä aina ne samat Grönholmit, Loebit, Burnsit, ym kerma, jotka vietiin heti käsistä, mutta kärkikuskien jälkeen se tarjonta oli huomattavasti leveämpi. Ei ollut edes se kolmosjakkara itsestään selvyys kenellekkään. Sen eteen piti oikeasti antaa näyttöjä. Kuljettajien vaihtuvuus oli suurempi, vaikka tehdastallejakin taisi parhaimpina kausina olla jopa 6-7 kappaletta.

Ja tuntuu, ettei tuo R5 luokkakaan täysin palvele, kuten pitäis. Toki hyvää kokemusta kilpailuista saa ja pääse ajeleen samoja pätkiä/kisoja läpi. Ja kilpailuthan luokan sisällä on todella mielenkiintoisia ja tasaisia. Mutta aika pitkälle samat kaverit sielläkin vuodesta toiseen ajelee, sen paremmin näyttöpaikkoja saamatta WRC puolelle. On sieltä nyt noussut Suninen, Lappi, ym. ja kohta Rovanperä. Mutta mielestäni enemmän vain pitäisi antaa näille kavereille mahdollisuuksia. Vain onko se sittenkin liian iso loikka noiden luokkien välillä. Pitäisi saada niitä kilometrejä sillä WRC autolla näyttääkseen tasonsa. Mutta mistäs niitä sitten saa, kun mahdollisuuksia ei anneta? Tallit luottavat vaan näihin samoihin Breeneihin, joilla on jo useampi kausi ollut aikaa antaa näyttönsä. Mutta kun se kokemus.

Noh tämä nyt oli vain oma mielipiteeni. Kilpailuhan on tänä vuonna muuten ollut jännittävintä ja parasta moneen vuoteen. Joka kisassa ollut todella hyvä taistelu kärjessä ja kun nuo mestaruudetkin ratkotaan todennäköisesti vasta viimeisessä kilpailussa, niin jännitystä riittää takuu varmasti ihan loppuun asti. Ei tässä tarvi huolissaan missään nimessä olla. Mutta jotenkin vaan tuon kärjen takana se homma vähän lässähtää. Se on vuodesta toiseen niiden samojen kuljettajien pään pyörittelyä fläppitauluun vilkaistessa pätkän maalissa. Siis jos on pysytty tiellä.
Tänäk on hyvä esimerkki miksi ne samat jannut siellä pyörii, ralli vaatii kauheasti kokemusta sitten kun sitä on tarpeeksi, ja kaikki asiat natsaa niin sitten vasta nähdään että tuleeko kaverista mestaria kun aletaan suurennuslasilla seuraamaan miten hermo kestää kun mennään pari päivää 10 sekunnin sisällä Ogierin tai Loebin kanssa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16131
Sijainti
Tampereen lenkki
WRC2:ssa useammin kuin kerran voittoon tai voittotahtiin viime kausien aikana yltäneitä kuskeja on Tidemand, Kopecky, Rovanperä ja Camilli. Näistä Rovanperä varmasti nähdään vielä WRC-auton ratissa, Tidemandin pitäisi sinne nyt päästä mutta manageri ei halua ostaa M-Sportilta ajoja, Kopecky alkaa olla uransa ehtoopuolella ja Camillia ei ole juurikaan nähty rallipoluilla tällä kaudella. ERC:stä en nostaisi ketään suoraan WRC-tasolle vaan ensin mittauttaisin vauhdin WRC2:ssa. Gryazin ja Lukyanuk olisivat ainakin mielenkiintoisia tähän.

Olen sanonut tämän ehkä aiemmin, mutta WRC2:ta voisi myös piristää jos joku vaihtaisi välillä ykkös-WRC:stä pykälää alemmas toisten vauhdin mittatikuksi, vähän kuin Mikkelsen teki parissa kisassa. Vaikka Evans, Breen, Paddon, jos ei tallipaikkaa muuten löydy?
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1039
Peugeotin vetäydyttyä crossista, on Loeb spekuloitu ajavan Citroenilla jopa koko ensivuoden sarjan. Heittäisin todella epätodennäköisen, mutta sitäkin mielenkiintoisemman skenaarion: Loeb on vakuutellut ettei koko mm-sarjan kiertäminen kiinnosta, koska ajaa rallicrossia, niin nyt jouduttua hieman noloon tilanteeseen PSA:n vedettyä tuen rallicrossilta, Loeb huikkaa Citroenille "au revoir" ja marssii Cumbriaan ajamaan koko ensi kauden Fordilla ;)
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2540
Peugeotin vetäydyttyä crossista, on Loeb spekuloitu ajavan Citroenilla jopa koko ensivuoden sarjan. Heittäisin todella epätodennäköisen, mutta sitäkin mielenkiintoisemman skenaarion: Loeb on vakuutellut ettei koko mm-sarjan kiertäminen kiinnosta, koska ajaa rallicrossia, niin nyt jouduttua hieman noloon tilanteeseen PSA:n vedettyä tuen rallicrossilta, Loeb huikkaa Citroenille "au revoir" ja marssii Cumbriaan ajamaan koko ensi kauden Fordilla ;)
Jos Loebia nyt jostain syystä kiinnostaisi ajella täysi rallin MM-sarja, niin en kyllä itsekään usko että se Citroenilla tapahtuisi. Ogier on palkattu sinne nyt ykköskärjeksi ja tuskin enää halutaan 2011 toisintoa kahden ranskalaisen välillä. Vaikea kyllä nähdä Loebia muuallakaan - joten veikkaan että huvin vuoksi voi muutaman kisan käydä Citroenilla nykäisemässä. Ihan vain Ogieria kiusatakseen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16131
Sijainti
Tampereen lenkki
Näkisin mahdollisena Citroenin kolmosauton jakautuvan herrojen Loeb, Al-Qassimi ja Østberg välille. Tuskin Loeb jaksaa enää kuitenkaan täyttä kautta ajaa, mutta nyt kun rallicross ja aavikkorallit on konsernilta pois kuvioista niin mitäpä muutakaan sitä ajaisi?
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
Tuskin Loeb jaksaa enää kuitenkaan täyttä kautta ajaa, mutta nyt kun rallicross ja aavikkorallit on konsernilta pois kuvioista niin mitäpä muutakaan sitä ajaisi?
No vaikkapa oman tallinsa VW Golfia FIA WTCR sarjassa! Mutta kyllä oma veikkaukseni on Red Bull Dream Team Citroenilla: Ogier, Loeb ja
Lefebvre kasvamassa WRC2 Pro luokassa. Tähän sitten vielä sokerina pohjalla meidän oma Lappi. Veiby jr. näillä näkymillä toinen WRC2 kuski. Jos Loeb ei enää vanhuuttaan ihan kaikkia osakilpailuja jaksa ajaa:D, Lefebvre hyppää WRC autoon niissä kisoissa.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Mielenkiintoisia kuljettajavalintoja on tehty ensi kaudeksi. Meeken palkkaaminen Toyotalle on kyllä todellista riskipeliä Toyotalta. Onnistuessaan todella hyvä valinta, mutta mikäli samankaltainen romuralli jatkuu kuin mitä tällä kaudella on nähty ennen kuin Citroen antoi Meekelle potkut niin kyllä on kallis valinta Toyotalta. Toyotalla on muutekin todella mielenkiintoinen kuskikolmikko, heillä ei ole kuljettajaa joka keräisi varmasti joka rallista pisteitä. Saa nähdä miten hyvin Toyota on ensi kaudella taistelemassa valmistajien maailmanmestaruudesta... Ogierin siirto Citroenille ei ollut itselleni minkäänlainen yllätys. On aivan loogista, että Ogier haluaa päättää uransa Citroenilla, onhan Citroen Ranskalainen talli ja sieltähän hän uransa aloittikin. Toivottavasti Lappi saa ensi vuonna kerättyä mahdollisimman paljon oppia mestarilta, Ogierin uran loputtua Lappi toivottavasti siirtyisi Citroenin ykköskuljettajaksi.. Täytyy tietysti toivoa että Citroen jatkaa M-sarjassa Ogierin lopetettua..

Toivottavasti Ford jatkaisi M_sarjassa myös ensi kaudella. Nyt kun Ogierin siirtyy sponsoreiden kanssa pois Fordilta, niin Ford joutuu etsimään itselleen taas rahoittajan. Löytyykö sellaista? Toivoa sopii, muuten Sunisen tallipaikka ensi kaudelle alkaa näyttämän melko huonolta.

Tällä hetkellä tosiaan näyttää siltä että Breen, Östberg, Paddon, Evans todennäköisesti useampi kuin 1 on jäämässä ensi kaudeksi ilman tallipaikkaa. Jos näin käy, toivottavasti eivät kuitenkaan olisi jäämässä MM-sarjasta kokonaan pois vaan tulisivat pitämän ajotuntumaa alla R5-auton kanssa. Näillä kavereilla ei varmastikaan tosin kovin suurta hinkua ole R5-auton rattiin. Mutta varmasti heille sellainen kyllä saataisiin järjestettyä. Paddon pääsisi melko suurella todennäköisyydellä Hyundain R5-auton rattiin. Östberg on ennekin ajellut Fordin R5-autolla. Samoin Evans. Breenillä taitaa näistä herroista olla vähiten kokemusta R5-autosta. Mutta tietääkseni hänelläkin raha-asiat ovat aika hyvin järjestyksessä? Jäädän mielenkiinnolla odottelemaan, mitä lähitulevaisuudessa tulee tapahtumaan..
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5645
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Lefebvre lienee näyttönsä pääluokassa toistaiseksi antanut. Ja tuomio on raaka, mutta oikeudenmukainen: ei jatkoon. Sympaattinen kaveri, mutta sitä potentiaalia on pakko alkaa pikku hiljaa ulosmittaamaan myös WRC2:n puolella, tai muuten tulee lähtö myös sieltä (ainakin minkäänlaisen tallikuljettajan roolissa).

Toivottavasti Loeb jaksaisi myös ensi kaudella piristää WRC:n puolella. Täyttä sarjaahan mies ei aja, on tainnut sen itsekin ihan julkisesti sanoa, mutta joku 4-8 rallin ohjelma olisi kyllä enemmän kuin tervetullut. Maestron ajoa on aina kaunista katsoa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Aluksi olin aika skeptinen tuon tehdas-wrc2 sarjan suhteen, mutta tosiaan se voi muodostua mielenkiintoiseksi, jos Skodan lisäksi saataisiin muitakin.

Protonin tallia odotetaan jännityksellä. Viimeksihän heillä ajoi muunmuassa P-G Anderson, Alistair McRae ja Juha Salo. Vaikka tulokset oli mitä oli, mutta ainakin minusta heidän keltaiset autonsa oli väriläiskä kaikkien Skodien ja Fiestojen joukossa.
Nythän heille voisi kuvitella Östberg, Breen, Evans porukasta kuljettajaa. Eri asia riittääkö heillä nöyryys lähteä luokkaa alempiin karkeloihin.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Aluksi olin aika skeptinen tuon tehdas-wrc2 sarjan suhteen, mutta tosiaan se voi muodostua mielenkiintoiseksi, jos Skodan lisäksi saataisiin muitakin.

Protonin tallia odotetaan jännityksellä. Viimeksihän heillä ajoi muunmuassa P-G Anderson, Alistair McRae ja Juha Salo. Vaikka tulokset oli mitä oli, mutta ainakin minusta heidän keltaiset autonsa oli väriläiskä kaikkien Skodien ja Fiestojen joukossa.
Nythän heille voisi kuvitella Östberg, Breen, Evans porukasta kuljettajaa. Eri asia riittääkö heillä nöyryys lähteä luokkaa alempiin karkeloihin.
Kaikella kunnioituksella Andersonia., McRaeta ja Saloa kohtaan, niin eiväthän he varmastikaan olleet ihan parhaita kuljettajia vauhdillisesti mittaamaan Protonin todellista potentiaalia. Uskon kyllä että jokainen noista kolmesta nykyään WRC-kalustolla ajavasta kuljettajasta olisivat valmiita ajamaan myöskin luokkaa pienemmällä autolla, varsinkin jos kävisi selväksi että Protonin autolla pystyisi haastamaan tosissaan muita WRC2-luokan autoja.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Näkisin mahdollisena Citroenin kolmosauton jakautuvan herrojen Loeb, Al-Qassimi ja Østberg välille. Tuskin Loeb jaksaa enää kuitenkaan täyttä kautta ajaa, mutta nyt kun rallicross ja aavikkorallit on konsernilta pois kuvioista niin mitäpä muutakaan sitä ajaisi?
Eikös siinä Elenan lipsautustweetissä, missä oli Lapin suomen lippu ja Ogier-asiaa, ollut loppukaneettina, että heidän uransa päätsolla jää tähän, kun ovat Ogierin Citikan rattiin saaneet? Lipsahti sekin uutinen siinä samassa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16131
Sijainti
Tampereen lenkki
Eiköhän se pari korinvaihtoa ole kuitenkin Toyotalle käypä hinta siitä mediahuomiosta jonka Katsutan ajaminen WRC-autolla saa aikaan
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Mielenkiintoista nähdä, mitkä kisat Katsuta sitten WRC-autolla ensi kaudella pääsee ajamaan. Tarkoittaakohan tämä samalla sitä, että kun Toyota neljännen auton ensi kaudeksi kisoihin tuo, niin niissä kisoissa joissa Katsuta ei aja niin se joka tarjoaa rahapussistaan eniten rahaa niin pääsee ajamaan sitten myöskin?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16131
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän sille nelosautolle oli kysyntää jo tänä vuonna, esim Nasser ja Armin Kremer. Katsutan odottaisin ajavan Ruotsissa ja Suomessa, niistä olosuhteista kun on paras kokemus. Ehkä myös joku assukisa ja vaikka Portugali, kun sielläkin on jo useammin ajanut?
 
Ylös