Rupee oleen jakkarat taas selvillä. On tämä vähän erikoiseksi hommaksi mennyt tämä mm-ralli kuljettajamarkkinoiden osalta. Kapea tuo kärki. Siinä on 3-4 neljä ukkoa, jotka oikeasti taistelevat osakilpailuvoitoista. Sitten tulee kourallinen näitä vuodesta toiseen sijoista 4-10 ajavia lupauksia. Samat Breenit, Östbergit ja Mikkelsenit siellä pyörii mukana vuodesta toiseen. Muutama rikkaampi talli vie sen kerman päältä ja muihin tallipaikkoihin sitten jaetaan nää, jotka jäävät jäljelle.
Uusia kavereita ei nouse, kuten pitäisi. Samat kymmenkunta äijää siellä vuodesta toiseen ajelee pistesijoista sen terävimmän kärjen takana. No onhan sinne noussut nyt Suninen tässä lähiaikoina ja hyvin on ajanutkin. Toivottavasti kehitys jatkuu samankaltaisena. Vuoden päästä saadaan ehkä Rovanperä mukaan kapinoihin, joten vähän jotain vaihteluakin on tiedossa. Ja suomalaisittain pullat ovat toki hyvin uunissa.
Tuntuu, että talleilla on nyt sellainen tilanne, että tällä hetkellä on todella pulaa ammattitaitoisista kuljettajista. Riittää, kun jotenkin ajelet kisat läpi, niin silti seuraavalle kaudelle saat jostain tallista sen kolmosjakkaran. Saat kenkää tallista huonojen suoritusten johdosta, niin ensi kaudella taas jostain jakkara alle, koska ei ole muitakaan ottaa tilalle. Ei se näin saisi olla.
Mistä se sitten johtuu? Ehkä tämä touhu on mennyt niin kalliiksi WRC:n osalta, että kokemuksen hakeminen on lähes mahdotonta uusille kuljettajille. Kilpailuissa on just sen verran WRC autoja, kun on tallipaikkojakin. Muistelen, että joskus vuosituhannen vaihteen jälkeen tallikuskien jälkeen tuli saman verran yksityistallinkuskeja WRC autoilla. Vuoden pari vanhemmalla mallilla, mutta hyvää kokemusta saivat kaverit niillläkin. Ja kuljettaja markkinat olivat paljon monipuolisemmat.
No saattaa olla, että tässä vain puoliksi "sokeutuneena" haikailen vanhojen hyvien aikojen perään. Aika kultaa muistot, kuten sanotaan. Olihan siellä ennenkin kärjessä aina ne samat Grönholmit, Loebit, Burnsit, ym kerma, jotka vietiin heti käsistä, mutta kärkikuskien jälkeen se tarjonta oli huomattavasti leveämpi. Ei ollut edes se kolmosjakkara itsestään selvyys kenellekkään. Sen eteen piti oikeasti antaa näyttöjä. Kuljettajien vaihtuvuus oli suurempi, vaikka tehdastallejakin taisi parhaimpina kausina olla jopa 6-7 kappaletta.
Ja tuntuu, ettei tuo R5 luokkakaan täysin palvele, kuten pitäis. Toki hyvää kokemusta kilpailuista saa ja pääse ajeleen samoja pätkiä/kisoja läpi. Ja kilpailuthan luokan sisällä on todella mielenkiintoisia ja tasaisia. Mutta aika pitkälle samat kaverit sielläkin vuodesta toiseen ajelee, sen paremmin näyttöpaikkoja saamatta WRC puolelle. On sieltä nyt noussut Suninen, Lappi, ym. ja kohta Rovanperä. Mutta mielestäni enemmän vain pitäisi antaa näille kavereille mahdollisuuksia. Vain onko se sittenkin liian iso loikka noiden luokkien välillä. Pitäisi saada niitä kilometrejä sillä WRC autolla näyttääkseen tasonsa. Mutta mistäs niitä sitten saa, kun mahdollisuuksia ei anneta? Tallit luottavat vaan näihin samoihin Breeneihin, joilla on jo useampi kausi ollut aikaa antaa näyttönsä. Mutta kun se kokemus.
Noh tämä nyt oli vain oma mielipiteeni. Kilpailuhan on tänä vuonna muuten ollut jännittävintä ja parasta moneen vuoteen. Joka kisassa ollut todella hyvä taistelu kärjessä ja kun nuo mestaruudetkin ratkotaan todennäköisesti vasta viimeisessä kilpailussa, niin jännitystä riittää takuu varmasti ihan loppuun asti. Ei tässä tarvi huolissaan missään nimessä olla. Mutta jotenkin vaan tuon kärjen takana se homma vähän lässähtää. Se on vuodesta toiseen niiden samojen kuljettajien pään pyörittelyä fläppitauluun vilkaistessa pätkän maalissa. Siis jos on pysytty tiellä.