NASCAR 2019

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
No juu, eipä ne Gen 6 autojen ajo-ominaisuudet nyt niin huonot kuitenkaan ole. Lähinnähän tuo ero syntyy siitä, että auton paino on melkoisen suuri (reilu 1500 kiloa kuljettajan kanssa) prototyyppeihin verrattuna. Toki pieniä eroja syntyy siitä, että nelivaihteisen askin pykälät vaihtuvat perinteisen H-kaavion mukaan ja telemetriatiedot eivät mene tiimien omaan käyttööön vaan säädöt tehdään klassisella perstuntumalla.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sonomassa päästeltiin menemään ihan mukava kilpailu ja viime kauden tapaan, myös nyt mentiin ilman yhtäkään kisatilanteesta johtunutta keltaihkoa lipputasanteelta - ajosuoritukset nostettiin kunniaan täysin ja jos kilpailussa ajetaan täysin suorituksesta ilman "hjelppejä" taktiikoiden tai keltaisten avuttamina rytmiä muuttamaan, niin JGR taitaa vaan olla todella vaikea lyötävä kenenkään juuri tällä hetkellä. Toki ei kaikilla radoilla, mutta katsoen ajetut kilpailut nojaten sitä faktaa kohtaan, että Joe Gibbsin Toyotat ovat vieneet niistä yli 60% tehokkuudella niin viittä ajettua kohtaan nämä tallin autot (etenkin kahden kohdalla) ajavat voitosta melkein kaikissa kilpailuissa joista 3-4 voi olla heidän heiniään, 2-3 voiton ollessa jopa varma tämän hetkisellä suoritustasolla. Penskellä on viisi voittoa, mutta mediaaninen tulema ei osu haastamaan MTJ:tä ja KyButa kuin valituilla tantereilla. Toki Joey Logano johtaa runkosarjaa ja Brad K. on kolmesti ruutulippua liehuttanut ensimmäisenä jo tähän mennessä (sama määrä voittoja kuin koko viime kaudella), mutta siitä jopa huolimatta tallejen välillä on eroa; kertoo siis JGR:n jokseenkin musertavasta menosta. Muu talli joka on yhden kisan voittanut, on Hendrick Motorsport. Tässä kohtaa viime sesongilla SHR:llä taisi olla yhteensä 6 voittoa, 5 KH:n plakkarissa, 1 CB:llä sillä hetkellä.. Nyt näyttää kananmunia ja kiikareita vaikka kilpailukykyä löytyy ihan mukavasti, joten sarjan kovuus on omaa luokkaansa juuri nyt.

Sonomassa Martin Truex Jr. vei voiton ennen toiseksi tullutta tallikaveriaan Kyle Buschia - muu joukko tuli Ryan Blaneysta alkaen yli 20 sekunnin päästä kärjestä, joten vaikka koko iltapäivä ajettiin vain kahdella osiokeltaisella siinä välissä vehreyden siunatessa auringonpaahteisen kilpailun ilman minkäänlaisia keskeytyksiä, niin onhan tuo silti todella iso ero muuhun joukkoon. MTJ on ensin autolla #78 ja nyt #19 erikoistumassa yleensä suht ylivoimaisiin voittoihin tai näyttäviin sellaisiin ja nytkin ainoa uhka oli tuttuakin tutumpi KyBu, joka ei saanut autoaan loppukierroksilla tarpeeksi lähellä joka olisi ohitusyrityksen verran mahdollisesti antanut takaisin puskemisesta. Matt DiBenedetton nelostilaa varmasti juhlittiin pitkään #95 auton pilttuussa ja kun Denny Hamlinkin oli viides, niin ainoa Toyotan etujoukon rikkojan paikan ansaitsi tosiaan RB ollen kolmas - kaikki muut oikeastaan JGR:n autoja, koska #95 saa teknistä tukea Gibbsiltä ja kiky on huomattavasti parantunut tämän johdosta. Kevin Harvickin kutos tila oli onnistunut kaikkisensa, koska ennen reissiä päät olivat enemmän kuin painuksissa harjoitusten oltua aikahkon synkeät. Kisaan lähdettiin ottamaan parannusta viikonlopun suoritteeseen siihen mennessä ja alun vauvanaskelien sekä vaikeasti käyttäytyneen auton alettua kesyyntymään, KH yllättäen rupesi todellakin ajamaan kisaa jopa hieman takavasemmalta tullen varikkokäyntien onnistuttua myös säätöjen ollessa kyytipoikana. Lopussa hän kisaili jopa kolmospaikasta ja vaikka lopulta joutui sijoja antamaan takaisin, niin erittäin positiivinen kisaviikonlopun päätös kaikkinensa ja antaa todella lisää voimaa masiinaan jos tämä saadaan taisteluvoittona, niin mites kun auto on ihan tip top ja viretila mentaalisesti/tunteellisesti tiimissä ja koko tallissa korkea? Tämä voi antaa sitä toivottua taistelutahdon nostoa sen jälkeen, kun hyvilläkään autoilla sitä voittoa ei ole vielä tähän mennessä tullut.

Kyle Larson lähti jälleen Sonomassa paalupaikalta (oli aika mones peräkkäin) ja päivän teema oli pitää renkaat - etenkin takaosan - kunnossa koko iltapäivän. Ilmeisesti keltaiset olisivat kuuluneet suunnitelmaan myös säätää autoa useammin ja tehdä tarpeellisia taktisia liikkeitä niiden tullessa saaden ratapaikan alun jälkeen kärjessä tai lähelle ainakin, takaisin. Nyt kymmenes tila ja vaikka mitään suoranaista nuokahdusta ei tapahtunutkaan, niin ei vihreän lipun alla oikein kummoisempia enää sitten koko kisan aikana ottanut sijaa.

Myös takaisin NASCARiin tullut se "originaali" Sonoman lenkki oli kyllä erittäin mukava lisä itse kilpailuun sekä muutenkin jatkoa ajatellen, kun puhutaan juuri moottoriradoista sekä uudistuksista niissä - viime kaudella uusi moottorirata (Roval) kalenteriin ja nyt uudistuksia (tai historian nostalgisointia) tapahtui toisella jo kauan kalenterissa olleella radalla.

Lopputulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/toyota-savemart-350/stn/race/

Pistetilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

Seuraavaksi kisailut jatkuvat ensi sunnuntai-iltana Chicagolandin puolentoista mailin ovaalilta, joka taas edustaa tätä vanhemman liiton tätä ratatyyppiä leveine ajolinjoineen, monilinjaisia ohittamismahdollisuuksia ja vanhempi pinnoite jonka päällä renkaiden antaessa kyytiä huolella sekä tummuketta keräten näin ollen pidollisia vaikuitteita antaen, tullaan ajamaan pitkiä juoksuja myös takuulla vihreän lipun alla.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Chicagossa nähtiin ensikertalainen voittajan ympyrässä, kun Alex Bowman voitti huimalla viimeisten kierrosten ohituksella Kyle Larsonin, joka vuorostaan sijoittui toiseksi aika hyvätasoisessa kisassa. Tämä oli AB:lle kuitenkin jo kauden 4:s top-2 sijoitus, joista tämä oli tosiaan kauden ja koko uran ensimmäinen kihaus palkintokaappiin; mahdollisesti ottaen tämän kauden otteita parhaimmillaan - näitä pystejä voi useampikin sinne ilmestyä uralla ellei jopa runsaamminkin ottaen huomioon kaiffarin nuoren iän. HMS:n kaikki autot olivat kisassa erittäin vahvoja ja nostalgikot diggasivat tallin kannattajina etenkin #48 auton menoa osuen lopulta maalipuiden väliin suht sopivasti samalle sijalle mistä lähtikin kisaan - 4:s - mutta se, että hän ajoi voitosta vahvan suorituksen jälkeen mikä myös tulospalvelussa näkyi reissin päätyttyä, oli se juttu mikä tämän tiimin osakkeita nosti huomattavasti. Jimmie Johnson nousi myös tällä vetäisyllä pudotuspelirintamassa parempiin asemiin heidän keskuudessaan jotka ajavat voitottomina; heitä löytyy aina sijalta kahdeksan eteenpäin joista JJ on nyt 14:sta 16:sta meniessä tosiaan jatkopeleihin kandidaatteina.

Kisan kunnollinen alku (ehdittiin ajamaan neljätoista kierrosta ennen punaista) viivästyi monia tunteja alueella olleen ukkosmyrskyn ja sateen vuoksi, joten rata oli suhteellisen sliipaistu kun poljinta kytkettiin auton lattiaan vihreän taas heilahdettua. Kevin Harvick oli yksi suosikkeja kisaan, lähti toiselta paikalta ja kun vihreä heilahti uudestaan sateen jälkeen, niin meno oli kaikkinensa todella hyvää joskin erojen ollessa pieniä, mutta siitäkin huolimatta pystyi johtamaan eniten päivän jälkeen kierroksia kaikista ja voitti kakkososion kisasta. Myös linja vaihtui kaarteissa aika hyvälläkin auton istumisella radan pintaan ja menoa piisasi ajaa siitä kauden ekasta voitosta. Kuitenkin kuin niin usein, niin vastoinkäymisiä alkoi ilmaantumaan kilpailun loppupuolella joka lopulta johti harvinaisempaan ajovirheeseen KH:lta, eli hän sinkoutti auton seinämään pomppuisesta ylälinjamasta liian kovankin yrityksen päätteeksi ja vaikka pystyi jatkamaan tullen maaliin neljäntenätoista, niin sellainen kuuluisa eriskummallinen jälkimakuhan siitä jäi - plussana toki erinomainen ajosuorite muuten, hyvin säädetty kaara ja yksi playoffpiste vaivoista leputuksena. Kyle Busch törmäsi samanlaisiin ongelmiin kuin KH:kin, eli seinäkutsu kävi liian houkuttelevaksi ja linjan ollessa röykkyisellä Chicagolandin radalla useamminkin kerran niin lähellä, johtaa se kontaktiin todella monesti etenkin kun autokaan ei ihan paras mahdollinen ollut. Hän oli loputa 22:s ja myös hänen tallikaverinsa Martin Truex Jr. oli vaisumman puoleinen oltua yhdeksäs ruutulipulla. Denny Hamlin viidestoista ja heidän parhaimpansa oli Erik Jones sijalla 7:n. Näyttää vähän siltä, että mitä vanhempi ratapinta kovemmalla vauhdilla ynnättynä muulla spesialiteetilla venuen omasta tarjonnasta ekslulsiivisesti, on JGR täysin päihitettävissa ja voi ottaa jopa hiukan takamatkaa. Toki ottaen tallin vauhteja lukuun muilta vastaavilta pituusasteilta (tai lähestulkoon) kauden ajalta, voi kyse olla hyvinkin ratakohtaista ja tällä kerralla se ainakin sitä oli hyvinkin voimakkaasti.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/camping-world-400

Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

Seuraavaksi vuorossa iltakisaa Amerikan aikaa, kun NASCAR tömähtää tämän kauden osalta viimeistä kertaa Daytonan mekkaan kun vuorossa on lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kuuluisa 400 mailin mittelö, joka on eräällä tapaa kesäisin ihan oma tapauksensa koko kalenterissa. Syynä on nimen omaan vuosien ajalta ollut se fakta, että tässä kilpailussa ei ole draftissa, vieri vieressä tai letkassakaan säästelty juurikaan yhtään paikan tullen (on se puuttumaton tai ohkaiseen päin kallellaan onnistumisen osalta) johtaen se aika dramaattisenkin äksönpakattuihin mittelöihin radalla jossa tilaa on Talladegaa vähemmän ja silti toisinaan näyttää että ajetaan kuin tilaa olisi enemmän :)
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Tuomaala ajoi Mostissa ensimmäisen kerran kympin joukkoon ollen kahdeksas, jälkimmäisessä lähdössä 12.
Vartiainen 22. ja 11.
Waden 18. ja 12.
Ensi viikon lopulla onkin vuorossa sarjan ainoa ovaalikisa Hollannin Venrayssa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Tuomaala ajoi Mostissa ensimmäisen kerran kympin joukkoon ollen kahdeksas, jälkimmäisessä lähdössä 12.
Vartiainen 22. ja 11.
Waden 18. ja 12.
Ensi viikon lopulla onkin vuorossa sarjan ainoa ovaalikisa Hollannin Venrayssa.
Taitaa muuten Venrayn ovaalirata olla vieläkin lyhyempi kuin Amerikassa on Bristolin ränni. Olisi mielenkiintoista sielläkin käydä katsomassa, miltä meno näyttää.

Oikeaa Cupia tuskin ollaan ihan heti Eurooppaan saamassa. Rockingham laittoi kilpailutoiminnot seis, Lausitzin tilanteesta en tiedä mitään.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Taitaa muuten Venrayn ovaalirata olla vieläkin lyhyempi kuin Amerikassa on Bristolin ränni.
Kyllä ne puolen mailin huitteilla on. Venray 880m, Bristol 858m, Martinsville 847m.
Viime vuonna nuo ajoi vielä sitä parkkipaikkaovaalia Toursissa joka oli 600 metrin paikkeilla. Tällä kaudella ei Ranskassa olekaan yhtään kisaa, vaikka se taitaa olla Euroopan sarjan alkuperämaa.

Venrayssa molemmat luokat ajaa vain yhden lähdön. Elite 2 lauantaina 75 kierrosta, Elite 1 sunnuntaina 100 kierrosta.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Kyllä ne puolen mailin huitteilla on. Venray 880m, Bristol 858m, Martinsville 847m.
No sitten muistin väärin. Lyhyt kuitenkin. Sen verran kun olen itse ovaaliradoilla käynyt niin 0.686 (1.1K) mailinen Lucas Oil Raceway tuntui jo suorastaan miniatyyrilta.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Justin Haley otti ensimmäisen voittonsa kuninkuusluokassa Daytonassa #77 auton ratinkääntäjänä pikkubudjetin tallissa ja kun lopulta kisa jouduttiin jättämään muutama kymmenen kierrosta vajaaksi sateen vuoksi, jonka takia kisa jo alkujaan jouduttiin siirtämään sunnuntaiehtoolle, oli lehdistötiloissa jo pitkän tovin hermoilunutta hymyä ja ylikierrosta jännityksen vuoksi ottaneella nuorella kaverilla kyllä voitonriemut jännityksen vapautumisen vuoksi aika korkeaa luokkaa - kuten koko tallilla :) Hän ei aja laisinkaan vielä tällä kaudella edes Cup-pisteistä, joten se nostaa voiton suuruutta entisestään ja vaikka superspeedwaylla tulikin (nykypäivänä oikeastaan ainoa ratamalli jossa voi todellinen yllätys tapahtua pois lukien parin vuoden takainen Poconon kilpailu, jossa Chris Buescher voitti myös sateen tultua lyhentämään menomatkaa) niin se on loistava neuvotteluvaltti tulevaisuutta ajatellen ja antaa myös tallille Spire Motorsportille ainakin julkisuutta jonkin aikaa osakseen. Toki oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja kun tuolloin kärjessä ollut Kurt Busch meni varikolle (lopulta kymmenes) niin sateen tultua eikä tauonnutkaan, tämä voitto meni tuolloin tuolla ykköspaikalla radalla olleelle, joka oli #77 tiimi; joskin jotain pitää olla oikein tehtynä kun asemilla oli ja autokin säästänyt kahakoista reississä ja vielä auton keula noin lähellä pelkkää avaraa ilmaa eturintamassa kulminaatiopisteen kisassa tultua. Todella hieno voitto totta tosiaan tälle porukalle ja kyllähän pieni talli on aika median silmässä nämä päivät ennen kun koneita Kentuckyssa käynnistetään.

Taitaa myös tämä olla se tämän kauden ainakin tähän mennessä oleva/tapahtuva tuhkimotarina vaikka ei kattaisikaan kun yhden kisan voiton ja senkin luontoäidin väliintulon johdosta sekä ei olisi samanlaista lajimainoksellista merkitystä kun Chris Buescherin voitolla aikoinaan Poconossa (oli kokoaikainen kuski Cupissa jo tuolloin, joten se voitto vei pudotuspeleihin loppuviimein pienen tiimin kanssa), mutta tälläisellä vaan pistetään hymyä pitkin varikkoalustaa ja tuo pr:ää joka tapauksessa myös lehtereiden ulkopuolelle kannustaen edelleen uskomaan kilpailukyvyn jatkuvasti kehittyvässä maailmassa myös ihmeidenkin syntymiseen - Cup-voitto on iso juttu ja eri toten tänä päivänä sen saavuttaminen vaatii todella paljon.

Muuta mainintoja oli Kevin Harvickin kisa, joka ensin karkasi kilpailun ensimmäisen osiovoiton merkeissä hyppysistä viimeisillä mahdollisilla hetkillä ja lopulta turneessa tapahtunut kolarointi Brad Keselowskin kanssa johti päivän siihen mennessä isoimpaan kolarointiin radan puolella. Keselowski keskeytti ja KH lopulta 29:s. Harvick on silti pisteissä hyvin kolmas vaikka ei viime aikoina kaikki ole ihan puhtain päin h-hetkinä olekkaan mennyt. Itse kisa päättyi isohkoon kamppailun osalta vihreän ollessa ainoa kunnioitettava värjäys lipputasanteilla jonka jälkeen venueta siivottiin, kierroksia väheni ja varikkoa käytettiin, mutta sitten tuli salamavaroitus joka autot vei varikkosuoralle jossa loppujen lopuksi autot sitten loppuhetket reissistä viettivätkin sateen tultua salamoinnin jälkijunassa päättämään kamppailu niille, jääneille, sijoilleen. Itse isohkossa oli mukana n. 20 autoa. William Byron oli uransa parhaalla sijoituksella toinen, JJ kolmas toisella peräkkäisellä top-5:lla ja sitten yllättäjiä löytyi myös tokkonen, kun Corey LaJoie kuudes, Matt DiBenedetto kahdeksas ja Matt Tifft yhdeksäs.

Kisan tulokset Daytonasta: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/coke-zero-sugar-400/stn/race/

Sarjataulukko: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

Seuraavaksi kilvanajot jatkuvat jälleen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä (jos tällä kertaa sade ei siirrä matsia seuraavalle päivälle) Kentucky Speedwaylta, joka on puolitoista mailisista radoista ehdottomasti oma spesiaalitapauksensa ja voi todella mielenkiintoinen yhteenotto olla luvassa autojen ja radan välillä paikassa, jossa vain kerran per sesonki kuninkuusluokka vierailee.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Kukakohan on AlfaTV:ltä se toimittaja paikan päällä noissa Euronasse kisoissa, joka on gridissä välillä muitakin kuin suomalaisia haastatellut. Koosteet selostaa Nurminen

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Kurt Busch ratkaisi Kentuckyn iltakisan näyttävästi viemällä "jatkoajan" uusintastartin jälkeen voiton veljensä nenän edestä. Ja tämä kylki kyljessä -taistelun jälkeen.

Seuraavan kerran kisaillaan viikon päästä Uuden Englannin maisemissa NHMS:n mailin mittaisella radalla.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Euroopan sarjassa tuskin on tarvetta useammalle ovaalikisalle. Yleensä molemmissa luokissa ollut kolmisenkymmentä autoa, nyt kilpailijoita oli ykkösluokassa 20 ja kakkosluokassa vain 15. Vartiainen kahdeksas, Waden jäi viimeiseksi. Villeneuve johti pitkään Elite 1 -kisaa, mut putosi lopulta kolmanneksi, Tuomaala oli kymmenes. Waden oli sunnuntaina youtube-lähetyksen kommentaattorina. Kohteliaana ei rataa haukkunut muttei se kummoista vauhdin hurmaakaan ollut tarjonnut. :p
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Euroopan sarjassa tuskin on tarvetta useammalle ovaalikisalle. Yleensä molemmissa luokissa ollut kolmisenkymmentä autoa, nyt kilpailijoita oli ykkösluokassa 20 ja kakkosluokassa vain 15. Vartiainen kahdeksas, Waden jäi viimeiseksi. Villeneuve johti pitkään Elite 1 -kisaa, mut putosi lopulta kolmanneksi, Tuomaala oli kymmenes. Waden oli sunnuntaina youtube-lähetyksen kommentaattorina. Kohteliaana ei rataa haukkunut muttei se kummoista vauhdin hurmaakaan ollut tarjonnut. :p
Ei varmaankaan, mutta semmosta kunnon ovaalirataa olen noille kaivannut, Rockinghamissa se ei taida enää mahdollista olla, ja tuskin Eurospeedwayllakaan tilanne kovasti tuosta parempi

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Rockinghamissa se ei taida enää mahdollista olla, ja tuskin Eurospeedwayllakaan tilanne kovasti tuosta parempi
Rockinghamin kilpailulliset toiminnot loppuivat kokonaan viime syksyn jälkeen.

http://www.rockingham.co.uk

Saksalaiset ja ovaalikisat sopivat huonosti yhteen. Venrayssa sentään ajelevat myös paikalliset punaniskasarjat https://www.racewayvenray.com/foto/1933-paasraces-22-april-2019
https://www.racewayvenray.com/foto/1980-piinksterraces-10-juni-2019

(sikälimikäli Hollannista nyt punaniskoja ylipäänsä löytää)
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Eihän tuolla Euroopassa liiemmin ovaali tai sen tapaisten vaihtoehtoja. Mallory Parkilla jonkunlainen, muita saa sit lähinnä miettii enemmänkin. Enna Pergusa ei ole ovaali, mutta ehkä noille voisi sopia. Katsoin Autodrome de Linas-Montlhéryssä olisi, mutta ei Katsomoita ja muutenkin ilman korjauksii käyttökelvoton. Jotain ihan mini ovaaleita saattoi jossain päin Eurooppaa olla, mut äkkiseltään en muista

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kurt Busch otti tosiaan kauden ensimmäisen voittonsa ja tiimipomolle Matt McCallille uran ensimmäinen, kun hän tosiaan voitti oman pikkuveljensä loppukierrosten väännössä ja toi tuolla aika varmasti jatkopaperit CGR:lle ensi kaudeksi - riippuen tietysti mitä sponsori Monster Energy tekee, mutta jos sarjan pääsponsori voittaa sponssaamassa autossaan, niin eikö siitä hyvä viljelmä tule diilineuvotteluihin. Sitä paitsi Kurtin kausihan on ollut täysi menestys, joten sopimuksen lyhyyteen on vaikuttanut omatkin jatkosuunnitelmat, mutta jo aikaisemmin kautta vauhtia riitti - ilo ajamiseen eheytyi toden teolla - ja vaikka voittoja ei heti tullutkaan, niin ilmassahan se kauden ensimmäinen voitto leijui ja nyt palkinto sitten tuli. Pitkään aikaan ei ole ollut tilannetta, että kummatkin Ganassin autot olisivat voittaneet sesongin aikana; nyt KuBu on voittanut ja Kyle Larson voi sen hyvin tehdä runkosarjassa (hänhän voitti All Star kilpailun tällä kaudella) joten sellaistakin ekstrajänskää on Chipin olkapäillä. Kurt Busch on vain kokonaisuutena ollut Ganassin kuskeista kuitenkin runkosarjassa tähän mennessä ollut valmiimpi ajamaan korkeista sijoituksista pääsääntöisesti, kun Larsonilla on vielä hieman pääsääntöistä keskivauhdin hakua. Toki hänkin oli nyt hyvin neljäs ja hänkin varmasti alkaa parantamaan kauden kääntyessä toiselle kyljelleen. Kentuckyssa kummatkin osiovoitot menivät Buschin veljeksille ja Chevroletille voitto oli ensimmäinen tuolla venuella.

Kisassa oli paljon epäonnistujia ja kavereita jotka odotuksiin nähden huitaisivat enemmän tai vähemmän vihon sivuille. Rata muuttui drastisesti alun jälkeen kun tumma pinnoite kaarteissa alkoi väriltään muistuttamaan enemmän samaa seosta kuin muukin päällyste ovaalista, jonka jälkeen eri toten alussa vielä hyvää vauhtia jopa kolmoisjohdossa ajanut SHR menetti asemansa ihan täysin; joskin Clint Bowyer ajoi yhden kauden parhaista suorituksistaan ollen kuudes - alussa lauantai-iltana auringon paistaessa hän oli tallikavereista se ketä ajeli kympin huonommalla puolella, mutta radan muuttuessa ja viilentyessä, hän oli se ketä paransi runsaasti ulosotettua vauhtia. Alussa vielä kolmantenakin ajanut Kevin Harvick taipui ja lässähti aivan täysin oltua lopulta vasta suurtenkin mittakaavallisten ongelmien jälkeen 22:s - ajamalla. KH:lle tulee kaudessa se 1-2 kisaa tavallisilla ovaaleilla, jossa voi lopputuloksesta ihan ajamalla muodostua pannukakku ja tämä oli juuri sitä. Yksinkertaisesti mitä pidemmälle reissi eteni, niin sitä huonommin auto kaarteissa alla pysyi; Kevin itsekkin moneen otteeseen raportoitti auton "leijumisesta" eli puremapintauma rataan ei ollut parhaasta mahdollisesta päästä. Daniel Suarez oli lopulta kahdeksas - hyvä sijoitus - mutta ottaen huomioon miten hän vei kaiken nimiinsä viikonlopun aikana ennen kisaa ja h-hetkeä, niin kertoo mielestäni juuri SHR:n suurimman ongelman tällä hetkellä, eli autot ovat yleensä erittäinkin kilpailukykyisiä harkoissa, aika-ajoissa ja kilpailun alkuhetkillä, mutta radan muuttuessa ja säätöjen läpikäymisen alettu vauhti kokee eritasoisia laskuja - nyt suhteessa alkuvauhtiin aika mittavakin tasonlasku. Aric Almirolan kilpailun alku lupasi myöskin kuuta taivaalta, mutta hänkin loppusijojen ilmestyessä ruudulle saavutti neljännentoista tilan päivän rupealmastaan joka ei varmastikkaan mieltä lämmittänyt.

Muista kuskeista Brad Keselowski oli aika käsittämättömissä vaikeuksissa jo koko kisaviikonlopun ajan, mutta se että oikeastaan koko kisa menee samoissa merkeissä edes pientäkään parannusta kokematta, on harvinaista Brad K:lle joka aina hieman saa rutistettua lisää mitä muuten olisi tuloillaan. Joey Logano oli kuitenkin seitsemäs ja johtikin kisaa vielä ennen lopun keltaista joka kaiken muutti voiton suhteen. Hendrick Motorsportilla oli myös vaikea viikonloppu ja ketään heistä ei top-10:iin ennättänyt - viime kierroksilla erinomaisesti etenkin tulosvastuullisesti esiintynyt Jimmie Johnson ajoi erittäin liukkaan auton kanssa jo päivänvalaistuksessa että kuunloisteessa, joka loppuviimein johtikin seinäkosketukseen sekä pyörähdykseen - hän tuli kuitenkin maaliin, mutta vasta sijalla 30. Hänen tallikaverinsa Chase Elliott tuli maaliin 15:sta, Alex Bowman 17:sta ja William Byron 18:sta. Martin Truex Jr. ajoi hänkin erittäin alakanttiin ja vaikka hänellä oli omat ongelmansa lopussa, niin ei oikein meinannut koko päivän aikana mahtua ajamallakaan kympin sekaan oltua lopulta 19:sta. JGR:n tähtikuskille sijoitus oli hyvinkin omituinen, kun kaikki muuta tallikaverit ajoivat top-5:sen matkatuomisiksi kotiin.

Kentuckyn tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/quaker-state-400/stn/race/

Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

Seuraavaksi tosiaan meno jatkuu NHMS:llä, jossa viime kaudella KH:lle meni erittäin hyvin - tai on mennyt jo pari kautta hyvin tuloksin - joten onko tässä siimaa nousuun, se jää nähtäväksi mutta askelmerkit ovat asteltuna parempaan kisaan. New Hampshire on kerran vain kalenterissa, oli sitä jo viime kaudella, joten mahdollisuudet saada auto taittumaan kaarteisiin kurvinopeutta ylläpitävästi täytyy saada heti kisaviikonlopun alkupuolella jo johonkin kuosiin. Kisassa voi tulla pitempiä vihreitä juoksuja, joten säätömahikset pienenevät huomattavasti joskin toisinaan kyllä tällä litteällä maililla on keltaisväritteisiäkin kisoja nähty - tuo johtuu monesti etenkin liian kuumasta ratapinnasta, kun auringon paistaessa pitoreunaa ei juurikaan ole kun vieressä toista ajetaan tiukissa kääntöisissä ja jos autot sääntöpaketinkin tuomisina ovat vähän vaikeasti ajettavia tällä venuella tai se on niitä viikonloppuja, kun kisailu New Hampshiressa on todella äksönpitoista. Näihin skenaarioihin peilaten auton siis pitää olla joka tapauksessa hyvinkin ajettavaa sorttia ja mieluiten jo hyvissä ajoin, että voi kokeilla erilaisia juoksujakin harkoissa nopeutta mitaillen. Kisalähetys alkaa NHMS:ltä sunnuntai-iltana.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Aiemmin ollut jotain huhua parin viime kuukauden aikana että Andretti tulis NASCARiin, yhdistymällä muotoon Petty-Andretti Motorsport, samoissa huhuissa myös Honda linkitetty sarjaan, tosin viimeisessä myös Hyundaista puhuttu

https://www.autoracing1.com/rumors.asp?tid=34825

Se on kyllä tiedossa ollut että NASCAR hakee uusia valmistajia sarjaan
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Aiemmin ollut jotain huhua parin viime kuukauden aikana että Andretti tulis NASCARiin, yhdistymällä muotoon Petty-Andretti Motorsport, samoissa huhuissa myös Honda linkitetty sarjaan, tosin viimeisessä myös Hyundaista puhuttu

https://www.autoracing1.com/rumors.asp?tid=34825

Se on kyllä tiedossa ollut että NASCAR hakee uusia valmistajia sarjaan
Hondan mielellään näkisi sarjassa. Käytännössähän se vaatisi HPD:lta sääntöihin sopivan pikkulohkokoneen ja tulevan Gen 7-auton stailauksen Accordin tyyliseksi.

HPD:n tähänastiset V8:t on olleet pieniä 3,4 tai 4-litraisia (Acuraksi brändätty) ns. flat plane koneita, joten uuden työntötankoisen cross plane-koneen suunnittelu lienee pahempi rasti kuin auton stailaus.

Hyundain kohdalla Genesis lienee automalli minkä pohjalta homma menisi?
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tulihan se sieltä oikeastaan vihdoin ja viimein! Harvickin kauden ensimmäinen voitto oli tosiasia New Hampshiren kisan päätteeksi ja tuli upeaan saumaan erittäin kehnosti menneen Kentuckyn kilpailun jälkeen. KH nosti pudotuspelipistesaaliinsa yhdeksään ja muutenkin voitto helpotti varmasti jo hyvinkin pitkäksi käynyttä voitotonta putkea (katsoen viime kausien trendejä KH:lla); uran neljäs (ja toinen peräkkäinen) kyseisellä radalla & 13:sta voitto täysin litteällä mailin radalla (tai niin lähelle tasaa ilman kallistusta kuin voidaan tulla) kun mukaan lasketaan tähän mennessä Phoenixin yhdeksän voittoa mukaan. Päivä alkoi jo ihan hyvin, kun hän nousi neljänneltätoista lähtöpaikalta kahdeksanneksi ennen ensimmäistä kellahkoa ja tavallaan se sävelsi sitten koko kisan jatkanutta rypistystä - ja hyvin tahdittikin. Selvää oli se, että iltapäivästä ei voittoa irtoa jollei kykene päihittämään JGR:n nelikkoa ja aivan lopuksi vasta varikkotaktiikoiden jälkeen kärkeen kiilannut Harvick piti paikkansa loppuun asti vanhemmilla renkailla vaikka suurimmalla osalla oli radalla 2-4 tuoretta pyöriäistä allaan. Ennen tuota Rodney Childersin uhkapeliä radalla oli moni auto onnistunut hyvinkin säilyttämään renkaansa ajattaen vanhojaan alla, joten tuo riski kannatti, mutta eri asia oli se että miten ne pitää radan nopeimpia sillä hetkellä takanaan.. Hyvin piti ja vaikka lopussa KH joutui todella suojautumaan kisassa toiseksi eniten kiekkoja johtaneen sekä toiseksi tulleen Denny Hamlinin yrityksiltä, niin viimeisellä kierroksella viimeisessä kaarteessa sisämutka piti nopeaa ulkolinjaa vastaan pienellä kontaktillakin ja victory lane oli totta kuin vesi. Hyvä #4 tiimin jatkaa tuosta Poconoon, jossa vauhtia on kanssa viime kausina pitänyt!

Mainitsemani JGR:n kaverit olivat todella kovia ja DH:nkin näin räväkkä ulostulo ajaa kisan voitosta kielii että talli kokonaisuudessaan on menopäällä kyllä - on ollut tosin koko kauden, mutta nyt näyttää aika viimeisen päälle urakoinnilta kuten kertoo myös heidän teknisen yhteistyötallin #95 auton, Matt DiBenedetton, viides tila. Hamlin ajamassa voitosta tai voittamassa ei ole laisinkaan ihmeellinen asia, mutta katsoen viime kausien vaisujakin otteita (ja eri toten viime kauden voitoton sesonki) hän ei ole tämän kauden kahdesta kisan jälkeisestä juhlasta huolimatta ollut räväyttävä radan puolella alkuunkaan, että enemmän raapii otettavansa ja hiljaa hyvä tulee -painelulla on tulosta tullut. Nyt sunnuntainen kieli muusta suunnasta näillä hetkin - nähtäväksi jää kuitenkin, että pitääkö ote eri ratojen ilmaantuessa horisontista päivän työmaaksi. Kyle Busch vuorostaan dominoitti kilpailua erässä vaiheessa aika ruhtinaskunnankin käskyllä, mutta oikeastaan pelasi kuin itsensä ennen aikojaan pois voittokahinoista; ensin taktiikoiden vieritettyä autoa pois kuumimmasta kärjestä ja sitten omasta ajovirheestä kolahti seinämään. Kahdeksas sija oli lopulta hänen kotiintuontilahjansa. Martin Truex Jr. sai ajaa vihdoin melkein täysin puhtaan kisan (oli onnettomuudessa Clint Bowyerin kanssa, pystyi jatkamaan oikeastaan kosmeettisin vahingoin) ja oli lopulta kuudes. Ricky Stenhouse Jr:n kanssa kisassa kolistellut Erik Jones oli hienosti kolmas ja ikonisella numerolla ajava alkaa saada tulosvastiketta myös rinnan alle.

Kisassa oli äksöniä myös aika runsaasti ja pudotuspelikaavio sijan 16:sta ympärillä muhlaa aika mukavasti näillä, kongin ratkaisevilla lyönneillä kun kuusi kisaa ennen Playoffeja on runkoa jäljellä. Viime kaudella Matt Kensethin alaisuudessa uudestaan vauhdillista puoltaan esittelemään alkanut #6 tiimi on ilmeisemmin juuri viime kauden kehitysaskelista skarppautunut, että vaikka MK siirtyikin ratista syrjään ja offseasonin aikana tuotiin uutta kilpailupakettia sisään, niin täksi kaudeksi Roush Fenway Racingille siirtynyt Ryan Newman on kieltämättä ajanut viime aikoina hyvin eikä ole enää usein ollut selkä kierroksella ohittavien edessä pelkona ajamassa kuin viimeistä päivää. RN kyllä auton istuessa kykenee edelleen olemaan erittäinkin hyvä ja nopea kuski, mutta viime vuodet ovat olleet monen tekijän summasta myös hänen uralleen hankalia - yksi on kilpailukyky ja yksi maine kun joutuu ajamaan usein keskikastin keskustaa tai loppupäätä. Nyt kehityksessä (positiivisessa sellaisessa) oleva tiimi/auto voi olla kummallekin sitä mitä lääkäri on ohjeistanut ja Newmanin insinööriosaaminenkin voi päästä osoittautumaan kukaksi vastatuulessa olleelle puutarhaistutukselle. Hän on tällä hetkellä sijalla 15:sta pisteissä. Tällä kaudella aika ajoin jo todellakin positiivisia merkkejä osoittanut Jimmie Johnson kaikesta nousukauden alkavasta kukoistuksesta huolimatta, on tällä hetkellä putoamisvaarassa ensimmäistä kertaa urallaan pleijareista joka on ironista juurikin parantunutta kilpailukykyä katsoen. New Hampshiressa hajonnut ohjaustehostin teki ikävää kiusaa kisan loppupuolella ja vaikka hänellä ei ole vielä yhtään keskeytystä kauden ajalta, niin nämä pari huonompaa kisaa on jättänyt todella tiukassa väännössä hänet nyt katsomaan ulkoa päin sisätiloihin, jossa tämän hetken pudotuspeleihin menijät ovat. JJ on sijalla 17:sta pihvinä SHR:n Clint Bowyerille joka on viimeisessä paikassa kiinni ja Daniel Suarezille joka jakaa hänen kanssaan pistetilanteen.

Loudonin kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/foxwoods-resort-casino-301/stn/race/

Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

Seuraavaksi kisailut jatkuvat toista ja viimeistä kertaa tämän kalenterivuoden puolella Poconossa, Long Pondilla, Pennsylvaniassa. Itse kisa starttaa hyvin tutusti sunnuntai-iltana ja eriävä tekijä normaaleihin oloihin tulee olemaan se "konstikkaalla kolmiolla" ainakin isollakin merkityksellä puolet kisasta, että nyt kaikissa kolmessa kaarteessa käytetään "PJ1:stä". Kyseessähän on tosiaan tuo musta levite, joka parantaa autojen pureutuvuutta radan pintaan ja antaa enemmän pitoa kyseisissä kohdissa joihin sitä on levitetty.
 
Ylös