FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14523
Sijainti
Tampereen lenkki
Onpa yksinkertaista ja selkeää. Hyvä selittää tätä vaikka faijalle joka on juurtunut näissä jutuissaan yksinkertasiin iso- ja pikkuluokkiin + Huittisten kuusiaitavasuriin
Kun palasin rallin seuraamisen pariin muutaman vuoden tauon jälkeen vuonna 2017, oli vaikea päästä perille noista R-alkuisista ryhmistä, etenkin kun wikipediassa selitettiin miljoona alaluokkaa R3:lle ja R4:lle (jopa R3 Diesel!), ja toisaalta kisoissa ei ollut juuri muita autoja kuin R5 ja R2T. Sen puolesta tämä uusi viisijakoinen systeemi on paljon selvempi, ja numeroiden symmetria WRC2 --> Rally2, WRC3 --> Rally3.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Nuo R4 ja NR4 menee kyllä sekaisin... Kumpiko tarkoittaa näitä Tahkon Oreca-Minin kaltaisia kittejä ja kumpiko (jos kumpikaan) näitä N-ryhmästä jatkojalostettuja Mitsu Evo-Kymppejä joita myös R4:si kutsuttiin....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14523
Sijainti
Tampereen lenkki
Rally2 Kit on se Orecan rakennussarja, josta on tehty Tahkon Mini ja Ekströmin Audi. Että sinne vaan ajamaan Fabioita ja Poloja vastaan Mitsun tasoisella vehkeellä.

En tiedä mitä eroa on NR4:llä ja R4:llä
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Minä ainakin tulkitsen että toi ”NR4 > 2.0” tarkoittaa N4/R4 > 2-litraisia Mitsuja ja Subaruita. R4 on varmaan yleisnimi noille AP4 ja Maxi Rally ym. autoille koska ne sallittu ainoastaan Euroopan ulkopuolisissa aluemestaruuksissa (ARC / APRC / MERC / NACAM / CODASUR).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14523
Sijainti
Tampereen lenkki
Luin Wikipediasta:

The Group N regulations were officially replaced in 2013. No new cars were homologated under Group A or Group N regulations, and instead existing cars were reclassified according to Group R rules (specifically the R4 class). The R4 class itself was gradually phased out.

In 2015, the FIA realigned the rally classes yet again, finalizing the phase-out of R4. A new class, NR4 was added, identical to the previous Group N class, just with a new name to fit in with the other "R" names. R4 cars were then not allowed in FIA sanctioned rallies in Europe, but since R4 was basically a transition group for old Group N, many of those could likely be re-homologated as NR4

Enkä tajua vieläkään.

https://www.fiaerc.com/jrm-confirm-first-nr4-spec-subaru-wrx-sti-test-day/
British motorsport preparation specialist, JRM, is inviting suitable teams and drivers to test its brand new NR4-spec Subaru WRX STI production rally car – which is eligible for use in the FIA European Rally Championship ERC2 category.

JRM is an official Base Team of Subaru Tecnica International (STI) and its 2015 Subaru WRX STI has been built to the FIA’s new-for-2015 NR4 technical regulations, in conjunction with engineers at Subaru’s motorsport division in Japan.

Siis aluksi on siirretty wanhat N-ryhmän Mitsut ja Subarut R4-luokkaan vanhenemaan, mutta ERC2-sarjaan on tehty uusille vastaaville autoille NR4-luokka?

En millään usko että R4 voi tarkoittaa AP4 yms sarjojen omia luokkia
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Vain osa meikäläisen arvailuista meni oikein. Toi R4 ja NR4 jäi kummitelemaan että mitä autoja ne sisältävät mutta Wikipedian juttu auttoi eteenpäin selventämään mistä on kysymys. Eli NR4 on sama kuin N4, sama auto mutta uusi nimi koska piti saada R-kirjain ängettyä mukaan nykyiseen R-ryhmän pyramidiin. R4 taas on paranneltu N4 auton alustan osalta. Tarkoituksena oli parantaa N4 autojen kilpailukykyä S-2000 vastaan. Päätös että R4 autoilla voi kilpailla ainoastaan Euroopan ulkopuolisissa alueralleissa, on tehty jo muutama vuosi sitten.

Alla muutama sivu jossa on Mitsun R4 kit.

http://www.mml-sports.com/index.php/mml-sports-cars-wrc-group-n/mml-sports-evox-r4-upgrade
http://www.mml-sports.com/index.php/latest-news/item/29-official-mitsubishi-r4-kit-homologated-and-into-production
http://www.ars-store.com/en/293227a/lancer-evolution-ix-mechanical-r4-kit.html
https://www.verkline.com/shop/all-parts/suspension/mitsubishi-lancer-evo-x-complete-r4-suspension-kit/

Hokasin että FIAn lista sallituista autoista sisältää ainoastaan FIA luokituksen omaavia autoja. Aika hölmöä että listalla jossa kerrotaan että millä autolla voi osallistua milläkin alueella on vain FIA luokiteltuja autoja. Aluesarjaoissa voi käyttää myös paikallisesti luokiteltuja autoja kuten AP4 Kaakkois-Aasian sarjassa ja Maxi Rally (MR) Etelä-Amerikan sarjassa.

Regional Rally Sporting Regulations
https://www.fia.com/sites/default/files/2021_rrsr_2021-03-11.pdf

Sivulla 21 sallitut autot. Esimerkkinä NR4 ja R4

Group NR4 over 2000cc:
Group N cars conforming to the 2019 Appendix J, Art. 254

Group R4 (VR4) (not eligible in Europe):
Group R4 cars conforming to the 2018 Appendix J, Art. 260

Sivulla 81 sallitut autot Kaakkois-Aasian (APRC) sarjassa.

12. CARS ELIGIBLE TO ENTER FIA APRC RALLIES
12.3 NATIONAL/REGIONAL CARS
12.3.1 Cars homologated or approved by the ASN of a country hosting a round of the APRC during the current season will be permitted to take part and score points in APRC Cups and Final events.

Sivulla 91 sallitut autot Etelä-Amerikan (CODASUR) sarjassa

12.2 ADDITIONAL PROVISIONS
- Maxi Rally cars 2400cc atmospheric and 1600cc turbo are allowed in RC2 class.
- Group NR4 over 2000cc (current N4) cars form a separate class called RC2N.

12.4 NATIONAL/REGIONAL CARS
12.4.6 Additionally, the Codasur Rally Championship may also allow ASN-approved cars to compete and score points in this championship. The request for the approval of these cars for Codasur, must be sent the Codasur Rally Commission attaching the corresponding documentation. It will be necessary that the cars reach the specific requirements/criteria determined by FIA/Codasur In classes RC4, and RC5, cars with ASN/Codasur homologations will be admitted in addition to those with FIA homologations

Tässä koko pyramidibumaska pdf-tiedostona

FIA RALLY CAR PYRMID
https://www.fia.com/sites/default/files/fia_rally_car_pyramid_brochure_-_february_2021.pdf
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Luin Wikipediasta:

The Group N regulations were officially replaced in 2013. No new cars were homologated under Group A or Group N regulations, and instead existing cars were reclassified according to Group R rules (specifically the R4 class). The R4 class itself was gradually phased out.

In 2015, the FIA realigned the rally classes yet again, finalizing the phase-out of R4. A new class, NR4 was added, identical to the previous Group N class, just with a new name to fit in with the other "R" names. R4 cars were then not allowed in FIA sanctioned rallies in Europe, but since R4 was basically a transition group for old Group N, many of those could likely be re-homologated as NR4

Enkä tajua vieläkään.

https://www.fiaerc.com/jrm-confirm-first-nr4-spec-subaru-wrx-sti-test-day/
British motorsport preparation specialist, JRM, is inviting suitable teams and drivers to test its brand new NR4-spec Subaru WRX STI production rally car – which is eligible for use in the FIA European Rally Championship ERC2 category.

JRM is an official Base Team of Subaru Tecnica International (STI) and its 2015 Subaru WRX STI has been built to the FIA’s new-for-2015 NR4 technical regulations, in conjunction with engineers at Subaru’s motorsport division in Japan.

Siis aluksi on siirretty wanhat N-ryhmän Mitsut ja Subarut R4-luokkaan vanhenemaan, mutta ERC2-sarjaan on tehty uusille vastaaville autoille NR4-luokka?

En millään usko että R4 voi tarkoittaa AP4 yms sarjojen omia luokkia
Nyt kun luin tämän vähän tarkemmin niin se oli vuonna 2015 kun nämä muutokset on tehty (N4 -> NR4 ja R4 ainoastaan Euroopan ulkopuolella). Olikohan sama vuosi kun R-ryhmää alkoi. Tuo JRM stoori on vuodelta 2015.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14523
Sijainti
Tampereen lenkki
Aivan eli esim kun Nikara ajoi SM1:ssä pari vuotta sitten Subarulla, se oli R4-speksien mukainen, eikä täten SM2-kelpoinen
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Juu Nikara ajoi Subella isolla kuristimella ja E85:llä... Siksi SM1:ssä... Jos en nyt ihan väärin muista niin ajoi vähän molemmissa luokissa jossain vaiheessa...
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
389
Aivan eli esim kun Nikara ajoi SM1:ssä pari vuotta sitten Subarulla, se oli R4-speksien mukainen, eikä täten SM2-kelpoinen
Nikaran mitsu oli itseasiassa Fin R luokituksen mukainen isommalla kuristimella ynm. Ja subaru oli r4 luokituksen mukainen ja sillä saa ajaa sm2 luokassa.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Referois ny vähä mitä sylettävää ne on taas keksineet vähentämään katselukokemusta?
Melkonen raamattu B-junnun koulutustasolle, mutta onhan näitä suuntaan jos toiseen:

-keltaisia ja sinisiä kortteja järjestejille jos puutteita järjesteltyissä
-tsikaaneita
-tiellä kävely loppuu 30 minuuttia ennen ensimmäisen kilpailijan lähtöaikaa, tästä pitää järjestäjän pitää meteliä turvaautojen PA:lla ja järkkerien pilleillä
-sähköralliautot pitää täyttää tuotantoauton tyyppihyväksynnät
-autojen nopeuksen arviointi ohjelmistolla ennakkoon (uudet pätkät)
-3 kategoriaa alueiden suhteen, korkea riski - katsojia vain jos riittäävä korkeusero tielle, perinteinen karsina ja sitten low-risk jossa siimat niistä paikoista joista (pidemmälle?) ei saa mennä
-vihreät siimat ja verkot väri voi vaihdella (!)
-turva-autojen jälkeen vaarallisiin paikkoihin ilmestyneet bongataan inkkareista ja jos kevyemmät ratkaisut kuten järkkärien siirto ei auta niin laitetaan pätkä hetkeksi seis
-yksityistesteihin suositukset: lanssit, katselualueet, no-got jne.

Tollainen pikainen silmäys. Näkisin että tällä yhtenäistetään toimintaa ja vaikutukset Suomessa on pieniä.
 
Viimeksi muokattu:

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
636
Ihme on, jos tuo kävelyn salliminen tiellä vielä 31min ennen ekaa kilpailijaa pitää, eikä kukaan JV ohjaa metsään ennen tuota. Vähän epäilen miten tuo Suomessa hoidetaan, kun halukkaita katselijoita on tiettyyn paikkaan sen viis tuhatta ja Mutooni seisoo lähtö-AT:lla Tojotan kyydissä odotellen viestiä että reitti vapaa :D
 
Ylös