AnttiL
Reittinörtti
Ensi vuonna WRC3 ajetaan Rally3-autoilla. Sekä WRC2 että WRC3 sisälle tulee juniorimestaruudet
Kun palasin rallin seuraamisen pariin muutaman vuoden tauon jälkeen vuonna 2017, oli vaikea päästä perille noista R-alkuisista ryhmistä, etenkin kun wikipediassa selitettiin miljoona alaluokkaa R3:lle ja R4:lle (jopa R3 Diesel!), ja toisaalta kisoissa ei ollut juuri muita autoja kuin R5 ja R2T. Sen puolesta tämä uusi viisijakoinen systeemi on paljon selvempi, ja numeroiden symmetria WRC2 --> Rally2, WRC3 --> Rally3.Onpa yksinkertaista ja selkeää. Hyvä selittää tätä vaikka faijalle joka on juurtunut näissä jutuissaan yksinkertasiin iso- ja pikkuluokkiin + Huittisten kuusiaitavasuriin
Nyt kun luin tämän vähän tarkemmin niin se oli vuonna 2015 kun nämä muutokset on tehty (N4 -> NR4 ja R4 ainoastaan Euroopan ulkopuolella). Olikohan sama vuosi kun R-ryhmää alkoi. Tuo JRM stoori on vuodelta 2015.Luin Wikipediasta:
The Group N regulations were officially replaced in 2013. No new cars were homologated under Group A or Group N regulations, and instead existing cars were reclassified according to Group R rules (specifically the R4 class). The R4 class itself was gradually phased out.
In 2015, the FIA realigned the rally classes yet again, finalizing the phase-out of R4. A new class, NR4 was added, identical to the previous Group N class, just with a new name to fit in with the other "R" names. R4 cars were then not allowed in FIA sanctioned rallies in Europe, but since R4 was basically a transition group for old Group N, many of those could likely be re-homologated as NR4
Enkä tajua vieläkään.
https://www.fiaerc.com/jrm-confirm-first-nr4-spec-subaru-wrx-sti-test-day/
British motorsport preparation specialist, JRM, is inviting suitable teams and drivers to test its brand new NR4-spec Subaru WRX STI production rally car – which is eligible for use in the FIA European Rally Championship ERC2 category.
JRM is an official Base Team of Subaru Tecnica International (STI) and its 2015 Subaru WRX STI has been built to the FIA’s new-for-2015 NR4 technical regulations, in conjunction with engineers at Subaru’s motorsport division in Japan.
Siis aluksi on siirretty wanhat N-ryhmän Mitsut ja Subarut R4-luokkaan vanhenemaan, mutta ERC2-sarjaan on tehty uusille vastaaville autoille NR4-luokka?
En millään usko että R4 voi tarkoittaa AP4 yms sarjojen omia luokkia
Sekavaa paskaa, aivan turhia nuo junnuviritelmät WRC:n puolella.
Ensi vuonna WRC3 ajetaan Rally3-autoilla. Sekä WRC2 että WRC3 sisälle tulee juniorimestaruudet
Nikaran mitsu oli itseasiassa Fin R luokituksen mukainen isommalla kuristimella ynm. Ja subaru oli r4 luokituksen mukainen ja sillä saa ajaa sm2 luokassa.Aivan eli esim kun Nikara ajoi SM1:ssä pari vuotta sitten Subarulla, se oli R4-speksien mukainen, eikä täten SM2-kelpoinen
Referois ny vähä mitä sylettävää ne on taas keksineet vähentämään katselukokemusta?Vuoden 2021 turvallisuuslinjaukset FIA:lta, pitäisi mm. lisätä katsojien turvallisuutta... https://www.fia.com/rally-safety
Melkonen raamattu B-junnun koulutustasolle, mutta onhan näitä suuntaan jos toiseen:Referois ny vähä mitä sylettävää ne on taas keksineet vähentämään katselukokemusta?