F1-Uutisia 2022

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei koko ajan sähköllä, mutta aggressiivisemmin? Muutenhan turbo pyörii pakokaasuilla MGU-H ottaa tehon turbon akselista. Sikäli hämäävä nimi ettei sillä ole lämmön kanssa oikeastaan mitään tekemistä.
Juu, varmasti aggressiivisemmin. En tiedä säännöistä sen tarkemmin, mutta mahdollistahan on ohjata turboa vaikka mutkakohtaisesti gps:n avulla tai muuten paikantamalla sijainti. Samoin paineiden nosto oikea-aikaisesti niin, että siellä on täys hönkä päällä mutkan auetessa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4370
Nykyisissä F1-turboissa ei ole mekaanista yhteyttä pako- ja kompressiopuolilla. Pakokaasut pöyrittävät MGU-H:ta ja turbon komressiopuoli pyöriin sähköllä. Näin päästää viiveestä kokonaan eroon.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Turboahtimen paine eli teho on ollut rajoitettu koko hybridien ajan, eikä sitä rajaa ole muistaakseni nostettu enää kauden 2015 jälkeen. Turboahdinten kehitys on siis luultavasti hyvin vähäistä eikä lisää luotettavuusongelmia.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1366
En tiedä säännöistä sen tarkemmin, mutta mahdollistahan on ohjata turboa vaikka mutkakohtaisesti gps:n avulla tai muuten paikantamalla sijainti.
En tiedä ohjataanko turboa mutkakohtaisesti, mutta gps tai muukaan satelliittipaikannussysteemi ei ole riittävän tarkka siihen.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Nykyisissä F1-turboissa ei ole mekaanista yhteyttä pako- ja kompressiopuolilla. Pakokaasut pöyrittävät MGU-H:ta ja turbon komressiopuoli pyöriin sähköllä. Näin päästää viiveestä kokonaan eroon.
Mielenkiintoista tietoa. Selittäisi sen miten viiveestä on päästy eroon noilla menetelmillä eli pakokaasun avulla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Turboahtimen paine eli teho on ollut rajoitettu koko hybridien ajan, eikä sitä rajaa ole muistaakseni nostettu enää kauden 2015 jälkeen. Turboahdinten kehitys on siis luultavasti hyvin vähäistä eikä lisää luotettavuusongelmia.
Turbomoottorissa paine ei ole mitenkään relevantti tekijä vaan ilmamäärä. Moottorin imupuolella olevaan paineeseen nimittäin vaikuttaa se kuinka hyvin ilma virtaa moottorin läpi. Se on siis oikeastaan se määräävä tekijä. Asia on helppo ymmärtää seuraavan esimerkin avulla. Koitappa puhaltaa tyhjään puolen litran limsapulloon. Kun pullo tulee "täyteen", on sinne mahdotonta saada sisälle enempää ilmaa. Sitten parannamme pullon läpi kulkevan ilman menoa ja teemme pienen reiän pullon pohjaan. Jos reikä on hyvin pieni, niin pullon saa edelleenkin täyteen, siis paineistettua. Suurentamalla reikää puhaltaminen helpottuu koko ajan, kunnes ollaan tilanteessa, että sinun turbosi eli keuhkosi tuotto ei riitä täyttämään pulloa ilmalla, vaan kaikki menee pohjan reiän kautta ulos. Silloin pullon sisään ei myöskään synny painetta. Turbon tuotto, siis keuhkojen tuottama ilmamäärä on ollut koko ajan sama, mutta paine pullon sisällä on vaihdellut reiän koosta riippuen. Pullo kuvastaa imuputkistoa ja moottoria ja reikä siis sitä miten hyvin moottorin kansi jne virtaa. Toki läpi menevää ilmamäärää saadaan lisättyä painetta nostamalla eli silloin lykätään väkisin ilma sisään moottoriin. Se toki huonontaa hyötysuhdetta eli kulutus kasvaa suhteessa saatuun hyötyyn ja samoin lämmöntuotto lisääntyy. Jossain vaiheessa tulee toki turbonkin rajat vastaan, jossa kompressoripuoli tipahtaa kartalta pois. Sitä ennen senkin hyötysuhde on jo tippunut. Ilmamäärää ei oikein saa lisättyä kuin pyörintänopeutta kasvattamalla, mutta siihenhän oli rajat olemassa säännöissä. Kompressorikotelon ja -siiven muotoilulla voi yrittää kikkailla, mutta ei siellä ole paljoa otettavissa. Kehitystyötä kuitenkin tehdään sillä saralla koko ajan. Saadut hedelmät tulevat ensin normaaleihin kilpaturboihin ja aikanaan tavalliselle tallaajalle niissä maissa missä polttomoottorilla saadaan vielä ajaa. Tuottoa saadaan lisää myös halkaisijaa kasvattamalla. Siinä ne keinot sitten oikeastaan olivatkin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Nykyisissä F1-turboissa ei ole mekaanista yhteyttä pako- ja kompressiopuolilla. Pakokaasut pyörittävät MGU-H:ta ja turbon komressiopuoli pyöriin sähköllä. Näin päästää viiveestä kokonaan eroon.
En kiellä etteikö näin voisi olla, mutta miksi sitten autoissa on perinteinen hukkaportti? Sen tehtävä on rajoittaa turbon pyörimisnopeutta suhteessa ahtopaineeseen. Nyt jos mekaanista yhteyttä ei ole ja kompura pyörii sähköllä, niin ahtopaineen rajoitus hoidetaan täysin sähkömoottorin pyörimisnopeutta säätämällä. Hukkaportti vaikuttaa vain ja ainoastaan MGU-H:n pyörittämiseen täyskaasulla. Onko MGU-H:n suurin sallittu pyörimisnopeus rajoitettu säännöissä?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Turbomoottorissa paine ei ole mitenkään relevantti tekijä vaan ilmamäärä. Moottorin imupuolella olevaan paineeseen nimittäin vaikuttaa se kuinka hyvin ilma virtaa moottorin läpi. Se on siis oikeastaan se määräävä tekijä.
Asiat on helppo vääntää mihin tahansa muotoon, jos huomioi vain yhden osasen massiivisessa järjestelmässä, ja vain paperille piirrettyjen suunnitelmien muodossa ja unohtaa reaalimaailman ongelmat, kuten teit tuon hukkaportin kanssa jäljempänä. No enivei, olin näköjään väärässä. Ilmeisesti turbon painetta ei nykyisellään rajoiteta ollenkaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
En kiellä etteikö näin voisi olla, mutta miksi sitten autoissa on perinteinen hukkaportti? Sen tehtävä on rajoittaa turbon pyörimisnopeutta suhteessa ahtopaineeseen. Nyt jos mekaanista yhteyttä ei ole ja kompura pyörii sähköllä, niin ahtopaineen rajoitus hoidetaan täysin sähkömoottorin pyörimisnopeutta säätämällä. Hukkaportti vaikuttaa vain ja ainoastaan MGU-H:n pyörittämiseen täyskaasulla. Onko MGU-H:n suurin sallittu pyörimisnopeus rajoitettu säännöissä?
MGU-H on se yksikkö, mihin on kohdistettu kaikista vähiten rajoituksia. Sitä saa jopa käyttää "huijatakseen" MGU-K:lle asetettujen rajoitusten kanssa. Tämä kaikki vapaus tekee MGU-H:sta myös erittäin monimutkaisen ja kalliin palikan, mistä syystä se on jo pudotettu pois seuraavan sukupolven moottorisäännöistä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
MGU-H on se yksikkö, mihin on kohdistettu kaikista vähiten rajoituksia. Sitä saa jopa käyttää "huijatakseen" MGU-K:lle asetettujen rajoitusten kanssa. Tämä kaikki vapaus tekee MGU-H:sta myös erittäin monimutkaisen ja kalliin palikan, mistä syystä se on jo pudotettu pois seuraavan sukupolven moottorisäännöistä.
Lisäksi siitä saatava teho on hintaansa nähden kallista. Helpottamalla K:n rajoituksia, saadaan H:n tehot korvattua. H:n luotettavuus on myös huono. Turbon hajoessa usein pimahtaa myös H.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Asiat on helppo vääntää mihin tahansa muotoon, jos huomioi vain yhden osasen massiivisessa järjestelmässä, ja vain paperille piirrettyjen suunnitelmien muodossa ja unohtaa reaalimaailman ongelmat, kuten teit tuon hukkaportin kanssa jäljempänä. No enivei, olin näköjään väärässä. Ilmeisesti turbon painetta ei nykyisellään rajoiteta ollenkaan.
MGU-H on se yksikkö, mihin on kohdistettu kaikista vähiten rajoituksia. Sitä saa jopa käyttää "huijatakseen" MGU-K:lle asetettujen rajoitusten kanssa. Tämä kaikki vapaus tekee MGU-H:sta myös erittäin monimutkaisen ja kalliin palikan, mistä syystä se on jo pudotettu pois seuraavan sukupolven moottorisäännöistä.
Mitähän sä taas selität? Mikä mun hukkaporttiselityksessä oli sun mielessä pielessä? Perustele?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jatketaas vielä tätä turbohömpötystä. Jos ja kun MGU-H poistuu, niin mikä sitä turbon kompressoria sitten pyörittää?

Btw. Tämän videon mukaan Fergusonissa ei olisi jaettua turboa kuten muilla valmistajilla.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Jatketaas vielä tätä turbohömpötystä. Jos ja kun MGU-H poistuu, niin mikä sitä turbon kompressoria sitten pyörittää?

Btw. Tämän videon mukaan Fergusonissa ei olisi jaettua turboa kuten muilla valmistajilla.
Sama sähkö kuin nyt. Tulee vain kaikki silloin K:sta. Kyllähän nykyäänkin H:n energiat kiertää saman akun kautta kuin K:n.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Eikös henkilöautopuolella ole jo halvemmissakin kevythybrideissä siirrytty tuohon että turboa käytetään sähköllä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Jos Verstappen ei ole lainkaan tyytyväinen siitä, että Red Bullilla strategiat kääntyivät Perezin hyväksi Monacossa, eikä Maxin.

https://www.suomif1.com/2022/05/max-verstappenin-isa-raivoaa-julkisesti-red-bullille-monacon-gpn-tuloksesta-he-suosivat-perezia-eivat-mm-sarjan-johtajaa/
Vittu kuinka nolo ukko tuo Jos. Pitäisi naamansa kiinni ettei pojan tarvi hävetä isäänsä. Tämän takia isähahmojen pitäisi pysyä kotona. Sotkevat vaan pakkaa. (PapaStroll)

Kuinkahan monta kertaa maxia on suosittu? :D :D Joka tilanteessa kun mestaruustaisto on ollut selvä että perez ulkona, mutta kun Jossin pitäis nyt tajuta että mestaruus on vielä auki. Perez ei ole ulkona taistelusta joten kärkiauto saa paremman taktiikan. Helvetin idiootti.
 
Ylös