Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4136
olisko ollut formula two -nimellä tuolloin, ja ne autot ei mitään ihmeellisiä olleet. Olisko olleet ehkä f3-tasoa tai jopa vähän alle?

Taisi joku entisen f1-kuskin poika saada surmansakin noilla autoilla kun rengas osui päähän. Nimi on hukkunut vuosien syövereissä kenestä oli kyse.
Katsoin englanninkielistä Wikipediaa, ja tosiaan Formula Two-nimellä oli tämä sarja.

Kyseisen sarjan piti olla kilpailija Bernie Ecclestonen omistamalle GP-2 sarjalle, kun Formula Two oli FIA:n hallinnoima.

Formula Two:n mestarille tarjottiin testiä Williamsin kalustolla, ja kauden kolme parasta kuskia saivat superlisenssin F1:iin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4136
Muistatteko vielä Indianapolisin kauden 2006 avausmutka-yhdistelmän kolarit.

Taisi peräti seitsemän autoa jäädä siihen. Montoya ajoi suoraan tiimikaverinsa Räikkösen perään. Tämä riitti Ron Dennisille.

Montoyaa ja Räikköstä oltiin pidetty etukäteen ennen kautta 2005 jopa Senna-Prost veroisena kaksikkona.

Mutta Montoyan luonne ei tainnut kestää jatkuvaa Kimille häviämistä, vaikka paikoitellen voittikin Kimin. Pääsääntöisesti Kimi oli kuitenkin edellä.

Montoyan viimeinen GP siis tämä Indianapolis 2006.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4136
Kimi Räikkönen pääsee tänään jo aikamiehen ikään. Mittariin tulee 45 vuotta.

Tässä eräs video siitä, miksi Kimiä pidetään legendana.


Tässä taas Kimin komeimpia ohituksia urallaan.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9354
Sijainti
Helsinki
Kimi Räikkönen pääsee tänään jo aikamiehen ikään. Mittariin tulee 45 vuotta.

Tässä eräs video siitä, miksi Kimiä pidetään legendana.


Tässä taas Kimin komeimpia ohituksia urallaan.

Ylempi oleva video on suosikkitubettajan Josh Revellin tuotos. Hänen värikäs ja sarkastisen oloinen kerronta on huikeaa kuultavaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4136
Michael Schumacher oli muuten todella loistava Indianapolisissa. Voitot kausilta 2000, 2003, 2004, 2005 ja 2006.

Tässä Schumacher ohittaa kilpailun johdossa ajaneen McLarenin David Coulthardin kaudella 2000.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9354
Sijainti
Helsinki
Katsoin englanninkielistä Wikipediaa, ja tosiaan Formula Two-nimellä oli tämä sarja.

Kyseisen sarjan piti olla kilpailija Bernie Ecclestonen omistamalle GP-2 sarjalle, kun Formula Two oli FIA:n hallinnoima.

Formula Two:n mestarille tarjottiin testiä Williamsin kalustolla, ja kauden kolme parasta kuskia saivat superlisenssin F1:iin.
Formula Two-sarjan autot olivat Williamsin kehittämiä ja kilpailut ajettiin pääosin vakioautojen mm-sarjan (WTCC) yhteydessä. Kuljettajien taso ei ollut kummoinen, sillä suurin osa jatkoi kilpa-uraansa koppiautojen puolella.

Henry Surtees menehtyi Brands Hatchin viikonlopun toisessa kilpailussa saatuaan kilpakumppanin autosta irronneesta renkaasta osuman kypäräänsä. Hänen isänsä oli vuoden 1964 F1-maailmanmestari John Surtees. John nukkui pois 2017.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9354
Sijainti
Helsinki
Ja eikös tuossa takavuosina ollut peräti erikseenkin Formula 2- sekä GP2- sarjat?

En nyt muista, kumpi oli kovempi sarja tuolloin. Silloinen Formula 2 -luokka lopetettiin, (vai fuusioitiin?) ja GP2-sarjasta tuli Formula 2.
Nykyinen F2-sarjan perusta on 70-luvun F2-sarjan vuonna 1985 korvannut Formula 3000-luokka, jolla ajettiin kilpailuja Euroopan lisäksi myös Japanissa. Mika Salo ajoi Japanin F3000-sarjaa 1991-94. Tämän korvasi GP2 vuonna 2005, joka nimettiin nykyiseksi F2:ksi 2017.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5576
Nykyinen F2-sarjan perusta on 70-luvun F2-sarjan vuonna 1985 korvannut Formula 3000-luokka, jolla ajettiin kilpailuja Euroopan lisäksi myös Japanissa. Mika Salo ajoi Japanin F3000-sarjaa 1991-94. Tämän korvasi GP2 vuonna 2005, joka nimettiin nykyiseksi F2:ksi 2017.
Viime vuosikymmenellä F2- ja GP2-sarjat ajoivat rinnakkain siitä syystä, että F2 oli FIA:n perustama pilipalisarja ja GP2 Bernie Ecclestonen johtama yksityinen bisnes. F2-autot olivat halvempia mutta myös hitaampia, eikä sarja saanut koskaan kummoista arvoistusta. Muistaakseni joku kuski sieltä kuitenkin yleni F1:iin asti. Lopulta F2-sarja taisi luhistua suosion puutteeseen, ja vähän myöhemmin riitakirves haudattiin ja GP2 vaihtoi viimein nimeä.

Ecclestone olisi muistaakseni halunnut alun alkaenkin kutsua sarjaansa Formula 2:ksi, mutta FIA omisti kyseisen tuotemerkin eikä suostunut lisensoimaan sitä Ecclestonelle.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9289
Muistaakseni joku kuski sieltä kuitenkin yleni F1:iin asti.
Kyseessä oli Jolyon Palmer, joka tuon sarjan jälkeen ajoi GP2:ssa monta vuotta, ennen kuin neljännellä yrittämällä voitti mestaruuden.

Jordan King ajoi myös tuossa Formula Two -sarjassa, ja hänelle kertyi pari FP1-ajoa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9354
Sijainti
Helsinki
Viime vuosikymmenellä F2- ja GP2-sarjat ajoivat rinnakkain siitä syystä, että F2 oli FIA:n perustama pilipalisarja ja GP2 Bernie Ecclestonen johtama yksityinen bisnes. F2-autot olivat halvempia mutta myös hitaampia, eikä sarja saanut koskaan kummoista arvoistusta. Muistaakseni joku kuski sieltä kuitenkin yleni F1:iin asti. Lopulta F2-sarja taisi luhistua suosion puutteeseen, ja vähän myöhemmin riitakirves haudattiin ja GP2 vaihtoi viimein nimeä.

Ecclestone olisi muistaakseni halunnut alun alkaenkin kutsua sarjaansa Formula 2:ksi, mutta FIA omisti kyseisen tuotemerkin eikä suostunut lisensoimaan sitä Ecclestonelle.
Ecclestone ja Flavio Briatore yhdessä loivat GP2:n ja antoivat sarjan pyörittämisen Briatoren Renault-tutulle Bruno Michelille. Tämän vuoksi edelleen F2-sarjassa käytetään Mecachromen koneilla. Kun Bernie myi F1:set Libertylle, niin myös lisäluokat kuuluivat pakettiin.

https://www.motorsport.com/f1/news/formula-2-back-in-business-fia-confirms-gp2-deal-with-liberty-issues-calendar/3221557/
 
Ylös