Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
olisko ollut formula two -nimellä tuolloin, ja ne autot ei mitään ihmeellisiä olleet. Olisko olleet ehkä f3-tasoa tai jopa vähän alle?

Taisi joku entisen f1-kuskin poika saada surmansakin noilla autoilla kun rengas osui päähän. Nimi on hukkunut vuosien syövereissä kenestä oli kyse.
Katsoin englanninkielistä Wikipediaa, ja tosiaan Formula Two-nimellä oli tämä sarja.

Kyseisen sarjan piti olla kilpailija Bernie Ecclestonen omistamalle GP-2 sarjalle, kun Formula Two oli FIA:n hallinnoima.

Formula Two:n mestarille tarjottiin testiä Williamsin kalustolla, ja kauden kolme parasta kuskia saivat superlisenssin F1:iin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Muistatteko vielä Indianapolisin kauden 2006 avausmutka-yhdistelmän kolarit.

Taisi peräti seitsemän autoa jäädä siihen. Montoya ajoi suoraan tiimikaverinsa Räikkösen perään. Tämä riitti Ron Dennisille.

Montoyaa ja Räikköstä oltiin pidetty etukäteen ennen kautta 2005 jopa Senna-Prost veroisena kaksikkona.

Mutta Montoyan luonne ei tainnut kestää jatkuvaa Kimille häviämistä, vaikka paikoitellen voittikin Kimin. Pääsääntöisesti Kimi oli kuitenkin edellä.

Montoyan viimeinen GP siis tämä Indianapolis 2006.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kimi Räikkönen pääsee tänään jo aikamiehen ikään. Mittariin tulee 45 vuotta.

Tässä eräs video siitä, miksi Kimiä pidetään legendana.


Tässä taas Kimin komeimpia ohituksia urallaan.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9556
Sijainti
Helsinki
Kimi Räikkönen pääsee tänään jo aikamiehen ikään. Mittariin tulee 45 vuotta.

Tässä eräs video siitä, miksi Kimiä pidetään legendana.


Tässä taas Kimin komeimpia ohituksia urallaan.

Ylempi oleva video on suosikkitubettajan Josh Revellin tuotos. Hänen värikäs ja sarkastisen oloinen kerronta on huikeaa kuultavaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Michael Schumacher oli muuten todella loistava Indianapolisissa. Voitot kausilta 2000, 2003, 2004, 2005 ja 2006.

Tässä Schumacher ohittaa kilpailun johdossa ajaneen McLarenin David Coulthardin kaudella 2000.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9556
Sijainti
Helsinki
Katsoin englanninkielistä Wikipediaa, ja tosiaan Formula Two-nimellä oli tämä sarja.

Kyseisen sarjan piti olla kilpailija Bernie Ecclestonen omistamalle GP-2 sarjalle, kun Formula Two oli FIA:n hallinnoima.

Formula Two:n mestarille tarjottiin testiä Williamsin kalustolla, ja kauden kolme parasta kuskia saivat superlisenssin F1:iin.
Formula Two-sarjan autot olivat Williamsin kehittämiä ja kilpailut ajettiin pääosin vakioautojen mm-sarjan (WTCC) yhteydessä. Kuljettajien taso ei ollut kummoinen, sillä suurin osa jatkoi kilpa-uraansa koppiautojen puolella.

Henry Surtees menehtyi Brands Hatchin viikonlopun toisessa kilpailussa saatuaan kilpakumppanin autosta irronneesta renkaasta osuman kypäräänsä. Hänen isänsä oli vuoden 1964 F1-maailmanmestari John Surtees. John nukkui pois 2017.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9556
Sijainti
Helsinki
Ja eikös tuossa takavuosina ollut peräti erikseenkin Formula 2- sekä GP2- sarjat?

En nyt muista, kumpi oli kovempi sarja tuolloin. Silloinen Formula 2 -luokka lopetettiin, (vai fuusioitiin?) ja GP2-sarjasta tuli Formula 2.
Nykyinen F2-sarjan perusta on 70-luvun F2-sarjan vuonna 1985 korvannut Formula 3000-luokka, jolla ajettiin kilpailuja Euroopan lisäksi myös Japanissa. Mika Salo ajoi Japanin F3000-sarjaa 1991-94. Tämän korvasi GP2 vuonna 2005, joka nimettiin nykyiseksi F2:ksi 2017.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Nykyinen F2-sarjan perusta on 70-luvun F2-sarjan vuonna 1985 korvannut Formula 3000-luokka, jolla ajettiin kilpailuja Euroopan lisäksi myös Japanissa. Mika Salo ajoi Japanin F3000-sarjaa 1991-94. Tämän korvasi GP2 vuonna 2005, joka nimettiin nykyiseksi F2:ksi 2017.
Viime vuosikymmenellä F2- ja GP2-sarjat ajoivat rinnakkain siitä syystä, että F2 oli FIA:n perustama pilipalisarja ja GP2 Bernie Ecclestonen johtama yksityinen bisnes. F2-autot olivat halvempia mutta myös hitaampia, eikä sarja saanut koskaan kummoista arvoistusta. Muistaakseni joku kuski sieltä kuitenkin yleni F1:iin asti. Lopulta F2-sarja taisi luhistua suosion puutteeseen, ja vähän myöhemmin riitakirves haudattiin ja GP2 vaihtoi viimein nimeä.

Ecclestone olisi muistaakseni halunnut alun alkaenkin kutsua sarjaansa Formula 2:ksi, mutta FIA omisti kyseisen tuotemerkin eikä suostunut lisensoimaan sitä Ecclestonelle.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Muistaakseni joku kuski sieltä kuitenkin yleni F1:iin asti.
Kyseessä oli Jolyon Palmer, joka tuon sarjan jälkeen ajoi GP2:ssa monta vuotta, ennen kuin neljännellä yrittämällä voitti mestaruuden.

Jordan King ajoi myös tuossa Formula Two -sarjassa, ja hänelle kertyi pari FP1-ajoa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9556
Sijainti
Helsinki
Viime vuosikymmenellä F2- ja GP2-sarjat ajoivat rinnakkain siitä syystä, että F2 oli FIA:n perustama pilipalisarja ja GP2 Bernie Ecclestonen johtama yksityinen bisnes. F2-autot olivat halvempia mutta myös hitaampia, eikä sarja saanut koskaan kummoista arvoistusta. Muistaakseni joku kuski sieltä kuitenkin yleni F1:iin asti. Lopulta F2-sarja taisi luhistua suosion puutteeseen, ja vähän myöhemmin riitakirves haudattiin ja GP2 vaihtoi viimein nimeä.

Ecclestone olisi muistaakseni halunnut alun alkaenkin kutsua sarjaansa Formula 2:ksi, mutta FIA omisti kyseisen tuotemerkin eikä suostunut lisensoimaan sitä Ecclestonelle.
Ecclestone ja Flavio Briatore yhdessä loivat GP2:n ja antoivat sarjan pyörittämisen Briatoren Renault-tutulle Bruno Michelille. Tämän vuoksi edelleen F2-sarjassa käytetään Mecachromen koneilla. Kun Bernie myi F1:set Libertylle, niin myös lisäluokat kuuluivat pakettiin.

https://www.motorsport.com/f1/news/formula-2-back-in-business-fia-confirms-gp2-deal-with-liberty-issues-calendar/3221557/
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kumpi teistä on F1-historian suurempi anti-kliimaksi ja häpeä-tahra, USA:n GP kaudelta 2005 vaiko Belgian GP-kaudelta 2021?

 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
Ei noissa kisoissa ollut mitään häpeällistä. Kaikkein häpeällisintä oli viedä formulat sellaisiin maihin, joihin ne eivät kuulu. Kuten Kiina, Venäjä ja arabimaat.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6159
Enpä tiedä mitä Belgiassa olisi voitu tehty eri tavalla. Olisiko pitänyt lyödä peli heti poikki, jolloin olisi säästetty ihmiset kärvistelyltä, mutta edelleen jossiteltaisiin, että olisikohan pystytty kuitenkin ajamaan. Jos joku oli häpeällistä, niin se, että ajettiin tarvittavat kierrokset turva-auton perässä, että jaettiin puolikkaat pisteet kisasta, jota ei koskaan ajettu. Indyllä oli tehtävissä ratkaisuja, joilla kisa olisi voitu ajaa, mutta ihmisten egot oli sen tiellä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Enpä tiedä mitä Belgiassa olisi voitu tehty eri tavalla. Olisiko pitänyt lyödä peli heti poikki, jolloin olisi säästetty ihmiset kärvistelyltä, mutta edelleen jossiteltaisiin, että olisikohan pystytty kuitenkin ajamaan. Jos joku oli häpeällistä, niin se, että ajettiin tarvittavat kierrokset turva-auton perässä, että jaettiin puolikkaat pisteet kisasta, jota ei koskaan ajettu. Indyllä oli tehtävissä ratkaisuja, joilla kisa olisi voitu ajaa, mutta ihmisten egot oli sen tiellä.
Perezin onnistui silti pudota pisteiltä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tällä viikolla sitten Formula 1:sten Amerikan kiertue jatkuu, kun ajetaan Meksikossa.

Taitaa Max Verstappen viedä kuljettajien maailmanmestaruuden, kun tuntuu Red Bull päässeen jo jyvälle autoaan edelliskisoissa vaivanneesta ongelmasta. Tosin vielä on kummatkin MM-sarjat avoinna, mikä on tietysti hyvä asia.

Ensimmäinen Meksikon GP ajettiin vuonna 1963. Formulat nauttivat tuolloin supersuosiota Meksikossa Rodríguezin veljesten ansiosta. Ricardo Rodríguez oli menehtynyt edellisenä vuonna ajetussa Meksikon GP:ssä, joka ei kuulunut kuitenkaan MM-sarjaan. Jotain osviittaa miehen suosiosta kertoo se, että 20-vuotiaan kuljettajan kuoleman myötä maahan julistettiin virallinen suruaika.

Veljeksistä vanhempi, Pedro Rodríguez, ajoi myös formula ykkösissä, mutta kahdesta osakilpailuvoitostaan huolimatta maineensa hän loi urheiluautoissa, joissa hän voitti lukuisia suurkilpailuja ja lajin maailmanmestaruuden Leo Kinnusen kanssa. Myös Pedro Rodríguezin elämä päättyi kilparadalla, kun mies ajoi kuolettavasti ulos urheiluautokilpailussa Saksassa 1971.

Meksiko toimi ensimmäisinä vuosinaan sarjan päätösosakilpailuna. Kaudella 1964 maailmanmestaruus ratkesi Ferrarin John Surteesille kyseenalaisin keinoin, kun tallikaveri Lorenzo Bandini kolautti brittikuskin uhkaajan Graham Hillin pihalle kisan loppuvaiheissa päästäen Surteesin edelleen viimeisellä kierroksella.


Meksikossa suomalaisista podiumilla on nähty kahteen otteeseen Kimi Räikkönen ja kolmesti Valtteri Bottas.

Meksikon radan ehdoton huippukohta taitaa olla Mansellin ja Bergerin taistelu kaudella 1990. Alta voit nähdä sen.


Bottas ja Räikkönen taistelivat podiumista kaudella 2015. Kilpailu päättyi kolariin Kimin osalta, kun Bottas ajoi podiumille.


Samassa kisassa alkoi muuten Nico Rosbergin seitsemän kisan mittainen voittoputki. Ja samalla alkusoitot kauden 2016 maailmanmestaruudelle rakennettiin täällä.


Mitä muistoja teiltä löytyy Meksikon F1-kilpailuihin liittyen?🏁
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kauden 2016 Meksikon GP:ssä käytiin kilpailun loppupuoliskolla tasainen taistelu podiumista kolmen kuljettajan kesken.

Kiivaassa taistelussa oli mukana Vettel, Ricciardo ja Verstappen.

Mutta kuka muistaakaan, kuka lopulta heistä pääsi podiumille? 🤔


lataus.jpeg
 
Ylös