Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4324
Kun mennään F1-kauteen 2008, niin ennakkoasetelmat olivat suomalaisittain erittäin maukkaan herkulliset.

Kimi Räikkönen hallitsevana maailmanmestarina Ferrarilla, ja Heikki Kovalainen McLarenin ratissa.

Vaikka kummatkin ottivat kauden aikana nimiinsä GP-voiton, niin pettymyshän kausi oli puhtaasti suomalaisittain katsottuna.

Kaudesta tuli Hamiltonin ja Massan välinen mestaruustaistelu, jonka Hamilton vei nimiinsä vain pisteen erolla.

Mitä arvelet, miksei Kimi pystynyt uusimaan enää kauden 2007 menestystä? Mitä muita muistoja sinulla on kaudesta 2008?

Alla kauden 2008 season review.


Näytä liitetiedosto 5501
Kimihän tykkäsi enemmän neutraalista autosta, kun vuoden 2008 auto olikin enemmän yliohjaava. Sen takia Kimillä, varsinkin alkukaudesta, oli hankaluuksia saada renkaita lämpöön yhdelle kierrokselle, kun taas auto sopi Massalle tosi hyvin. Paremman ruudun ansiosta Massa sai keulan mm-kisassa ja kesätauon jälkeen talli siirsi kaikki munat Massan koriin.

Tosin on kuultu kaikenlaisia huhuja siitä, että talli olisi panostanut nimenomaan Massaan heti kauden alusta, eikä kaikki pitäneet Kimin mestaruudesta ihan sen ansaitsemalla tavalla. Edelleen kuitenkin Ferkun edellinen mestari ja kohta on kulunut 20 vuotta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4312
Kimihän tykkäsi enemmän neutraalista autosta, kun vuoden 2008 auto olikin enemmän yliohjaava. Sen takia Kimillä, varsinkin alkukaudesta, oli hankaluuksia saada renkaita lämpöön yhdelle kierrokselle, kun taas auto sopi Massalle tosi hyvin. Paremman ruudun ansiosta Massa sai keulan mm-kisassa ja kesätauon jälkeen talli siirsi kaikki munat Massan koriin.

Tosin on kuultu kaikenlaisia huhuja siitä, että talli olisi panostanut nimenomaan Massaan heti kauden alusta, eikä kaikki pitäneet Kimin mestaruudesta ihan sen ansaitsemalla tavalla. Edelleen kuitenkin Ferkun edellinen mestari ja kohta on kulunut 20 vuotta.
Tosin Kimihän vielä johti alkukaudesta voitettuaan Malesiassa ja Barcelonassa. Sen jälkeen sitten putosi vauhdista.

Tosin ilman epäonnea Kimi olisi voinut voittaa niin Kanadassa kuin Ranskassakin.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
139
Räikkönen ei ollut mitenkään erityisen nopea autolla, joka ei sopinut ajotyyliin. 2008 Ferrari ei sopinut kauden edetessä enää Räikkösen ajotyylille parhaalla mahdollisella tavalla. Ei siinä sen kummempaa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4645
Sijainti
Kokkola
Näistä herrasmiessopimuksista puheen ollen, niin mites se meni, eikö Mäkilläkin ollut tällainen Häkälle ja DC:lle Melbournessa 1998? Tämähän ei olisi edes tullut ilmi, mutta Häkä vetaisi jonkun sekaannuksen takia vahingossa drive-through:n kun varikolla ei ensin oltu valmiita. Taisi liittyä tämä soppari siihen, että se kumpi selviää avausmutkasta ensimmäisenä, saa olla edellä myös maalissa. Niin ja kiitos Dieselmoottorille muikkarista, en tiedä mistä tuon turva-auton tuohon polkaisin, näemmä päässyt vähän muistikuvat hämärtyessään vääristymään.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4312
Näistä herrasmiessopimuksista puheen ollen, niin mites se meni, eikö Mäkilläkin ollut tällainen Häkälle ja DC:lle Melbournessa 1998? Tämähän ei olisi edes tullut ilmi, mutta Häkä vetaisi jonkun sekaannuksen takia vahingossa drive-through:n kun varikolla ei ensin oltu valmiita. Taisi liittyä siihen, että se kumpi selviää avausmutkasta ensimmäisenä, saa olla edellä myös maalissa. Niin ja kiitos Dieselmoottorille muikkarista, en tiedä mistä tuon turva-auton tuohon polkaisin, näemmä päässyt vähän muistikuvat hämärtyessään vääristymään.
Olihan tosiaan Häkkisellä ja Coulthardilla juuri samantyyppinen herrasmies-sopimus, että se, kuka ensimmäiseen mutkaan menee johdossa, saa voittaa GP:n.

Sen takia Coulthard antoikin Häkkisen voittaa tuon GP:n.

https://www.grandprix.com.au/fan-zone/news/rewind-mclarens-1998-switch-sparks-controversy


Dennishän myöhemmin totesi, että joku oli hakkeroitunut McLarenin varikkotaajuudelle, ja käskenyt Häkkisen varikolle.

https://www.reddit.com/r/formula1/comments/2o5rya
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4312
Kun F1-kuljettaja saavuttaa hallitsevan maailmanmestarin aseman, hänen odotetaan puolustavan seuraavalla kaudella titteliään menestyksekkäästi.

Osa kuljettajista tässä onnistuu, iso osa ei.

Suomalaisista ainoastaan Häkkisen Mika on kyennyt puolustamaan ensimmäistä maailmanmestaruuttaan menestyksellisesti voittamalla toisen tittelin heti perään. Kyseessä siis kaudet 1998 ja 1999.

Keke Rosberg oli maailmanmestaruuskautensa (1982) jälkeen seuraavalla kaudella pisteissä viides, ja Kimi Räikkönen puolestaan oman tittelinsä saavutettuaan kaudella 2007 oli seuraavalla kaudella kolmas pisteissä.

Mutta kuka on historian saatossa puolustanut titteliään heikoimmin? Keitä kuljettajia tulee mieleenne?
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
139
Kun F1-kuljettaja saavuttaa hallitsevan maailmanmestarin aseman, hänen odotetaan puolustavan seuraavalla kaudella titteliään menestyksekkäästi.

Osa kuljettajista tässä onnistuu, iso osa ei.

Suomalaisista ainoastaan Häkkisen Mika on kyennyt puolustamaan ensimmäistä maailmanmestaruuttaan menestyksellisesti voittamalla toisen tittelin heti perään. Kyseessä siis kaudet 1998 ja 1999.

Keke Rosberg oli maailmanmestaruuskautensa (1982) jälkeen seuraavalla kaudella pisteissä viides, ja Kimi Räikkönen puolestaan oman tittelinsä saavutettuaan kaudella 2007 oli seuraavalla kaudella kolmas pisteissä.

Mutta kuka on historian saatossa puolustanut titteliään heikoimmin? Keitä kuljettajia tulee mieleenne?
Sen enempää miettimättä Jody Scheckter
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4645
Sijainti
Kokkola
Mikähän Ferrarilla oli 1980, että tuli tuollainen sulaminen? Scheckter lienee paras esimerkki. Eikä tallillekaan vuosi 1980 ollut lähellekään edellisvuoden veroinen. 1979 tuli tallimestaruus, mutta 1980 vasta kymmenes tila vaivaisella 8 pisteellä. Tuoreemmissa keisseissä kuskien osalta Hillillä 1997 eikä Villeneuvella vuotta myöhemmin mennyt kovinkaan kummoisesti, mutta molempien puolustukseksi pitää sanoa, ettei se autokaan ihan edellisvuoden veroinen ollut. Villeneuvella toki talli pysyi samana.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5002
Sijainti
Vantaa
Eikä Niki Laudan viimeinen kausi 1985 ollut kovin kummoinen, vaikka yhden voiton saikin. Kymmenes sija MM-sarjassa ei ole kovin kummoinen suoritus tallimestaruuden voittaneella autolla. Ja tallitoveri ensimmäisellä sijalla, vaikka edellisellä kaudella Lauda oli päihittänyt tallitoverinsa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4312
Ehkäpä myös Vettelin tähän voisi lisätä.

Kausi 2013 suoranaista dominointia välillä, ja ylivoimainen maailmanmestaruus.

Kaudella 2014 ei oikein vauhtia tuntunut riittävän mihinkään. Toki Mercedes oli ylivoimainen, mutta oma tiimikaverikin kuitenkin kykeni voittamaan kolme GP:tä tuolloin.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2006
Ferrari kusi täydellisesti omiin muroihinsa 2008 kaudella. Halutttiin väkipakolla saada sössöfeelusta mestari kun alkukauden autolla Kimmo olisi painellut helppoon mestaruuteen, mutta eihän se sopinut kun tallissa huseerasi jo aivan liikaa luigeja heiluttelemassa käsiään kun Kimmo vain hoitaa hommansa eikä ole kyselemässä miten vaimon kaiman siskon kissa voi. Ei ole ihan sattumaa, että kun tärkeimmillä paikoilla oli tallissa ranskalainen tallipäällikkö ja brittiläinen päämekaanikko niin homma rokkasi aivan eri tavalla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4312
F1-kaudella 2009 nähtiin uudet kärkitiimit, kun edellisvuosien kaksi parasta tiimiä McLaren ja Ferrari romahtivat. Tilalle tulivat Brawn GP sekä Red Bull.

F1-kausi 2009 oli siitäkin erikoinen, että lähtöruudukossa tuntui olevan peräti kolmenlaisia F1-autoja.

Osassa F1-autoja oli tupla-diffuusori (Brawn, Toyota, Williams), osassa autoista oli KERS-järjestelmä, ja osassa nämä puuttui.

Kausi oli Buttonin ja Vettelin kaksinkamppailu maailmanmestaruudesta. Button sen lopulta voitti ja myös Brawn GP vei valmistajien maailmanmestaruuden.

Aikoinaan David ja Steve Robertsonit olivat tuoneet F1:iin kaksi lahjakasta kuljettajaa, Buttonin ja Räikkösen. Kauden 2009 päätteeksi kummatkin olivat nyt myös maailmanmestareita, sillä Kimihän oli voittanut jo kaudella 2007 tittelin.

Kauden aikana myös Kimi Räikkönen Ferrarilla, ja Lewis Hamilton McLarenilla onnistuivat voittamaan.

Kausi muistetaan myös Massan vakavasta loukkaantumisesta Unkarissa, kun Barrichellon autosta irtosi jousi ja osui Massan kypärään. Massa menetti tajuntansa ja oli loppukauden sivussa.

Mitä itse muistat tästä kaudesta?

Alla kauden 2009 season review. 🏁


71syaDRAnDL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13794
Ferrari kusi täydellisesti omiin muroihinsa 2008 kaudella. Halutttiin väkipakolla saada sössöfeelusta mestari kun alkukauden autolla Kimmo olisi painellut helppoon mestaruuteen...
Ok. Itse muistaisin jo kolmannessa kisassa, kuinka Kimi nousi aika nopeasti Massan perään tokaksi ja ajattelin kisavauhdillaan saavan kyllä kiinni. Ei saanutkaan ja tuli siinä alkukaudella muitakin kisoja, joissa Kimi näytti aseettomalta tallikaveria vastaan. Myöhemmin inhoamani Alonso olikin sitten kieltämättä eri kaliiberia vs Massa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4312
Kilpailuissa kauden 2008 aikana Kimi ajoi kymmenen nopeinta kierrosta, eli kertonee siitä, että kilpailuvauhtia kuitenkin mieheltä löytyi.

Taisi aika-ajot olla se isompi ongelma tuolla kaudella. Kimillä vain kaksi paalupaikkaa kaudelta 2008, verrokkina Felipe Massan kuuteen paalupaikkaan.

Nopeimpia kierroksia Massalla sitten vain kolme, kun Kimillä niitä siis kymmenen tuolloin.


Eikös tämä kerro siitä, että Massa oli kaudella 2008 parempi aika-ajoissa, Kimi taas kisoissa nopeampi. Ohi vaan vaikea päästä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4312
Jos Kimi olisi voittanut Kanadassa (Kimi johti kisaa, Hamilton ajoi varikkosuoralla perään), ja Ranskassa (Kimi johti kunnes pakoputki irtosi, Kyllönen puhuisi suuttimesta), niin tilanne olisi näyttänyt Kimille paljon paremmalta.

Ja jos vielä voitto Spassa, jossa viimehetken sade sotki kuviot, niin Kimillä olisi ollut kolme voittoa lisää.

No tämäkään ei olisi tainnut auttaa Kimiä mestariksi kaudella 2008; mutta paljon lähemmäs oltaisiin päästy.

Eli Kimi menetti 22 pistettä (pistelasku oli tuolloin se, että voittajalle 10 pistettä, kakkoselle 8 pistettä.), niin Kimi olisi saavuttanut 97 pistettä.

Hamilton voitti kauden 98 pisteellä.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
139
Kilpailuissa kauden 2008 aikana Kimi ajoi kymmenen nopeinta kierrosta, eli kertonee siitä, että kilpailuvauhtia kuitenkin mieheltä löytyi.

Taisi aika-ajot olla se isompi ongelma tuolla kaudella. Kimillä vain kaksi paalupaikkaa kaudelta 2008, verrokkina Felipe Massan kuuteen paalupaikkaan.

Nopeimpia kierroksia Massalla sitten vain kolme, kun Kimillä niitä siis kymmenen tuolloin.


Eikös tämä kerro siitä, että Massa oli kaudella 2008 parempi aika-ajoissa, Kimi taas kisoissa nopeampi. Ohi vaan vaikea päästä.
Ei kilpailun nopein kierros varsinaisesti kerro mistään muusta kuin kilpailun nopeimmasta yksittäisestä kierroksesta. Ehkä turhin tilastoitava asia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9728
Sijainti
Helsinki
2008 kaudesta muistan Singaporen crashgaten, Glockin ajo Brasilian sadekisassa kuivilla renkailla ("Is that Glock"?) ja Hamilton mestariksi, Heikin tuurivoitto Unkarissa, Belgian viimeiset kierrokset, Vettelin ensivoitto Monzassa sekä Monacon sadekisa, että Kubican voitto Montrealissa. Silverstonen kaatosateessa moni ajeli nurmikon poikki ja Hamilton meni menojaan.

2009 kaudella tuli isot sääntömuutokset, Lauda haukkui autoja puimureiksi, kun oli kapeampi takasiipi, kuin etusiipi. Brawn osti Hondan jäänteet ja hyödynsi porsaanreikää säännöissä ja autot kulki tupladiffuusorin avittamana lujempaa, kuin kilpailijat kauden alusta saakka. Button voitti seitsemästä ensimmäisestä kilpailusta kuusi ja turvasi mestaruutensa loppukaudeksi. McLarenin ja Ferrarin kausi oli floppi, vaikka Kimi voitti Spa:ssa ja Hamilton Unkarissa ja Singapressa. Fisichellan toinen sija Belgiassa ja Badoerin tilalle Ferrarille Massan tuuraajaksi. Toyotan ja BMW:n hyvästit.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13794
Jos Kimi olisi voittanut Kanadassa (Kimi johti kisaa, Hamilton ajoi varikkosuoralla perään), ja Ranskassa (Kimi johti kunnes pakoputki irtosi, Kyllönen puhuisi suuttimesta)...
Kubica johti ja Hamilton olisi ollut Kimin perässä kärkkymässä ohittamista.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1034
Jos Kimi olisi voittanut Kanadassa (Kimi johti kisaa, Hamilton ajoi varikkosuoralla perään), ja Ranskassa (Kimi johti kunnes pakoputki irtosi, Kyllönen puhuisi suuttimesta), niin tilanne olisi näyttänyt Kimille paljon paremmalta.

Ja jos vielä voitto Spassa, jossa viimehetken sade sotki kuviot, niin Kimillä olisi ollut kolme voittoa lisää.

No tämäkään ei olisi tainnut auttaa Kimiä mestariksi kaudella 2008; mutta paljon lähemmäs oltaisiin päästy.

Eli Kimi menetti 22 pistettä (pistelasku oli tuolloin se, että voittajalle 10 pistettä, kakkoselle 8 pistettä.), niin Kimi olisi saavuttanut 97 pistettä.

Hamilton voitti kauden 98 pisteellä.
Jos näin olisi käynyt, niin Hamiltonin sijoitus Belgiassa olisi tippunut sijan alaspäin ja hän olisi ollut neljäs jolloin olisi ollut Kimin tavoin 97 pisteessä. Toki tästä saisi isomman jossittelun, kun muistelisin Kimin päästäneen loppukaudesta Kiinan kisassa Massan edelleen auttaakseen tätä mestaruuskamppailussa, joten siinä menetti myös kaksi pistettä. Joten Kimi olisikin sitten ollut mestari, kun ei olisi Felipebabya laskenut edelleen. No jossitteluahan tuo on, mutta mukavaa puuhaa kyllä
 
Ylös