Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4842
Olisin kyl odottanu Räikköseltä enemmänku 1 voitto kaudessa=poislukien 2005 ja 2007..
Ja toki vielä kausi 2008, jolloin Kimi voitti Malesiassa ja Barcelonassa. Mutta oikeassa siinä olet, ettei niitä voittoja niin paljon tullut aina yhteen kauteen.

Yhden voiton kausia Kimillä on tosiaan sitten useampia (2003, 2004, 2009, 2012, 2013, sekä 2018).
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4842
Aiemmin oli framilla Adrian Newey. Hän oli varmasti, jos ei ensimmäinen, niin ainakin ensimmäisiä insinöörejä, jotka ymmärsivät aerodynamiikan merkityksen.
Otetaan vertailuun toinen kaveri, joka ansaitsee tulla mainituksi. Ross Brawn. Täysin yksi yhteen vertailukelpoisia Newey ja Brawn eivät ole, jos ottaa molempien urilta sen ajan kun Newey oli McLarenin pääsuunnittelija ja Brawn Ferrarin kilpailujohtaja.
He ovat kuitenkin, jos kuskit jätetään laskuista pois, ne henkilöt keihin em. tallien menestys pohjautuu.
Neweyn suunnittelemat, yleisesti sarjan parhaat autot vastaan Brawnin pelisilmä kilpailutaktiikoita luodessa, sekä reagointi kesken kilpailun, jos esimerkiksi olosuhteet muuttuivat äkillisesti. Tämähän oli esim. Häkkisen aikoina Mäkkärin yksi suurimmista ongelmista. Ferrarilla pystyttiin reagoimaan, kiitos Brawnin, muuttuviin olosuhteisiin paljon nopeammin ja paljon menestyksekkäämmin.
Mutta kumpi loppupeleissä oli tallilleen tärkeämpi? Otetaan Brawn pois Ferrarilta ja Newey Mäkkäriltä. Kumman tallin kuskit olisivat menettäneet / kärsineet enemmän?
Mitä esim. Schumacher olisi saanut aikaan Neweyn suunnittelemalla McLarenilla ja miten Häkkinen olisi pystynyt hyödyntämään Brawnin kilpailutaktiikat, joiden onnistuminen oli myös kuskista kiinni. Radalla oli oltava hereillä.
Mielenkiintoista pohdintaa. Olisi kyllä jännä tietää, miten Michael Schumacher olisi asettunut Adrian Neweyn suunnittelemaan autoon. Lähellä se olisi ollut, jos Schumacher Benettonin jälkeen olisikin valinnut McLarenin Ferrarin sijaan.

Schumacher kävi neuvotteluja McLarenin kanssa, mutta manageri Willy Weber sai puhuttua Schumacherin valitsemaan lopulta Ferrarin.

Muistan hyvin Häkkisen McLaren-vuodet. Usein tuntui kyllä McLarenin taktiikkaosasto olevan jäljessä Ferrarin taktiikkaosastoa.

Ross Brawn oli nero suunnittelemaan kilpailutaktiikat, ja jopa muuttamaan niitä ikäänkuin lennosta kesken kilpailun.

Tällaisia taktiikka-muutoksia kesken kilpailun olivat ainakin Imola 1999 ja Unkari 1998, jotka kumpikin Schumacher voitti.

Ross Brawn kertoo ajastaan Schumacherin kanssa:
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5123
Sijainti
Vantaa
Myös Ranska 2004. Alonsolla oli kolmen pysähdyksen taktiikka. Schumilla oli myös ja Brawn laski, että ei riitä voittoon. Vaihtoivat sitten neljään pysähdykseen ja se riitti voittoon. Tuollaista taktikointia soisi olevan nykyään eikä aina se yhden pysähdyksen taktiikka.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
638
Sijainti
Västra Götaland
Taisi olla Unkari 98, missä Brawn käski Schumacheria ojentamaan jalan suoraksi ja tykittämään "aika-ajokierroksia" kisan aikana. Michael teki työtä käskettyä, taktiikan muutos onnistui ja voitto tuli. Tosin, pakko sanoa sekin että Häkkisen kokemat tekniset ongelmat auttoivat Schumia ja Ferraria aika paljon.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9482
Pelkkien renkaidenvaihtojenkin aikana on nähty joskus hienoa reagointia. Vaikka Unkarissa 2019 Verstappen ja Hamilton olivat täysin ylitse muiden. Hamilton päätti tehdä toisen stopin vaikka olisi helposti voinut selvitä maaliin, ajoi sitten Verstappenin kiinni ja meni ohi muutama kierros ennen maalia. Verstappen kävi sitten vielä kerran varikolla hakemassa uudet renkaat napatakseen nopeimman kierroksen.

Ja toisaalta viime vuonna Spassa ja Monzassa Russell ja Leclerc poikkesivat oletetusta kahden stopin taktiikasta ja jättivät ns. toisen stopin väliin, mikä toi voiton, joka toki Russellin tapauksessa hylättiin alipainoisen auton takia. Vähän samoja kaikuja oli Norrisinkin voitossa Unkarissa.

Tankkauksen aikana varikkopysähdys teki useimmiten autosta hitaamman, mikä tarkoitti sitä että jos pysähdys oli suunniteltu kierrokselle 25, ei ollut järkeä pysähtyä yhtään aiemmin, ja toisaalta ei voinut ajaa yhtään pidemmälle, kun muuten polttoaine olisi loppunut.

Viimeisellä tankkauksia sisältäneellä kaudella 2009 16 täysimittaisesta kisoista 14 ajettiin niin, että kärkikolmikko teki saman määrän varikkopysähdyksiä. Ainoat poikkeukset olivat Istanbul, jossa Vettel oli kolmen stopin taktiikalla, kun taas Monzassa Brawnit pysähtyivät kerran muiden kärkikuskien tehdessä kaksi pysähdystä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15498
Näistä sääntömuutoksista itselleni tulee hyvin mieleen kaksikin tapausta, jotka kummatkin liittyivät juuri Ferrarin ja Michael Schumacherin hallintaan.

Ensiksikin koska Schumacher oli ratkaissut maailmanmestaruuden vuonna 2002 todella aikaisessa vaiheessa kautta (Ranskassa) päätti FIA laittaa pistelaskun uusiksi kaudelle 2003.

Kun vielä kaudella 2002 pistelasku oli tyyliin 10-6-4-3-2-1, niin kaudella 2003 se olikin mallia 10-8-6-5-4-3-2-1. Eli voittajan ja kakkosen välinen olikin enää neljän sijaan kaksi pistettä.


Tämä tuottikin jännän kauden 2003, kun Kimi Räikkönen otti enemmän podiumeja kuin Schumacher, mutta Schumacher voitti kuusi GP:tä Kimin yhtä voittoa vastaan.

Toinen esimerkki sitten kaudesta 2005, kun tuollekin kaudelle piti tehdä sääntömuutoksia Schumacherin kauden 2004 livoiman takia.

Kiellettiin kokonaan renkaiden vaihtaminen kilpailun aikana. Tämähän oli myrkkyä Ferrarin käyttämille Bridgestonen renkaille.

Muutoin kai Ferrari oli edelleen hyvä auto.

Tuleeko sinulle @CCMK joitain muita esimerkkejä mieleen?
Tuleehan niitä, mutta millaisia niiden oikein pitäisi olla?

Esimerkiksi rengasmuutoksiako?

FIA yksin tai kilpailujaostoineen kun välillä tietenkin aikoinaan muutti lajisääntöjä huonoimmillaan melko vähän väliä ja silloinkin kun ei aina välttämättä ollut mitään erityisen ylivoimaista talliakaan hallitsemassa lajia.

Ajoittain nyt ainakin. Rengasmuutostyylin yksi sääntömuutos tietysti Williams-ylivoiman takia oletetusti ja lähinnä lajin lisääntyneen turhan mediahehkutuksen aikana yksi sellainen oli nimenomaan renkaan vannekoon kaventaminen vuodeksi 1993 vuoteen 1992 asti käytössä olleista leveistä renkaista kapeisiin renkaisiin.

Lähinnä syy tuolle kaikelle tuntui olevan vain vuoden 1992 alun kisojen rengastaktinen köyhyys, siitä seurannut mielestäni osin vieläkin kaikkien näiden vuosien/tuoreempien vuosikymmenten jälkeen keksimällä keksitty mediakohu ja autuaasti mediahuutelun vallassa unohtaen, että myös vuonna 1991 ja vuosina 1985 ja 1988 oli ollut todella rengastaktisesti ajateltuna köyhiä kisoja.

Ne vain olivat jääneet tuolloin lajin muiden tapahtumien, ilmiöiden, McLaren-ylivoiman tai tiettyjen kuljettajahenkilöitymien suurseurannan varjoon!
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
123
Ja toki vielä kausi 2008, jolloin Kimi voitti Malesiassa ja Barcelonassa. Mutta oikeassa siinä olet, ettei niitä voittoja niin paljon tullut aina yhteen kauteen.

Yhden voiton kausia Kimillä on tosiaan sitten useampia (2003, 2004, 2009, 2012, 2013, sekä 2018).
Toki kannattaa ottaa huomioon autot, joilla Kimi ajoi. Kimihän ei käytännössä koskaan saanut ajaa sarjan parhaalla kalustolla. Usein auto oli joko nopea tai luotettava, mutta harvoin molempia samaan aikaan. Moottoriurheilussa menestys on valitettavan paljon kiinni kalustosta.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4842
Toki kannattaa ottaa huomioon autot, joilla Kimi ajoi. Kimihän ei käytännössä koskaan saanut ajaa sarjaan parhaalla kalustolla. Usein auto oli joko nopea tai luotettava, mutta harvoin molempia samaan aikaan. Moottoriurheilussa menestys on valitettavan paljon kiinni kalustosta.
Tämä on totta. Kimillä ei ollut koskaan urallaan sellaista täysin ylivoimaista kalustoa, kuin esimerkiksi Ferrari oli kausina 2002 ja 2004, mitä Red Bull oli kaudella 2023 tai mitä Mercedes oli hybridi-ajan ensimmäiset vuodet.

Kaudella 2005 McLaren oli ehkä nopein auto, vaikkakin äärimmäisen hauras teknisille vioille. Renault oli kyllä paikoitellen tuolloin aivan yhtä nopea.

Kimin maailmanmestaruus-kauden Ferrari oli samaa tasoa, kuin tuon kauden McLaren.

Siinä mielessä Kimin ura kyllä komea kalustoon nähden.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4842
Minkälaisena kuljettaja-lupauksena muistatte Martin Donnellyn?

Itsehän en tuohon aikaan vielä seurannut lajia, mutta te, jotka seurasitte, niin pidittekö häntä suurena tulevaisuuden lupauksena, jopa maailmanmestarina?

Tämän uuden F1-elokuvan alku pohjautuu juuri Martin Donnellyn tarinaan. Alla linkissä Iltasanomien juttua tästä.

Brad Pittin uusi elokuva murskaa ennätyksiä
https://www.is.fi/formula1/art-2000011406158.html



https://www.formula1.com/en/latest/article/tremayne-the-brutal-crash-that-inspired-sonny-hayes-character-in-f1-the.870fCaOfBom8555OaYqtr
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1657
Minkälaisena kuljettaja-lupauksena muistatte Martin Donnellyn?

Itsehän en tuohon aikaan vielä seurannut lajia, mutta te, jotka seurasitte, niin pidittekö häntä suurena tulevaisuuden lupauksena, jopa maailmanmestarina?

Tämän uuden F1-elokuvan alku pohjautuu juuri Martin Donnellyn tarinaan. Alla linkissä Iltasanomien juttua tästä.

Brad Pittin uusi elokuva murskaa ennätyksiä
https://www.is.fi/formula1/art-2000011406158.html



https://www.formula1.com/en/latest/article/tremayne-the-brutal-crash-that-inspired-sonny-hayes-character-in-f1-the.870fCaOfBom8555OaYqtr
Enpä nyt ihan allekirjoita, että F1 elokuvan voisi sanoa millään tapaa pohjautuvan Donnellyn tarinaan. Elokuvassa kyllä käytettiin Donnellyn onnettomuusmateriaalia, mutta juonessa ei ollut mitään yhtäläisyyttä Donnellyn uraan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4842
Enpä nyt ihan allekirjoita, että F1 elokuvan voisi sanoa millään tapaa pohjautuvan Donnellyn tarinaan. Elokuvassa kyllä käytettiin Donnellyn onnettomuusmateriaalia, mutta juonessa ei ollut mitään yhtäläisyyttä Donnellyn uraan.
Niin, eihän Donnelly tietenkään onnettomuutensa jälkeen koskaan palannut Formula 1:iin. Tosielämässä niin ei voi tapahtua.

Mutta Donnelly palasi uransa jälkeen kuitenkin moottoriurheiluun. Ajoi kaudella 2015 pitkän tauon jälkeen Britannian vakioautomestaruussarjassa.

Tässä mielessä yhteisyyttä löytyy. Elokuvassakin palattiin radalle pitkän tauon jälkeen. Ja juuri tuo elokuvan alku, missä näytettiin Donnellyn onnettomuutta, mutta laitettiinkin se Sonny Hayesin onnettomuudeksi.


Ote Wikipediasta: "Jäätyään Formula 1:stä hänestä on tullut ajovalmentaja ja hän on edelleen läheisessä yhteistyössä Lotus Carsin kanssa . Hän palasi ammattilaisurheiluun vuonna 2015 ja kilpaili Thruxtonissa Britannian vakioautomestaruussarjassa . Hänen uransa inspiroi Sonny Hayesin taustatarinaa F1- sarjassa (2025). "
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5123
Sijainti
Vantaa
Kun tuossa oli kirjoitus McLaren -tallista, niin mikä on ollut mielestänne McLaren -tallin kaikkein muistettavin keskeytys? Itselleni Räkän keskeytys Ählämimaassa 2004 oli erityisen muistettava komeiden lieskojen takia. Harvoin noin komeaa tulipaloa on nähty. Vastaavaa on nähty lähinnä kymmenen vuotta aiemmin Silverstonessa ja silloinkin McLarenin toimesta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4842
Kun tuossa oli kirjoitus McLaren -tallista, niin mikä on ollut mielestänne McLaren -tallin kaikkein muistettavin keskeytys? Itselleni Räkän keskeytys Ählämimaassa 2004 oli erityisen muistettava komeiden lieskojen takia. Harvoin noin komeaa tulipaloa on nähty. Vastaavaa on nähty lähinnä kymmenen vuotta aiemmin Silverstonessa ja silloinkin McLarenin toimesta.
Barcelona 2001 tai Nurburgring 2005. Kummassakin kisassa suomalaisen kisa päättyi viimeisellä kierroksella johtoasemasta keskeytykseen.

Myös Indianapolis 2000 harmittaa edelleen. Häkkinen oli saamassa Schumacheria kiinni kovaa vauhtia, ennenkuin moottori sanoi sopimuksensa irti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15498
Niin, eihän Donnelly tietenkään onnettomuutensa jälkeen koskaan palannut Formula 1:iin. Tosielämässä niin ei voi tapahtua.

Mutta Donnelly palasi uransa jälkeen kuitenkin moottoriurheiluun. Ajoi kaudella 2015 pitkän tauon jälkeen Britannian vakioautomestaruussarjassa.

Tässä mielessä yhteisyyttä löytyy. Elokuvassakin palattiin radalle pitkän tauon jälkeen. Ja juuri tuo elokuvan alku, missä näytettiin Donnellyn onnettomuutta, mutta laitettiinkin se Sonny Hayesin onnettomuudeksi.


Ote Wikipediasta: "Jäätyään Formula 1:stä hänestä on tullut ajovalmentaja ja hän on edelleen läheisessä yhteistyössä Lotus Carsin kanssa . Hän palasi ammattilaisurheiluun vuonna 2015 ja kilpaili Thruxtonissa Britannian vakioautomestaruussarjassa . Hänen uransa inspiroi Sonny Hayesin taustatarinaa F1- sarjassa (2025). "
Kisakuljettajaksi ei palannut, mutta testaamaan kyllä ja periaatteessa olisi saattanut kisakuljettajaksi päästä mikäli vain rahapuoli olisi käynyt summiltaan osuvasti. Lotukselle missä tietysti loukkaantui niin pidettiin pitkään sellaisenaan paikkaa yllä ja sitten vielä Jordanillakin minne sen kunnolla toivuttuaan tehdyn ajonsa vielä järjesti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15498
Kun tuossa oli kirjoitus McLaren -tallista, niin mikä on ollut mielestänne McLaren -tallin kaikkein muistettavin keskeytys? Itselleni Räkän keskeytys Ählämimaassa 2004 oli erityisen muistettava komeiden lieskojen takia. Harvoin noin komeaa tulipaloa on nähty. Vastaavaa on nähty lähinnä kymmenen vuotta aiemmin Silverstonessa ja silloinkin McLarenin toimesta.
Kyllähän niitä hyvin monta muistettavaa ja välillä nöyryyttävääkin keskeytystä tulisi mieleen. Komeudessa Martin Brundlen tulipalloksi muuttunut Peugeotin moottori McLarenissa 1994 Silverstonessa oli myös melkoinen ilmestys!
 
Ylös