F1 Kausikooste -82

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
Tätä en kyllä usko! Mikä on lähde?
Tämä olisi kiva tietää.

Teksti on erittäin sekavaa ja tuntuu kuin olisi suoraan käännetty taas jostain ilman lähdemainintoja.

Jos on omia "ajatuksia" niin pahoittelen mutta ihmettelen tosiaan jos ei suoraan netistä raavittua tavaraa kokonaan.

Muutenkin hieman erikoinen toikki kun ccmk kirjoittelee melkein yksinään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tämän toikin ja kausikoosteeni kirjassa on käytetty moniakin eri kirjoja, lehtiä ja ympäri nettiä olevia lähteitä ja niitä ei ole pelkästään käännetty vaan ne sisältävät myös omiakin mielipiteitä eri kuljettajista tuolta ajalta.

Osaan kausikoostetta olen kerännyt tietoja Erolan kirjasta ja Zolderin kuolonkolarista Villeneuven suhteen olen kerännyt tietoja myös muun muassa Christopher Hiltonin kirjoista ja Sid Watkinsin omaelämänkerrasta. Lehtien puolelta kotimaisesti on ollut käytössä HS:ää, Uutta Suomea ja Aamulehteä. Guy Edwardsin sponsoripuolen tarinoitakin olen myös kerännyt varsin runsaasti.

Ja mitä omituisuuteen tulee niin minä olen kirjoittanut tähän toikkiin antaumuksella kun en saanut näille tiedoille pykättyä omaa nettisivua pystyyn. Kyllä täällä ajoittain muidenkin mielipiteitä näkee. Myöntää täytyy kyllä myös tämä asia mitä en ole toistaiseksi lukuisista kehuista johtuen sanonut:

Tällaisten juttujen kirjoittaminen on hyvin raskasta ja ne vievät paljon aikaa. Lisäksi minua ärsyttää henkilökohtaisesti jatkuva valittaminen yksinpuhelusta ja muistakin lähteisiini liittyvistä kritiikeistä. Minulla on todella suuri määrä erilaisia lehtiä kaudelta 1982 joita olen ollut tarpeen tullen ollut valmis liittämään tähän toikkiin. Toki vanhemmilta ja uudemmiltakin ajoilta tarinoita löytyy.

Olenhan minä lähteiden kyselyssä ennenkin tänne niitä tietoja tarvittaessa laittanut kuten muun muassa kauden 1985 Monzan tai vastaavan kilpailun tv-tietoja. Lisäksi myös kauden 1982 Monzan kilpailutarinan HS:n puolelta laitoin tänne vielä kun vasta luonnostelin koko kausityötä kaudelta 1982.

Tai pikemmin niiden skanneja. Kuitenkin sellaisen lehtivuoren ylläpitäminen kuin mitä itselläni on ei ole mitenkään helppoa ja mukavaa puuhaa. Minä olen jaksanut kärsivällisesti kuunnella asioita ja laittanut aina kun lähdettä on kyselty ja kaikkea muutakin tarvittaessa vaikka ei niidenkään etsiminen aina mukavaa ole.

Kuitenkin mikäli tästä tulee liiallisuuksiin menevää niin olen valmis pitämään vaikka taukoa kirjoittelusta ja annan toikin seisoa omalta osaltani umpihangessa.:mad:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Zolderin Virallisen Harjoituksen aikaan ja Villeneuven osumahetkellä Pironin aika oli 1.16.501 ja se olisi riittänyt viidenteen sijaan. Villeneuven aika oli 1.16.598 ja se olisi riittänyt sijaan 7. Harjoituksen päättyessä Pironi olisi ollut kuudes ja Villeneuve kahdeksas.

PS. Tämä osa jäi varsinaisesta aika-ajon viestistä pois joten kirjoitin sen nyt tässä. Taidan pitää nyt muutaman päivän vapaata ja antaa muille halukkaille aikaa kirjoitella toikkiin kun kerran tuntuu sitä innokkuutta riittävän.;)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
http://www.one18racing.com/the_last_day.htm

Ylläolevassa linkissä on tarina Villeneuvesta ja kolarista. Siinä on myös laajemmin tarinaa mistä aioin kertoa. Lisäksi on korjattava tuo Bruynseraeden tilanne. Hän matkusti paikan päälle Watkinsin kanssa Medical Carissa ja piti palaverin Ongaron kanssa vasta myöhemmin tultuaan takaisin tilannepaikalta.

Myöskään Jody ei matkustanut paikan päälle Monacosta sairaalaan vaan Pam Scheckter.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Taidan kuitenkin pitää nyt vähän aikaa pienen tauon tästä kausikoosteesta.:) Ihan vain, että muillekin jää tilaa oikeasti vastata niin ei tule pahoja mieliä puolin ja toisin. Pidän kyllä myös muutenkin, että ei tule ihan mitään ylirasitusta.

Osin tämä minun kirjoitusinto johtui siitä, että aiemmat vastaavat suuren luokan kausikoosteet ovat jääneet usein odottelemaan tai keskeneräiseksi.

Minun kirjoitusintoani tänne tähän toikkiin lisäsi myös se kun tuossa viime vuonna vielä maaliskuussa tuli odoteltua mahdollista Webslaven kausikoosteen jatkoa vaikka se onkin ollut jo telakalla varsin kauan. Siinä koosteessa näkyy ainakin ammattitaitoisuus ja kiinnostuneisuus todella vahvasti.

Siitä kehuja Webbikselle.:alppu: En myöskään halunnut ottaa riskiä samanlaisesta suuresta tauosta tai keskeneräisyydestä joten senkin takia ovat sitten nämä toikit ja aiheet ylikuormittuneet minun jutuistani.

Pitää laittaa pian noita vanhoja Helsingin Sanomien kilpailujuttujakin tänne kun niitä on tuossa tullut tarkasteltua muun kirjoittamisen ohella varsin paljon.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
Ja mitä omituisuuteen tulee niin minä olen kirjoittanut tähän toikkiin antaumuksella kun en saanut näille tiedoille pykättyä omaa nettisivua pystyyn. Kyllä täällä ajoittain muidenkin mielipiteitä näkee. Myöntää täytyy kyllä myös tämä asia mitä en ole toistaiseksi lukuisista kehuista johtuen sanonut:

Tällaisten juttujen kirjoittaminen on hyvin raskasta ja ne vievät paljon aikaa. Lisäksi minua ärsyttää henkilökohtaisesti jatkuva valittaminen yksinpuhelusta ja muistakin lähteisiini liittyvistä kritiikeistä. Minulla on todella suuri määrä erilaisia lehtiä kaudelta 1982 joita olen ollut tarpeen tullen ollut valmis liittämään tähän toikkiin. Toki vanhemmilta ja uudemmiltakin ajoilta tarinoita löytyy.

Tai pikemmin niiden skanneja. Kuitenkin sellaisen lehtivuoren ylläpitäminen kuin mitä itselläni on ei ole mitenkään helppoa ja mukavaa puuhaa. Minä olen jaksanut kärsivällisesti kuunnella asioita ja laittanut aina kun lähdettä on kyselty ja kaikkea muutakin tarvittaessa vaikka ei niidenkään etsiminen aina mukavaa ole.

Kuitenkin mikäli tästä tulee liiallisuuksiin menevää niin olen valmis pitämään vaikka taukoa kirjoittelusta ja annan toikin seisoa omalta osaltani umpihangessa.:mad:
Erikoisen minun mielestäni tekee se kun yhtäkkiä kirjoitusasu ynm. muut muuttuvat kesken jutun (varmaan lähdetietoa->seassa olevat omat tulkinnat ovat syynä? mene ja tiedä) ja asiaa on lähdetty pilkkomaan todella moneen osaan ja hajautetusti.

Tämä vaikeuttaa aiheen seuraamista etenkin kun suurin osa viesteistä tulee sinulta jolloin tietoa olisi helpompi (tai luulisi ainakin olevan helpompi tehdä osa kerrallaan, pelkkä lukeminenkin olisi helpompaa ja mahdollista pysyä kärryillä)

Ei ollut tarkoitus loukata, mutta näiden "sukatkin lensivät jalasta"- tyylisten tarinoiden lomaan olisi hyvä mainita lähde jos tieto perustuu pelkkään nettiartikkeliin????? jota suurin osa ei ole lukenut.

Muuten ne asiat menevät helposti tuon surullisenkuuluisan B-ryhmän Lancia toikin tasolle. :doubtful:
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Mutta ne SUKAT LENSI JALASTA! Tosin Myytinmurtajat aikoinaan tulivat tulokseen, että moinen on mahdotonta mutta Gillesiltä onnistui sekin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ja kun pienen tauon jälkeen tähän toikkiin ei enempää vastauksia tullut niin jatkan tätä sitten omalla tahdillani. Seuraavaksi on vuorossa Zolderin lämmittelyn ajojen tunnelmia ennen varsinaista kisan katsausta. McLarenilla oltiin hyvin kiireisiä ja Michelinin miehillä oli ehdotus.

John Watson kuunteli mielellään Pierre Dupasquierin neuvoja. Kuultuaan Pierren ehdotuksen Watson ei pitänyt siitä. Dupasquier ehdotti hänen käyttävän Zolderin radalla Enduroja.

Kilpailukäytössä Watson ei juuri pitänyt Enduroista. Niiden piti tuoda hänelle voitto muun muassa Las Vegasissa viime kaudella ja se oli johtanut alussa hirveään hitauteen ja vasta paljon myöhemmin vauhdin paranemiseen. Pierre osasi kuitenkin vaatia ja lopulta Watson päätti ottaa riskin.

Williamsilla otettiin käyttöön Goodyearin D-seokset joiden piti myös kestää hyvin. Niillä saattaisi kuitenkin joutua käymään varikolla. Niki Laudan mielestä Watsonin päätös ottaa Endurot Kevyen Vyön renkaiden sijaan oli huono. Lauda ei myöskään halunnut käyttää Enduroita muuta kuin milloin oli pakko.

Lauda kutsui kyseisiä renkaita pilkallisesti Savirenkaiksi. Hänen mukaansa kyseiset renkaat olivat todellisessa kilvanajossa vain hieman parempia kuin Puurenkaiksi nimetyt massatuotantorenkaat. Watson kuitenkin halusi riskinottoa. Endurot pystyisi ajamaan paremmin jaksoissa.

Kevyen vyön renkaat olivat parempia, mutta ne kärsivät liiasta lämmönsietokyvyn heikkoudesta ja 15-20 kierroksen rajun ajon jälkeen johtuvasta rajusta aliohjauksesta. Näin siis kilpailun kärkikolmikko oli valinnut renkaansa ja valmistautui edelleen murheellisina Gillesin kuolemasta sunnuntain kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Zolder 9.5.1982

Aurinkoisesta säästä huolimatta alakuloisuus oli käsinkosketeltava. Gilles Villeneuvea ei enää ollut joukossa. Pironi oli vetäytynyt Ferrarin mukana myös kilpailusta. Rene Arnoux lupasi omistaa mahdollisen voittonsa Villeneuvelle päivän kisasta. Kun Course Carina toiminut Mercedes ja sen kuljettaja Herman van Lange asettui paikalleen odottamaan vihreää valoa niin Mansell heilutti käsiään. Kytkin oli lipsahtanut ja jarrujen painamisen myötä auto sammui. Kädet heiluivat, mutta Ongaron vihreä valo paloi. Kilpailu Zolderissa oli käynnissä.

Arnoux selvitti lähdön parhaiten ja toiseksi tuli Rosberg ohitettuaan Prostin. Ensimmäiseen mutkaan ja osan ensimmäistä kierrosta järjestys oli Arnoux, Rosberg, Prost, Lauda, de Cesaris, Alboreto, Patrese, Piquet, Watson, de Angelis, Daly, Winkelhock ja Jarier. Giacomelli kolaroi Salazarin ja Laffiten kanssa ja Winkelhockin autosta hajosi puolen kierroksen jälkeen kytkin. Laffite pystyi jatkamaan matkaa ilman vaurioita. Warwickin auto sammui myös ja hän yhdessä Mansellin kanssa tarvitsi työntöapua. Lähtöä ei uusittu ja punaista lippua ei heilutettu. Mansell aloitti Warwickin kanssa tien raivauksen ja alkoivat saavuttaa muita joukkoja.

Arnoux, Rosberg, Prost, Lauda, de Cesaris ja Alboreto alkoivat jättää muita vaikka ryhmänsisäiset erot olivat jo alun jälkeen valtavia. Kierroksella 3 Prostin ohi meni Lauda ja hetkeä myöhemmin de Cesaris meni myös ohi. Kierroksella 4 Canalbochtissa Rosberg ohitti selvästi moottorivauriosta kärsivän Arnouxin ja siirtyi ensimmäistä kertaa urallaan kunnolla kilpailun johtoon. D-seokset alkoivat myös purra ja näin Keijo Rosberg alkoi vetää kaulaa muihin.

Arnoux meni varikolle kierroksella 5 ja siellä selvisi moottorin sylinterin hajoaminen mistä johtui moottorin ahtopaineiden tippuminen puoleen. Sen jälkeen hän yritti ajaa vielä vähän aikaa. Lauda ja de Cesaris ohittivat samalla kierroksella Prostin. Watson aloitti jahdin. Hän oli jo ohittanut Patresen ja oli 8:tena. Kierroksella kuusi hän ohitti Piquetin ja oli 7:nä. Kierroksella 7 Arnoux keskeytti lopullisesti. Samaan aikaan Teo Fabi tuli varikolle jarruvian vuoksi mitä yritettiin korjata. Lopulta hän lähti taas radalle. Kierroksella 8 Watson ohitti myös Alboreton ja oli kuudentena. Mansell keskeytti kierroksella 9 kytkinrikkoon. Hän oli kyennyt ohittamaan jo Marchin autot muun takajoukon lisäksi ja ahdisteli Baldia. Samalla kierroksella Watson ohitti Prostin ja oli viidentenä.

Kierroksen 9 järjestys oli Rosberg, Lauda, de Cesaris, Patrese ja Watson. Kierroksella 10 Prost tuli renkaanvaihtoon ja hyvin pian tuli myös Elio de Angelis. Ennen pysähdyksiä Prost oli kerännyt jo jonon taakseen. Kierroksella 13 Fabi keskeytti lopullisesti jarruvikaan. Sen jälkeen koko tilanne oli varsin tylsä kärjen osalta. Rosberg meni menojaan mutta Lauda alkoi saavuttaa häntä hieman ja de Cesaris oli myös kannoilla. Patrese ja Watson taistelivat viidennestä sijasta ja Alboreto oli kuudentena. Nelson Piquetin päivä oli synkkä. Hän oli kahdeksantena ja ei saavuttanut ketään kärkiryhmästä.

Hänen takanaan oli Ligierit ja taas hyvää vauhtia Pitkäjyväisillä ajava Osellan Jarier. Jarier oli kierrosajoissa välillä jopa Piquetia nopeampi, mutta ohi ei vain päässyt helposti ja vaaratilanteita oli paljon. Takajoukoissa yllättävän reipasta vauhtia piti Fittipaldin Chico Serra upouudella rakennetulla vara-autolla. Kierroksella 23 Jarier poistui varikolle ja jätti Piquetin tappelemaan Ligierin miesten kanssa. Lyhytjyväiset olivat pettymys ja hän alkoi heti jäädä vauhdista. Chico Serra oli ohittanut molemmat Arrowsit ja Marchit ja oli ajamassa hienoa kilpailua. Kierroksella 25 hän spinnasi suoraan Laudan edessä ja sen myötä de Cesaris meni ohi Laudasta. Lauda alkoi jäädä hieman ja de Cesaris alkoi saavuttaa Rosbergia. Kierroksella 27 Michele Alboretolle tuli moottorivaurio. Andrean kierrosajat olivat parhaimmillaan Rosbergia sekuntia nopeampia.

Kierroksella 29 Alboreto keskeytti moottorin lopulliseen hajoamiseen ja Warwickin autosta alkoi hajota vaihteet yksi kerrallaan ja lopullisesti leikin lopetti särkynyt vetoakseli. Kierrosta myöhemmin hienosti yhdeksän autoa taakseen jättänyt Brian Henton joutui moottorivaurion takia tulemaan varikolle. Tarkastuksen jälkeen Henton jatkoi matkaa hienosti, mutta kierroksella 33 moottori laukesi myös Hentonilla. Samalla kierroksella enimmäkseen paikoilla 7 ja 8 ajaneet Ligierit järjestyksessä Laffite-Cheever olivat ajamassa hienoa kisaa. Ikävä kyllä myöhemmin kuudenneksi keskeytysten myötä noussut Laffite vaurioitti helmaa kierroksella ajettuaan kanttarin päältä liian rajusti ja joutui menemään varikolle kierroksella 60 missä helmaa revittiin irti ja vaihdettiin uusi tilalle. Siinä kesti 3 kierrosta ja kisa oli pilalla.

Cheever jäi jatkamaan taistelua. Kierroksella 34 Watson meni viimein Patresen ohi. Samalla hän alkoi saavuttaa Laudaa ja de Cesarista. Andrealta hajosi samalla kierroksella vaihdelaatikon vaihdekaapeli ja hän joutui keskeyttämään. Kierroksella 35 Williams suositti Kekelle varikkopysähdystä, mutta Keke ei mennyt varikolle. Kierroksella 36 varikolta yritettiin uudelleen viestittää mahdollista renkaanvaihtoa. Samalla kierroksella alkoi varikon muiden kuskien kuhina. Joukossa oli Jarieria, Prostia ja monia muita kuljettajia. Niiden myötä Jochen Mass oli hetken aikaa jopa kahdeksantena. Pysähdysten jälkeen arki oli palata takaisin taaksepäin. Jarierin varikkopysähdys meni pieleen. Pora juuttui hänen takarenkaaseensa ja heiluessaan osui yhä käyvänä takasiipeen ja hajotti sen ja auton takaosan ennen särkymistä. Jarierin kisa jäi kesken nöyryyttävällä tavalla.

Kierroksella 38 Watson oli jo saavuttanut Laudaa ja kierroksella 45 hän oli jo melkein kiinni Laudassa. Lopulta kierroksella 47 Lauda antoi tietä. Tallimääräystä kuvioon ei liittynyt vaikkakin vaikeuksien edessä McLarenilla oli sovittu aina nopeamman kuljettajan edelle päästämisestä tilanteessa jossa talli ja sen ajaja taistelee kilpailun voitosta. Kilpailun loppupuolella Rosberg, Lauda ja oikeastaan kaikki muutkin Watsonia, Cheeveriä, de Angelista ja Dalya lukuunottamatta yrittivät vain säästää renkaitaan. Erityisen suurissa vaikeuksissa olivat renkaita vaihtamattomat kuljettajat. Kierroksella 51 Mauro Baldi ajoi ulos kaasutinvian takia ja kierroksella 52 Patrese ajoi täysin lopussa olleilla renkailla ulos radalta ja keskeytti. Piquet oli myös lähellä keskeyttää samaan paikkaan. Kierroksella 53 Prost tuli vielä kolmannen kerran varikolle ja laittoi tällä kertaa Enduro-renkaat alleen. Kierroksella 55 Rosbergin ero Watsoniin oli enää vain 15 sekuntia ja Watson ajoi vähintään sekuntia nopeammin joka kierros.

Lopulta kierroksella 59 Prost keskeytti kasipaikalta ulosajoon. Kierroksella 60 Mass keskeytti moottorin hajoamiseen. Kierroksella 61 Derek Daly ajoi ulos ja keskeytti. Cheever sai ajaa rauhassa. Watson taas oli pilata kisansa koska luuli Dalyn Williamsia Keken autoksi. Hän oli ajanut 1.20:n aikoja ja nyt hänen kierros oli kierroksella 62 vain 1.22.9. Kierroksella 63 aika olikin taas jo 1.21.5 ja siitä eteenpäin alkoi kilpailun loppuratkaisut. Kierroksella 64 Keke ajoi ajan 1.22.8 ja Watson ajoi ajan 1.20.9. Kierroksella 65 Keke ajoi ajan 1.23.5 ja Watson ajan 1.20.8. Kierroksella 66 Keke ajoi ajan 1.22.5 ja Watson ajan 1.21.8. Kierroksella 67 Keke ajoi ajan 1.21 tasan ja Watson ajoi 1.20.214 mikä oli kilpailun nopein kierros. Kierroksella 68 Keke ajoi ajan 1.22 tasan ja Watson ajoi ajan 1.20.7. Ero oli enää kierroksella 68 sekunnin luokkaa ja kierroksella 69 Rosberg meni Kleinen shikaanissa hieman leveäksi loppuun kuluneiden D-seosten ja jarrujen takia.

Hän myös väisti edessään kilpaa ajaneita Sureria ja Serraa. Surerille Keke kävi kilpailun jälkeen erittäin kuumana. Kleinessa Watson meni ohi. Päästyään Keken ohi Watson ajoi kahdessa viimeisessä kierroksessa 7,2 sekunnin eron ja voitti. Keke oli toinen ja samalla vihainen ja surullinen. Surerille hän ärhenteli kilpailun jälkeen ja toisaalta taas häneltä tulvahtivat myöhemmin pintaan Villeneuven poissaolon aiheuttamat tunteet. Myöhemmin hän myös pyysi Surerilta anteeksi käytöstään. Kyseessä oli kilpailutilanne molemmin puolin ja siten Surerilla oli myös oikeus olla edellä.

Williamsilla tilanne ymmärrettiin, mutta Kekeltä pyydettiin enemmän malttia ja tottelevaisuutta vastaisuudessa tiimipalaverissa. Noudattamatta jätetty varikkokäyntikehoitus aamun palaverissa saattoi merkitä kilpailun voiton menettämistä. Lauda oli kolmas, mutta vain hetken aikaa. Neljäs oli Cheever ja viides oli de Angelis ja kuudes oli Piquet. Serra oli seitsemäs ja Surer kahdeksas. Boesel oli yhdeksäs ja Laffite kymmenes ja viimeinen. Lauda hylättiin kahden kilon takia. Auto oli liian kevyt. Keke sai jännittää vielä mahdollista voittoaan sillä vaaka värisi Watsonin auton tarkastuksessa. Ensin se pysähtyi kiloon yli sallitun rajan.

Williamsilla pyydettin testiä vielä kahdesti uudelleen, mutta turhaan. Vaaka värisi välillä alipainoisen puolella, mutta tulos oli lopulta aina sama. Auto oli vain kilon verran minimirajan yläpuolella, mutta se oli sallittu paino ja Watson voitti ja Keke oli kolmatta kertaa kaudella toinen. Tässä vaiheessa myös Suomessa innostuttiin Keken menestyksestä. Kaikki muut nousivat Laudan hylkäyksen myötä yhden sijan. Cheever oli kolmas, Elio de Angelis neljäs, Piquet oli viides ja Chico Serra päivän ehdottomana sankarina kilpailukyvyttömällä Fittipaldilla oli kuudes. Riemua ja rahaa toivottiin talliin virtaavan. Seitsemäs oli Surer ja kahdeksas oli Boesel ja yhdeksäs ja viimeinen sija jäi Laffitelle.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Suomessa Zolderin tapahtumat herättivät kiinnostusta. Suomen televisio näytti muun muassa Villeneuven kolarin uutislähetyksessään ja Urheiluruudussa kilpailusta raportoi Seppo Kannas. Lähetyksen päätteeksi tuli tieto myös Monacon f1-kisan näkymisestä TV1:ssä klo 19. Muutenkin Zolderin jälkeen alkoivat jälleen puheet Keken kisaseurannan näkymisestä.

Perinteinen Monacon kilpailu oli toki näkynyt ennenkin TV2:lla. Kauden aikana haluttiin myös nähdä muitakin kilpailuja televisiosta. Eräs vaihtoehto olisi ollut toki lähettää kilpailuja myös radiossa. Edellisellä kaudella kisoja radiosta oli tullut 5 kappaletta ja nyt haluttiin niitä lähettää enemmän.

Monacon jälkeen seuraavana olisi ollut kaukokisoja, mutta niiden jälkeen asiaa alettiin harkita enemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ennen Zolderia Marc Surerilla oli ongelmia vieläkin kipujensa kanssa. Tärkeintä oli kuitenkin päästä ajamaan ja huolimatta kivuista maaliin tultiin. Giacomellilla oli selkä kipeä lämmittelyn jäljiltä ja hän ei halunnut ajaa juurikin Villeneuven kuoleman takia kilpailussa aluksi.

Lopulta hän kuitenkin ajoi vain lyhyen aikaa kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten tarinoita Gilles Villeneuven viimeisiä päiviä koskien. Perjantain jälkeen Zolderissa Belgian lehdistö oli monien muiden maiden lehdistöjen tapaan kiinnostunut Villeneuven tilanteista ja ajatuksista Ferraria koskien. Villeneuve kertoi muun muassa autojen aiheuttamasta suuresta fyysisestä rasituksesta.

Pieninkin epätasapainoisuus autossa tai kuoppa radalla saattoi aiheuttaa hirveää tärinää ja tukivarsien hakkaus kävi jalkoihin. Näkyvyys heikkeni ja päätä ja niskaa särki kauheasti pahimmassa tapauksessa jokaisen ajon jälkeen. Samalla hän kertoi oman mielipiteensä sen hetken autoista.

Ne eivät olleet hänen mieleensä ja ne olivat vaarallisia. Hänelle mieluisammat autot olisivat olleet paljon tasapohjaisemmat, isoilla renkailla ja voimakkailla moottoreilla ajettavat autot.

Maaefektin aikakaudella autojen suunnittelijat olivat saaneet liikaa jalansijaa ja auton rungolla ja maaefektin maksimoimisella yhdessä helmojen kanssa olivat tehneet autoista kuin maassa ajavia lentokoneita.

Toki sääntömuutokset kaudelle olivat pakottaneet käyttämään kiinteitä helmoja, mutta nekin olivat silti varsin paljon virtauksiin vaikuttavia ja ne kasvattivat jatkuvasti mutkanopeuksia. Maaefektiautolla pystyi ajamaan vielä 150 metrin päästäkin mutkaan edes vielä harkitsematta vaihtaa vaihdetta.

Jarrutusta pystyi myös jättämään vielä 50 metrillä ja vasta sitten miettimään alasvaihtoa ja jarrutusta. Se tarkoitti, että vielä 50 metriä ennen mutkaa pystyi vaikuttamaan linjaansa suhteellisen kovalla nopeudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Eräs paljon lehdistön Villeneuvelle osoittama kysymys oli koskien hänen mahdollista mestaruutta. Lisäksi häneltä kysyttiin, että tyytyisikö hän siihen?

Villeneuvelle ei välttämättä yksi mestaruus vielä riittäisi. Hän oli vasta 32 vuotta ja hän olisi voinut voittaa vaikka kolmekin mestaruutta. Toisaalta taas mikäli hän ei mestaruutta voittaisi hän olisi vain halunnut olla menestyinein kuljettaja jokaisessa mahdollisessa asiassa.

Imolan tapahtumat olivat tuoneet esiin myös Villeneuven kiinnostuksen muihin moottoriurheilun lajien puoleen. Rallipuolelta paikkoja voisi myös löytyä, Indycarissa oltiin erittäin kiinnostuneita hänen mahdollisesta tulostaan milloin vain ja urheiluautojen mm-sarja oli myös Villeneuvesta varsin kiinnostava luokka.

Vaihtoehtona oli toki myös Nascar-sarja joka oli varsin amerikkalainen sarja. Tuolloin tosin lähinnä vain varavaihtoehtona.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lehdistössä kyseltiin myös Villeneuven uran mahdollisesta lopettamisen jälkeisistä asioista. Villeneuvelle eräs tavoite oli palata ajamaan tai toimimaan tallipäällikkönä Formula Atlanticissa. Kyseisessä sarjassa moottorikelkkailun ohella Gilles oli maineensa luonut ja mahdollinen paluu sarjaan sai vain Ferrarin tempun jälkeen enemmän huhuja liikkeelle.

Riitoja Villeneuvella oli ollut muiden luokkien ajoista Ferrarin kanssa jo ennenkin. Vuotta aiemmin Villeneuvea oli kysytty kaikkien aikojen suurimmalla summalla ajamaan yksi ainoa Le Mansin kilpailu. 24 tunnin kilpailuun Villeneuvella oli haluja ajaa eräs suosituin kilpailu moottoriurheilun huipulla.

Ikävä kyllä Enzo kieltäytyi ja se herätti myös paljon taistelua ja keskustelua tallin sisällä. Villeneuve uhkasi leikkisästi jopa jättää tallin mikäli hänen ehtoihinsa ei suostuttaisi. Enzolle tilanne oli harvinaisen selvä.

Hän vetosi Villeneuveen ja kaikkeen hyvään mitä hän oli hänelle antanut. Kun Villeneuve vain halusi ajaa Le Mansissa niin Enzo lopetti keskustelun hyvin lyhyeen ja sanoi tylysti ei Villeneuven vastaväitteille.

Hänellä oli sopimus tallin kanssa ja hän myös ajaisi tallissa. Sopimukseen eivät kuuluneet Ferrarin omien sarjojen ulkopuoliset ajot. Mikäli hän välttämättä haluaisi purkaa sopimuksen niin hänen ulkopuoliset rahamiehet saisivat lähteä ja koko hänen sopimuksensa jäisi pennittömäksi.

Sen verran vihainen Enzo oli ajajansa oikuille ja muillekin tunteidenpurkauksille ajoittain. Il Commendatorelle ei ennen Villeneuvea juuri kukaan kuljettaja ollut uskaltanut sanoa eikä tehdä oman etunsa asioita. Ainoastaan Lauda oli tehnyt niin ja lopulta hän oli joutunut pois tallista.

Tosin talliin tultuaan Villeneuve oli saanut myös suojelua Laudan kritiikiltä ja Lauda oli jäänyt nielemään kiukkuaan jouduttuaan pois Ferrarilta tosin maailmanmestarina.

Zolderin aikaan Gilles oli päättänyt mahdollisesti kokeilla ajaa kaudella 1982 Le Mansissa. Sopimustekniset seikat olivat huhujen mukaan vain sivuseikkaa sillä häntä oli petetty ja hän halusi tehdä nyt oman mielensä mukaan asioita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Toisaalta Villeneuven muut suunnitelmat ja koko hänen huono olonsa ajamiseen purkautui upeisiin voittoihin kauden 1981 Monacossa ja Jaramassa. Zolderin radan suhteen hän piti eniten sen 90 asteen mutkista ja myös radan alkuosassa olevasta toisesta mutkasta.

Siinä alkavalla metsäosuudella ajettiin oikealle menevään mutkaan joka oli samalla radan pomppuisin kohta ja lievään ylämäkeen mennessä aiheutti myös hirvittävää tärinää ja mahdollisen keskittymiskyvyn häviämisen. Lääkkeenä tähän Villeneuve sanoi käyttäneensä radan metsäisellä osiolla sijaitsevia puita.

Siihen aikaan f1-autolla piti osata käyttää myös radalta löytyviä kiintopisteitä. Autot eivät menneet kuin kiskoilla tai muutenkaan mitenkään sulavasti sillä auto ei joustanut kuin sentin tai puolitoista. Näkyvyyden heikentyessä ajon aikana etsityt ja kiinnitetyt pisteet horisontissa saattoivat olla elintärkeitä.

Zolder oli Österreichringin ohella myös yksi hoksottimia eniten vaativa rata silmäparilta. Lisäksi Zolderin pitkät mutkat vaativat Rion radan ohella pelisilmää. Niissä saattoi voittaa tai hävitä paljon eri vaihdeväleillä ja kääntösäteillä. Zolder oli Villeneuven mukaan Long Beachin, Monacon ja Las Vegasin ohella vielä kuljettajan ratoja.

Sen sijaan useilla muilla radoilla ajamisen ilo oli vaarassa kadota maaefektin tehokkuuden vuoksi. Las Vegasin radan pitäminen oli muiden kuljettajien mielestä omituista. Ajajan ollessa Gilles Villeneuve kritiikkiä ei esiintynyt. Joku muu olisi saattanut saada jo hullun paperit niskaansa. Las Vegas oli muiden kuljettajien mielestä helvetillinen, keinotekoinen, niskaa tuhoava, polttavin rata mitä pystyi tietämään ja samalla vain yksinkertaisesti huono ajaa juurikin ympäristönsä ja koko radan luonteen vuoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Zolderin radalla oli viileähköstä säästä huolimatta oikein paljon yleisöä paikan päällä ja sen aikaisen belgialaisen paddockin suosikkiruokia olivat belgialaiset perunat majoneesilla kuorrutettuna ja hot dogit yhdessä hampurilaisten ja tavallisten muiden ruokien kanssa.

Ne herättelivät väkeä kohti kevättä ja kesää. Varikolla Ferrarilla oltiin yhtänä kylmänä kuin keskitalvella kilpailevien ajajien leirissä. Pironi ja Villeneuve tulisivat ajamaan huikean aika-ajonäytöksen. Niin ainakin haluttiin uskoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tässä vaiheessa vaikka usein en ole kysynytkään apua niin tähän kausikoosteeseen liittyen ja Villeneuven eräseen vaiheeseen tarvitsisin nyt vähän apua. Oliko Gilles Villeneuve mahdollisesti Williamsin kuskiehdokkaana kaudelle 1983 vakavasti?

McLarenin tarinat olivat vakavia tai ainakin niillä olisi ollut mahdollisuudet kehittyä vakavasti, mutta Williamsin ehdot ovat varsin uutta tietoa itselleni. Aikoinaan toki Vauhdin Maailmassa jotain taidettiin mainita ja aivan villeimmät varikkohuhut kertoivat sopimusasioista tallin kanssa.

Lisäksi vanhoja juttuja kaivellessani esiin katsoin myös vahingossa kerran f1-foorumia ja sieltä saattoi löytyä jotain Villeneuven onnettomuuteen ja juurikin tuohon huhuihin toisten tallien kanssa ja siellä mainittiin Williams.

Erityisesti kun Frank Williams toivoi aivan ketä tahansa huippukuskia talliin. Villeneuve olisi ajanut hyvin todennäköisesti Keken tallikaverina kaudesta 1983 eteenpäin mikäli tämä siirto olisi toteutunut.

Neuvottelut siis olisivat olleet jo sen jälkeen kun Dalyn ajopaikka oli jo varmistunut ja kyseessä oli juurikin ensi vuoden neuvottelut. Toki Frankin kauneusunissa Villeneuve varmasti olisi kyennyt hyppämään pois Ferrarilta kesken kauden, mutta se olisi ollut vain unta.:rolleyes:
 
Ylös