Zolder 9.5.1982
Aurinkoisesta säästä huolimatta alakuloisuus oli käsinkosketeltava. Gilles Villeneuvea ei enää ollut joukossa. Pironi oli vetäytynyt Ferrarin mukana myös kilpailusta. Rene Arnoux lupasi omistaa mahdollisen voittonsa Villeneuvelle päivän kisasta. Kun Course Carina toiminut Mercedes ja sen kuljettaja Herman van Lange asettui paikalleen odottamaan vihreää valoa niin Mansell heilutti käsiään. Kytkin oli lipsahtanut ja jarrujen painamisen myötä auto sammui. Kädet heiluivat, mutta Ongaron vihreä valo paloi. Kilpailu Zolderissa oli käynnissä.
Arnoux selvitti lähdön parhaiten ja toiseksi tuli Rosberg ohitettuaan Prostin. Ensimmäiseen mutkaan ja osan ensimmäistä kierrosta järjestys oli Arnoux, Rosberg, Prost, Lauda, de Cesaris, Alboreto, Patrese, Piquet, Watson, de Angelis, Daly, Winkelhock ja Jarier. Giacomelli kolaroi Salazarin ja Laffiten kanssa ja Winkelhockin autosta hajosi puolen kierroksen jälkeen kytkin. Laffite pystyi jatkamaan matkaa ilman vaurioita. Warwickin auto sammui myös ja hän yhdessä Mansellin kanssa tarvitsi työntöapua. Lähtöä ei uusittu ja punaista lippua ei heilutettu. Mansell aloitti Warwickin kanssa tien raivauksen ja alkoivat saavuttaa muita joukkoja.
Arnoux, Rosberg, Prost, Lauda, de Cesaris ja Alboreto alkoivat jättää muita vaikka ryhmänsisäiset erot olivat jo alun jälkeen valtavia. Kierroksella 3 Prostin ohi meni Lauda ja hetkeä myöhemmin de Cesaris meni myös ohi. Kierroksella 4 Canalbochtissa Rosberg ohitti selvästi moottorivauriosta kärsivän Arnouxin ja siirtyi ensimmäistä kertaa urallaan kunnolla kilpailun johtoon. D-seokset alkoivat myös purra ja näin Keijo Rosberg alkoi vetää kaulaa muihin.
Arnoux meni varikolle kierroksella 5 ja siellä selvisi moottorin sylinterin hajoaminen mistä johtui moottorin ahtopaineiden tippuminen puoleen. Sen jälkeen hän yritti ajaa vielä vähän aikaa. Lauda ja de Cesaris ohittivat samalla kierroksella Prostin. Watson aloitti jahdin. Hän oli jo ohittanut Patresen ja oli 8:tena. Kierroksella kuusi hän ohitti Piquetin ja oli 7:nä. Kierroksella 7 Arnoux keskeytti lopullisesti. Samaan aikaan Teo Fabi tuli varikolle jarruvian vuoksi mitä yritettiin korjata. Lopulta hän lähti taas radalle. Kierroksella 8 Watson ohitti myös Alboreton ja oli kuudentena. Mansell keskeytti kierroksella 9 kytkinrikkoon. Hän oli kyennyt ohittamaan jo Marchin autot muun takajoukon lisäksi ja ahdisteli Baldia. Samalla kierroksella Watson ohitti Prostin ja oli viidentenä.
Kierroksen 9 järjestys oli Rosberg, Lauda, de Cesaris, Patrese ja Watson. Kierroksella 10 Prost tuli renkaanvaihtoon ja hyvin pian tuli myös Elio de Angelis. Ennen pysähdyksiä Prost oli kerännyt jo jonon taakseen. Kierroksella 13 Fabi keskeytti lopullisesti jarruvikaan. Sen jälkeen koko tilanne oli varsin tylsä kärjen osalta. Rosberg meni menojaan mutta Lauda alkoi saavuttaa häntä hieman ja de Cesaris oli myös kannoilla. Patrese ja Watson taistelivat viidennestä sijasta ja Alboreto oli kuudentena. Nelson Piquetin päivä oli synkkä. Hän oli kahdeksantena ja ei saavuttanut ketään kärkiryhmästä.
Hänen takanaan oli Ligierit ja taas hyvää vauhtia Pitkäjyväisillä ajava Osellan Jarier. Jarier oli kierrosajoissa välillä jopa Piquetia nopeampi, mutta ohi ei vain päässyt helposti ja vaaratilanteita oli paljon. Takajoukoissa yllättävän reipasta vauhtia piti Fittipaldin Chico Serra upouudella rakennetulla vara-autolla. Kierroksella 23 Jarier poistui varikolle ja jätti Piquetin tappelemaan Ligierin miesten kanssa. Lyhytjyväiset olivat pettymys ja hän alkoi heti jäädä vauhdista. Chico Serra oli ohittanut molemmat Arrowsit ja Marchit ja oli ajamassa hienoa kilpailua. Kierroksella 25 hän spinnasi suoraan Laudan edessä ja sen myötä de Cesaris meni ohi Laudasta. Lauda alkoi jäädä hieman ja de Cesaris alkoi saavuttaa Rosbergia. Kierroksella 27 Michele Alboretolle tuli moottorivaurio. Andrean kierrosajat olivat parhaimmillaan Rosbergia sekuntia nopeampia.
Kierroksella 29 Alboreto keskeytti moottorin lopulliseen hajoamiseen ja Warwickin autosta alkoi hajota vaihteet yksi kerrallaan ja lopullisesti leikin lopetti särkynyt vetoakseli. Kierrosta myöhemmin hienosti yhdeksän autoa taakseen jättänyt Brian Henton joutui moottorivaurion takia tulemaan varikolle. Tarkastuksen jälkeen Henton jatkoi matkaa hienosti, mutta kierroksella 33 moottori laukesi myös Hentonilla. Samalla kierroksella enimmäkseen paikoilla 7 ja 8 ajaneet Ligierit järjestyksessä Laffite-Cheever olivat ajamassa hienoa kisaa. Ikävä kyllä myöhemmin kuudenneksi keskeytysten myötä noussut Laffite vaurioitti helmaa kierroksella ajettuaan kanttarin päältä liian rajusti ja joutui menemään varikolle kierroksella 60 missä helmaa revittiin irti ja vaihdettiin uusi tilalle. Siinä kesti 3 kierrosta ja kisa oli pilalla.
Cheever jäi jatkamaan taistelua. Kierroksella 34 Watson meni viimein Patresen ohi. Samalla hän alkoi saavuttaa Laudaa ja de Cesarista. Andrealta hajosi samalla kierroksella vaihdelaatikon vaihdekaapeli ja hän joutui keskeyttämään. Kierroksella 35 Williams suositti Kekelle varikkopysähdystä, mutta Keke ei mennyt varikolle. Kierroksella 36 varikolta yritettiin uudelleen viestittää mahdollista renkaanvaihtoa. Samalla kierroksella alkoi varikon muiden kuskien kuhina. Joukossa oli Jarieria, Prostia ja monia muita kuljettajia. Niiden myötä Jochen Mass oli hetken aikaa jopa kahdeksantena. Pysähdysten jälkeen arki oli palata takaisin taaksepäin. Jarierin varikkopysähdys meni pieleen. Pora juuttui hänen takarenkaaseensa ja heiluessaan osui yhä käyvänä takasiipeen ja hajotti sen ja auton takaosan ennen särkymistä. Jarierin kisa jäi kesken nöyryyttävällä tavalla.
Kierroksella 38 Watson oli jo saavuttanut Laudaa ja kierroksella 45 hän oli jo melkein kiinni Laudassa. Lopulta kierroksella 47 Lauda antoi tietä. Tallimääräystä kuvioon ei liittynyt vaikkakin vaikeuksien edessä McLarenilla oli sovittu aina nopeamman kuljettajan edelle päästämisestä tilanteessa jossa talli ja sen ajaja taistelee kilpailun voitosta. Kilpailun loppupuolella Rosberg, Lauda ja oikeastaan kaikki muutkin Watsonia, Cheeveriä, de Angelista ja Dalya lukuunottamatta yrittivät vain säästää renkaitaan. Erityisen suurissa vaikeuksissa olivat renkaita vaihtamattomat kuljettajat. Kierroksella 51 Mauro Baldi ajoi ulos kaasutinvian takia ja kierroksella 52 Patrese ajoi täysin lopussa olleilla renkailla ulos radalta ja keskeytti. Piquet oli myös lähellä keskeyttää samaan paikkaan. Kierroksella 53 Prost tuli vielä kolmannen kerran varikolle ja laittoi tällä kertaa Enduro-renkaat alleen. Kierroksella 55 Rosbergin ero Watsoniin oli enää vain 15 sekuntia ja Watson ajoi vähintään sekuntia nopeammin joka kierros.
Lopulta kierroksella 59 Prost keskeytti kasipaikalta ulosajoon. Kierroksella 60 Mass keskeytti moottorin hajoamiseen. Kierroksella 61 Derek Daly ajoi ulos ja keskeytti. Cheever sai ajaa rauhassa. Watson taas oli pilata kisansa koska luuli Dalyn Williamsia Keken autoksi. Hän oli ajanut 1.20:n aikoja ja nyt hänen kierros oli kierroksella 62 vain 1.22.9. Kierroksella 63 aika olikin taas jo 1.21.5 ja siitä eteenpäin alkoi kilpailun loppuratkaisut. Kierroksella 64 Keke ajoi ajan 1.22.8 ja Watson ajoi ajan 1.20.9. Kierroksella 65 Keke ajoi ajan 1.23.5 ja Watson ajan 1.20.8. Kierroksella 66 Keke ajoi ajan 1.22.5 ja Watson ajan 1.21.8. Kierroksella 67 Keke ajoi ajan 1.21 tasan ja Watson ajoi 1.20.214 mikä oli kilpailun nopein kierros. Kierroksella 68 Keke ajoi ajan 1.22 tasan ja Watson ajoi ajan 1.20.7. Ero oli enää kierroksella 68 sekunnin luokkaa ja kierroksella 69 Rosberg meni Kleinen shikaanissa hieman leveäksi loppuun kuluneiden D-seosten ja jarrujen takia.
Hän myös väisti edessään kilpaa ajaneita Sureria ja Serraa. Surerille Keke kävi kilpailun jälkeen erittäin kuumana. Kleinessa Watson meni ohi. Päästyään Keken ohi Watson ajoi kahdessa viimeisessä kierroksessa 7,2 sekunnin eron ja voitti. Keke oli toinen ja samalla vihainen ja surullinen. Surerille hän ärhenteli kilpailun jälkeen ja toisaalta taas häneltä tulvahtivat myöhemmin pintaan Villeneuven poissaolon aiheuttamat tunteet. Myöhemmin hän myös pyysi Surerilta anteeksi käytöstään. Kyseessä oli kilpailutilanne molemmin puolin ja siten Surerilla oli myös oikeus olla edellä.
Williamsilla tilanne ymmärrettiin, mutta Kekeltä pyydettiin enemmän malttia ja tottelevaisuutta vastaisuudessa tiimipalaverissa. Noudattamatta jätetty varikkokäyntikehoitus aamun palaverissa saattoi merkitä kilpailun voiton menettämistä. Lauda oli kolmas, mutta vain hetken aikaa. Neljäs oli Cheever ja viides oli de Angelis ja kuudes oli Piquet. Serra oli seitsemäs ja Surer kahdeksas. Boesel oli yhdeksäs ja Laffite kymmenes ja viimeinen. Lauda hylättiin kahden kilon takia. Auto oli liian kevyt. Keke sai jännittää vielä mahdollista voittoaan sillä vaaka värisi Watsonin auton tarkastuksessa. Ensin se pysähtyi kiloon yli sallitun rajan.
Williamsilla pyydettin testiä vielä kahdesti uudelleen, mutta turhaan. Vaaka värisi välillä alipainoisen puolella, mutta tulos oli lopulta aina sama. Auto oli vain kilon verran minimirajan yläpuolella, mutta se oli sallittu paino ja Watson voitti ja Keke oli kolmatta kertaa kaudella toinen. Tässä vaiheessa myös Suomessa innostuttiin Keken menestyksestä. Kaikki muut nousivat Laudan hylkäyksen myötä yhden sijan. Cheever oli kolmas, Elio de Angelis neljäs, Piquet oli viides ja Chico Serra päivän ehdottomana sankarina kilpailukyvyttömällä Fittipaldilla oli kuudes. Riemua ja rahaa toivottiin talliin virtaavan. Seitsemäs oli Surer ja kahdeksas oli Boesel ja yhdeksäs ja viimeinen sija jäi Laffitelle.