Liikenteessä ärsyttää:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24289
Sijainti
lappeen Ranta
Yksi asia joka taas ei niinkään ärsytä mutta ihmetyttää on jarruvalon vilkuttelijat. Ajetaan esim. seuraavaan malliin:

- Edellä menevä auto laittaa vilkun päälle -> takana ajava painaa jarrua juuri ja juuri sen verran että jarruvalot välähtävät ja sitten syystä tai toisesta huomaa ettei olisi tarvinnut.
- Kohta liikennevalot vaihtuvat noin 300 metrin päässä punaisiksi -> kuljettaja painaa jarrua juuri ja juuri ...
- kaukana edellä ajavan auton jarruvalot syttyvät -> taaempana ajava painaa jarrua juuri...
- edessä on mutka -> kuljettaja painaa...

Eli aina kun eteen osuu tilanne joka poikkeaa suorasta tieosuudesta, jolla ei ole muuta liikennettä painetaan jarrua juuri ja juuri jne. Luulisi kovapäisemmänkin vähitellen oppivan, ettei jalkaa kannata siirtää hipaisemaan jarrupoljinta pelkästään sen takia kun aurinko meni pilveen, mutta ei.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24289
Sijainti
lappeen Ranta
Sehän on nimenomaan täydellistä jos saa niin ahtaaseen väliin ku vielä voi.

Edit: jaa vai tarkotikko että "formula for perfect parking"in pitäs olla semmonen joka kertoo puukäsille mitä pitää tehä. :jaska:
Taitaa lähinnä kertoa siitä, että tutkijoilla ei ole ollut parempaakaan tekemistä kuin pusailla autojen geometrian kanssa. Ja kuten Zaikon kirjoittaa...
Kertooks tuo kaava miten ahtaaseen väliin saa 'kerralla' vai jotain muuta? Ei ota tuo kaava luultavasti sitäkään huomioon että nykyautoissa on pyöreät kulmat.
... kyseisessä pusailussa tuskin on kaikkia autojen geometrisiä ominaisuuksia huomioitu.

Ajoalustan liukkaus myös vaikuttaa siihen kuinka ahtaaseen väliin auton saa pysäköityä. Kerran sain aika naftiin väliin 200-sarjan Volvon kun oli liukas ja jälkakäytävän suuntaan vino alusta. Ajoin ensin keula edellä etummaisen auton taakse, käänsin eturenkaat päin jalkakäytävän reunaa ja lopuksi sudittelin takarenkaat jalkakäytävän reunaan. Tämän jälkeen toivoin, että joko oman autoni edessä tai takana oleva auto olisi lähtenyt siihen mennessä kun itse olen lähdössä. Ja niin tapahtui että niin oli tapahtunut.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Maantieltä sivutielle kääntyvien moottorijarrutus ilman vilkkua. Vois sen vilkun edes laittaa saatana päälle ajoissa, että takan tuleva (minä) huomaisi varoa. Ei kun hiljennetään ilman vilkkua ja ilman jarruvaloja. Lopuksi kohdalla ensin jarrutetaan ja sitten käännetään pyörät ja vilkku päälle samaan aikaan. Vituttaa ihan homona. Melkein yhtä paljon vituttaa ne, jotka samassa tilanteessa jarruttavat ensin varsin voimallisestikin ja sitten vasta vilkuttavat ja kääntyvät.

Laittakaa se vilkku päälle, ei se kulu. Ei tarvitse takana tulevien ihmetellä jarrutuksia ja vetää omia liinoja kiinni varmuuden vuoksi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24289
Sijainti
lappeen Ranta
Maantieltä sivutielle kääntyvien moottorijarrutus ilman vilkkua. Vois sen vilkun edes laittaa saatana päälle ajoissa, että takan tuleva (minä) huomaisi varoa. Ei kun hiljennetään ilman vilkkua ja ilman jarruvaloja. Lopuksi kohdalla ensin jarrutetaan ja sitten käännetään pyörät ja vilkku päälle samaan aikaan. Vituttaa ihan homona. Melkein yhtä paljon vituttaa ne, jotka samassa tilanteessa jarruttavat ensin varsin voimallisestikin ja sitten vasta vilkuttavat ja kääntyvät.

Laittakaa se vilkku päälle, ei se kulu. Ei tarvitse takana tulevien ihmetellä jarrutuksia ja vetää omia liinoja kiinni varmuuden vuoksi.
Niinpä! Joskus oikein joutuu ihmettelemään, että mitä tarkoitusta varten ihmiset kuvittelee sen vilkun autoissa olevan. Ratin kääntämisen kuittaus? Kyllä helvetti siinä vaiheessa kun jarrutetaan/hiljennetään kääntymistä varten pitäisi osata samalla laittaa vilkku päälle! Jos on monta risteystä peräkkäin niin tilanne on eri, mutta useimmiten on se tasan yksi risteys.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Yksi asia joka taas ei niinkään ärsytä mutta ihmetyttää on jarruvalon vilkuttelijat. Ajetaan esim. seuraavaan malliin:

- Edellä menevä auto laittaa vilkun päälle -> takana ajava painaa jarrua juuri ja juuri sen verran että jarruvalot välähtävät ja sitten syystä tai toisesta huomaa ettei olisi tarvinnut.
- Kohta liikennevalot vaihtuvat noin 300 metrin päässä punaisiksi -> kuljettaja painaa jarrua juuri ja juuri ...
- kaukana edellä ajavan auton jarruvalot syttyvät -> taaempana ajava painaa jarrua juuri...
- edessä on mutka -> kuljettaja painaa...

Eli aina kun eteen osuu tilanne joka poikkeaa suorasta tieosuudesta, jolla ei ole muuta liikennettä painetaan jarrua juuri ja juuri jne. Luulisi kovapäisemmänkin vähitellen oppivan, ettei jalkaa kannata siirtää hipaisemaan jarrupoljinta pelkästään sen takia kun aurinko meni pilveen, mutta ei.
Myönnän olevani jarrun hipsijä. Useimmiten toki selvitään myös pelkällä kaasun nostolla ja/tai vaihteen vaihtamisella pienemmäksi. Tarkoitukseni ei ole lähettää valomerkkejä. Ei juuri tule tilanteita että olisi pakko runtata rajusti jarrua.

a) hidastan heti vähän, ettei tarvitse myöhemmin niin paljo, selviän tilanteesta ulos suuremmalla nopeudella
b) hidastan heti vähän, ettei tarvii seisoa valoissa niin kauan, parhaassa tapauksessa valot vaihtuvat sopivasti vihreiksi
c) sama kun a)
d) hidastan tarvittaessa vähän ennen kurvia, jottei mene käännös pitkäksi ja voin aloittaa kiihdytyksen aiemmin
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24289
Sijainti
lappeen Ranta
Myönnän olevani jarrun hipsijä. Useimmiten toki selvitään myös pelkällä kaasun nostolla ja/tai vaihteen vaihtamisella pienemmäksi. Tarkoitukseni ei ole lähettää valomerkkejä. Ei juuri tule tilanteita että olisi pakko runtata rajusti jarrua.

a) hidastan heti vähän, ettei tarvitse myöhemmin niin paljo, selviän tilanteesta ulos suuremmalla nopeudella
b) hidastan heti vähän, ettei tarvii seisoa valoissa niin kauan, parhaassa tapauksessa valot vaihtuvat sopivasti vihreiksi
c) sama kun a)
d) hidastan tarvittaessa vähän ennen kurvia, jottei mene käännös pitkäksi ja voin aloittaa kiihdytyksen aiemmin
Taidat tarkoittaa hipsimisellä sellaista kevyttä mutta jatkuvaa jarruttamista? Tarkoitin sellaista tosi lyhyttä jarrun hipaisua, että jarruvalo just ja just pikkasen välähtää mutta auton vauhtiin ei voi olla mitään vaikutusta.

Harrastan myös noita kohtia a:sta d:hen ja nimenomaan kevyesti jarruttamalla tai sitten moottorijarrutuksella/vapaalla, autosta riippuen.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
...jarrua juuri ja juuri sen verran että jarruvalot välähtävät ja sitten syystä tai toisesta huomaa ettei olisi tarvinnut. :frank:
Mua jaksaa hämmästyttää kuljettajat, jotka ihan jarruttamalla jarruttavat tilanteessa, jossa esim. 80 km/h rajoitus muuttuu 60 km/h:ksi
vaikkapa puolen kilometrin päässä olevan maantien risteyksen vuoksi.
Eikö vain voisi nostaa jalkaa kaasulta?
Säästyisi polttoaine ja jarrut. Ja ehkä jonkun äkkinäisemmän takanaolijan hermot.

Sanomattakin lie selvää, etten itse jarruttamalla jarruta nopeusrajoituksen muuttumisen vuoksi. Höllään toki gaspedaalia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Taidat tarkoittaa hipsimisellä sellaista kevyttä mutta jatkuvaa jarruttamista? Tarkoitin sellaista tosi lyhyttä jarrun hipaisua, että jarruvalo just ja just pikkasen välähtää mutta auton vauhtiin ei voi olla mitään vaikutusta.
Tarkoitan kevyttä sekunnin pari hipaisua, jolla vauhti hiljenee 0-7km/h. Joskus jo siinä vaiheessa kun on juuri koskenut jarruun, huomaa ettei tarviikaan oikeastaan jarruttaa enempää, jolloin lopputulos saattaa jäädä vain jarruvalojen välähdykseksi.

Joskus miettii että pitäisiköhän jarruvaloa polttaa, kun vauhti hidastuu ihan hyvin jarruun koskemattakin. Rullausominaisuudet ei ole junan tasolla, ja moottorijarruttuksesta tulee jytke vähän kuin rekan pakokaasujarrusta. Jotkut ajamani uudemmat ja raskaammat autot rullaavat paljon pidemmälle. Ilmeisesti niissä ei polttoaineensyöttö katkea kokonaan kaasun nostoon.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Maantieltä sivutielle kääntyvien moottorijarrutus ilman vilkkua. Vois sen vilkun edes laittaa saatana päälle ajoissa, että takan tuleva (minä) huomaisi varoa. Ei kun hiljennetään ilman vilkkua ja ilman jarruvaloja. Lopuksi kohdalla ensin jarrutetaan ja sitten käännetään pyörät ja vilkku päälle samaan aikaan. Vituttaa ihan homona. Melkein yhtä paljon vituttaa ne, jotka samassa tilanteessa jarruttavat ensin varsin voimallisestikin ja sitten vasta vilkuttavat ja kääntyvät.

Laittakaa se vilkku päälle, ei se kulu. Ei tarvitse takana tulevien ihmetellä jarrutuksia ja vetää omia liinoja kiinni varmuuden vuoksi.
Tuo on kyllä niin kovin ärsyttävää kuin vain melkeinpä olla ja voipi. Kun ei itse omasta vilkunkäytöstään hyödy niin ei käytä. Sitten siinä tyytyväisenä myhäillen kaikessa rauhassa epäselvästi pikkuhiljaa himmaillaan ja kääntyillään ilman tiedottamista muille. Lal-lal-laa, ei oo kiire ei minnekään, tra-la-laa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Helsingin Sanomat sanoi:
17-vuotias jäi vuoden aikana kymmeniä kertoja kiinni kortitta ajamisesta

Poliisipartio pysäytti varhain tiistaiaamuna Nurmijärvellä nuoren autonkuljettajan, joka on viimeisen vuoden aikana käynyt paikkakunnan poliiseille kovin tutuksi.

Nuorukaisen kuljettama auto pysäytettiin Klaukkalantiellä kello 4.20, kun poliisipartio halusi tarkastaa kuljettajan kunnon. Kävi ilmi, ettei 17-vuotiaalla kuljettajalla ole ajokorttia.

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun 17-vuotias jäi kiinni auton ratista. Keski-Uudenmaan poliisin mukaan nuorukaisella on ainoastaan tältä vuodelta kontollaan kymmeniä samanlaisia tapauksia. Lisäksi hänestä on tehty viisi etsintäkuulutusta. Poliisipartio kiikutti nuorukaisen poliisiasemalle tapausten selvittämistä varten.
Ratkaisuna tällaisiin kameratolppien lisääminen ja niihin tiukempien toleranssin säätö:ahem:
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Muistaakseni tämäkin on mainittu jo muutamaan kertaan, mutta vilkuttamatta jättäminen maantieltä kääntyessä on melkein yhtä turhauttavaa kuin ryhmittyminen vasemmalle kääntymistä varten ja vastaantulevan liikenteen odottaminen niin, ettei takaa tulevalla ole mahdollisuutta päästä oikealta ohi, vaikka tienleveys sen muuten sallisi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Mua jaksaa hämmästyttää kuljettajat, jotka ihan jarruttamalla jarruttavat tilanteessa, jossa esim. 80 km/h rajoitus muuttuu 60 km/h:ksi
vaikkapa puolen kilometrin päässä olevan maantien risteyksen vuoksi.
Eikö vain voisi nostaa jalkaa kaasulta?
Säästyisi polttoaine ja jarrut. Ja ehkä jonkun äkkinäisemmän takanaolijan hermot.

Sanomattakin lie selvää, etten itse jarruttamalla jarruta nopeusrajoituksen muuttumisen vuoksi. Höllään toki gaspedaalia.
Sama juttu, monesti jarruvalo vaan loistaa edellä. Itsekin vain annan rullata, säästyy kaikennäköistä (jarrut, bensaa)...
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Onko se tullut siihen missä Hämeentie jatkuu Kustaa Vaasan tienä vai sinne Vanhankaupungin päähän?
Olisi varmaan aika näky nähdä tuossa risteyksessä kiertoliittymä ja ilman valoja. :D Veikkaan että ensimmäisen tunnin aikana tulisi jo ruumiita.:rolleyes:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Sama juttu, monesti jarruvalo vaan loistaa edellä. Itsekin vain annan rullata, säästyy kaikennäköistä (jarrut, bensaa)...
Liika jarrujen säästely on kuitenkin pahasta, koska sitten niiden teho ei ole enää optimi kun tilanne on päällä.

MUTTA TOKIHAN SINÄ KARTING-MIEHENÄ TÄMÄN TIESIT, RUOJA!

Itsehän vedän jarru JA kaasu pohjassa. AINA. TÄPÖLLÄ! SEINÄÄ POTKII TÄYSII!
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Liika jarrujen säästely on kuitenkin pahasta, koska sitten niiden teho ei ole enää optimi kun tilanne on päällä.
Liikenteen lukemisessa on tosiaan se huono puoli että jarrulevyt ruostuu. Huolto on jo pari vuotta ehdotellut että vaihdettaisiin mutta sanoin että antaa olla. Ennen katsastusta olen käynyt pikatiellä jarruttelemassa ja läpi on mennyt.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Liikenteen lukemisessa on tosiaan se huono puoli että jarrulevyt ruostuu. Huolto on jo pari vuotta ehdotellut että vaihdettaisiin mutta sanoin että antaa olla. Ennen katsastusta olen käynyt pikatiellä jarruttelemassa ja läpi on mennyt.
Juu, parit reippaamat jarrutukset putsaa kyllä hyvin. Skootterillakin kun tuo moottorijarrutus on niin tehokas niin jarrut on monesti tosi työttömät ja silloinkin kun niitä tarvitsee ni on enemmän hipaisuja vain.

Kesällä tulee sitten välillä otettuas reippaampia jarrutuksia juuri levyjen putsaamista varten.

Etulevy nyt aika hyvässä kunnossa pysyikin kun vuoti jarruista nesteet levylle. Ei ollu tehoja! Niitä öljyjä sai tovin jarrutella siitä pois.
 
Ylös