Ohitusten parantaminen

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
tuplat
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
WebSlave sanoi:
No mutta, sinähän juuri vastustat tuossa autojen muuttamista ohituksia helpottavammiksi.
En mitenkään kateogorisesti vastusta , pidän vain jokseenkin tarpeettomana niiden suurta lisäämistä.
Mutta , jos tähän suuntaan on pakko mennä, siihen voi pyrkiä fiksummin tai hölmömmin.
Fiksuja keinoja mielestäni olisi pistelaskusysteemin "jyrkentäminen", lisää pitoa renkaisiin ja downforcen vähentäminen. Lisäksi moottorit voisivat olla yhden kisan koneita jotta säästelyajo ei olisi niin kannattavaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
Tuossa menetetään koko idea. Kaikkien suorituskyky paranee about saman verran, jolloin mitään näkyvää muutosta ei tapahdu. Se, että kaikkien suorituskyky kasvaa ei ole toivottava kehitys, sillä F1:n vauhdit ovat jo suurin piirtein halutussa maksimissa.
Mikä on todennäköisyys, että kaikki tallit onnistuisivat rakentamaan täysin identtisen systeemin, varsinkin kun sen toteuttamiseen on useita eri tapoja?

Ei tämä tule nopeuksia FIA:n kaavailemalla tavalla ainakaan laskemaan muutenkaan.

Hetkellinen tehonnousu (nopeusero) on se, jolla niitä toivottuja ohituksia voidaan saada aikaiseksi.
Mielestäni mennään jo siinä takapuoli edellä puuhun, jos tämä nähdään vain ohitusten lisäämisenä, eikä uutena tekniikkana. Käännetty lähtöjärjestys ja ballast lisää myös ohituksia... pitäisikö nekin ottaa F1:een?

.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
sc sanoi:
Autonvalmistajatkin haluaa näyttää juuri sitä teknistä osaamista, moottorin kehitys ym. rajoitukset varmasti vituttaa. Entäs kalliit tuulitunnelit ym. meneekö ne hukkaan kun FIA keksii tälläistä paskaa? Moottoripuolelle pitäisi saada 2-3 erinlaista konstruktiota, esim. wankel ja joku muu. Itse ainakin haluaisin nähdä erinlaisia autoja..

Nykyiset F1 on hyviä, slicksit vaan ja pahimmat tekniset rajoitukset pois. Haluaisin nähdä ja kuulla kun 2.4l 8-kone jengaa lähemmäs 25000rpm, niinkuin todellisen F1 kisakoneen kuuluisi, eikä mikään saatanan eko-diesel.
Ristiriita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
petrolhead sanoi:
Fiksuja keinoja mielestäni olisi pistelaskusysteemin "jyrkentäminen", lisää pitoa renkaisiin ja downforcen vähentäminen. Lisäksi moottorit voisivat olla yhden kisan koneita jotta säästelyajo ei olisi niin kannattavaa.
Pistesysteemin muuttamisella ei ole niin suurta merkitystä kuin ilmeisesti luullaan.
Sai toisesta sijasta sitten 2 tai 4 pistettä vähemmän kuin voitosta, niitä ei ole varaa menettää. Riskinotto ja sitä kautta ohitukset eivät olennaisesti lisäänny. Toinen mainitsemasi kehitys on jo käynnissä. Yhden viikonlopun mottorista olen jokseenkin samaa mieltä. En usko kahden viikonlopun säännöllä säästettävän juurikaan, semminkin kun perjantain moottorinkäyttö on vapaata.
Silk Cut Jaguar sanoi:
Mikä on todennäköisyys, että kaikki tallit onnistuisivat rakentamaan täysin identtisen systeemin, varsinkin kun sen toteuttamiseen on useita eri tapoja?

Ei tämä tule nopeuksia FIA:n kaavailemalla tavalla ainakaan laskemaan muutenkaan.
Samalla tavalla voimasuhteet vaihtelisivat kuin aerokehityksessä tai moottorikehityksessäkin. Eli jonkin verran, mutta ei niin paljon, että sillä olisi ohituksia merkittävästi lisäävää vaikutusta.Koska tasoero jakautuisi tasaisesti, etu ohitustilanteissa olisi prosentuaalisesti hyvin pieni.

Sitä paitsi vaikka ratkaisutapoja olisikin erilaisia, parin vuoden sisään kaikki ottavat käyttöön sen, joka on osoittautunut parhaimmaksi.

Ei FIA käsittääkseni ole nopeuksien laskemista nyt kaavaillut. Lähinnä se näyttää pyrkivän pitämään nopeudet about nykyisissä.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Silk Cut Jaguar sanoi:
Meinaatko, että kunnon race-wankel koneet ei kiertäisi vai? Nehän kiertää jo noissa perheautoissakin aika hyvin ;) Mazdaakin voisi F1 kiinnostaa sen jälkeen ;)
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
sc sanoi:
Meinaatko, että kunnon race-wankel koneet ei kiertäisi vai? Nehän kiertää jo noissa perheautoissakin aika hyvin ;) Mazdaakin voisi F1 kiinnostaa sen jälkeen ;)
En halua tässä nyt astua kenenkään varpaille, mutta kysymys taisi olla lähinnä siitä että mikäli haluttaisiin vapauttaa moottorikehitys niin avoimeksi että autoissa voitaisiin tarvittaessa käyttää toimintaperiaatteiltaan tai jopa polttoaineiltaan erilaisia myllyjä, niin varmasti yksi potentiaalinen vaihtoehto olisi se "eko-diesel", eikä sitä voi millään sulkea pois tulevaisuuden moottorikehityksestä.

Moottorikehitys on ollut pitkään siviiliautopuolella ja jopa joissain kilpaluokissa matkalla kohti ympäristöystävällisempää tulevaisuutta, ja varmasti myös F1 valuu ennen pitkää siihen suuntaan. Ja kuten aikaisemminkin on jo mainittu, niin sehän ei välttämättä tarkoita sitä että moottorien suorituskyky laskisi. Päinvastoin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
sc sanoi:
Haluaisin nähdä ja kuulla kun 2.4l 8-kone jengaa lähemmäs 25000rpm, niinkuin todellisen F1 kisakoneen kuuluisi
Hassua, että "todellinen F1 kisakone" olisi sellainen, jollaista F1:ssä ei ole koskaan ollutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
Samalla tavalla voimasuhteet vaihtelisivat kuin aerokehityksessä tai moottorikehityksessäkin. Eli jonkin verran, mutta ei niin paljon, että sillä olisi ohituksia merkittävästi lisäävää vaikutusta.Koska tasoero jakautuisi tasaisesti, etu ohitustilanteissa olisi prosentuaalisesti hyvin pieni.
Näyttää olevan näkemysero tässä asiassa. Näet sen vain ohitusten kannalta, mä taas näen sen vain yhtenä kehitysalueena muiden joukossa. Tai kohta kylläkin ainoana mitä saa kehittää :D

sc sanoi:
Meinaatko, että kunnon race-wankel koneet ei kiertäisi vai? Nehän kiertää jo noissa perheautoissakin aika hyvin ;) Mazdaakin voisi F1 kiinnostaa sen jälkeen ;)
En mä sitä kohtaa boldannut... Halusit siis valinnanvapautta, mutta et sitten kuitenkaan halua. :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silk Cut Jaguar sanoi:
Näyttää olevan näkemysero tässä asiassa. Näet sen vain ohitusten kannalta, mä taas näen sen vain yhtenä kehitysalueena muiden joukossa. Tai kohta kylläkin ainoana mitä saa kehittää :D
No, se ohitusten lisääminen on tämän topicin aihe... Minä näen tuossa mahdollisuuden lisätä ohituksia, joten minusta olisi haaskausta jättää se käyttämättä, kun niitä ohituksia kerran lisää halutaan. "Keinotekoista" F1:ssä on periaatteessa kaikki, joten en pidä sitäkään vahvana argumenttina tilaisuuden hyödyntämättä jättämiselle.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
sc sanoi:
Meinaatko, että kunnon race-wankel koneet ei kiertäisi vai? Nehän kiertää jo noissa perheautoissakin aika hyvin ;) Mazdaakin voisi F1 kiinnostaa sen jälkeen ;)
Tämäkin nyt olisi eri topikin aihe ( laita topic pystyyn jos aihe kiinnostaa)...
Ainut nykypäivän siviilisovellus Wankelista taitaa löytyä RX-8:sta ja sitä ajaneena täytyy sanoa etten pidä sitä minään ihme moottorina vaikka tuossa vireessä kiertääkin 9 tonnia.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
petrolhead sanoi:
Tämäkin nyt olisi eri topikin aihe ( laita topic pystyyn jos aihe kiinnostaa)...
Ainut nykypäivän siviilisovellus Wankelista taitaa löytyä RX-8:sta ja sitä ajaneena täytyy sanoa etten pidä sitä minään ihme moottorina vaikka tuossa vireessä kiertääkin 9 tonnia.
Joo sorry, menee tosiaan vähän ohi topic. Lopetan tähän, ainahan nämä topicit vähän tuppaa "rönsyilemään" :)

Tarkoitin tossa aikasemmin, että valinnan vapautta ns. kisakoneisiin, eli kiertäviin sellaisiin. En todellakaan haluaisi nähdä mitään TDI moottoria kilpa-autossa. Ne 2 asiaa ei vaan sovi yhteen.

Käännetty lähtöjärjestys olisi ainakin varma ohitusten lisääjä :) Esim. tallit jaettaisiin A,B,C luokkiin ja aika-ajot ajettaisiin samaan tyyliin kuin ennen. Itse kisassa käännettäisiin C,B,A. Aika-ajolla olisi silti merkityksensä huolimatta käännetystä järjestyksestä. A-ryhmän nopein starttaisi heti seuraavasta ruudusta B-ryhmän jälkeen jne.

Jaottelun taas tekisi FIA ~ 2kk välein, lähinnä tarkistaen onko joku mennyt kehityksessä eteenpäin jne.. Esim 2-3 edellisen kisan perusteella. Kukaan ei voisi alkaa hidastelemaan vauhtia tarkoituksella, koska silloin ei myöskään yllä palkintopallille.:wink: Nojoo, voishan näitä keksiä vaikka kuinka paljon.:)
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Puolivakavissaan:
Voisiko ohitusten vähyys johtua osin siitä että nykykuskit ovat niin hyviä?
Kuskien keskimääräinen taso F1:ssä on tänä päivänä vähintään yhtä kova kuin milloin tahansa ennen. Kuskit takovat kierrosaikoja niin tasaista tahtia ja verraten virheettömästi että (normaalioloissa parasta-) ohitustilaisuutta harvemmin tulee, eli edelläajavan ajovirhettä.
Veikkaan että autoilla toisaalta tänä päivänä on osansa tuohon että sen 99% vauhdista saa puristettua ulos pienellä virheriskillä.

Edelleen olen jokseenkin samaa mieltä kuin ennen: jos ohituksia pitää lisätä, niin autoihin sliksit alle ja pienet siivet.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1993
petrolhead sanoi:
Edelleen olen jokseenkin samaa mieltä kuin ennen: jos ohituksia pitää lisätä, niin autoihin sliksit alle ja pienet siivet.
No, onneksi me näemme nämä ihmeet ensi kaudella :thumbup:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
2009 sääntöjä ei ole vielä taidettu kiveen hakata? Sliksien osalta varmaankin kyllä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Silk Cut Jaguar sanoi:
2009 sääntöjä ei ole vielä taidettu kiveen hakata? Sliksien osalta varmaankin kyllä.
Ei niitä tässä vaiheessa ainakaan pitäisi enää mennä muuttamaan (uusia autojakin on jo suunniteltu kuitenkin vähintään muutama kuukausi), enkä kyllä muista kuulleeni, että mikään olisi enää epäselvää.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Juu, aerodynamiikat raiskataan :( :nope:

No toivotaan, että siitä seuraa jotain hyvää, eli enemmän ohituksia.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Bobakki sanoi:
enkä kyllä muista kuulleeni, että mikään olisi enää epäselvää.
Mutta en muista nähneeni uutisia, että mitä säännöt aeron osalta tarkalleen sanoo. Ainoa tarkempi on joskus viime vuoden lokakuulta (alunperin muistaakseni, tuo postaus tosin on tehty viime helmikuussa), mutta se oli vain ehdotus käsittääkseni. Ja lähteet tuolle on epämääräisiä.

-
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En odottaisi taaskaan liikoja ohitusten lisääntymisen/helpottumisen suhteen.
Odotan pientä nousua koko vuoden ohitusmäärässä, mutta peesausongelmaan en usko uusien sääntöjen tuovan juurikaan olennaista muutosta. Autojen peräosien aerodynamiikkaa ei muuteta merkittävästi, vaikka takasiipi pieneneekin.
 
Ylös