Ohitusten parantaminen

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mitenhän (jos mitenkään) noita GP-ratoja yleensä putsataan?
Ei luulisi olevan ylivoimaista ajaa 5 kilometriä rataa vaikka lakaisukoneella puhtaaksi ajopäivän päätteeksi.
Oon itekin miettiny tota, mutta en tiiä ku ei oo näkyny lakasukoneita...

Kisan aikanahan lähtee kyllä kaiken näköstä palasta renkaista, eikä kesken kisan putsaaminen onnistu. Mutta ajopäivien välissä jos kävis tasottaan puhtaan ja likaisen osuuden erot niin ois jo ok. Tosin silloin voi tulla yllätyksiä ku lähtevät suoraan kisaan, ja en tiiä miten sitten vaikuttaa säätöihin se että rataan tarttuu kumee tai siinä on likaa tms..

Ferrari ainaki on tuntunu muutamissa testeissä menevän lujaa, mutta kisaviikonloppuna ihan hakusessa. Tiiä sitten johtuu nuista asioista vai ilmanlämpötilasta.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Mitenhän (jos mitenkään) noita GP-ratoja yleensä putsataan?
Ei luulisi olevan ylivoimaista ajaa 5 kilometriä rataa vaikka lakaisukoneella puhtaaksi ajopäivän päätteeksi.
Tietyllä tapaa tuo muuttaa rataa. Kuskit ovat harjoituksissa tottuneet ajolinjoihin ja radan harjaus voi muuttaa tuota tilannetta eli siis niitä kohtia missä pito on.

Toiseksi, radan puhdistus normaalilla harjauskoneella levittää hienojakoista pölyä ympäristöön ja tekee koko radan todella liukkaaksi. Tämä tuli itse koettua kartingissa, rata oli liukkaampi kuin sadekelillä. Tosin nopeasti se ura siitä puhdistui, mutta sitten taas oli se pitävä ura radalla.

Kolmanneksi, kisan aikana se likainen puoli kuitenkin roskaantuu.

edit: Voitas se rata tietysti puhdistaa vaikka pesemällä. Ja noita ratojahan muuten puhdistellaankin, joskus myös kisaviikonlopun aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1342
Voisi kuvitella että kisojen budjetissa pari-kolme kuorma-autoa pesemässä radan sessioiden välissä ei liikaa tuntuisi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
En tiedä onko tuo kärkikuskien ohitusmäärän vähentyminen vain mielikuva vai todellista. Toki ne hienoimmat ohitukset aiemmilta vuosilta tulee heti mieleen, mutta oliko niitä muutoin enemmän kuin nyt? Toki, jos mennään riittävän kauas menneisyyteen, mutta
sanotaan nyt viimeisen 10 vuoden aikana?
Ehkä osin mielikuvaa. Toisaalta taas pari viime vuotta on antanut aivan uuden merkityksen "ohitusrikkaalle" kisalle. Mutta eihän se absoluuttinen ohitusten määrä oikeastaan pääasia olekaan, vaan se että tilanteen tullessa olisi mahdollisuus ohittamiseen. Kun ei pysty seuraamaan tarpeeksi lähellä, mahdollisuutta ei ole eikä täten "ehkä... ehkä" jännitystä tv-katsojalle.

Se on tyhmä jos joku odottaa jotain kaksipyöräisten ohittelua, jossa taas ohituksen merkitys on olematon, mutta puolentoista tunnin kisan katsoo mieluummin kun voi olettaa lopussa tai jossain vaiheessa tapahtuvan jotain tämän päivän kisan kaltaista (ennen kuin alkoi satamaan). Eikä sellaista tarvitse tapahtua edes joka kisassa. Nyt vaan suurimmassa osassa kisoja tietää jo etukäteen, ettei sellaisesta ole toivoakaan = mielenkiinto laskee.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Nähtiinkö Valenciassa yhtään ohitusta takasuoralla? Ennen siltaa on 2 hidasta mutkaa joten ohitettavan kontissa pitäisi pystyä roikkumaan.
Koodi:
These are the passes I read for the 2008 European Grand Prix:

Lap Place  Passer (Passed)
==========================================
 2    17   Coulthard (Barrichello)
 5    16   Coulthard (Piquet)
 7    14   Sutil (Fisichella)       [team-mates]
51    15   Nakajima (Barrichello)

That's four passes in total.
http://groups.google.fi/group/rec.autos.sport.f1/msg/0900d2ff9d54f98f?dmode=source
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Se on tyhmä jos joku odottaa jotain kaksipyöräisten ohittelua, jossa taas ohituksen merkitys on olematon, mutta puolentoista tunnin kisan katsoo mieluummin kun voi olettaa lopussa tai jossain vaiheessa tapahtuvan jotain tämän päivän kisan kaltaista (ennen kuin alkoi satamaan). Eikä sellaista tarvitse tapahtua edes joka kisassa. Nyt vaan suurimmassa osassa kisoja tietää jo etukäteen, ettei sellaisesta ole toivoakaan = mielenkiinto laskee.
Jep, toivottavasti F1-autoista ei tehdä niin kyvyttömiä oman sijoituksen puolustamiseen, että ohituksella on jotain merkitystä. Kaksipyöräisten kilpailut ovat vieläkin puuduttavampia kuin F1 - on aivan sama mitä tapahtuu ennen viimeistä kierrosta, koska jossain 4. tilalla oleva voi voittaa koko kisan ohittamalla viimeisellä kierroksella kärkikuskit. Tuleehan siinä väkisinkin yllätyksellisiä tuloksia, mutta mitä sitten?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tähän väliin ingenjöörien mielipide:

Q: Another one for all of you: how far advanced are you on next year's regulations, big aero package, and do you believe those regulations will produce better racing?

Adrian Newey: Will it achieve its objectives? I'm sure there will be more overtaking - a little bit more, I don't think it's going to be hugely different, frankly. I think it's been shown this year that the most important difference for overtaking is circuit layout and weather conditions.

Sam Michael: Whether it makes the changes or not in terms of overtaking we will wait to see. I tend to think there's not going to be a huge change but maybe a step in the right direction.

Pat Symonds: It is hard to say. The aerodynamic changes came about as a result of some wind tunnel testing to look at these aspects of racing. It was decided, when those tests were done, that we'd look at downforce levels that were substantially less than - even half of current levels and of course as soon as development starts, they escalate up - I won't say they are going to get to current levels, they won't but they're probably going to be 15 percent off or something rather than 50 percent off.

Now, if in doing that, the wake structure hasn't substantially changed, then yes, I think we will get slightly better racing and better overtaking. But in addition to that, we've got the KERS system which gives the drivers the opportunity to throw in an extra sixty kilowatts of eighty horsepower from time to time. If everyone uses it with exactly the same strategy it makes no difference at all, but if there's some variation in that, then that's another factor which can lead to more overtaking. I think I agree with Adrian that getting the balance right in overtaking is quite difficult.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70533
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Totta tosiaan, ohittelu onnistui :thumbup: tosin varmaan ratakohtaista, ei varmaan jossain Valenciassa näilläkään hybridiautoilla pysty paljoa kukaan ohittelemaan...
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Mutta odotetaan kuitenkin hieman jotta nähdään miten ohitukset onnistuu esim. Kiinassa. Australiassa nyt muutenkin sattuu ja tapahtuu ja ohituksia on nähty.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mutta odotetaan kuitenkin hieman jotta nähdään miten ohitukset onnistuu esim. Kiinassa. Australiassa nyt muutenkin sattuu ja tapahtuu ja ohituksia on nähty.
Normaaliin Australian avaukseen verrattuna tämä oli kuitenkin suhteellisen rauhallinen ja "normaali" kisa. Ja kyllähän nuo radalla seuraavat toisiaan aivan eri tyylillä mitä ennen on nähty.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Nimenomaan, perässä seuraaminen onnistui, itse ohitus on sitten monesta muustakin asiasta (kuten Vettel ja Kubica tietää, heh) kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta odotetaan kuitenkin hieman jotta nähdään miten ohitukset onnistuu esim. Kiinassa. Australiassa nyt muutenkin sattuu ja tapahtuu ja ohituksia on nähty.
Eihän Kiinassa ole tähänkään asti ollut vaikeaa päästä ohi.
 
Ylös