Surkuhupaiset formula1 kuskit ja tallit

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei nyt millään pahalla, mutta onko kurski löytänyt F1rejectsin? Mukavahan näitä on lukea, ei siinä mitään.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
Ei nyt millään pahalla, mutta onko kurski löytänyt F1rejectsin? Mukavahan näitä on lukea, ei siinä mitään.
Kyllä olen löytänyt F1rejects sivuston jo vuosia sitten ja vähän muualtakin olen tietoa repinyt (Italia/Ranska sivuistoilta) ja myös suomalaisista kirjoista.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13789
Coloni karsiutui kauden aikana kaikista kilpailuista eikä kauden aikana Subarusta Ford:in koneisiin tehty moottorivaihdos parantanut tallin suorituskykyä.
Paransi vaikkei tarpeeksi, lähtöruudukkoon asti.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
EuroBrun oli pieni Formula 1 -talli, joka toimi F1-kausilla 1988–1990 minimibudjetilla.

Italialaisen Paolo Pavanellon Formula 3 -sarjassa menestyneen Euroracingin ja sveitsiläisen Walter Brunin urheiluautosarjoissa hyviä tuloksia saaneen tallien yhdistämisestä syntyi EuroBrun.

Debyyttikaudella tallin kuljettajina toimivat Oscar Larrauri ja Stefano Modena. Pääsuunnittelijana oli Alfa Romeolla aijemmin työskennellyt Mario Tolentino. EuroBrun oli kärkiautoja noin 5 sekuntia hitaampi kierrosajoissa ja tallin parhaaksi tulokseksi jäi Modenan 11. sija Unkarin GP:stä 1988. Kanadassa EuroBrun ajoi aika-ajoissa 15. lähtöruutuun, joka oli tallin paras aika-ajosuoritus sen F1-historian aikana. Loppukauden aikana tiimillä oli hieman rahat lopussa ja Walter Brun yritti korvata Oscar Larraurin saksalaiskuljettaja Christian Dannerilla. Kauden loputtua talven 1988-1989 aikana Walter Brun yritti ostaa Lotusta ja Brabhamia kuitenkaan siinä onnistumatta yhdessä sveitsiläisen liikemiehen Joachim Luhti, golf-tähti Greg Norman ja williamsilla työskennelleen Peter Windsor kanssa.

Kaudella 1989 ajatettiin vain yhtä EuroBrunia, tiimipääliköksi tuli Pierluigi Corbari, suunnittelijaksi palkattiin Ferrarilta George Ryton, samalla myös perustettiin Brun Technics Englannin Basingstokeen jossa suuniteltiin tiimin F1 ja urheiluautot (Oli selvää että Walter Brun oli enemmän kiinostunut hänen urheiluauto puolesta kuin Formuloista). EuroBrun ER189 puikoissa yksitoista ensimmäistä kisaa istui Gregor Foitek, loput kauden viisi viimeistä kisa viikonloppua autossa istui Oscar Larrauri muttei talli kuitenkaan päässyt osallistumaan yhteenkään GP:hen, vaan karsiutui tai esikarsiutui niissä kaikissa.

Kausi 1990 jäi EuroBrunin viimeiseksi, Paolo Pavanello oli häipynyt pois omistaja kunnasta ja tallin kuljettajiksi palkattiin Roberto Moreno ja Claudio Langes. Tiimi aloitti kauden edellisvuoden ER189 mallilla jolla ajoivat läpi koko kauden kahta viimeistä osakilpailu lukuun ottamatta ja USA:n GP:n 13. sija jäi kauden ainoaksi sijoitukseksi ja talli vetäytyi F1-sarjasta Espanjan GP:n 1990 jälkeen.
 

MrMasaTasa

Well-known member
Liittynyt
6.12.2010
Viestit
215
Ihan hyvä, että joku toi esiin oikean kuvan "Emarista" :D , tuo minun julkaisemani kun oli kaivettu ihan googlen kuvahaulla varmistumatta oikeellisuudesta. Nostetaanpa esille myös traktoritehtailija Harry Fergusonin 4-vetoinen (kuten traktorimiehen formula-auton olettaakin olevan!) F1-tekele P99 vuodelta 1961:

Osallistui ainoastaan Britannian GP:hin 1961. Tulokseksi kilpailusta jäi hylkäys. :(
Mul on toi yhes autopelis:)
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Harmi ettei tuo f1rejects sivuston sisältö ole kehittynyt oikeastaan vuosiin. Aiheesta kun kiinnostaisi lukea paljon enemmänkin. Lisäksi kuva ja video materiaali huonoimmin pärjänneistä kuljettajista ja talleista on harvassa mitä vanhempiin aikoihin mennään. Jopa 80/90-luvun taitteen huimat esikarsinta-ajat ovat melko heikosti dokumentoitu ja niistä videotkin ovat käsittääkseni harvassa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13789
Hispanialla on kyllä kova yritys tulla mainituksi tässä ketjussa.
Red Bullilla on kova yritys saada Hispaniasta keskustelua tässä toikissa :)
Eikä sillä, jännää katsella Hispanian kilpatiimin tekemisiä. Ovat sentään toista kautta jo mukana. Rispektiä siitä, enkä näe huvittavan surkeana kun en sellaisesta yleensä huvitu :)
 

ArtoD

Well-known member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
83
Sijainti
Mansesteri
Nykyformuloiden peränpitäjien, eli Lotuksen, Virginin sekä HRT:n tilanne tuo vahvasti mieleen kauden 1995 ja tallikolmikon Simtek, Pacific ja Forti. Molemmat kolmikot ovat tähänastisten tulosten perusteella ihan omassa kastissaan, parhaimmillaankin 4-5 sekuntia pystyssä kärjelle ja ero alempaan keskikastiinkin on 1-2 sekuntia.

Kaudella 1995 Simtek sai kasaan ihan kehityskelpoisen auton ja tekniikkatukea Benettonilta. Myös kuljettajaosastolla ainakin Jos Verstappen olisi pystynyt pitkin kautta haastamaan keskikastia muuallakin kuin Argentiinassa ja Espanjassa. Mutta kun autoa vaivasi jatkuvat tekniset ongelmat ja budjetti oli kuralla, homma päättyi Monacon jälkeen ja Simtekin todellinen suorituskyky jäi kysymysmerkiksi.

Pacific oli yhdistynyt kauden 1994 päätteeksi maineikkaan (sen aikaisen) Lotuksen kanssa ja tämän perusteella olisi voinut toivoa parannusta umpisurkeaan debyyttikauteen, mutta heikoksihan se jäi. Simtekiin verrattuna budjetti oli paremmalla mallilla, mutta uusi auto oli toivottoman hidas välillä jopa mielenkiintoisiksi luokiteltavista aerodynaamisista ratkaisuista huolimatta (keulan teetarjotin). Lisäksi kuljettajaosasto koostui pääosin kilpa-autoilijoista, jotka toivat talliin huomattavasti enemmän rahaa kuin ajotaitoa. Myöskään tallin omistajuusportaaseen kuulunut Gachot ei saanut aikaan oikeastaan mitään niissä kilpailuissa, missä oli mukana. Pari kahdeksatta sijaa eivät ole kovin vahvoja meriittejä, kun ne saavutetaan tulemalla viimeisenä maaliin "katokisassa" X kierrosta voittajalle pystyssä.

Tulokastalli Fortilla puolestaan oli vahva rahoitustausta kahteen muuhun verrattuna, mutta kun auto FG-01 oli lähinnä kevyt uudelleenlämmittely vuoden 1992 Fondmetallista, oli vauhti myös sen mukaista. Ensimmäinen puolikas debyyttikaudesta kaatui jo valmiiksi autoon, joka oli raskaasti ylipainoinen, aerodynamiikaltaan surkea ja tekniikaltaan alitehoinen sekä vanhanaikainen (ainoa manuaalinen vaihteisto kaudella 1995). Brasilialainen kuljettajakaksikko Moreno/Diniz ajoivat tasaisesti suurimman osan kaudesta joukon perässä jääden useita kierroksia kärjelle kilpailujen aikana. Ainoa hyvä puoli FG-01 oli kohtalainen luotettavuus. Kauden toisella puoliskolla Fortit pystyivät jo haastamaan Pacificin autoja ja päätöskilpailun 7. sija nosti tallin takakolmikon "parhaaksi".

Jos verrataan tämän päivän takakolmikkoa vuoden 1995 vastaavaan, niin vaikuttaisi avauskisan (ja edelliskauden) perusteella siltä, että Lotuksella on Simtekin tapaan kehityskelpoinen auto sekä Fortin tapaan hyvä taloudellinen tausta. Lisänä vielä kokenut kuljettajakaksikko, niin tämän perusteella Lotuksella on parhaat mahdollisuudet nousta lähemmäs keskikastia.

HRT:llä puolestaan vaikuttaa olevan Simtekin budjetti, Fortin auto ja Pacificin kuskit. Auto on toivottoman hidas ja täynnä "mainosta tässä" -tarroja, jotka tuskin tuovat paljoa sponsorituloja tallille. Kun talli on valmiiksi taloudellisesti löysässä hirressä ja autolla ei selvitä edes kisoihin asti, lienee kauden loppuun näkemisen toivo kortilla.

Virgin vaikuttaa myös ottaneen takapakkia viime kauteen ja ero Lotukseen on kasvanut. Periaatteessa ainakin Timo Glockin pitäisi pystyä haastamaan Lotuksen kaksikkoa jos auto antaa siihen mahdollisuuden. Jos ero on tätä luokkaa vielä Monacon tienoilla, saattaa tukijaosasto nostaa kytkintä hyvinkin äkkiä.

Tämmöset runoilut tähän väliin, herättäkööt edes ajatuksia jos ei muuta. Saa ja pitääkin olla eri mieltä, vertailuni eivät ota huomioon kaikkia mahdollisia yksityiskohtia. Itse olen kanssa hyvin kiinnostunut F1:en "takarivin taistelijoista", koska niihin liittyy usein hyvin värikkäitä ja mielenkiintoisia taustoja/tarinoita. Toki minullekin F1Rejects -sivusto on ollut tämän aihealueen raamattu, joten on aika vaikea pitää tätä topiccia hengissä jos sieltä luettua ei tänne kirjoita.

Tässä lisäksi pari hyvää blogia (jos ei ole tullut vastaan), joista löytyy kiinnostuneille juttua. Google-translate tulkkaa kielitaidottomille :thumbup:

http://f1nostalgia.blogspot.com/ (Paljon kuvia menneiltä ajoilta mm. harvemmin nähdyistä kuljettajista sekä autoista)
http://www.motorpasion.com.br (searchia tallien nimillä -> kuvia sun muuta mielenkiintoista juttua)
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Espanjan autoliiton esilletulo Hispanian esitysten perusteella on hiukka huvittavaa. Onko maan kansallinen itsetunto oikeasti riippuvainen jonkun formulatallin menestyksestä vai miksi muuten Carlos Ghosn vaatii tallia vetäytymään ykkösistä? Maksattaako HRT kulunsa suureltakin osalta veronmaksajien rahoilla vai mistä nämä naurettavat myötähäpeäpuheenvuorot? HRT taitaa olla kaikista katu-uskottavin ja pitkäikäisin espanjalaistalli koskaan formuloissa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Espanjan autoliiton esilletulo Hispanian esitysten perusteella on hiukka huvittavaa. Onko maan kansallinen itsetunto oikeasti riippuvainen jonkun formulatallin menestyksestä vai miksi muuten Carlos Ghosn vaatii tallia vetäytymään ykkösistä? Maksattaako HRT kulunsa suureltakin osalta veronmaksajien rahoilla vai mistä nämä naurettavat myötähäpeäpuheenvuorot? HRT taitaa olla kaikista katu-uskottavin ja pitkäikäisin espanjalaistalli koskaan formuloissa.
Hispania on ensimmäinen espanjalainen F1-talli.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hispania on ensimmäinen espanjalainen F1-talli.
...ellei sellaiseksi lasketa Emilio de Villotan privateer-uraa. Yksityinen McLaren-auto ilmoitettiin mukaan eri espanjalaisrahoittajien nimissä.
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Hispania on ensimmäinen espanjalainen F1-talli.
No niinpä. Pilkattiinko Suomessa AAW-Racingia, koska talli pääsi kerran kuudesta yrittämästä kisaan, silloinkin PR-syystä Ruotsin GP:ssä? Ei suinkaan. Rosbergin Keke kyllä sai kuraa niskaan, ja se kertoi maamme ohuenohuesta F1-kulttuurista. Sama juttu ilmeisesti Espanjassa tällä hetkellä. Ja tiedän kyllä, että AAW ajatti Surteesin autoja eikä sitä kaiketi lasketa suomalaiseksi autonvalmistajaksi.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta


Larrousse Formula One oli moottoriurheilutalli, jonka perustivat Didier Calmels ja entinen kilpailija Gérard Larrousse vuonna 1987, Larrousse & Calmelsin nimellä. Se sijaitsi Antonyssä Pariisin eteläisissä esikaupungeissa. Se nimettiin uudelleen Larrousseksi, kun Calmels pidätettiin keväällä 1989 vaimonsa ampumisen vuoksi.

Kauden 1987 alusta lähtien Larrousse johti omaa tallia ja suunnittelijaksi palkattiin Tino Belli, avauskaudella tuli kolme kuudetta sijaa ja yksi viides.
Kausina 1989-1991 Larrousse käytti Lolan runkoja, jotka eivät tuoneet toivottua tulosta vaikka Ralph Bellamy sai suunnittelu puolelleen avuksi Zakspeediltä Chris Murphy. Vuosi 1990, jolloin talli käytti Lamborghinin moottoreita, oli Larroussen paras tallin ollessa valmistajien sarjan kuudes. Aguri Suzuki ajoi tallin parhaan tuloksen Japanin Grand Prix'ssa 1990 tultuaan kolmanneksi Nelson Piquet'n ja Roberto Morenon jälkeen.

Kauden 1990 tapaan kuljettajina jatkoivat Aguri Suzuki ja lupaava Éric Bernard. Bernard kuitenkin loukkasi pahasti jalkansa myöhemmin samalla kaudella, ja korvaajaksi tuotiin Jordanilta syrjään jäänyt belgialais-ranskalainen Bertrand Gachot.

Vuonna 1991 talli joutui tyytymään Fordin asiakasmoottoreihin, mutta Larrousse otti avukseen Ligieriltä Gérard Ducarouge joka viihtyi tallissa vuoden 1994 puoleen väliin asti.

Yhteistyö alkoi Venturin kanssa ennen kautta 1992 65 % tallista myytiin Venturille. Jälleen talli lähti kauteen toiveekkaana tehtyään uuden sopimuksen Lamborghinin moottoreista. Gachot jatkoi tallissa, ja toiseen autoon tuli japanilaisten sponsorien myötä Ukyo Katayama. Kausi oli kuitenkin jälleen pettymys, vaikka Gachot olikin kuudes Monacon Grand Prix'ssa. Lisäksi yhteistyö uuden kumppanin, Venturin, kanssa päättyi jo syyskuussa.

Kausilla 1993-1994 talli käytti itserakentamaansa runkoa.

Kaudella 1993 kuljettajina toimivat kelvolliset ranskalaiset Érik Comas ja Philippe Alliot. Tallilla ei kuitenkaan ollut juurikaan sponsoreita, ja Gérard Larrousse rahoitti toimintaa osittain omaan laskuunsa. Rahapulan vuoksi Alliot korvattiinkin kauden viimeisissä kilpailuissa Toshio Suzukilla (ei sukua Aguri Suzukille).

Kaudella 1994 talli oli jälleen omistusjärjestelyjen kohteena. Kun talli ei onnistunut saamaan Peugeot'n moottoreita heidän täytyi tyytyä Fordin HB-moottoreihin, joiden tehot olivat huomattavasti pienemmät kuin kärkitalli Benettonin käyttämien Ford Zetec-R -moottoreiden. Luotettavuus oli surkeaa koko kauden ajan, ja kuljettajat Érik Comas ja Olivier Beretta taistelivat yleensä joukon jälkipäässä. Tallin autolla ajettiin kaksi kertaa kuudenneksi, jälkimmäisessä maaliin selvisi lähtökolarisuman jälkeen vain kahdeksan kuljettajaa. Berettan rahat loppuivat kymmenen kilpailun jälkeen ja tilalle otettiin parin GP:n ajaksi ranskalaiskonkari Philippe Alliot. Kun rahat uhkasivat loppua joutui lahjakas Comas myös luopumaan paikastaan, ja korvaajiksi otettiin maksukuljettajia, mukaan lukien Hideki Noda ja Jean-Denis Délétraz, jotka laajalti tunnetaan eräinä 1990-luvun huonoimpina F1-kuljettajina.

Talli elätteli vielä toiveita osallistumisesta kaudelle 1995 ja kuljettaja ehdokkaita olivat Eric Hélary, Emmanuel Collard , Elton Julian , Christophe Bouchut ja Éric Bernard. Aluksi Gérard Larrousse pääsi "sopimukseen" F3000 tiimi Dams kanssa (DAMS rakennutti jopa oman auton joka oli nimeltään DAMS GD-01) ja hieman myöhemmin Larrousse myi osuudesta 50% Laurent Barlesi ja Jean Messaoudi jotka olisivat muuttaneet tiimin nimen "Junior Team Larrousse" ja pääsponsoriksi olisi tullut Petronas. Hieman myöhemmin kaksikko Barlesi/Messaoudi ilmoittivat otteneensa avukseen konsultti yrityksen joka suunnittelisi heidän F1-autonsa (Steve Nichols johti ryhmää ja auto olisi pitänyt saapua radoille Imolassa). Lopulta Ford kieltäytyi toimittamasta moottoreita Larrousselle ja näin ollen ranskalaistiimi laittoi lopullisesti pillit pussiin hieman ennen 1995 vuoden San Marino Imolan kisaan.
Larroussehan teki aikoinaan "Onyxit" kilpaillessaan urheiluautovalmistajan, tässä tapauksessa nykyisin sähköautoistaan tunnetun Venturin nimellä :


http://www.venturi.fr/en/Corporate/History-of-Venturi/History-of-Venturi

Vaan luulenpa löytäneeni voittajaprojektin tähän topikkiin,
"Mossella" ollut näköjään tämän myöhässä tulleen B-ryhmäprojektin

lisäksi projekti myös F1:iin:

http://en.wikipedia.org/wiki/Moskvitch_G5 ! :eek!:
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Tässä muutama epätoivoinen F1-yritys:

1. Minardi -talli roikkui F1.ssä peräti 20 vuotta (1985-2005) ainoana saavutuksenaan 38 pistettä.

2.OSCA (Officine Specializate Costruzione Automobili) -Maserati-veljesten perustama uusi automerkki myytyään omaa nimeään kantavan tuotteensa 1937 Adolfo Orsille. 7 kilpailua vuosina 1951-1958 saavuttamatta yhtään mitään.

ja viimeisimpänä unhoonjäänyt soumalaisprojekti:

3.AAW (Antti Aarnio Wihuri, nimi oli otettu tallille vain suhteiden saamiseksi)
1. suomalaistoivo ykkösissä Leo Kinnunen autonaan Surtees TS16. Ainoa osakilpailu johon pääsi osallistumaan (säälistä) oli Ruotsin GP 1974 Anderstorpissa, jonka joutui keskeyttämään 8 kierroksen jälkeen sytytysongelmiin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/AAW_Racing_Team

Eipä taideta nähdä suomalaistallia enää ikinä, täytyy vain olla tyyytyväinen, jos jonkun tallin autossa on edes jokin suomalaisen firman nimi pienellä. :dunno:

Leo Kinnunen Formula 1 Surtees by Kari Naatanen, on Flickr

Tämä kuvaa koko projektin ja auton surkeutta, LEO sinänsä oli huippulahjakas kuski ja olisi ansainnut sen Lotus sopimuksen josta silloin huhuiltiin???!!!.
Kuva on keimolasta -74. Lähdimme matkan takaa katsomaan ja kuuntelemaan formula ykköstä ja pettymys oli kauhea kun se oli jo hajonnut ja sitä kuskattiin kuorma-auton perävaunussa ympäri rataa, LEOn heilutellessa turhautuneena ihmettelevälle kansalle.
 
Ylös