Joppe_001
Well-known member
Ei nyt millään pahalla, mutta onko kurski löytänyt F1rejectsin? Mukavahan näitä on lukea, ei siinä mitään.
Kyllä olen löytänyt F1rejects sivuston jo vuosia sitten ja vähän muualtakin olen tietoa repinyt (Italia/Ranska sivuistoilta) ja myös suomalaisista kirjoista.Ei nyt millään pahalla, mutta onko kurski löytänyt F1rejectsin? Mukavahan näitä on lukea, ei siinä mitään.
Paransi vaikkei tarpeeksi, lähtöruudukkoon asti.Coloni karsiutui kauden aikana kaikista kilpailuista eikä kauden aikana Subarusta Ford:in koneisiin tehty moottorivaihdos parantanut tallin suorituskykyä.
Jep, siitä se "de Crashis"-lempnimikin tulee...Omaan mieleen on jäänyt Andrea De Cesaris tuottamansa romumäärän ansiosta. Ei kyllä miestä hitaaksi kuskiksi voi sanoa ja vanhemmiten pysyi radallakin.
Mul on toi yhes autopelisIhan hyvä, että joku toi esiin oikean kuvan "Emarista" , tuo minun julkaisemani kun oli kaivettu ihan googlen kuvahaulla varmistumatta oikeellisuudesta. Nostetaanpa esille myös traktoritehtailija Harry Fergusonin 4-vetoinen (kuten traktorimiehen formula-auton olettaakin olevan!) F1-tekele P99 vuodelta 1961:
Osallistui ainoastaan Britannian GP:hin 1961. Tulokseksi kilpailusta jäi hylkäys.
Red Bullilla on kova yritys saada Hispaniasta keskustelua tässä toikissaHispanialla on kyllä kova yritys tulla mainituksi tässä ketjussa.
Hispania on ensimmäinen espanjalainen F1-talli.Espanjan autoliiton esilletulo Hispanian esitysten perusteella on hiukka huvittavaa. Onko maan kansallinen itsetunto oikeasti riippuvainen jonkun formulatallin menestyksestä vai miksi muuten Carlos Ghosn vaatii tallia vetäytymään ykkösistä? Maksattaako HRT kulunsa suureltakin osalta veronmaksajien rahoilla vai mistä nämä naurettavat myötähäpeäpuheenvuorot? HRT taitaa olla kaikista katu-uskottavin ja pitkäikäisin espanjalaistalli koskaan formuloissa.
...ellei sellaiseksi lasketa Emilio de Villotan privateer-uraa. Yksityinen McLaren-auto ilmoitettiin mukaan eri espanjalaisrahoittajien nimissä.Hispania on ensimmäinen espanjalainen F1-talli.
No niinpä. Pilkattiinko Suomessa AAW-Racingia, koska talli pääsi kerran kuudesta yrittämästä kisaan, silloinkin PR-syystä Ruotsin GP:ssä? Ei suinkaan. Rosbergin Keke kyllä sai kuraa niskaan, ja se kertoi maamme ohuenohuesta F1-kulttuurista. Sama juttu ilmeisesti Espanjassa tällä hetkellä. Ja tiedän kyllä, että AAW ajatti Surteesin autoja eikä sitä kaiketi lasketa suomalaiseksi autonvalmistajaksi.Hispania on ensimmäinen espanjalainen F1-talli.
Espanjan lisäksi Portugalillakin oli kai jokin suunnitelma F1-talliksi:Hispanialla on kyllä kova yritys tulla mainituksi tässä ketjussa.
Larroussehan teki aikoinaan "Onyxit" kilpaillessaan urheiluautovalmistajan, tässä tapauksessa nykyisin sähköautoistaan tunnetun Venturin nimellä :
Larrousse Formula One oli moottoriurheilutalli, jonka perustivat Didier Calmels ja entinen kilpailija Gérard Larrousse vuonna 1987, Larrousse & Calmelsin nimellä. Se sijaitsi Antonyssä Pariisin eteläisissä esikaupungeissa. Se nimettiin uudelleen Larrousseksi, kun Calmels pidätettiin keväällä 1989 vaimonsa ampumisen vuoksi.
Kauden 1987 alusta lähtien Larrousse johti omaa tallia ja suunnittelijaksi palkattiin Tino Belli, avauskaudella tuli kolme kuudetta sijaa ja yksi viides.
Kausina 1989-1991 Larrousse käytti Lolan runkoja, jotka eivät tuoneet toivottua tulosta vaikka Ralph Bellamy sai suunnittelu puolelleen avuksi Zakspeediltä Chris Murphy. Vuosi 1990, jolloin talli käytti Lamborghinin moottoreita, oli Larroussen paras tallin ollessa valmistajien sarjan kuudes. Aguri Suzuki ajoi tallin parhaan tuloksen Japanin Grand Prix'ssa 1990 tultuaan kolmanneksi Nelson Piquet'n ja Roberto Morenon jälkeen.
Kauden 1990 tapaan kuljettajina jatkoivat Aguri Suzuki ja lupaava Éric Bernard. Bernard kuitenkin loukkasi pahasti jalkansa myöhemmin samalla kaudella, ja korvaajaksi tuotiin Jordanilta syrjään jäänyt belgialais-ranskalainen Bertrand Gachot.
Vuonna 1991 talli joutui tyytymään Fordin asiakasmoottoreihin, mutta Larrousse otti avukseen Ligieriltä Gérard Ducarouge joka viihtyi tallissa vuoden 1994 puoleen väliin asti.
Yhteistyö alkoi Venturin kanssa ennen kautta 1992 65 % tallista myytiin Venturille. Jälleen talli lähti kauteen toiveekkaana tehtyään uuden sopimuksen Lamborghinin moottoreista. Gachot jatkoi tallissa, ja toiseen autoon tuli japanilaisten sponsorien myötä Ukyo Katayama. Kausi oli kuitenkin jälleen pettymys, vaikka Gachot olikin kuudes Monacon Grand Prix'ssa. Lisäksi yhteistyö uuden kumppanin, Venturin, kanssa päättyi jo syyskuussa.
Kausilla 1993-1994 talli käytti itserakentamaansa runkoa.
Kaudella 1993 kuljettajina toimivat kelvolliset ranskalaiset Érik Comas ja Philippe Alliot. Tallilla ei kuitenkaan ollut juurikaan sponsoreita, ja Gérard Larrousse rahoitti toimintaa osittain omaan laskuunsa. Rahapulan vuoksi Alliot korvattiinkin kauden viimeisissä kilpailuissa Toshio Suzukilla (ei sukua Aguri Suzukille).
Kaudella 1994 talli oli jälleen omistusjärjestelyjen kohteena. Kun talli ei onnistunut saamaan Peugeot'n moottoreita heidän täytyi tyytyä Fordin HB-moottoreihin, joiden tehot olivat huomattavasti pienemmät kuin kärkitalli Benettonin käyttämien Ford Zetec-R -moottoreiden. Luotettavuus oli surkeaa koko kauden ajan, ja kuljettajat Érik Comas ja Olivier Beretta taistelivat yleensä joukon jälkipäässä. Tallin autolla ajettiin kaksi kertaa kuudenneksi, jälkimmäisessä maaliin selvisi lähtökolarisuman jälkeen vain kahdeksan kuljettajaa. Berettan rahat loppuivat kymmenen kilpailun jälkeen ja tilalle otettiin parin GP:n ajaksi ranskalaiskonkari Philippe Alliot. Kun rahat uhkasivat loppua joutui lahjakas Comas myös luopumaan paikastaan, ja korvaajiksi otettiin maksukuljettajia, mukaan lukien Hideki Noda ja Jean-Denis Délétraz, jotka laajalti tunnetaan eräinä 1990-luvun huonoimpina F1-kuljettajina.
Talli elätteli vielä toiveita osallistumisesta kaudelle 1995 ja kuljettaja ehdokkaita olivat Eric Hélary, Emmanuel Collard , Elton Julian , Christophe Bouchut ja Éric Bernard. Aluksi Gérard Larrousse pääsi "sopimukseen" F3000 tiimi Dams kanssa (DAMS rakennutti jopa oman auton joka oli nimeltään DAMS GD-01) ja hieman myöhemmin Larrousse myi osuudesta 50% Laurent Barlesi ja Jean Messaoudi jotka olisivat muuttaneet tiimin nimen "Junior Team Larrousse" ja pääsponsoriksi olisi tullut Petronas. Hieman myöhemmin kaksikko Barlesi/Messaoudi ilmoittivat otteneensa avukseen konsultti yrityksen joka suunnittelisi heidän F1-autonsa (Steve Nichols johti ryhmää ja auto olisi pitänyt saapua radoille Imolassa). Lopulta Ford kieltäytyi toimittamasta moottoreita Larrousselle ja näin ollen ranskalaistiimi laittoi lopullisesti pillit pussiin hieman ennen 1995 vuoden San Marino Imolan kisaan.
Tässä muutama epätoivoinen F1-yritys:
1. Minardi -talli roikkui F1.ssä peräti 20 vuotta (1985-2005) ainoana saavutuksenaan 38 pistettä.
2.OSCA (Officine Specializate Costruzione Automobili) -Maserati-veljesten perustama uusi automerkki myytyään omaa nimeään kantavan tuotteensa 1937 Adolfo Orsille. 7 kilpailua vuosina 1951-1958 saavuttamatta yhtään mitään.
ja viimeisimpänä unhoonjäänyt soumalaisprojekti:
3.AAW (Antti Aarnio Wihuri, nimi oli otettu tallille vain suhteiden saamiseksi)
1. suomalaistoivo ykkösissä Leo Kinnunen autonaan Surtees TS16. Ainoa osakilpailu johon pääsi osallistumaan (säälistä) oli Ruotsin GP 1974 Anderstorpissa, jonka joutui keskeyttämään 8 kierroksen jälkeen sytytysongelmiin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/AAW_Racing_Team
Eipä taideta nähdä suomalaistallia enää ikinä, täytyy vain olla tyyytyväinen, jos jonkun tallin autossa on edes jokin suomalaisen firman nimi pienellä. :dunno: