Surkuhupaiset formula1 kuskit ja tallit

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Eräällä f1-tallilla on ollut jo melko surkuhupaisa nimikin: LDS (ei sentää LSD :D )
LDS oli eteläafrikkalainen Formula 1 -talli, jonka perustajana toimi Doug Serrurier. LDS osallistui viiteen Etelä-Afrikan Grand Prix'hin vuosina 1962–1963, 1965 ja 1967–1968
saavutukset: 1 paalupaikka
:cool:
Kuvan laadusta ja kypärästä päätellen ei aikaukauden kuva :)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13789
Ja mikä juttu tuo Louis Douglas Serrurierin autojen saavuttama 1 paalupaikka on? Kun F1 MM-sarjaa vain olen selaillut.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Käyttikö Nick Wirth jo 1994-1995 simulointitekniikkaa, joka on varmaan ollut varsin yksinkertaista tuolloin (jos yleensä on ollut olemassa)? Itse en laskisi Simtekiä surkeiden tallien joukkoon, minusta siinä oli sentään yritystä ja jonkinlaista nousuakin näkyvissä. Itse käytän vertailukohtana Fortia, Lolaa yms. Ilman taloudellisia ongelmia itse uskon, että olisi tullut keskitason talli. Siksi luotankin ensikauden Virginiin!
CFD on periaatteessa suurin piirtein sata vuotta vanha systeemi, jota on toki kehitetty aikojen saatossa paljon eteenpäin. Lentokoneteollisuudessa CFD:tä on käytetty varmaankin niin kauan kuin tietokoneet on niihin laskutoimituksiin pystyneet. Epäilisin että formuloissakin on hatarat ensiaskeleet otettu 80-luvulla, jolloin tietotekniikka yleensäkin ryntäsi vauhdilla autourheiluun.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Koska tuo tallin nimi huvittaa vieläkin (ainakin minua :D) niin tässäpä tallin logo:

60-luvulla tuollainenkin nimi vielä hyväksyttiin, mutta tänäpäivänä katsottaisiin varmaan jo huumeiden piilomainonnaksi. Nykyisin kun tupakkaakaan eivät kehtaa muut tallit enää missään muodossa mainostaa kuin Ferrari.
Tuon tallin tunnusbiisiksi olisi melkein sopinut tämä:
http://www.youtube.com/watch?v=A7F2X3rSSCU
(Siihen aineeseenhan tämänkin väitettiin aikoinaan viittaavan.)
Tuon Laatikkokauhan linkin mukaan paras aika-ajo sijoitus näkyi olleen 14.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
Pacific Grand Prix

Kun Keith Wigginsin perustama kilpatalli päätti lähteä mukaan 1994 Formula 1 -sarjaan, Pacific valitsi moottorikseen Ilmorin V10 ja kuljettajikseen Pacific valitsi jo 1980-luvulla ajaneen Bertrand Gachot'n, joka oli mukana myös tallin omistajapuolella ja tunnetun näyttelijän Jean-Paul Belmondon pojan, Paul Belmondon. Renkaat tulivat Goodyearilta.

Pacificin sarjaantulo myöhästyi vuodella, ja niinpä Reynardin vuodeksi 1993 suunnittelema auto oli kehityksestä jäljessä kaudelle 1994 lähdettäessä eikä Ilmorin alitehoinen kone ainakaan helpottanut tilannetta. Gachot oli selvästi tallin ykköskuljettaja ja selvisikin kilpailuun asti 5 kertaa alkukaudesta mutta joutui jokakerta keskeyttämään kilpailun. Paul Belmondo osoittautui jonkinsortin pettymykseksi ja onnistui pääsemään itse kilpailuun kahdesti kauden aikana. Loppukaudesta ei Pacificin autoja näkynyt lähtöruudukossa, joten loppukausi meni karsiutumisien merkeissä.

Kaudelle 1995 lähdettäessä Pacificilla elettiin muutosten aikaa. Talli oli yhdistynyt toimintansa lopettaneen Lotuksen kanssa ja sai heikkojen Ilmor-moottoreittensa tilalle hieman paremmat Fordin asiakasmoottorit. Bertrand Gachot jatkoi tallissa, mutta heikosti ajanut Paul Belmondo sai lähteä. Belmondon korvasi Formula 3000:ssa menestynyt Andrea Montermini. Larroussen ja Lotuksen poistuttua kilparadoilta edelliskauden lopun jälkeen merkitsi sitä, että karsinnat poistuisivat ja Pacific pääsisi varmasti jokaisen osakilpailun lähtöruudukkoon.

Montermini teki historiaa kauden avauskilpailussa, kun Montermini ajoi maaliin asti sijalla 9. Kauden 1994 ajan tallin kantavana voimana ollut Bertrand Gachot ei oikein pärjännyt Monterminille ja siirtyi pois kuljettajapaikalta kauden puolivälissä. Gachot'n paikalle saapui Giovanni Lavaggi, joka toi tallille kilpailemisen kannalta elintärkeää rahaa. Lavaggi ajoi neljä kilpailua ja joutui lähtemään, kun hänen sponsorirahatulonsa loppuivat. Lavaggin korvasi toinen "maksukuljettaja", Jean-Denis Deletraz, joka ei kyennyt parempaan kuin Lavaggi. Deletrazin visiitti Formula ykkösissä kesti kaksi osakilpailua, ja kauden viimeiseen kolmeen osakilpailuun Pacificin toiseksi kuljettajaksi palasi Bertrand Gachot mutta alkuperäinen tarkoitus oli ajattaa kauden toiseksi viimeisessä Japanin Suzukan osakilpailussa japanilaista Katsumi Yamamotoa mutta hänelle ei myönnetty superlisenssiä.

Vaikka Pacific ei saavuttanut pisteitä, oli kausi ollut parempi kuin tallin debyttikausi F1:ssä. Koko kauden tallissa ajanut Montermini onnistui neljästi, parhaana sijoituksena kahdeksas sija Saksan GP:stä. Gachot pääsi maaliin asti kahdesti ja jätti parhaaksi sijoituksekseen kahdeksannen tilan kauden viimeisessä, Australian GP:ssä.

Kaudeksi 1996 oli hieman huhua että Pacific tiimi olisi kilpaillut kyseisellä kaudella Judd moottoreilla mutta tiimillä ei ollut enää yksinkertaisesti rahaa ja lopulta Pacific vetäytyi pois F1 sarjasta.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Tuli mieleen Badoer, kun mies pääsi otsikoihin vähän aikaa sitten.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Paul Belmondo osoittautui jonkinsortin pettymykseksi ja onnistui pääsemään itse kilpailuun kahdesti kauden aikana.
Melko kiltisti muotoiltu. Belmondo oli hidas kuin etana ja joutui Monacossa keskeyttämään hieman kilpailun puolivälin tienoilla, koska kunto ei kestänyt. Molemmat kilpailuun pääsytkin olivat seurausta Imolan ja Monacon onnettomuuksista.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475


Larrousse Formula One oli moottoriurheilutalli, jonka perustivat Didier Calmels ja entinen kilpailija Gérard Larrousse vuonna 1987, Larrousse & Calmelsin nimellä. Se sijaitsi Antonyssä Pariisin eteläisissä esikaupungeissa. Se nimettiin uudelleen Larrousseksi, kun Calmels pidätettiin keväällä 1989 vaimonsa ampumisen vuoksi.

Kauden 1987 alusta lähtien Larrousse johti omaa tallia ja suunnittelijaksi palkattiin Tino Belli, avauskaudella tuli kolme kuudetta sijaa ja yksi viides.
Kausina 1989-1991 Larrousse käytti Lolan runkoja, jotka eivät tuoneet toivottua tulosta vaikka Ralph Bellamy sai suunnittelu puolelleen avuksi Zakspeediltä Chris Murphy. Vuosi 1990, jolloin talli käytti Lamborghinin moottoreita, oli Larroussen paras tallin ollessa valmistajien sarjan kuudes. Aguri Suzuki ajoi tallin parhaan tuloksen Japanin Grand Prix'ssa 1990 tultuaan kolmanneksi Nelson Piquet'n ja Roberto Morenon jälkeen.

Kauden 1990 tapaan kuljettajina jatkoivat Aguri Suzuki ja lupaava Éric Bernard. Bernard kuitenkin loukkasi pahasti jalkansa myöhemmin samalla kaudella, ja korvaajaksi tuotiin Jordanilta syrjään jäänyt belgialais-ranskalainen Bertrand Gachot.

Vuonna 1991 talli joutui tyytymään Fordin asiakasmoottoreihin, mutta Larrousse otti avukseen Ligieriltä Gérard Ducarouge joka viihtyi tallissa vuoden 1994 puoleen väliin asti.

Yhteistyö alkoi Venturin kanssa ennen kautta 1992 65 % tallista myytiin Venturille. Jälleen talli lähti kauteen toiveekkaana tehtyään uuden sopimuksen Lamborghinin moottoreista. Gachot jatkoi tallissa, ja toiseen autoon tuli japanilaisten sponsorien myötä Ukyo Katayama. Kausi oli kuitenkin jälleen pettymys, vaikka Gachot olikin kuudes Monacon Grand Prix'ssa. Lisäksi yhteistyö uuden kumppanin, Venturin, kanssa päättyi jo syyskuussa.

Kausilla 1993-1994 talli käytti itserakentamaansa runkoa.

Kaudella 1993 kuljettajina toimivat kelvolliset ranskalaiset Érik Comas ja Philippe Alliot. Tallilla ei kuitenkaan ollut juurikaan sponsoreita, ja Gérard Larrousse rahoitti toimintaa osittain omaan laskuunsa. Rahapulan vuoksi Alliot korvattiinkin kauden viimeisissä kilpailuissa Toshio Suzukilla (ei sukua Aguri Suzukille).

Kaudella 1994 talli oli jälleen omistusjärjestelyjen kohteena. Kun talli ei onnistunut saamaan Peugeot'n moottoreita heidän täytyi tyytyä Fordin HB-moottoreihin, joiden tehot olivat huomattavasti pienemmät kuin kärkitalli Benettonin käyttämien Ford Zetec-R -moottoreiden. Luotettavuus oli surkeaa koko kauden ajan, ja kuljettajat Érik Comas ja Olivier Beretta taistelivat yleensä joukon jälkipäässä. Tallin autolla ajettiin kaksi kertaa kuudenneksi, jälkimmäisessä maaliin selvisi lähtökolarisuman jälkeen vain kahdeksan kuljettajaa. Berettan rahat loppuivat kymmenen kilpailun jälkeen ja tilalle otettiin parin GP:n ajaksi ranskalaiskonkari Philippe Alliot. Kun rahat uhkasivat loppua joutui lahjakas Comas myös luopumaan paikastaan, ja korvaajiksi otettiin maksukuljettajia, mukaan lukien Hideki Noda ja Jean-Denis Délétraz, jotka laajalti tunnetaan eräinä 1990-luvun huonoimpina F1-kuljettajina.

Talli elätteli vielä toiveita osallistumisesta kaudelle 1995 ja kuljettaja ehdokkaita olivat Eric Hélary, Emmanuel Collard , Elton Julian , Christophe Bouchut ja Éric Bernard. Aluksi Gérard Larrousse pääsi "sopimukseen" F3000 tiimi Dams kanssa (DAMS rakennutti jopa oman auton joka oli nimeltään DAMS GD-01) ja hieman myöhemmin Larrousse myi osuudesta 50% Laurent Barlesi ja Jean Messaoudi jotka olisivat muuttaneet tiimin nimen "Junior Team Larrousse" ja pääsponsoriksi olisi tullut Petronas. Hieman myöhemmin kaksikko Barlesi/Messaoudi ilmoittivat otteneensa avukseen konsultti yrityksen joka suunnittelisi heidän F1-autonsa (Steve Nichols johti ryhmää ja auto olisi pitänyt saapua radoille Imolassa). Lopulta Ford kieltäytyi toimittamasta moottoreita Larrousselle ja näin ollen ranskalaistiimi laittoi lopullisesti pillit pussiin hieman ennen 1995 vuoden San Marino Imolan kisaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Gerard Larroussen taustasta täytyy tuoda esiin se, että ennen Larroussen perustamista hän oli Renault'n F1-tallin päällikkö ja samalla toinen kahdesta tallipäälliköstä, joka on antanut potkut Alain Prostille.

Hideki Noda taas niputetaan näihin kaikkien aikojen huonoimpiin minusta väärin perustein. Kahdessa kilpailussaan Comas'n tallikaverina hän suoriutui paremmin kuin Beretta ja voitti Deletraz'n yli kahdella sekunnilla Adelaiden aika-ajoissa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475

Enzo Coloni Racing Car Systems

Enzo Coloni Racing Car Systems, usein pelkästään Coloni, on italialainen autourheilutalli, joka osallistui Formula 1 -sarjaan vuosina 1987–1991. Coloni on ollut myös menestyksekäs talli Formula 3- ja Formula 3000 -sarjoissa. Nykyään Coloni kilpailee GP2-sarjassa.

Menestyttyään monia vuosia alemmissa kilpasarjoissa Enzo Colonin vuonna 1983 perustama Enzo Coloni Racing Car Systems harppasi Formula 1 -luokkaan FIA:n ilmoitettua turbomoottorien poistumisesta kauteen 1989 mennessä, minkä ansiosta kilpailemisesta Formula Ykkösistä tuli halvempaa ja kannattavampaa pikkutalleille, joilla ei aikaisemmin riittänyt rahaa tehokkaisiin turbokoneisiin, joita oli isommilla talleilla. Colonin ensimmäisen F1-auton suunnitteli Roberto Ori, ja autojen voimanlähteenä toimi Novamotorin valmistama Cosworth DZF V8-moottori. Tallin ainoana kuljettajan toimi italialainen Nicola Larini, joka ajoi Colonin autoilla jo F3-luokassa. Coloni osallistui kauden aikana kahteen kisaviikonloppuun tehden ensiesiintymisensä kotiradallaan Italian Monzassa. Larini ei kuitenkaan selvinnyt karsinnoista, ja itse kilpailu jäi Colonilta ajamatta. Coloni osallistui vielä Espanjan GP:hen, josta tuloksena oli keskeytys.

Seuraavalle kaudelle tallin ainoata autoa saapui ajamaan niin ikään italialainen Gabrielle Tarquini. Tarquini pääsi kauden kolmessa ensimmäisessä osakilpailussa jo lähdöruudukkoon asti mutta keskeytti jokaisella kerralla. Meksikon ja Kanadan osakilpailuissa Colonin auto pääsi jo maaliin asti, ja jälkimmäisen kilpailun kahdeksas sija tulisi jäämään Colonin historian parhaaksi osakilpailusijoitukseksi. Tarquini selvisi vielä kauden aikana kolmasti lähtöruudukkoon ajaen maaliin asti kahdesti. MM-pisteitä ei Colonille herunut, mutta kausi oli jo lievää parannusta nuoren tallin tasoon. Elokuussa 1988 Coloni hankki riveihinsä ranskalaistiimi AGS:ltä Suunittelija Christian Vanderpley, Tutkimus ja Kehitys insinööri Michel Costa ja Tiimipäälikkö Frederic Dhainaut.

Kaudelle 1989 Coloni sai itselleen toisenkin auton ajettavaksi ja liittyi kahden kuljettajan tallien joukkoon. Colonin autoa, edellisen kauden lopussa jo käytettyä FC188B:ä, siirtyi ajamaan AGS-tallissa edelliskauden lopussa ajanut Roberto Moreno ja tulokaskuljettaja Pierre-Henri Raphanel. Vaikka Colonin autot olivat edelleen tallien hitaimmasta päästä, selvisivät tallin molemmat kuljettajat Monacon GP:n lähtöruudukkoon. Itse kilpailusta tuloksena oli kuitenkin keskeyttäminen. Monacon GP.n esiintyminen jäi tallin ainoaksi osakilpailulähdöksi alkukaudesta kun talli karsiutui muissa kilpailuissa. Kanadan GP:ssä talli esitteli uuden Christian Vanderpleynin suunnitteleman Coloni C3-auton. Auto oli käytännössä hyvä mutta kärsi edellisten autojen tapaan vähäisestä testaamisesta eikö Colonin suoritukset paljoa parantuneet uuden auton myötä. Pierre-Henri Raphanel sai väistyä syrjään Unkarin GP:n jälkeen ja hänen tilalleen saapui Italialainen Enrico Bertaggia. Bertaggia ei kuitenkaan päässyt kertaakaan lähtöruudukkoon taas kun kauden ajan auton tasoon nähden parhaimpansa tehnyt Roberto Moreno selvisi loppukaudesta neljästi lähtöruudukkoon, keskeyttäen kolmasti ja tullen diskatuksi Italian GP:ssä.

Kaudelle 1990 Colonille tarjoutui mahdollisuus päästä Japanilaisen autovalmistaja Subarun (Fuji Heavy Industries) "tehdastalliksi". Yhteistyön odotettiin nostavan Colonin vähintään keskikastin talliksi mutta todellisuudessa yhteistyöstä tulisi suuri pettymys (Yoshio Takaokasta tuli joukkueen virallinen johtaja, Enzo Colonin ollessa vara-johtaja ja tiimipääliköksi hankittiin Alvisen Morin, pääsunnitteli Christian Vanderpleyn sai rinnalleen Onyxilla työskennelleen Paul Burgess). Subarun ilmaiseksi antamat 12-sylinteriset bokserikoneet osoittautuivat ylipainoisiksi, heikoiksi ja epäluotettaviksi. Raskas moottori teki uuden puna-valko-vihreän värin saaneen Colonin auton reilusti ylipainoiseksi ja auto muutenkin näytti kehityksestä jäljessä olevalta. Moottori kehitti tehoa "vain" n.500 hevosvoimaa joka teki autosta sarjan heikkotehoisimpia ellei jopa heikkotehoisinta. Uutta autoa ajamaan palkattiin Belgialainen Bertrand Gachot jolta löytyy ajokokemusta edelliskaudelta Onyxin ratista.

Coloni karsiutui kauden aikana kaikista kilpailuista eikä kauden aikana Subarusta Ford:in koneisiin tehty moottorivaihdos parantanut tallin suorituskykyä. Gachot siirtyi seuraavaksi kaudeksi tulokastalli Jordanin kuljettajaksi joten Coloni oli jälleen uuden kuljettajan hankkimisen edessä.

Coloni tavoitteli 1991 uudeksi kuljettajakseen kokenutta Andrea de Cesarisia mutta tämä valitsi myös Jordanin. Tallin ainoata autoa palkattiin ajamaan Pedro Chaves. Chaves jatkoi tallin edelliskaudella aloittamaa karsiutumisputkea karsiutumalla kolmestatoista osakilpailusta peräkkäin. Chaves oli edelliskaudella voittanut Formula 3000-sarjan mestaruuden mutta ei voinut mitään auton ollessa hidas ja epäluotettava. Chaves ei myöskään osannut suurinta osaa radoistakaan ja kun hänen kotikilpailunsa, Portugalin GP koitti, hän menetti mahdollisuutensa auton moottorin räjähdettyä. Chaves kyllästyi heikkoon autoonsa ja päätti lopettaa tallissa. Tämä johti siihen että Coloni ei kyennyt löytämään uutta kuljettajaa seuraavaan kilpailuun mennessä ja joutui jättämään Espanjan GP:n kokonaan väliin. Coloni sai lopulta uuden kuljettajan kun Japanilainen Naoki Hattori hankittiin kauden kahteen viimeiseen kilpailuun. Hattori karsiutui molemmista kilpailuista ja Coloni päätti vetäytyä Formula Ykkösistä kauden 1991 loputtua saavuttamatta yhtään pistettä koko taipaleen aikana.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
En kyllä Larroussea laskisi surkuhupaisaksi talliksi. Kolmas sija tiimillä, eikä tallin historiaan kuulu oikein mitään legendaarisen huonoa
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
En kyllä Larroussea laskisi surkuhupaisaksi talliksi. Kolmas sija tiimillä, eikä tallin historiaan kuulu oikein mitään legendaarisen huonoa
Larroussen paras kausi oli 1990 pisteiden valossa ja sitä se olisi myös ollut ilman Aguri Suzukin tuomaa kolmatta sijaakin, mutta lähinnä sellaisia tiimeja olen laittanut joilla on ollut vastoin käymisiä vaikka ei ehkä niin huono ole ollutkaan tallina. Lähinnä 90-luvulla olleista "pikkutalleista" olen nuo tehnyt, Onyx olisi ehkä ainut vielä mistä voisi tehdä mutta taidan jättää väliin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13789
Gerard Larroussen taustasta täytyy tuoda esiin se, että ennen Larroussen perustamista hän oli Renault'n F1-tallin päällikkö ja samalla toinen kahdesta tallipäälliköstä, joka on antanut potkut Alain Prostille.
Muistelisin lukeneeni että Alain pelaili tämän vaimon kanssa. Ainakin jatko tallissa olisi ollut epämieluisaa, ja hyppäsikin sitten oikealla hetkellä McLarenille.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Muistelisin lukeneeni että Alain pelaili tämän vaimon kanssa. Ainakin jatko tallissa olisi ollut epämieluisaa, ja hyppäsikin sitten oikealla hetkellä McLarenille.
Näin tosiaan huhuttiin ja jotain muuta kuin ajosuoritukset taustalla täytyi olla. Niki Laudan elämäkerrassa tapahtumista on oikeinkin hyvä kuvaus - Prostin vapautuminen tapahtui niin yllättäen, että McLaren oli jokseenkin ainoa kärkitalli, jossa oli vielä paikka vapaana. John Watson kuvitteli, ettei Ron Dennisillä ole enää muita vaihtoehtoja ja pitkitti sopimusneuvotteluja saadakseen kovempaa liksaa. Prostin vapautuessa Dennis sorvasi tämän kanssa hyvinkin edullisen sopimuksen ja Watson jäi ilman tallipaikkaa.
 
Ylös