Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
En. Juttusi lähtee oletuksesta, että hyvää onnea ei ole ilman jonkun toisen epäonnea. Noinko se muka menee?
Äh.. ei nyt ehkä ihan niinkään. Olen vain sitä mieltä, että on olemassa sekä hyvää onnea, että huonoa sellaista. Mutta ymmärsin sinun määrittelevän asian niin, että on olemassa vain hyvää tuuria ja huonoa ei ollenkaan, ja epäonnistumiset johtuvat vain sitten jonkun huonosti tekemästä työstä.

Eli Heikillä oli hyvää onnea Unkarissa, mutta Massalla ei käynyt huono tuuri.

Samoin Alonsolla kävi hyvä tuuri Japanissa kun Heikin moottori laukesi, mutta Heikin puolelta kyse ei ollut huonosta tuurista.

Ja Massalla kävi hyvä tuuri Ranskassa kun Kimillä petti pakoputki, mutta Kimillä taasen ei käynyt huono tuuri.

Ja Hamiltonilla kävi hyvä tuuri Brasiliassa kun sade yltyi viimeisellä kierroksella ja Glockilta loppui pito, mutta Massalla ei käynyt huono tuuri.

Siis ymmärsin että tätä tarkoitit? Hiusten halkomistahan tämä on, mutta itse vain ajattelen asian niin, että jos moottori laukeaa tai pakoputki pettää, niin voi sanoa että huonolla tuurilla oli myös osansa asiaan, kun se pettää juuri siinä kisassa kun on mahdollisuus voittoon, eikä silloin kun junnaa jossain jonon hännillä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Äh.. ei nyt ehkä ihan niinkään. Olen vain sitä mieltä, että on olemassa sekä hyvää onnea, että huonoa sellaista. Mutta ymmärsin sinun määrittelevän asian niin, että on olemassa vain hyvää tuuria ja huonoa ei ollenkaan, ja epäonnistumiset johtuvat vain sitten jonkun huonosti tekemästä työstä.
Kuten jo totesin, tuurissa on mielestäni kyse jostain, mikä on omien vaikutusmahdollisuuksien (talli mukaanlukien) ulkopuolella. Heikin kohdalla huonoa tuuria oli esim. Australian turva-autoepisodi.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kuten jo totesin, tuurissa on mielestäni kyse jostain, mikä on omien vaikutusmahdollisuuksien (talli mukaanlukien) ulkopuolella. Heikin kohdalla huonoa tuuria oli esim. Australian turva-autoepisodi.
Joo, siitä olen samaa mieltä, että siinä vaiheessa kun turva-auto tulee radalle aletaan arpomaan päivän lottonumeroita, ja joku siinä aina voittaa ja joku ei. Heikillä taisi mennä myös Saksassa palkintopallipaikka turva-auton vuoksi, vaikka kärsikin taas rengasongelmista. Ja Singaporessa se vei pisteiden rippeetkin. Vaikka siinä taisi olla myös tallilta surkeaa taktikointia bensamäärän suhteen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Toro Rosso täysin alivertainen Monzassa sateella?:-DD Paskanmarjat. Täällä on jo miljoona kertaa puhuttu niistä Heikin jarruongelmista, että asian luulisi olevan aika selvä.
Jep, paskanmarjat siinä mielessä, että TR oli parhaimmillaan kosteilla ja viileillä keleillä. McLaren sitä vastoin oli selkeästi ykkönen kosteilla ja viileillä keleillä.

Tämän todistaa mm. Hamiltonin loistavat suoritukset juuri kylmissä ja kosteilla keleillä. Myös tuolloin Monzassa Lewis näytti olevansa todella kovassa iskussa.

Kyllä Heikin olisi pitänyt kyetä haastamaan Vettel. Toki jarru ongelmat hieman hidastivat.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Kyllä Heikin olisi pitänyt kyetä haastamaan Vettel. Toki jarru ongelmat hieman hidastivat.
Ei mielestäni autoilla sellaisinaan kun Vettelin auto meni säädöillään suorilla paljon kovempaa ja toimi ilmeisen hyvin mutkissakin. Varmasti kuivan kelin viikonlopussa, ja säädöillä luultavasti Heikki olisikin haastanut voitosta (ainakin Vetteliä vastaan) kun auton säätöjen kanssa ei olisi tarvinnut pohdiskella sen enempiä. Sillä kertaa Toro Rosso oli vain parempi radalla. Heikin 8 pistettä oli myös hyvä saalis.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hieman ihmettelen kun sanotaan että Heikin olisi pitänyt haastaa Vettel, kun Heikkihän se kaikista kuskeista kuitenkin lähimmäks pääsi...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Hieman ihmettelen kun sanotaan että Heikin olisi pitänyt haastaa Vettel, kun Heikkihän se kaikista kuskeista kuitenkin lähimmäks pääsi...
Niinpä. Mutta vaikka jotkut hokevatkin, niin turha sitä sen enempää on ihmetellä mielestäni, Toro Rosso oli vain paremmissa säädöissä siihen epävakaan kelin kisaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niinpä. Mutta vaikka jotkut hokevatkin, niin turha sitä sen enempää on ihmetellä mielestäni, Toro Rosso oli vain paremmissa säädöissä siihen epävakaan kelin kisaan.
Olihan tuo kokonaisuudessaan kisan nopein auto-kuskiyhdistelmä. Jätti Heikkiä lukuunottamatta kaikkia muita yli 20 sekuntia. Lewisillä ja Kimillä oli hetkensä - hyvien lisäksi myös huonommat.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
MSa:n isossa haastattelussa (toimittajana Norbert Ockenga) Heikki kertoo suoremmin asioista kuin suomalaismedialle. Heikki myöntää, että McLaren oli 'trimmattu' Hamiltonia varten. Kovalainen joutuikin muuttamaan ajotyyliänsä McLarenille sopivammaksi.

Ero Renaultin tiimiin on melkoinen. Renaultilla työskentelytapa oli leppoisampaa, nauru ja rokki raikasi. McLaren on paljon isompikin. Mutta itse auton parissa työskenty on lopulta hyvin samantapaista kummassakin tiimissä. Vapaa-ajalla McLarenillakin ollaan vapaampia, illalliset Dennisin, Whitmarshin tai Haugin kanssa ovat olleet Kovalaisen mielestä hauskoja.

Suurin kritiikki tallia kohtaan tuli Heikiltä aika-ajojen polttoainemääristä. Omasta mielestään (ja meidän kaikkien!) Heikki ajoi aika-ajoissa hyvin. Bensamääriin suhteutettuna Kovalainen olikin usein nopein koko porukasta. Vain kerran Lewisillä oli painavampi auto: Silverstonessa, jossa Heikki olikin paalulla.

Kovalainen jatkaa: "Olin useinmiten painavin top 6-7 autoista. Painavammalla autolla rengasongelmat tulivat kisassa pahemmin esille, etkä päässyt ajamaan vapaita kierroksia. Painavuudesta ei ollut monestikaan hyötyä, harvoin pääsit ohittamaan kevyempiä autoja varikkotaktiikalla. Jos tulit ensimmäisiin varikkopysäyksiin neljäntenä tai viidentänä, et niiden jälkeenkään noussut yhtä-äkkiä kakkoseksi tai kolmoseksi. Jos haluamme enemmän pisteitä, pitää yksinkertaisesti startata lähempänä kärkeä. Odotan ensi kaudella tallin antavan minun taistella paaluista säännöllisesti."
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
MSa:n isossa haastattelussa (toimittajana Norbert Ockenga) Heikki kertoo suoremmin asioista kuin suomalaismedialle. Heikki myöntää, että McLaren oli 'trimmattu' Hamiltonia varten. Kovalainen joutuikin muuttamaan ajotyyliänsä McLarenille sopivammaksi.

Ero Renaultin tiimiin on melkoinen. Renaultilla työskentelytapa oli leppoisampaa, nauru ja rokki raikasi. McLaren on paljon isompikin. Mutta itse auton parissa työskenty on lopulta hyvin samantapaista kummassakin tiimissä. Vapaa-ajalla McLarenillakin ollaan vapaampia, illalliset Dennisin, Whitmarshin tai Haugin kanssa ovat olleet Kovalaisen mielestä hauskoja.

Suurin kritiikki tallia kohtaan tuli Heikiltä aika-ajojen polttoainemääristä. Omasta mielestään (ja meidän kaikkien!) Heikki ajoi aika-ajoissa hyvin. Bensamääriin suhteutettuna Kovalainen olikin usein nopein koko porukasta. Vain kerran Lewisillä oli painavampi auto: Silverstonessa, jossa Heikki olikin paalulla.

Kovalainen jatkaa: "Olin useinmiten painavin top 6-7 autoista. Painavammalla autolla rengasongelmat tulivat kisassa pahemmin esille, etkä päässyt ajamaan vapaita kierroksia. Painavuudesta ei ollut monestikaan hyötyä, harvoin pääsit ohittamaan kevyempiä autoja varikkotaktiikalla. Jos tulit ensimmäisiin varikkopysäyksiin neljäntenä tai viidentänä, et niiden jälkeenkään noussut yhtä-äkkiä kakkoseksi tai kolmoseksi. Jos haluamme enemmän pisteitä, pitää yksinkertaisesti startata lähempänä kärkeä. Odotan ensi kaudella tallin antavan minun taistella paaluista säännöllisesti."
Motorsport-aktuell? Onko tämä netissä jossain (saisko linkkiä) vai pelkästään paperilla?

Eikös se Heikki ole suurinpiirtein yhtä avoimesti suomalaismediallekin jutellut? Ainakin osittain samoja pointteja on tullut esille, esim.

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:35:0:0:0;4:36:0:0:0;4:34:700:1:2008-10-09,104:34:569397,1:0:0:0:0:0:

Ja polttoainemääristäkin on ollut puhetta, mm. MAXin ynnä muiden haastatteluissa Japanin GP:n alla. Onpa Heikki jopa tuittuillut välillä MAXin suorassa lähetyksessä tallille, esim. Saksassa "kun ei saanut ajaa edes kilpaa", tai Valenciassa kun talli pilasi aika-ajon määräämällä väärät renkaat viimeiselle aika-ajo yritykselle. Sama Kiinassa kun aika-ajo meni myös pieleen viimeiselle yritykselle yllättävästi iskeneen huonon pidon takia. Myöhemmin Heikki on tosin sitten aina rauhoittunut ja hiukan pehmennellyt puheitaan.
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Heikki: "Jos haluamme enemmän pisteitä, pitää yksinkertaisesti startata lähempänä kärkeä."


Heikki katsos, ne ei halua enempää pisteitä. Sinut tullaan tankkaamaan ylitäyteen jatkossakin, mitäs menit McLarenille toisinlaisin odotuksin. Kannattaa suggestoitua Lewiksen apupojaksi niin kaikki menee paremmin ja dollarit kilahtavat säännöllisesti Nordean tilille. :D
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Toro Rosso täysin alivertainen Monzassa sateella?:-DD Paskanmarjat. Täällä on jo miljoona kertaa puhuttu niistä Heikin jarruongelmista, että asian luulisi olevan aika selvä.
Suorituksista päätellen Heikin autossa oli jarrut epäkunnossa suurimman osan kautta. McMersun kannattas vaihtaa jarrujen toimittajaa. Hamilton näytti tuossa kisassakin McLadan todellisen iskukyvyn ja olisi voittanut helposti ilman aika-ajotunarointia.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Suorituksista päätellen Heikin autossa oli jarrut epäkunnossa suurimman osan kautta. McMersun kannattas vaihtaa jarrujen toimittajaa. Hamilton näytti tuossa kisassakin McLadan todellisen iskukyvyn ja olisi voittanut helposti ilman aika-ajotunarointia.
Jahas, tän tason kommentteja taas. Kyllä sillä Heikillä oli kauden aikana paljon muitakin ongelmia kuin jarrut, kuten renkaiden kulutus. Ne muiden kisojen ongelmat vaan ei kuulu tähän asiaan millään tavalla.

McMersun ois tosiaan kannattanut pistää ne pehmeämmät jarrut autoon kuten Toro Rosso teki, mutta sehän on helppo jälkikäteen sanoa. Kyllä nuo isot tallit välillä mokailee siinä missä muutkin, ja on helppo sanoa kotisohvalta mitä olisi pitänyt tehdä. Ehkä pitäisi muistaa Tamin prinsiippi "keep it simple, stupid"; välillä tuntuu että ne ajattelevat asiat liian monimutkaisesti ja yrittävät ennustaa liikaa ja olla viksumpia kuin muut, kuten Hamiltonin moka Monzan aika-ajoissa. Kumpikos kuskeista silloin näytti McLadan todellisen iskukyvyn? Ja kuten on yleistä nykykisoissa, aika-ajolla oli loppujen lopuksi suurempi merkitys kuin itse kisalla.

Jos katsot kierrosaikoja kisasta, ei Hamiltonin ja Kovalaisen ajoissa ollut kovin paljon eroa, mutta yhden stopin taktiikalla Hamilton saavutti kärkeä, kuten myös Kubica muistaakseni.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Ettei vaan Kovalainen ajautuis liikaa Hamiltonin rengiks? Tuskin ne ihan kukkaistarinoita oli et Heikil ois tavallista enemmän taitoa?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Se voi olla, että Heikki saa nyt hieman tasaisempaa kohtelua, kun Dennis siirtyy sivuun. Denniksen kultapojun oli pakko tuoda Ronille se viimeinen hänen ohjastama mestaruus, joten nyt voi hyvinkin olla tasaisempi kohtelu taktiikoiden suhteen, kun Dennis ei ole ajamassa yhden kuskin etua.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Se voi olla, että Heikki saa nyt hieman tasaisempaa kohtelua, kun Dennis siirtyy sivuun. Denniksen kultapojun oli pakko tuoda Ronille se viimeinen hänen ohjastama mestaruus, joten nyt voi hyvinkin olla tasaisempi kohtelu taktiikoiden suhteen, kun Dennis ei ole ajamassa yhden kuskin etua.
Dennisin takiako ilopilleri jäi tallikaverista puolisensataa pongoa?
 

Forzacupika!

apina
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
1010
Dennisin takiako ilopilleri jäi tallikaverista puolisensataa pongoa?
Ei, Hamilton oli viime kaudella paljon parempi. Mutta pientä painetta Dennisillä tai McLarenilla oli saada Lewis mestariksi ja luultavasti tämä (ei Dennisin ero) helpottaa Heikin asemaa tasa-arvoisena kilpakuskina.

Näin minä uskon ja näin se on! :alppu:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Dennisin takiako ilopilleri jäi tallikaverista puolisensataa pongoa?
Isketäänpä ne pari faktaa pöytään:

- Lewis on tunnetusti Denniksen löytö ja kultapoju
- Heikki sai viime kaudella kerran aika-ajoon ns ykköskuskin taktiikan

Noista voi tehdä mun mielestä aika pitkälti yhden johtopäätöksen. Dennis halusi mestaruuden ennen eläkkeelle siirtymistä. Nyt siihen oli oiva tilaisuus. Luulen kuitenkin, että Heikkikin olisi saanut yhtälailla mahdollisuuden, jos alkukausi olisi lähtenyt Heikillä jostain syystä selkeästi Lewistä paremmin käyntiin.

Joka tapauksessa se, ettei Dennis ole enää johdossa voi avata Heikille paremman mahdollisuuden parempiin aika-ajotaktiikoihin.

Brittiläisyyttä en tähän ota ollenkaan mukaan mutta silläkin voi olla pieni vaikutus. Onhan se nähty minkä kansanhurmoksen Lewis on saanut aikaseks.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös