Rallin B-ryhmä jutustelu

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Ei. Täytyy vielä tarkistaa pätkäajoista ja laittaa ne tännekin, mutta muistaakseni Timo oli juuri alkanut takomaan pohjia kun Pösön kone laukesi.
Tilanne EK:n 17 jälkeen. Eroa oli 1:13 Mikkolaan, toisena olleeseen Aleniin 22 sekuntia, Grundeliin 20 sekuntia, rallin lopulta voittanut toivonen oli 8 sekunnin päässä. Takana oli mikkihiiri-osuudet ja muutama metsässä ajettu pätkä. Todellinen kisa oli vielä edessä ja Salosen askissa Marlboroita jäljellä. Jos ei öljynpainevalo olisi syttynyt, niin tiukkaa olisi tehnyt Toivosella voiton kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5223
Sijainti
Suonionkatu 1 C
RAC:ssä Mikkola, Grundel, Alen ja Toivonen olivat edellä keskeytysvaiheessa
Vaan eipäs olleetkaan. Tai Hannu kyllä oli, mutta muut eivät.

Tilanne EK17:n jälkeen oli siis:



Sitten syöksyttiin B-ryhmän hirviöillä Walesin metsiin ja Salonen nähtävästi päätti mestarina näyttää muille kaapin paikan. Jälki ainakin oli sen mukaista:



Grundel veti pihalle EK20:lla ja joutui keskeyttämään. Niinpä tilanne yleiskilpailussa tuon EK:n jälkeen oli:



Tämän kisa - vaikka tavallaan legendaariseksi lopulta muodostuikin - vähän lässähti, sillä Timon Peugeot hyytyi heti seuraavalle pätkälle, eikä Hannun Audikaan kestänyt kuin yhden pätkän pidemmälle. Entistäkin legendaarisempi ja huimempi kisa olisi takuulla nähty ilman näitä teknisiä vikoja.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Joo, tuo EK17:n jälkeinen tulos oli minullakin tiedossa, siitä oli kuva VM:n kisareportaasista.

Kisaraporttia lukiessa jää kuva, että ensin hajoaa Mikkolan auto. Sen jälkeen todetaan ”Tuskin oli toinnuttu Hannu Mikkolan keskeytyksestä, kun jo saatiin selville, että Timo Salosen ja Seppo Harjanteen peli oli myös pelattu.” Sen jälkeen kerrotaan Grundelin kaataneen.

Lienee VM:n toimituksessa ollut kiire raapustaa juttu käsiin tai sitten virvoitusjuomia on ollut tarjolla riittävästi.

Nuo listatut pätkäajat sen viimeistäänkin todistavat, että Ruotsin 85 jälkeen Salonen oli loppuvuoden lyömätön lukuunottamatta Röhrlin suonenvetoa San Remossa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5223
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kisaraporttia lukiessa jää kuva, että ensin hajoaa Mikkolan auto. Sen jälkeen todetaan ”Tuskin oli toinnuttu Hannu Mikkolan keskeytyksestä, kun jo saatiin selville, että Timo Salosen ja Seppo Harjanteen peli oli myös pelattu.” Sen jälkeen kerrotaan Grundelin kaataneen.

Lienee VM:n toimituksessa ollut kiire raapustaa juttu käsiin tai sitten virvoitusjuomia on ollut tarjolla riittävästi.
Joo, ehkä siinä on kirjoittaessa muisteltu (tai katsottu muistiinpanoista) että missä järjestyksessä tiedot on kilpailukeskukseen tai toimittajalle itselleen saapuneet ja tehty siitä sitten kronologia. Tai sitten kyseessä on tosiaan inhimillinen virhe, limpparilla tai ilman.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5223
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vuoden 1985 rallin MM-sarja siirtyi Portugaliin tilanteessa, jossa Vatasen ylivoima alkoi jo kyllästyttämään. Vanhasen Eki kysyy raportissaan, että "miksi ei tehdä mitään?" Vuotta myöhemmin ei tarvinnut enää kysellä. Joka tapauksessa, Salosen ensimmäinen voitto Pösöllä ja VM 4/85: https://imgur.com/a/aoGGKrY

Tämän jälkeen päästiinkin Safariin, ja siellä homman nimi oli jo aivan toinen: https://imgur.com/a/CI3gZge
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4961
Sijainti
Parc Fermé
:thumbup:

Saisko noita vanhoja lehtileikkeitä pistettyä esim. .rar-tiedostona ladattavaksi yhteen ja samaan pakettiin, jossa nuo lehtileikkeet ois joko .jpg tai .pdf-muodossa? (sama voisi toki toimia rallikarttojenkin suhteen). Ehkä itselle oisi jotenkin luontevampaa vilkuilla noin mitä esim. imgurin kautta.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Oli se hienoa aikaa. Noita artikkeleita kun lukee ja kuvia katsoo, väkisinkin alkaa soimaan päässä "those were the days..."
Sääli vain, että lajiin iski 80-luvun puolessa välissä totaalinen vauhtisokeus, kun tehoja piti vuosi vuodelta saada lisää. Näin saatiin sekä b, että sen seuraajaksi kaavailtu s-ryhmä tuhottua. Toki, sanottava on, että FISA ja Balestre painoivat paniikkinappulaa Korsikan tapahtumien jälkeen, lopettamalla b-ryhmän ja hautaamalla ässän, ennen edes sen syntymää. Pudotus 500-600 hevosvoimaisista autoista max 300 heppaisiin A-ryhmäläisiin oli kaikkien mielestä liian raju ja suorastaan typerä päätös.
Autoihin kestävämpää ja turvallisempaa materiaalia, peltiä, ei kevlaria, yleisö kuriin tietyissä kilpailuissa ja kisojen aikataulut ja reititykset inhimillisemmiksi. Tuota kuskit kai lähinnä toivoivat/halusivat.

Tuo RAC-85, josta on ollut puhetta ja joka omilla listoilla menee tuon ajan kisoista ehdottomasti top-5 listalle, omalla tavallaan osoitti sen tietynlaisen hulluuden, mikä tuona aikakautena vallitsi. Lähinnä kisaformaattien suhteen. Korsikalla oli kolmeen päivään tungettu 1200 km pikataipaleita, sumujen saarella ajettiin lumisilla ja jäisillä teillä ja nukuttiin muutama tunti vuorokaudessa.

Rallin lopulta voittaneen Henri Toivosen kilpailu oli, pitäisikö sanoa "Henkkamaiseen tapaan" täynnä sattumia ja tapahtumia. Konehuolia, jarru ja vaihteistomurheita, polttoainejärjestelmä reistaili, nojailtiin tukkeihin, kaato...Joskus vain tulee kisoja, joissa kaikki onnistuu. Eikä menoa pysäytä mikään. Toki on sanottava, että ilman Alenin kaatoa Henkan sijoitus kisassa olisi ollut toinen. Mutta ehkä Henkkakin ansaitsi ripauksen onnea. Edes joskus...Puolisen vuotta myöhemmin Korsikalla se loppui kokonaan...

Nyt mennään jo vaihtoehtohistorian ja tietynlaisen "ralliromantiikan" puolelle, mutta jos Vatanen ei olisi loukkaantunut Argentiinassa, Peugeotilla 86: Salonen, Vatanen, Kankkunen ja Lancialla: Alen, Toivonen, Biasion. Huh, mikä kausi siitä olisi voinut tulla...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5223
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Pudotus 500-600 hevosvoimaisista autoista max 300 heppaisiin A-ryhmäläisiin oli kaikkien mielestä liian raju ja suorastaan typerä päätös.
...paitsi Balestren (joka nyt ei rallista toki tajunnut mitään) ja Lancian/Fiorion. Ja kun Balestre sai samalla pelattua inhottavan Todtin pois kuvioista, niin mikä jottei. Mutta ilman muuta, Korsikan tragedian jälkeen Balestre laski alleen, ei epäilystäkään.

Nyt mennään jo vaihtoehtohistorian ja tietynlaisen "ralliromantiikan" puolelle, mutta jos Vatanen ei olisi loukkaantunut Argentiinassa, Peugeotilla 86: Salonen, Vatanen, Kankkunen ja Lancialla: Alen, Toivonen, Biasion. Huh, mikä kausi siitä olisi voinut tulla...
Sanos muuta. Tosin, täytyy muistaa, että Peugeot olisi ollut Salonen-Vatanen-Saby-Kankkunen. Ja Juha ei olisi ajanut esim. Montessa. Ja jos vaihtoehtohistorian puolelle mennään, niin mitä se olisikaan ollut, jos Joaquim Santos ei olisi koskaan startannut Portugalissa... tai jos Audi ei olisi vetäytynyt sarjasta... tai jos Ford olisi saanut RS200 Evo II:n luokiteltua... tai jos Mikko Sundström olisi ajanut Suurajoissa Lanciaa (kuten VM:n Argentiina-raportissa uumoillaan)...
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Olisikohan Juha saanut ollenkaan paikkaa Peugeotilta ilman Arin loukkaantumista? Ehkä vaihtoehtoisessa historiassa Juha olisi jäänyt "jumiin" Toyotalle ja nousu mukaan maailmanmestaruuskamppailuihin olisi saanut odottaa itseään useamman vuoden.

Tähän aiheeseen hieman liittyen...kuinkahan hyvä todellisuudessa olikaan Juhan paikan Toyotalla ottanut Lars-Erik Torph? Videoilta jäänyt erityisesti mieleen erittäin railakkaat otteet etuvetoisella Golfilla ennen Toyota-diiliä...mies vaikutti kyllä aidolta vetomieheltä. Valitettavasti 1986-87 Toyotalla ei voinut tuloksista haaveilla muualla kuin Afrikassa. Torph ei sitten jostain syystä saanut jatkaa tiimissä A-ryhmän Celican tultua kehiin ja sitten puuttuikin kohtalo peliin karulla tavalla. Olisiko tässä ollut potentiaalinen uusi ruotsalainen supertähti 90-luvulle, joka sattui vain aina olemaan väärässä paikassa väärään aikaan (kirjaimellisesti loppuun asti).
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5223
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olisikohan Juha saanut ollenkaan paikkaa Peugeotilta ilman Arin loukkaantumista? Ehkä vaihtoehtoisessa historiassa Juha olisi jäänyt "jumiin" Toyotalle ja nousu mukaan maailmanmestaruuskamppailuihin olisi saanut odottaa itseään useamman vuoden.

Tähän aiheeseen hieman liittyen...kuinkahan hyvä todellisuudessa olikaan Juhan paikan Toyotalla ottanut Lars-Erik Torph? Videoilta jäänyt erityisesti mieleen erittäin railakkaat otteet etuvetoisella Golfilla ennen Toyota-diiliä...mies vaikutti kyllä aidolta vetomieheltä. Valitettavasti 1986-87 Toyotalla ei voinut tuloksista haaveilla muualla kuin Afrikassa. Torph ei sitten jostain syystä saanut jatkaa tiimissä A-ryhmän Celican tultua kehiin ja sitten puuttuikin kohtalo peliin karulla tavalla. Olisiko tässä ollut potentiaalinen uusi ruotsalainen supertähti 90-luvulle, joka sattui vain aina olemaan väärässä paikassa väärään aikaan (kirjaimellisesti loppuun asti).
Muistaakseni Kankkusen Peugeot-diili oli allekirjoitettu ennen Argentiinaa? Tosin näin varhais-dementikkona en lähde siitä päätäni pantiksi laittamaan. Täytyy tarkistaa saatavilla olevista lähteistä.

Torphista... jossain, olisko ollut VM:ssa, mainittiin Torphin joutuneen ulos Toyotalta jostain sinänsä epämääräisistä PR- tms. syistä. Täytyypäs tämäkin tarkistaa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Ja Peugeotille oli menossa syksyllä 85 myös Alen. Esisopimuskin oli jo valmiina, mutta Fiatin pamput päättivöt toisin ja Alen jäi Lancialle. Eli miten tuo homma meni? Palkkasiko Todt Kankkusen, kun Alen ei tullutkaan vai oliko tarkoitus ajattaa kaudella 86 nelikkoa Salonen-Alen-Kankkkunen-Saby?
Yksi vaihtoehto on tietysti sekin, että jos Alen olisi Peugeotille siirtynyt, niin Fiorio olisi napannut Kankkusen Toyotalta. Ellei sitten Cerratoa olisi tässä skenaariossa nostettu Jolly Clubin tiimistä Lancian ykkösketjuun.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Olisikohan Juha saanut ollenkaan paikkaa Peugeotilta ilman Arin loukkaantumista? Ehkä vaihtoehtoisessa historiassa Juha olisi jäänyt "jumiin" Toyotalle ja nousu mukaan maailmanmestaruuskamppailuihin olisi saanut odottaa itseään useamman vuoden.
Mulla on ollut tällainen käsitys...ja toisaalta jos Henkalle ei olisi käynyt kuten kävi, olisiko Juha voittanut mestaruutta edes Peugeotilla? Jossitella voi aina.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Muistaakseni Kankkusen Peugeot-diili oli allekirjoitettu ennen Argentiinaa? Tosin näin varhais-dementikkona en lähde siitä päätäni pantiksi laittamaan.
Juha on kyllä useamassa yhteydessä sanonut, että Todt otti yhteyttä pian Norsunluurannikon voiton jälkeen, eli vasta marraskuussa. Tässä Juha rupattelee kyseisestä aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=wjkz2gJP51w&t=4m18s

Olisikohan Todt alkanut vakavasti tavoittelemaan Arin tilalle Markkua elo-syyskuussa 1985, viimeistään Jyskälän aikaan tai välittömästi sen jälkeen. Todt varmasti oli tietoinen Markun turhautumisesta Lancian viivyttelyyn S4:n kanssa ja haistoi tilaisuuden. Sitten kun Markku-diili kariutui lokakuussa niin piti katseet suunnata muualle.

Jos oikein jossittelun tielle lähtee, niin mikä olisikaan ollut Henkan urakaari, jos mies olisi siirtynyt Peugeotille 1984. Todtilla oli kolmen kuljettajan lista josta hän halusi kuljettajan tiimiin...Röhrl, Toivonen tai Vatanen. Toisaalta ei varmaankaan kovin moni vuonna 1983 osannut ennustaa minkälainen voittamaton superauto Peugeotilta olisi kehiin tulossa. Käsittääkseni tuohon aikaan Peugeotin projektille lähinnä naureskeltiin ja varmaan odoteltiin jotain Citroenin BX 4TC tyyppistä viritelmää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Juha on kyllä useamassa yhteydessä sanonut, että Todt otti yhteyttä pian Norsunluurannikon voiton jälkeen, eli vasta marraskuussa. Tässä Juha rupattelee kyseisestä aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=wjkz2gJP51w&t=4m18s
Näin se meni, ja kartturinvaihto tuli samasta syystä, koska Fred Gallagher ja Jean Todt olivat riitautuneet aiemmin, se oli ehtona Peugeot'lle pääsyyn. Kankkunen pyysi Piirosta, joka oli myös lähtökuopissa ulosajoalttiin Henkka Toivosen vierestä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5223
Sijainti
Suonionkatu 1 C
No niin, no niin... hyväksytään. Mutta vain osittain! Norsuunluunrannikko ajettiin loka-marraskuun vaihteessa, mutta siitä huolimatta Hesari skuuppasi Juhan Pösö-siirron jo lokakuun alussa?!
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Ja se vielä että Röhrl oli jo tehnyt sopparin Lancialle joissain vaiheessa ja Lammelle olisi pitänyt olla enemmän töitä Audilla mutta Röhrl repi jo olemassa olevan sopparin ja jäi Audille. Näin siis Lammen sanoin tuossa Tuomisen podcastissa...
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Ja se vielä että Röhrl oli jo tehnyt sopparin Lancialle joissain vaiheessa ja Lammelle olisi pitänyt olla enemmän töitä Audilla mutta Röhrl repi jo olemassa olevan sopparin ja jäi Audille. Näin siis Lammen sanoin tuossa Tuomisen podcastissa...
Että Walter olisi palannut Lancialle Audi-stintin jälkeen? Tästä en ole kuullutkaan. Onko tietoa milloin? Korsikan jälkeen, kun Fiorio etsi Henkalle korvaajaa? Audihan vetäytyi Korsikan tapahtumien jälkeen tyystin sivuun. Ajatteliko Fiorio, että Röhrl voisi olla napattavissa? Aika pitkällä asiassa oltiin, jos kerran sopimuskin oli jo valmiina. Sen muistan, että Mikkolaa Fiorio yritti saada ajamaan Suurajoihin, onnistumatta siinäkään.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Että Walter olisi palannut Lancialle Audi-stintin jälkeen?
Ei, vaan tuossa Lammen tarinassa oli kyse Röhrlin siirrosta Audille 1984. Ilmeisesti Röhrlillä oli jo sopimus Lancian kanssa 1984 kaudeksi, jonka hän kuitenkin repi ja siirtyi Audille. Sain käsityksen, että Lammelle olisi vaihtoehtoisessa historiassa voinut olla tarjolla jopa tehdaskuskin paikkaa Audilta 1984 kaudeksi. Mutta joo, varmasti Lancia on houkutellut Walteria takaisin Henkan onnettomuuden jälkeen. Jos en väärin muista niin Lancialla olisi ollut tarjota Röhrlille rahakas sopimus A-ryhmän Deltaan vielä 1988 kaudeksi, mutta Walter ei pyörtänyt lopettamispäätöstä. Tuohon aikaan Walterin kommentit Lanciasta olivat myös aika rajuja (mm. Henkan onnettomuuteen liittyen). Sittemminhän Walter on kuitenkin puhunut melko lämpimästi Lanciasta.

Muistaakseni Röhrl oli luvannut Audille siirtyvänsä ajamaan heidän uuteen tiimiin vuonna 1981, en muista oliko sopimusta kuitenkaan tehtynä. Röhrl kuitenkin perui tämän lupauksen ja teki Mercedeksen kanssa sopimuksen 1981 kaudesta (muistaakseni Vatasenkin piti ajaa Mersulla Walterin tallikaverina, mutta en nyt mene vannomaan). Audin johtajat ottivat tästä Walterin tempauksesta niin itseensä, että vannoivat, ettei Röhrl tule ikinä ajamaan heidän tallissaan. Kolme vuotta riitti kuitenkin leppyyttämään Audin.

Röhrlin suorapuheisuus koitui sitten koko Mersun ralliohjelman kohtaloksi heti 1981 Monten testeissä. Joku johtava henkilö oli mennyt kysymään Walterilta tulosodotuksia Monte Carlosta ja Walter vastasi, että parhaimmillaan ehkä 10-15 joukkoon on mahdollisuuksia, jos oikein hyvin menee. Tämä ei ollut hyväksyttävä vastaus Mersulle ja koko projekti lopetettiin siihen paikkaan. Walter sai tuoreena maailmanmestarina katsella 1981 kauden sivusta.
 
Ylös