Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ensinnäkin ei ole tietoa haluaako Kimi Ferrarista eroon vai päinvastoin. Vai haluaako Santander. Itseasiassa ei ole tietoa siirtyykö Kimi.
 

Misku

Active member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
34
Olisi päässyt ajelemaan McLarenia jo vuonna 2006, kolmeen viimeiseen kisaan, mutta itse kieltäytyi tuosta. Sanoi, että oli epävarma siirrostaan suoraan ja halusi testata ensiksi.
Mulla on jotenkin sellanen kuva, että Laren testasi jopa Häkkistä, kun eivät olleet varmoja Lewisin kyvyistä.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Olisi päässyt ajelemaan McLarenia jo vuonna 2006, kolmeen viimeiseen kisaan, mutta itse kieltäytyi tuosta. Sanoi, että oli epävarma siirrostaan suoraan ja halusi testata ensiksi.
Yksi väite on ettei pärjännyt silloisilla Michelineillä. Näinhän sanoi Kimin manageri Robertson. Kaikki ajattelivat, että se on Robertsonin mustamaalausta vaan, mutta olen lukenut saman asian Autosportin maksullisista artikkeleista jonkun toimittajan kirjoittamana.
 

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Yksi väite on ettei pärjännyt silloisilla Michelineillä. Näinhän sanoi Kimin manageri Robertson. Kaikki ajattelivat, että se on Robertsonin mustamaalausta vaan, mutta olen lukenut saman asian Autosportin maksullisista artikkeleista jonkun toimittajan kirjoittamana.
Eli juuri siksi oli epävarma siirrosta, koska ei osannut ajaa Michelineillä.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Kimin vauhtiinhan ratkasee se mihin ajotyyliin auto on tehty.
LH ja FA ajotyylit vastasivat toisiaan, siksi LH olikin niin hyvä jo 2007
Jos auto on tehty LH niin Kimi jää auttamatta kakkoseksi.
KoPille auto sopi täysin lapaseen, tallikaverina oli 2xMM, jonka säädöt kopiotiin kaikkiin kisoihin, ja jos ajotyylit on samanlaiset, niin mitäköhän siitä seuraa?

Juurikin kuten sanoit. Eli KoPin mieletön rookiekausi oli muutakin kuin vain KoP suunnatonta lahjakkuutta.

Kyllähän se on nyt tällä kaudella nähty että "kaikki" on kiinni autosta. Huonolla autolla pystyy ajaan vain rattimiehet(Kimi loppukaudesta), ja niilläkin vain jotenkuten(KoP alkukaudesta). Hyvällä autolla pärjää kuka tahansa.

Mikäli auto tosiaan tehdään täysin KoPille, kuten luultavasti tehdään ja hänen ajotyylinsä on "päinvastainen" Kimin kanssa, Kimi tulee ottamaan pataan. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa olisko Kimi huonompi kuin KoP.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ensinnäkin ei ole tietoa haluaako Kimi Ferrarista eroon vai päinvastoin. Vai haluaako Santander. Itseasiassa ei ole tietoa siirtyykö Kimi.
Varmaa se ei ole, mutta melko todennäkköistä. Melkein voisin syödä hatullisen paskaa jos Räikkönen ajaa Ferrarilla ensi vuonna. Molon puheet on jo varmoja siihen suuntaan, että Alonso ajaa Ferrarilla, joten se on selvää. Alonso menee Ferkulle Massan pariksi (jos Massasta ei tule puusilmää). Kaikki on onnellisia ja yhtä perhettä. Ihanaa :yuck:

Jos Kimin omista lausunnoista voi mitään päätellä, niin Kimiä ajetaan pois. Jos päätös olisi Kimin, niin sävy olisi toinen. Voihan olla, että suurta yleisöä on vedetty tähän suuntaan Kimin leirin toimesta, mutta tähän en jotenkin usko - olisi uskomattoman taitavaa politikointia. Santander toi Mololle rahaa ja varmasti oman vaatimuksensa Alonson palkkaamiseksi. Kimi saadaan kalliina alisuorittajana pois. Mun veikkaus on siis, että Kimi saa kenkää.

Joka tapauksessa kaikesta julkisuudessa olleesta debatista voi päätellä, että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä, kun Kimi lähtee. Italialaiset ovat omanlaisensa kansa, ja jos niiden kanssa on joutunut tekemään töitä, niin tietää että se vaatii omanlaisensa touchin. Kimi ei ole ottanut paikkaansa Ferrarin ykkösmiehenä, vaan päinvastoin. Ferrari ei toisalta ole tehnyt Kimin kädelle sopivaa autoa, vaan koko kehitys on mennyt enemmän Massan pillin mukaan. Ehkä osaltaan siksi, että Kimi on kuitenkin enemmän sopeutuvampi kuin Massa ja näin on saatu tasaisempi lopputulos. Toisaalta Massa on osannut pelata tuota sisäistä suhdetoimintaa paremmin ja tukenaan Schumacher, joten Kimiä ei koskaan ole edes otettu samalla lailla talliin sisälle kuin Massaa. Ehkä Kimin ottaminen oli Molon aatumainen päätös aikanaan ja italaisen johtamiskulttuuriin mukaisesti johtajan sanalla ei ole mitään arvoa. Koko toiminta perustuu tunteisiin ja jos niitä ei ole, niin homma ei toimi. Henkilökunta ei ole ottanut aidosti Kimiä omakseen, vaan jatkanut Schumin linjaa Massan kanssa.

Rehellisesti sanoen, Kimin kannalta avoinna olevat tallipaikat eivät ole kauhean hyviä. Selkeää ykköskuskin paikkaa ei ole hyvissä talleissa tiedossa ja asemastaan joutuu taistelemaan, niin sosiaalisella kuin suorituskyvyllisellä puolella. Kimin glamour on hieman viilennyt, vaikka paikka paikoin ajeleekin täyspaskalla autolla huippusuorituksia. McLaren on paras vaihtoehto, mutta sielläkin on Levis. Mielenkiintoista olisi nähdä miten tämä taistelu päättyisi. Brawn voisi olla toinen, mutta sielläkin on suuri riski sille, että ei saa kuitenkaan kilpailukykyistä peliä alleen, sellaista jolla voisi vuodesta toiseen taistella MM-tittelistä.

Kuten missä tahansa duunissa, suhdetoiminnalla on tärkeä merkitys. Ei riitä, että omaa jonkun vahvan imagon, "iceman":llä ei ole arvoa siinä pelissä. Omat kylmäpäiset suoritukset puhuu puolestaan, mutta saadakseen henkilökunnan puolelleen tarvitaan sopeutumista kulttuuriin. Brittikulttuuri sopii suomalaiselle luonteelle italialaista paremmin. Saksalaiset on myös suhteelisen hankalia, puhumattakaan ranskalaisista. Perustan tämän omille kokemuksille työskentelystä eri kansallisuuksien kanssa. Espanjalaiset, ranskalaiset ja italiaanot tulee yleensä hyvin toimeen keskenään. Saksalaiset... it depends. Suomalaiset formulakuskit on aina menestyneet parhaiten Brittitalleissa, ehkä juuri tästä syystä.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mikäli auto tosiaan tehdään täysin KoPille, kuten luultavasti tehdään ja hänen ajotyylinsä on "päinvastainen" Kimin kanssa, Kimi tulee ottamaan pataan. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa olisko Kimi huonompi kuin KoP.
KoP:n ja Kimin ajotyylit ovat kaiketi samantapaisia. Alonson ajotyyli on se joka tästä porukasta poikkeaa. -07 Alonso ajoi itselle sopimattomammalla autolla kuin Lewis, tilanne oli varsin tasan. Itselleni oli yllätys että Alonso ajoi niinkin lujaa -07 Larenilla joka ei ollut laisinkaan sitä normaalia Alonson autoa.

Kimin ja KoP ajotyylit ovat siis samantapaiset, eli tiukkaa heillä tulee olemaan. (Alonson kanssa oli tiukkaa kun Lewis oli rookie, Kimin kanssa tiukkaa kun Lewis on jo kova jätkä)

Lisäksi täytynee sanoa, että Alonso on kaiketi varsin mukautuvainen heppu ajamaan autoa. Vaikka tyyli ja halu ois aliohjaavalle autolle niin näyttää onnistuvan yliohjaavatkin tai ainai neutraalit.

Totta on kuitenkin se, että mikäli Kimin ja KoP:n ajotyylit poikkeaa varsin rajusti toisistaan (vastoin "yleistä" oletusta) ja auto passaa Lewisille niin Kimihän siinä häviää, selvähän se.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mulla on käsitys, että Hamiltonin autossa on suht tarkka ohjaus vaikka hän melko repivällä tyylillä ajaakin. Kovalainenkin jouhevalla tyylillä löytää samoilla säädöillä itselleen ajopelin ( jos saa renkaat toimimaan ). Eli en pitäisi minään ongelmana Hamiltonin auton ohjausta, samasta säätöikkunasta Kimikin löytää itselleen tarkasti ohjautuvan auton. Hamiltonin kulmikkaampi tyyli kylläkin lämmittää ( ja kuluttaa ) renkaita nopeammin. Näillä nykyrenkailla tätä on vaikeampi ennakoida miten kävisi. Kimihän on ollut hyvä kylmillä ensikierroksilla ja hyvä pitämään renkaansa kunnossa mutta ferrarillahan suurin ongelma on ollut renkaiden saaminen lämpimiksi - etenkin viime vuonna. McLaren kuluttaa ( lue lämmittää ) renkaita paljon enemmän, myös Koviksen käsissä. Luulempa siis kuitenkin, että Hamiltonin ja Kimin macit löytyvät helposti samasta säätöikkunasta.
 
Viimeksi muokattu:

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Mulla on käsitys, että Hamiltonin autossa on suht tarkka ohjaus vaikka hän melko repivällä tyylillä ajaakin. Kovalainenkin jouhevalla tyylillä löytää samoilla säädöillä itselleen ajopelin ( jos saa renkaat toimimaan ). Eli en pitäisi minään ongelmana Hamiltonin auton ohjausta, samasta säätöikkunasta Kimikin löytää itselleen tarkasti ohjautuvan auton. Hamiltonin kulmikkaampi tyyli kylläkin lämmittää ( ja kuluttaa ) renkaita nopeammin. Näillä nykyrenkailla tätä on vaikeampi ennakoida miten kävisi. Kimihän on ollut hyvä kylmillä ensikierroksilla ja hyvä pitämään renkaansa kunnossa mutta ferrarillahan suurin ongelma on ollut renkaiden saaminen lämpimiksi - etenkin viime vuonna. McLaren kuluttaa ( lue lämmittää ) renkaita paljon enemmän, myös Koviksen käsissä. Luulempa siis kuitenkin, että Hamiltonin ja Kimin macit löytyvät helposti samasta säätöikkunasta.
Voisiko olettaa että 2006 vuonna kun aloitettu 2007 vuoden mclarenin kehitys niin se on samalle tyylille kehitetty kuin mikä aikasemmin ollut? Eli Kimin tyylille sopiva, joten Hamilton ajo 2007 jo Kimi tyylisellä autolla? Ja varmaan nytkin.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Näistä tyyleistä ja käsitteistä olisi kiva kuulla asiantuntijaltakin oikein analyyttistä kertomista. Voi olla että meidän maallikkopohjalta tai vielä toisien maallikoiden sanomisia muistelemalla voi olla että ollaan ihan hukassa. Mutta Kovalaiseltakin kun koitin verkkovieraana ollessaan kysellä, niin eihän se mitään vastannut.

Nightwish.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Näistä tyyleistä ja käsitteistä olisi kiva kuulla asiantuntijaltakin oikein analyyttistä kertomista. Voi olla että meidän maallikkopohjalta tai vielä toisien maallikoiden sanomisia muistelemalla voi olla että ollaan ihan hukassa. Mutta Kovalaiseltakin kun koitin verkkovieraana ollessaan kysellä, niin eihän se mitään vastannut.

Nightwish.
Tämä on varmaan linkattu täällä aikasemminkin, mutta tässä Heikin haastattelu ajotyyleistä viime vuodelta.

Autosportilla oli myös asiasta juttua mutta aargh ne on nyt pistäneet kaikki kuukautta vanhemmat jutut maksun taakse. Ahneet paskiaiset.

Nuo Heikin arvelut Massan, Kubican ja Kimin ajotyyleistä on kyllä varmaan pelkkiä arvauksia, en kyllä itse vertaisi Kimin ja Heikin tyylejä samanlaisiksi. Mutta mistä sitä tietää jos niitä jollain tapaa voisi verrata.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Tämä on varmaan linkattu täällä aikasemminkin, mutta tässä Heikin haastattelu ajotyyleistä viime vuodelta.

Autosportilla oli myös asiasta juttua mutta aargh ne on nyt pistäneet kaikki kuukautta vanhemmat jutut maksun taakse. Ahneet paskiaiset.

Nuo Heikin arvelut Massan, Kubican ja Kimin ajotyyleistä on kyllä varmaan pelkkiä arvauksia, en kyllä itse vertaisi Kimin ja Heikin tyylejä samanlaisiksi. Mutta mistä sitä tietää jos niitä jollain tapaa voisi verrata.
Jaa, olipas se mielenkiintoinen pohdinta. Luulen että Heikillä on kompetenssiä spekuloida tuota, ainakin jos vertaaa tämän saitin asiantuntijuuteen ;)

Renkaat tosiaankin taitavat olla ratkaisevassa roolissa nykyään noissa tyyleissä. Muistelenkin että olisko Saksa 2008, kisa jossa Ferrari rämpi tosissaan. Syyksi sanoivat muistaakseni uudet "kovemmat" seokset. Ovat taineet olla samaa laatua siitä asti.

Ensi kausi onkin sitten erittäin mielenkiintoinen, raskaalla autolla ajettessa ja ehkä vähemmillä renkaan vaihdoilla. Onko muuten seospakko ensi kaudella voimassa? Renkaan kulumisen hallinta mielestäni on myös yksitekijä jonka takia Mäkki voisi Kimin haluta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Aika saman vaikutelman olen lukemistani saanut, mitä Heikki tuossa suoltaa. Tosin Kimin ajotyyliä on kuvailtu seikkaperäisemmin mutta Hamiltonin auto siihen ymmärtääkseni hyvin sopii. Heikistä poiketen Kimi ei laskettele mutkaa, vaan ottaa sen pienillä erittäin tarkoilla käännöksillä. Muistan jonkin toimittajan näitä analysoidessaan ihmetelleen - koska hetkittäinhän Kimi vetää kisatilanteessa hanskalla kuin sladissa konsanaan - niin kyseisen testin aika-ajokierroksilla Kimi käänsi kurvaan ja apexiin kierros kierrokselta lähes millilleen samassa paikassa. Kukaan muu yhä kuluvilla renkailla ei niin tehnyt/pystynyt.

Kimin tyyli oli myös niin kaukana Schumacherin tyylistä, että Ferrarien teknikoiden oli pitänyt oikein datatiedoista tarkistaa voiko ko kurvin siten ajaa. Voi - ja Kimin opastaminenkin loppui siihen, koska kierrosaika löi Schumin entisen ennätyksen.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Voisiko olettaa että 2006 vuonna kun aloitettu 2007 vuoden mclarenin kehitys niin se on samalle tyylille kehitetty kuin mikä aikasemmin ollut? Eli Kimin tyylille sopiva, joten Hamilton ajo 2007 jo Kimi tyylisellä autolla? Ja varmaan nytkin.
Luultavasti, mutta kokonaisuuteen vaikuttaa rutkasti Bridgestonen renkaat. Hamilton ei 2006 Mäkillä todellakaan loistanut Michelineillä, mutta heti kun autoon iskettin Brisukat, oli sekä Alonso että Hamilton hyvässä vauhdissa. Tämä voi riippua niin auton omianisuuksista kuin kuljettajien ajotyyleistäkin. Eli en välttämättä luottaisi siihen, että McLaren+Bridgestone on Kimille paras yhdistelmä kuitenkaan.
 

zuidaaja

New member
Liittynyt
27.9.2009
Viestit
2
Luultavasti, mutta kokonaisuuteen vaikuttaa rutkasti Bridgestonen renkaat. Hamilton ei 2006 Mäkillä todellakaan loistanut Michelineillä, mutta heti kun autoon iskettin Brisukat, oli sekä Alonso että Hamilton hyvässä vauhdissa. Tämä voi riippua niin auton omianisuuksista kuin kuljettajien ajotyyleistäkin. Eli en välttämättä luottaisi siihen, että McLaren+Bridgestone on Kimille paras yhdistelmä kuitenkaan.
No ei varmaan hamilton loistanu 2006 mäkillä kun se ajo gp2-autoo sinä vuonna :thumbup:
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
No ei varmaan hamilton loistanu 2006 mäkillä kun se ajo gp2-autoo sinä vuonna :thumbup:
Hamiltonille tarjottiin 3 viimeistä kisaa Mäcille Montoyan lähdettyä... Ei syystä tai toisesta ottanut vastaan, ilmeisesti ne renkaat ei sopineet. Kuitenkin 2007 pärjäsi kohtalaisesti
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Juuri niin, ajoi testejä Michelineillä (ei hyvin) ja olisi voinut ajaa kilpaakin, mutta olisi luultavasti näyttänyt kädettömältä Kimin rinnalla ja olisi saanut huonon alun uralleen, joten odotettiin parempaa hetkeä. Itse asiassa koko Lewisin urahan on ollut yhtä imagonhallintaa. GP2:iinkin olisi voinut mennä jo 2005 ja ajaa Nicoa ja Heikkiä vastaan, mutta koska siinä olisi ollut häviämisen riski, niin jatkettiin mieluummin F3:ssa jossa oli voittaminen todennäköisempää. GP2 tuli sitten kuvioihin kun tiedettiin mikä on paras talli (eli sinne) ja parhaat kuskit (vastustajat) jo poissa... Muistetaan, että puolikädetön Nelsinho oli silti kova vastus Lewisille GP2:ssa 2006, vaikka Lewisilla oli varmastikin paras auto (talli) alla.

Toki on sanottava, että Lewisille on F1:ssä kaikki natsannut ja on varmasti kova luu niin kauan kuin paketti pysyy kasassa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13754
Vaikuttaa siis loistavalta pelisilmältä tämä Hamilton. Tuntuu tietävän, miten rakentaa loistava ura. Hyvän kuskin merkki :thumbup:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Vaikuttaa siis loistavalta pelisilmältä tämä Hamilton. Tuntuu tietävän, miten rakentaa loistava ura. Hyvän kuskin merkki :thumbup:
Mun mielestä Hamiltonia on turha kenenkään haukkua. Äärettömän hyvä ja nopea kuski.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös