Ensinnäkin ei ole tietoa haluaako Kimi Ferrarista eroon vai päinvastoin. Vai haluaako Santander. Itseasiassa ei ole tietoa siirtyykö Kimi.
Varmaa se ei ole, mutta melko todennäkköistä. Melkein voisin syödä hatullisen paskaa jos Räikkönen ajaa Ferrarilla ensi vuonna. Molon puheet on jo varmoja siihen suuntaan, että Alonso ajaa Ferrarilla, joten se on selvää. Alonso menee Ferkulle Massan pariksi (jos Massasta ei tule puusilmää). Kaikki on onnellisia ja yhtä perhettä. Ihanaa :yuck:
Jos Kimin omista lausunnoista voi mitään päätellä, niin Kimiä ajetaan pois. Jos päätös olisi Kimin, niin sävy olisi toinen. Voihan olla, että suurta yleisöä on vedetty tähän suuntaan Kimin leirin toimesta, mutta tähän en jotenkin usko - olisi uskomattoman taitavaa politikointia. Santander toi Mololle rahaa ja varmasti oman vaatimuksensa Alonson palkkaamiseksi. Kimi saadaan kalliina alisuorittajana pois. Mun veikkaus on siis, että Kimi saa kenkää.
Joka tapauksessa kaikesta julkisuudessa olleesta debatista voi päätellä, että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä, kun Kimi lähtee. Italialaiset ovat omanlaisensa kansa, ja jos niiden kanssa on joutunut tekemään töitä, niin tietää että se vaatii omanlaisensa touchin. Kimi ei ole ottanut paikkaansa Ferrarin ykkösmiehenä, vaan päinvastoin. Ferrari ei toisalta ole tehnyt Kimin kädelle sopivaa autoa, vaan koko kehitys on mennyt enemmän Massan pillin mukaan. Ehkä osaltaan siksi, että Kimi on kuitenkin enemmän sopeutuvampi kuin Massa ja näin on saatu tasaisempi lopputulos. Toisaalta Massa on osannut pelata tuota sisäistä suhdetoimintaa paremmin ja tukenaan Schumacher, joten Kimiä ei koskaan ole edes otettu samalla lailla talliin sisälle kuin Massaa. Ehkä Kimin ottaminen oli Molon aatumainen päätös aikanaan ja italaisen johtamiskulttuuriin mukaisesti johtajan sanalla ei ole mitään arvoa. Koko toiminta perustuu tunteisiin ja jos niitä ei ole, niin homma ei toimi. Henkilökunta ei ole ottanut aidosti Kimiä omakseen, vaan jatkanut Schumin linjaa Massan kanssa.
Rehellisesti sanoen, Kimin kannalta avoinna olevat tallipaikat eivät ole kauhean hyviä. Selkeää ykköskuskin paikkaa ei ole hyvissä talleissa tiedossa ja asemastaan joutuu taistelemaan, niin sosiaalisella kuin suorituskyvyllisellä puolella. Kimin glamour on hieman viilennyt, vaikka paikka paikoin ajeleekin täyspaskalla autolla huippusuorituksia. McLaren on paras vaihtoehto, mutta sielläkin on Levis. Mielenkiintoista olisi nähdä miten tämä taistelu päättyisi. Brawn voisi olla toinen, mutta sielläkin on suuri riski sille, että ei saa kuitenkaan kilpailukykyistä peliä alleen, sellaista jolla voisi vuodesta toiseen taistella MM-tittelistä.
Kuten missä tahansa duunissa, suhdetoiminnalla on tärkeä merkitys. Ei riitä, että omaa jonkun vahvan imagon, "iceman":llä ei ole arvoa siinä pelissä. Omat kylmäpäiset suoritukset puhuu puolestaan, mutta saadakseen henkilökunnan puolelleen tarvitaan sopeutumista kulttuuriin. Brittikulttuuri sopii suomalaiselle luonteelle italialaista paremmin. Saksalaiset on myös suhteelisen hankalia, puhumattakaan ranskalaisista. Perustan tämän omille kokemuksille työskentelystä eri kansallisuuksien kanssa. Espanjalaiset, ranskalaiset ja italiaanot tulee yleensä hyvin toimeen keskenään. Saksalaiset... it depends. Suomalaiset formulakuskit on aina menestyneet parhaiten Brittitalleissa, ehkä juuri tästä syystä.