Vähän ihmettelen tätä. F1 on ollut mitä suurimmissa määrin uskalluslaji silloin, kun sinä kerrot seuraamisen aloittaneesi ja se on jopa vetänyt puoleensa sellaisia tyyppejä, jotka nykyään hakisivat kicksinsä extremelajeista - Depailler ja Purley tulevat ihan erityisinä esimerkkeinä mieleen. Ja minusta laji on ollut sitä enemmän tai vähemmän aina 1990-luvun puoliväliin ja Sennan / Ratzenbergerin onnettomuuksiin asti. Se, että laji on muuttunut nyt nähtyyn suuntaan, jossa mainitsemasi elementit saavat suurimman painoarvon, ei minusta ole pelkästään hyvä asia.
Jep, aloittaessani seuraamisen turva-alueiden virkaa hoitivat turvaverkot. Senna ja Ratzenberger olivat viimeisiä niittejä siinä arkussa, jonka Depaillerin, Villeneuven, Palettin ja de Angelisin kuolemat rakensivat. En halua sellaista F1:ä. Se laajeni siihen, etten halua viihdettä ihmisten terveyden kustannuksella. Siitä nauttiminen on jollain tavalla kieroutunutta. Esim. vaihdan välittömästi kanavaa, jos jääkiekko-ottelussa alkaa nyrkkitappelu tai joku loukkaantuu taklauksessa.
En usko, että vaara on nykykuskeille ammatinvalintaan vaikuttava tekijä, vaan halu voittaa, olla parempi kuin muut. Keskitytään siis siihen. Pääasia kaikessa kisailussahan on olla toista parempi. Vaara on ollut tämän F1-kisailun lieveilmiö, mutta sen ei enää tarvitse olla sitä. Suuri osa riskeistä voidaan poistaa.
Lisätään nyt vielä, että jos peleihin ei voisi uskallusta tai rohkeutta millään tapaa mielikuvituksen avulla liittää, kärsisi aika moni pelityyppi suht pienistä myynneistä.
Kun minä aikoinani urakalla F1-pelejä ajoin, niin etsin limiitit ennakkotesteissä ja harjoituksissa. Kisassa olennaista on tulla maaliin (pisteillä), joten rajoja ei silloin enää haettu. Mahdollinen palkinto ei vastannut riskin suuruutta. Ehkä olen vain liian analyyttinen, mutta siihen limiitin hakuun ei liittynyt uskallusta, vaan säätöjä ja nopeuksia vain kokeiltiin kunnes raja löytyi.
(Ei kai varsinaisesti liity asiaan, mutta tykkäsin ajaa mahdollisimman vähäisillä siivillä ja ilman ajoapuja, joten auto oli erittäin levoton mutkissa. En kuitenkaan yhdistä sitä hanskassa pitämisen taiteilua uskallukseen vaan taitoon.)
-Edit- Jos viittasit pelityypeillä väkivaltapeleihin, niin ne eivät ole koskaan minua kiinnostaneet.
Mitä tulee astroturfiin, niin on tosiaan tekonurmea, jota nähdään useammallakin radalla pienenä kaistaleena erottamassa "rataa" "turva-alueesta".
OK. Kaistale on yleensä niin kapea, ettei sillä ole käytännön merkitystä auton pysäytysmatkan kannalta.