Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Vaikka tämä Webslaven piiritys onkin äärimmäisen mielenkiintoista, kuunnellaan hetki mitä vanha seniili on mietiskellyt:

Bernard Ecclestone sanoi:
"I think it would be very easy for us on each circuit to have an area where you could gain a bit of time so you could overtake - a shortcut if you like - which a driver could use five times during the race, so it would stop people getting stuck behind somebody," he suggested.

"It's good for TV, good for the TV commentators, they could talk about somebody having three [shortcuts] left and somebody else having two and what's going to happen and so on."
:rolleyes:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Itse sikäli hymyilin, että Hamiltonin keskeytys siirsi mestaruusratkaisun myöhemmäksi. Sitten Kimin nousu ohi viimeisessä kisassa oli suomalaisittain mukavaa. Toki rookienkin mestaruus olisi ollut hieno homma. Mutta paras/eniten pojoja kerännyt voitti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tyrmäys on voiton varmistava kilpailusuoritus. Siihen tähdätään. Keskeytykseen ei kukaan tähtää. Tyrmäystä vastaisi toisen kuljettajan taklaus ulos kisasta, mutta se on kiellettyä.
Nyrkkeilijä tulee tyrmätyksi tai formulakuski keskeyttäjäksi kun tekee ison virheen. En nyt tietenkään tarkoittanut, että olisi siistiä jos kuskeja kiilattaisiin ulos radalta, tuskin itsekään ymmärsit niin, halusit vain olla ymmärtävinäsi niin tyrmätäksesi keskustelijan.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Seuraavassa kiteytän sen mikä nykyformuloissa mättää:

-Bernien ruumis omaa vielä pulssin ja tuottaa lämmintä paskaa. Rahanhimo ei ole erektion mukana kadonnut, vaan uusia "markkina-alueita" haalitaan ja näille on helppo Tilken pyöritellä kynällä muutamat shikaanit, neulansilmät ja tukku hitaita mutkia. Mutta hei, ainakin Lewis tykkää kun puitteet on niin mahtavat :rolleyes:

-Helppo markkinoida (yli)turvallisia ratoja. Todellisuudessa kukaan ei sellaisia halua. Olkoon autot turvallisia. Keskeytyksiä ei nimittäin tapahdu kuin mekaanisista ongelmista.

-Massiiviset asfaltoidut turva-alueet muka mahdollistavat parempaa kisailua, hevonpaskat. Ne mahdollistavat sponsoreiden pitämisen tyytyväisenä kun autot saavat enemmän näkyvyyttä ilman keskeytyksiä.

-WebSlaven kaltaiset ihmiset haluavat miellyttää kaikkia turvallisuudella, mutta itse asiassa työntävät luotaan yhä useamman lajin faneista. (Arvostan WebSlaven tietämystä silti suuresti)

-Kuskin merkitys lähestyy nollaa nykyisellä kehityksellä. Radat tulisi rakentaa kilpa-ajoa varten, eikä ulostaa paskasyheröä ökyarabien edustuskentiksi. Kansa haluaa nopeita mutkia!

F1 on kuninkuusluokka. Sen tulisi merkita maailman parhaiden kilvanajoa, raivokasta taistelua pidon rajamailla välillä ne ylittäen. Nyky-F1 on synonyymi sanoille ummehtunut, sisäänpäin lämpeävä, poliittisesti korrekti, teennäinen, paska. :thumbdown
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
-WebSlaven kaltaiset ihmiset haluavat miellyttää kaikkia turvallisuudella, mutta itse asiassa työntävät luotaan yhä useamman lajin faneista. (Arvostan WebSlaven tietämystä silti suuresti)
Jos haluaisin miellyttää muita, en olisi näin radikaalisti eri linjoilla kuin monet muut tässä ja monessa muussakin asiassa. Näkemykseni siitä mikä F1:ssä on mielenkiintoista eroaa muista, mutta entä sitten? Ketä se liikuttaa? Keskustelupalstoilla vaihdetaan näkemyksiä, ja olen mielestäni perustellut kantani. Samaa mieltä ei tarvitse olla, eikä minun kantani ketään formuloista häädä. Jos työnnän muita faneja "luotani", niin olkoon niin, en minä kaveriverkkoa täällä ole luomassakaan.

En muuten pidä kaikkia sanavalintojasi asiapuolelle kuuluvina.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Taitolaji. Taktiikkalaji. Osin kestävyyslajikin. Jos uskallus ja rohkeus olisi keskeinen osa, ei simulaattoripelejä myytäisi lainkaan, koska niistä se osa-alue puuttuu.
Vähän ihmettelen tätä. F1 on ollut mitä suurimmissa määrin uskalluslaji silloin, kun sinä kerrot seuraamisen aloittaneesi ja se on jopa vetänyt puoleensa sellaisia tyyppejä, jotka nykyään hakisivat kicksinsä extremelajeista - Depailler ja Purley tulevat ihan erityisinä esimerkkeinä mieleen. Ja minusta laji on ollut sitä enemmän tai vähemmän aina 1990-luvun puoliväliin ja Sennan / Ratzenbergerin onnettomuuksiin asti. Se, että laji on muuttunut nyt nähtyyn suuntaan, jossa mainitsemasi elementit saavat suurimman painoarvon, ei minusta ole pelkästään hyvä asia.

Lisätään nyt vielä, että jos peleihin ei voisi uskallusta tai rohkeutta millään tapaa mielikuvituksen avulla liittää, kärsisi aika moni pelityyppi suht pienistä myynneistä.

Mitä tulee astroturfiin, niin on tosiaan tekonurmea, jota nähdään useammallakin radalla pienenä kaistaleena erottamassa "rataa" "turva-alueesta".
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vähän ihmettelen tätä. F1 on ollut mitä suurimmissa määrin uskalluslaji silloin, kun sinä kerrot seuraamisen aloittaneesi ja se on jopa vetänyt puoleensa sellaisia tyyppejä, jotka nykyään hakisivat kicksinsä extremelajeista - Depailler ja Purley tulevat ihan erityisinä esimerkkeinä mieleen. Ja minusta laji on ollut sitä enemmän tai vähemmän aina 1990-luvun puoliväliin ja Sennan / Ratzenbergerin onnettomuuksiin asti. Se, että laji on muuttunut nyt nähtyyn suuntaan, jossa mainitsemasi elementit saavat suurimman painoarvon, ei minusta ole pelkästään hyvä asia.
Jep, aloittaessani seuraamisen turva-alueiden virkaa hoitivat turvaverkot. Senna ja Ratzenberger olivat viimeisiä niittejä siinä arkussa, jonka Depaillerin, Villeneuven, Palettin ja de Angelisin kuolemat rakensivat. En halua sellaista F1:ä. Se laajeni siihen, etten halua viihdettä ihmisten terveyden kustannuksella. Siitä nauttiminen on jollain tavalla kieroutunutta. Esim. vaihdan välittömästi kanavaa, jos jääkiekko-ottelussa alkaa nyrkkitappelu tai joku loukkaantuu taklauksessa.

En usko, että vaara on nykykuskeille ammatinvalintaan vaikuttava tekijä, vaan halu voittaa, olla parempi kuin muut. Keskitytään siis siihen. Pääasia kaikessa kisailussahan on olla toista parempi. Vaara on ollut tämän F1-kisailun lieveilmiö, mutta sen ei enää tarvitse olla sitä. Suuri osa riskeistä voidaan poistaa.
Lisätään nyt vielä, että jos peleihin ei voisi uskallusta tai rohkeutta millään tapaa mielikuvituksen avulla liittää, kärsisi aika moni pelityyppi suht pienistä myynneistä.
Kun minä aikoinani urakalla F1-pelejä ajoin, niin etsin limiitit ennakkotesteissä ja harjoituksissa. Kisassa olennaista on tulla maaliin (pisteillä), joten rajoja ei silloin enää haettu. Mahdollinen palkinto ei vastannut riskin suuruutta. Ehkä olen vain liian analyyttinen, mutta siihen limiitin hakuun ei liittynyt uskallusta, vaan säätöjä ja nopeuksia vain kokeiltiin kunnes raja löytyi.

(Ei kai varsinaisesti liity asiaan, mutta tykkäsin ajaa mahdollisimman vähäisillä siivillä ja ilman ajoapuja, joten auto oli erittäin levoton mutkissa. En kuitenkaan yhdistä sitä hanskassa pitämisen taiteilua uskallukseen vaan taitoon.)

-Edit- Jos viittasit pelityypeillä väkivaltapeleihin, niin ne eivät ole koskaan minua kiinnostaneet.
Mitä tulee astroturfiin, niin on tosiaan tekonurmea, jota nähdään useammallakin radalla pienenä kaistaleena erottamassa "rataa" "turva-alueesta".
OK. Kaistale on yleensä niin kapea, ettei sillä ole käytännön merkitystä auton pysäytysmatkan kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jep, aloittaessani seuraamisen turva-alueiden virkaa hoitivat turvaverkot. Senna ja Ratzenberger olivat viimeisiä niittejä siinä arkussa, jonka Depaillerin, Villeneuven, Palettin ja de Angelisin kuolemat rakensivat. En halua sellaista F1:ä. Se laajeni siihen, etten halua viihdettä ihmisten terveyden kustannuksella. Siitä nauttiminen on jollain tavalla kieroutunutta. Esim. vaihdan välittömästi kanavaa, jos jääkiekko-ottelussa alkaa nyrkkitappelu tai joku loukkaantuu taklauksessa.

En usko, että vaara on nykykuskeille ammatinvalintaan vaikuttava tekijä, vaan halu voittaa, olla parempi kuin muut. Keskitytään siis siihen. Pääasia kaikessa kisailussahan on olla toista parempi. Vaara on ollut tämän F1-kisailun lieveilmiö, mutta sen ei enää tarvitse olla sitä. Suuri osa riskeistä voidaan poistaa.
Minulle ajatus siitä, että kolmeasataa kilpailemisensta voisi saada täysin vaaratonta tai että sen edes pitäisi sitä olla, on täysin vieras. Minun nähdäkseni se vaatisi käytössä olevilla nopeuksilla kilpailemista kelloa vastaan. Minun on vaikea ymmärtää, ettet näe vaaraa minkäänlaisena elementtinä F1:ssä - sitä se kuitenkin vielä on ainakin ohitustilanteissa, ja moottoriurheiluun se on kuitenkin aina kuulunut ja jos lajista lähdetään tekemään täysin vaaratonta muuttamalla ratoja täysin luonteettomiksi sekä muuttamalla autot panssarivaunuiksi, lakkaa laji samalla olemasta sama kuin mitä harrastajat pienemmissä ympyröissä tekevät. Ajatus on vähän sama kuin lähtisi tekemään nyrkkeilystä tai jääkiekosta täysin vaaratonta, pugilismista pitäisi viedä kontakti ja jääkiekosta taas tappaa vauhti, minkä jälkeen ne eivät enää olisi sama laji lainkaan.

Mainitaan nyt, etten minäkään (tietenkään) halua nähdä autourheilussa enää ainuttakaan kuolemantapausta, ja ehdottomasti turvallisuutta tulee kehittää. Sen on kuitenkin tapahduttava lajin ehdoilla, ei sen elementtejä yksi kerrallaan poistaen. Sutil ei ole lainkaan ainoa, joka on asiasta maininnut, joten myös osa kuskeista on nykysuuntausta vastaan. Se, että joku voi joskus loukkaantua on kuitenkin minun nähdäkseni liki väistämätöntä lajin piirteet huomioon ottaen, mutta tämä pitää paikkansa lukemattomien muidenkin lajien suhteen. Samoin minulle ei tuota ongelmia seurata lajia, jonka osallistujien on täytynyt hyväksyä siihen liittyvät vaaran elementit mukaan lähtiessään. Se, että joku pitää kolareita kisojen kohokohtana taas on täysin toinen asia, eikä kovin miellyttävä sellainen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Jos haluaisin miellyttää muita, en olisi näin radikaalisti eri linjoilla kuin monet muut tässä ja monessa muussakin asiassa. Näkemykseni siitä mikä F1:ssä on mielenkiintoista eroaa muista, mutta entä sitten? Ketä se liikuttaa? Keskustelupalstoilla vaihdetaan näkemyksiä, ja olen mielestäni perustellut kantani. Samaa mieltä ei tarvitse olla, eikä minun kantani ketään formuloista häädä.
Joskus (harvoin silti) minuakin on yritetty "neuvoa" mikä on ainoa oikea näkemys, vaikka omakin kanta on tullut perusteltua. On jopa suututtu tai turhauduttu. Noh, hajotkoot vastapuoli silloin :)
Eli ts. ei olla turpa kiinni myötäillen muiden mielipiteitä vain miellyttääkseen.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Kolme punaista lippua ja niistä seuraava odottelu ja yhden kuskin loukkaantuminen ja pelko siitä kuinka pahasti kävi eivät ole minun silmissäni hyvää viihdettä. Asfalttialueilla oltaisiin luultavasti vältytty ainakin osalta noista. Dramaattinen se sessio toki oli.
Tottakai. En minäkään toivo aika-ajolta taikka kilpailulta huimia määriä ulosajoja, varsinkaan, että kuljettaja vahingoittuu. Haluaisin vain korostaa vanhojen ratojen haastavuutta eikä varmastikaan ollut sattumaa, että lukuisat virheet tulivat juuri Suzukassa jossa ei juuri näitä asfalttisia turva-alueita ole.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
En todellakaan, harmittelin vain tallin tyhmyyttä kun pitivät Lewisiä niin kauan radalla vaikka mies itse olisi halunnut tulla renkaanvaihtoon. Kimifanit varmaan nauttivat, mutta minä en ole Kimifani.
Tuo insidenttihän teki sen kauden MM-taistosta paljon mielenkiintoisemman ja tasaisemman = jännittävämmän.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ainakaan mulla ei ole käynnissä mitään henkilökohtaista ajojahtia Webslavea kohtaan, vaikka omat tekstit kieltämättä välillä vähän mauttomuuden puolelle meneekin. Ollaan vaan eri mieltä asioista ja sitähän varten näitä foorumeita on. Kunnioitan jokaisen mielipidettä niin kauan kuin niitä pystyy perustelemaan, ja pakko se on myöntää että kyllä Webbiksellä aika rautaiset argumentit puolellaan on, vaikken niistä (tai oikeammin niiden seurauksista) juurikaan pidä. Toisaalta on kyllä kiva huomata miten eri tavalla ihmiset näihin rata-asioihinkin suhtautuu. Eli jatketaan keskustelua hyvässä hengessä, ja niin kauan kuin väitellään asioista, eikä muista kirjoittajista, niin ollaan oikealla tiellä. Näin jokaisella on hauskempaa. :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minulle ajatus siitä, että kolmeasataa kilpailemisensta voisi saada täysin vaaratonta tai että sen edes pitäisi sitä olla, on täysin vieras. Minun nähdäkseni se vaatisi käytössä olevilla nopeuksilla kilpailemista kelloa vastaan. Minun on vaikea ymmärtää, ettet näe vaaraa minkäänlaisena elementtinä F1:ssä
Sinänsä hassua, että tuo "täysin vaaratonta"-argumentti tulee aina niiltä, jotka ovat kanssani eri mieltä. Minähän en moista ajatusta ole missään vaiheessa esittänyt. Tietenkin noilla nopeuksilla homma on aina jossain määrin vaarallista niin kauan kun kisoja ei hoideta simulaattorilla. Riskejä voidaan silti vähentää.

Vaara on elementti F1:ssä. Mutta se ei tarkoita, että se olisi mielestäni positiivinen ja toivottu, saati lajia jotenkin parantava elementti.
Tuo insidenttihän teki sen kauden MM-taistosta paljon mielenkiintoisemman ja tasaisemman = jännittävämmän.
Se oli toki hyvä asia, mutta "tarkoitus ei pyhitä keinoja", eli keskeytys oli silti harmillinen.
 
Viimeksi muokattu:

Paul

Testikuljettaja
Liittynyt
19.1.2009
Viestit
146
Sijainti
Helsinki
Jep, aloittaessani seuraamisen turva-alueiden virkaa hoitivat turvaverkot. Senna ja Ratzenberger olivat viimeisiä niittejä siinä arkussa, jonka Depaillerin, Villeneuven, Palettin ja de Angelisin kuolemat rakensivat. En halua sellaista F1:ä. Se laajeni siihen, etten halua viihdettä ihmisten terveyden kustannuksella. Siitä nauttiminen on jollain tavalla kieroutunutta. Esim. vaihdan välittömästi kanavaa, jos jääkiekko-ottelussa alkaa nyrkkitappelu tai joku loukkaantuu taklauksessa.
:jaska::yuck: Vaihda nyt jo jumalauta lajia! Fykkösissä sattuu ja tapahtuu, niin se on aina ollut ja niin kuuluu olla. En ymmärrä, mikä tarve joillakin ihmisillä on yrittää muuttaa kaikki jutut oman makunsa mukaiseksi, vaikka valinnanvaraa on. Jos moottorit on se juttu, niin tractorpullingissa ei varmasti kukaan aja ulos radalta eikä kuole. En minäkään ole vaatimassa jalkapalloon tappeluita vaikka niistä pidänkin, koska ne eivät kuulu lajiin. Fykkösiin sen sijaan kuuluu osana lajia ulosajot, aivan kuten tekniset viat, varikkostopit, keltaiset liput, aika-ajot, uncle-bernie tai Monacon GP. Tämä parkkipaikkaperseily on vähän kuin, jos jääkiekosta poistettaisiin maalit. Olennainen osa lajia katoaisi.

Toki voit esittää tyhmää (tai olla sellainen), ja väittää ettet ymmärrä ja länkyttää sitä samaa 107 kertaa kuultua safety-shittiä or whatever.

T: Jollain tavalla kieroutunut paskiainen, joka nauttii tappelusta jääkiekossa ja kovista kolareista formuloissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En ymmärrä, mikä tarve joillakin ihmisillä on yrittää muuttaa kaikki jutut oman makunsa mukaiseksi, vaikka valinnanvaraa on.
:D

"Jumala suokoon meille Tyyneyttä hyväksyä asiat, joita emme voi muuttaa, Rohkeutta muuttaa mitkä voimme ja Viisautta erottaa nämä toisistaan."

F1 kuuluu meidän foorumilaisten osalta tuohon ensimmäiseen kategoriaan.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24282
Sijainti
lappeen Ranta
:D

"Jumala suokoon meille Tyyneyttä hyväksyä asiat, joita emme voi muuttaa, Rohkeutta muuttaa mitkä voimme ja Viisautta erottaa nämä toisistaan."

F1 kuuluu meidän foorumilaisten osalta tuohon ensimmäiseen kategoriaan.
Niinpä. Käytännössä vaan menee enemmänkin tyyliin: "Jumala on suonut meille Haluttomuutta hyväksyä asiat, joita emme voi muuttaa, Jaksamattomuutta muuttaa mitkä voisimme ja Kyvyttömyyttä erottaa nämä toisistaan."
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei vitalis. Jumalakortti oli kyllä melkonen veto. Nyt loppuu tuo jeesustelu.
Ettei tuota nyt käsitetä väärin, niin minä olen umpiuskonnoton ihminen (kuten jossain - olisiko ollut jokin evoluutiokeskustelu - on tullut ilmi).

Siteerasin vain varsin tunnettua "huoneentaulua". Jos se sinua häiritsee, niin korvaa Jumala suokoon meille Tyyneyttä sanoilla Olkoon meillä Tyyneyttä. Kyseinen ajatus toimii ilman jumalaakin.

Ei tässä mitään korttia käytetty, vaan yritin vain pointata siitä, ettei täällä keskusteltaessa mitään muuteta eikä yritetä muuttaa. Kunhan keskustellaan piirteistä joista pidetään tai ei pidetä lajissa, jota kaikki tänne kirjoittavat seuraavat.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sinänsä hassua, että tuo "täysin vaaratonta"-argumentti tulee aina niiltä, jotka ovat kanssani eri mieltä. Minähän en moista ajatusta ole missään vaiheessa esittänyt. Tietenkin noilla nopeuksilla homma on aina jossain määrin vaarallista niin kauan kun kisoja ei hoideta simulaattorilla. Riskejä voidaan silti vähentää.
Aika vahvasti annat niin ymmärtää. Tarkoitus noin yksioikoisen muotoilun takana oli saada sut kertomaan, että missä raja turvallisuusparannuksien kohdalla mielestäsi oikein menee, koska jossain vaiheessa ne alkavat väkisinkin nakertaa myös teknistä ja taidollista haastetta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös