Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Minkä ihmeen takia nykyään Ecclestonella kumppaneilla on katurata buumi, että niitä pitäisi sarjaan saada enemmältikin.
No ne ei vie rahaa niin paljoa kuin joku uusi moderni rata. Lisäksi formuloiden mainosarvo varmaan kasvaa, kun kisat on keskellä isoja kaupunkeja. Mitä väliä jollain kisan viihdyttävyydellä on? Onhan nyt raha huomattavan paljon tärkeämpi seikka kuitenkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sen siitä saa kun tekee ja ajattelee kahta eri asiaa samaan aikaan... Tuota toista tarkoitin...
Miller Motorsport Parkin perusratkaisu on sama kuin Sakhirissa, Barcelonassa ja Estorilissa, eli ulkokehä, jonka sisäpuolella sisälenkki ja takasuora varikoiden takana. Mutta F1-radoista poiketen Millerissä kierretään vastapäivään.

Sakhir on myös nopea rata ja MMP on kohtalaisen hidas syherö. Ilman sisälenkkiä sentään vähän jouhevampi.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Onko sekä eka että kolmas rata nimeltään Road Atlanta.

Ekan tiedän olevan Road America, mutta en tiedä onko myös Road Atlanta sille oikea nimi.

Tosin, hmmm. Luulen että olet tehnyt virheen, mutta en ole varma.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Road America se on. Ja kerrottakoon, että se sijaitsee Wisconisinin osavaltiossa.
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Jos Jenkeissä tullaa ajamaan nii Laguna Secassa jos jossain. Mut enpä sit tiedä miten rata täyttää vaatimukset... Hyvä rata kuitenkin kyseessä ja legendaarinen korkkiruuvi on ku piste i:in päällä.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Jos Jenkeissä tullaa ajamaan nii Laguna Secassa jos jossain. Mut enpä sit tiedä miten rata täyttää vaatimukset... Hyvä rata kuitenkin kyseessä ja legendaarinen korkkiruuvi on ku piste i:in päällä.
Laguna Seca ei pienuutensa vuoksi täyttänyt vaatimuksia edes vuonna 1989, joten ikävä kyllä tämän legendaarisen radan voi F1:n osalta unohtaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Moottoriurheilupyhättö Daytona aikaistaa radan uudelleenpäällystystä parilla vuodella suunnitellusta, koska alkuvuoden NASCAR-kisa jouduttiin pariinkin otteeseen keskeyttämään radan hajoamisen takia.

Oli kyllä jo aikakin, sillä nykyinen päällyste on vuodelta 1978! :eek:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83131
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Moottoriurheilupyhättö Daytona aikaistaa radan uudelleenpäällystystä parilla vuodella suunnitellusta, koska alkuvuoden NASCAR-kisa jouduttiin pariinkin otteeseen keskeyttämään radan hajoamisen takia.

Oli kyllä jo aikakin, sillä nykyinen päällyste on vuodelta 1978! :eek:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83131
Joo, tästä luinki NASCARin virallisilta sivuilta. Kesän Daytona-kisan jälkeen kaikki kisat on peruttu ja ensi vuoden Daytona 500 -kilpailussa aikataulujen mukaan ajellaan uudella päällysteellä. Onhan se jo aikakin vaihtaa, kun kerran yli 30 vuotta ikää tällä nykyisellä ...

:thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkka kartta uudesta Silverstonesta

Tämä nyt ei varsinaisesti liity mihinkään tuoreeseen uutiseen, mutta satuin tuohon törmäämään. Mielenkiintoisina piirteinä voisi huomioida, että vanha rata säilyy ja sitä voidaan käyttää jatkossakin johonkin. F1 ja MotoGP saattavat käyttää Chapelissa ja Clubissa eri llinjausta (riippuu FIA:sta). Myös tuleva lähtöruudukon paikka ja radan sisällä olevan Stowe Circuitin pidennys näkyvät.

Ehkä kuitenkin mielenkiintoisin, mutta vähälle huomiolle jäänyt seikka on se, ettei kartan oikeassa alareunassa lue arkkitehtitoimiston paikalla Tilke GmbH, vaan Populous.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Niin no, nyt viikonloppunahan se nähdään onko radan uusi profiili floppi vai flopimpi.

Work on the 2.5-mile tri-oval is set to start following the second NASCAR event of the year at the track in July, so that it is ready in January 2011 in order to allow Goodyear to test the new asphalt before selecting the tyre specification for next year's Daytona 500.
Eli on valmiina Grand-Amin 24 tunnin kisaan?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onhan se hienoa mennä takaisin Amerikkaan. Ainakin yleisöä riittää. Saa nähdä miten käy sillä taloudellisella puolella. Ja Indianapolikseen ei taida paluuta olla. Tosiaankin Kaliforniassa tai New Yorkissa olisi ihan kiva nähdä kisa vaikka kaupungissa ajettavat kisat voivat olla melkoisia betonirännien kisoja niinkuin aikanaan Phoenixissa oli.
Florida olisi mielestäni myös käypänen vaihtoehto.

Homesteadin sisärinkiä kevyesti muuttamalla saataisiin kisa lähelle Miamia. Tai toinen vaihtoehto olisi käyttää Daytonan 24h versiota. Näissä ei rahalliset panostukset olisi kovin suuria ja yleisöpotentiaaliakin löytyisi.

Sebringin pinnanlaatu ei taida piisata F1:lle? Ja radan turvallisuuskin on vähän niin taikka näin. Silti se olisi mukava lisä pitkine suorineen ja osin nopeine mutkineen.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Florida olisi mielestäni myös käypänen vaihtoehto.

Homesteadin sisärinkiä kevyesti muuttamalla saataisiin kisa lähelle Miamia. Tai toinen vaihtoehto olisi käyttää Daytonan 24h versiota. Näissä ei rahalliset panostukset olisi kovin suuria ja yleisöpotentiaaliakin löytyisi.

Sebringin pinnanlaatu ei taida piisata F1:lle? Ja radan turvallisuuskin on vähän niin taikka näin. Silti se olisi mukava lisä pitkine suorineen ja osin nopeine mutkineen.
Paluu Sebringiin voi olla vähän kummaa, kun se ei edes viiskytluvulla sopinut formuloille :rolleyes:

Mut mulla on jokinlainen pakonomainen tarve laittaa tänne näitä ratakarttoja... Mutta kun kerran otin asian taas puheeksi, niin tuossa on se Homesteadt-Miami:

(pikkusen on lyhyt...)
ja Daytonan 24h versio:

Ei tuo nyt mitenkään niin hirveän erikoiselta näytä (ja jos F1 ei menestynyt Indyn kaltaisessa moottoriurheilun kehdossa, niin mitenkäs sitten Floridassa?) Daytonassahan ei edes ole minkäänlaisia bokseja:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mutta kun kerran otin asian taas puheeksi, niin tuossa on se Homesteadt-Miami:

(pikkusen on lyhyt...)
Tein Homesteadista pienen laajennusehdotelman tässä joutessani. Ovaalirataan ja alkuperäiseen Road Courseen ei tarvitse fyysisesti kajota muuten kuin rakentamalla helposti purettava/uudelleenpystytettävä ulkopuolen muuri takasuoralle. Tuo ovaaliradan maalisuoran shikaanikin on väliaikainen siirrettävistä kanttikivistä ja astroturfista rakennettu viritys.



- Sininen palkki kuvaa F1-varikkorakennusta.
- Vihreä viiva on lähtölinja.
- Keltainen viiva on turva-autolinja (jonka jälkeen saa ohittaa turva-auton poistuessa) ja samalla maalilinja. Eli ovaaliosuudella heiluu ruutulippu ja alkaa turva-auton jälkeinen kilvanajo, mutta pit boksit ja lähtöalue on nykyisen ovaalirata-alueen ulkopuolella.

Ovaaliradan katsomoista näkee edelleenkin suuren osan radasta.

Pituutta modifioidulla radalla olisi n. 6,5 km.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tein Homesteadista pienen laajennusehdotelman tässä joutessani. Ovaalirataan ja alkuperäiseen Road Courseen ei tarvitse fyysisesti kajota muuten kuin rakentamalla helposti purettava/uudelleenpystytettävä ulkopuolen muuri takasuoralle.
Kuten ovaaleita yleensäkin (niitä joilla ei ole katsomoita ympäri radan), Homesteadiakin reunustaa maavalli. Tuo lähtösuoraksi kaavailtu on muuten aika kapea raitti nykyään, mutta uusiksihan se toki menisi joka tapauksessa. (StreetViewstä voi luntata. ;))

Noita liikenneympyröitä en kyllä ymmärrä. Varsinkaan sitä, että niihin tullaan jyrkkien ysikymppisten kautta. Noin äkkiväärää ei ole edes tieliikenteessä. Ja olisihan ympäröivälle suopellolle vähän jouhevampaakin radanpätkää mahtunut. Mutta sittenhän tästäkin olisi tullut tilketty. ;)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kuten ovaaleita yleensäkin (niitä joilla ei ole katsomoita ympäri radan), Homesteadiakin reunustaa maavalli. Tuo lähtösuoraksi kaavailtu on muuten aika kapea raitti nykyään, mutta uusiksihan se toki menisi joka tapauksessa. (StreetViewstä voi luntata. ;))
Kuukkelimapista tuon kuvankin joutu poimimaan kun halusin jättää rakennuskannan aika pitkälle ennalleen ja välttää väylän tekemistä esim. keskelle järveä.

Tuo maavalli edellyttää pengerrystä ja tuo toivottua korkeuseroa radalle. Ovaalin takasuoralla on kuitenkin vain loiva penger verrattuna kaarteiden huimiin kallistuksiin. Tuo Parabolican kopio ja Oscherslebenin ensimmäisestä kurvista innoituksensa saanut 3/4-osa ympyrä toimivat korkeuserojen kera erittäin hyvin. Ainakin mielikuvien perusteella.

Noita liikenneympyröitä en kyllä ymmärrä. Varsinkaan sitä, että niihin tullaan jyrkkien ysikymppisten kautta. Noin äkkiväärää ei ole edes tieliikenteessä. Ja olisihan ympäröivälle suopellolle vähän jouhevampaakin radanpätkää mahtunut. Mutta sittenhän tästäkin olisi tullut tilketty. ;)
Tuo viimeinen mutka ennen varikkosuoraa on tarkoituksella liikenneympyrämäinen, hieman saman tapainen mutka kuin AVUS -radan metsäosuuden kääntöpisteessä oli joskus aikanaan. Pyrkimyksenä on laskea nopeuksia maalisuoralle tullessa ja saamaan aikaan hidas, hankala mutka jossa F1:llä voi myös peesata lähellä. Tuo lähtösuoran vieressä oleva kanava vaikutti myös kaarteen suunnitteluun.

Noiden "liikenneympyrä"-kaarteiden sisääntulojen ja toisessa myös kaarteesta lähdön jyrkkyydet kaipaavat kyllä pientä hienosäätöä, mutta Paintilla tehtäessä pikaisena kötöstyksenä jälki on tuollaista ;)

*EDIT
Onboard Homesteadin nykyiseltä Road Course radalta sisältäen ovaalimutkan.
 
Viimeksi muokattu:

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Jos Jenkeissä tullaa ajamaan nii Laguna Secassa jos jossain. Mut enpä sit tiedä miten rata täyttää vaatimukset... Hyvä rata kuitenkin kyseessä ja legendaarinen korkkiruuvi on ku piste i:in päällä.
Toivottavasti ei ikinä Lacuna Secaan:eek!: Yliarvostetuin rata koko maailmassa.. ilman korkkiruuvia täys pannukakku.

Road America ois jo 35 kertaa parempi
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös