Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Formula ykkösten osakilpailuista jo yli puolet ajetaan Euroopan ulkopuolella, kun ennen Euroopassa ajettiin kisoista melkein kaksi kolmasosaa. Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt pitää kehitystä välttämättömänä lajin kannalta. Todtin mukaan F1 tarvtsee uusia markkinoita. Todtin mukaan kisojen määrää ei tule kuitenkaan enää lisätä ja hitaasti F1 siirtyy uusille markkinoille, kuten Aasiaan tai lähi-itään.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Formula ykkösten osakilpailuista jo yli puolet ajetaan Euroopan ulkopuolella, kun ennen Euroopassa ajettiin kisoista melkein kaksi kolmasosaa. Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt pitää kehitystä välttämättömänä lajin kannalta. Todtin mukaan F1 tarvtsee uusia markkinoita. Todtin mukaan kisojen määrää ei tule kuitenkaan enää lisätä ja hitaasti F1 siirtyy uusille markkinoille, kuten Aasiaan tai lähi-itään.
Niin tämähän on maailmanmestaruussarja, ei Euroopan. Ja pelattiinhan esim. futiksen MM-kisat Etelä-Afrikassa, vaikka paikallisilla ei niin kovaa kiinnostusta lajiin ollutkaan.

Ja kun miettii, että kaudella 2013 Amerikka saa neljännen kisan, niin alkaa alueellisesti olla melko tasaisesti jakautunut:
Eurooppa: Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Espanja, Monaco, Unkari
Lähi-itä ja Etelä-Aasia: Abu Dhabi, Bahrain, Intia
Kauko-itä: Japani, Korea, Kiina, Malesia, Singapore
Oseaania: Australia
Amerikat: Brasilia, USA, USA, Kanada

Tästä kalenterista poistin sitten Espanjan toisen.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Tätä ei ole tainnut kukaan linkata tänne:



Lähde

Ensi kaudella ajetaan Austinissa, 2013 New Jerseyssä ja 2014 Sochissa. Ymmärtääkseni 20 kilpailua on maksimi joten oletan Valencian ja Korean/Kiinan tippuvan kalenterista uusien ratojen tieltä. Jenkkien uudet ratat näyttävät oikein hyviltä, mutta hyi mikä hirvitys tuo Sochin katurata onkaan! Kolmas mutka näyttää mielenkiintoiselta, mutta sitten väännetään ysikymppisiä oikein urakalla. Mutkat 5-8 muistuttavat Abu Dabin loppuosaa kun tuo loppu on naurettava mikkihiireilyä. Ohituspaikkojenkin kanssa näyttää olevan paljon ongelmia.

Tässä tullaankin joidenkin Tilke-ratojen ongelmakohtaan: pitkiä suoria ja niiden päässä olevia neulansilmiä on melkeen jokaisella radalla, mutta todella typerät ratkaisut ennen suoria pilaavat hyvät ohituspaikat. Esimerkkinä Valencian siltaosio ja Abu Dhabin shikaani + neulansilmä. Ongelma mielestäni näissä paikoissa on se, että hyviä ajolinjoja mutkan läpi on vain yksi. Vaikka takana tuleva auto olisi nopeampi joutuu se hidastamaan hitaassa mutkassa jolloin suoralle lähdetään tilanteessa, jossa edellä olevalla autolla on parempi nopeus. Sepang, joka sattuu olemaan Tilken parhaita on tässäkin asiassa selvästi edellä: mutkayhdistelmä 13 & 14 tarjoaa paljon erilaisia ajolinjoja takasuoralla lähdettäessä jolloin viimeisessä mutkassa nähdään paljon ohituksia. Viimeinenkin mutka onnistuu tarjoamaan monta ajolinjaa jolloin myös pääsuoralla nähdään paljon hyvää taistelua.

Valenciassa mutkat 8, 9 & 10 taasen tarjoavat vain yhden hyvän ajolinjan jolloin pitkän suoran hyötyä ei maksimoida. Mutka 17 pitäisi olla ihan hyvä ohituspaikka, mutta tässäkin tapauksessa mutka 14 on säteeltään hieman liian tiukka. Viimeinen mutkakin voisi olla ohituspaikka, mutta sen taas pilaa viimeisen sektorin järjetön mutkitteluosuus. Radan likaisuudella on myös varmasti vaikutusta, mutta Tilken perversio käyttää viivoitinta kaikkien mutkien piirtämiseen ei ainakaan edesauta ohituspaikkojen laatua. Abu Dhabistakin saataisiin ihan kelvollinen rata jos unohdettaisiin katsomo mahdollisimman lähellä rataa ja rakennettaisiin neulansilmästä selvästi loivempi jolloin päästäisiin pitkälle suoralla erilaisia ajolinjoja käyttäen. Mutkien 8 & 9 pitäisi myös olla loivempia ja pyöreämpiä ja toisen pitkän suoran päässä voisi olla neulansilmä. Viimeinen sektori olisi mielestäni ihan ok ilman asvaltoituja turva-alueita. Esim. mutkat 15, 16 & 17 on melko hauska ajaa imo.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Niin tämähän on maailmanmestaruussarja, ei Euroopan. Ja pelattiinhan esim. futiksen MM-kisat Etelä-Afrikassa, vaikka paikallisilla ei niin kovaa kiinnostusta lajiin ollutkaan.

Ja kun miettii, että kaudella 2013 Amerikka saa neljännen kisan, niin alkaa alueellisesti olla melko tasaisesti jakautunut:
Eurooppa: Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Espanja, Monaco, Unkari
Lähi-itä ja Etelä-Aasia: Abu Dhabi, Bahrain, Intia
Kauko-itä: Japani, Korea, Kiina, Malesia, Singapore
Oseaania: Australia
Amerikat: Brasilia, USA, USA, Kanada

Tästä kalenterista poistin sitten Espanjan toisen.
Aasian jakaminen kahdeksi maanosaksi, ja Amerikoiden laskeminen yhdeksi kyllä vahän vääristää, jos nyt todellakin halutaan puhua maantieteellisistä maanosista, eikä talodellisista maanosista. Ja, jos kisat eri puolilla maapalloa olisivat tärkeitä MM-arvolle, niin kyllä minusta kuskitkin eri puolilta maapalloa olisivat tärkeitä. Nyt Aasiasta on vain yksi japsi, ja 2 silloin tällöin ajavaa intialaista, + Webbo (Edit: Ricciardo myös) Australaasiasta. Ja yksi monikansallisimmista lajeista, yleisurheilu, on pitänyt MM-kisat vain kerran Amerikoissa, Kanadassa, ja muutaman kerran Aasiassa, kun taas Euroopassa MM-kisat on olleet 9 kertaa. Ja yksi maailman seuratuimmista urheilutapahtumista, Rugbyn MM-kisat, on pidetty aina perinteikkäissä rugby-maissa.

Tätä ei ole tainnut kukaan linkata tänne:



Lähde
Kertakaikkisen karsee. Ainoa mahdollisuus Tilkellä taitaa olla se, että mutka ei ole viivoittimella piirretty teräväapexinen ysikymppinen, on se, että T8-T11 tyylinen käyrä suora. Autosportin forumilla oli kerran aika hauska postaus, millaisia viivoittimia Tilken pitäisi jatkossa käyttää.

T11 näyttäisi hukatulta ohituspaikalta, jarrutusalueella kääntyvä rata tarkoittaa, että edelläajava menee radan poikki, estäen takaatulevalta ohituksen.
 
Viimeksi muokattu:

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Ensivilkaisulla katsoin että "eipä tässä", mutta kun toisen kerran katsahdin, olin että "wtf".
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Aasian jakaminen kahdeksi maanosaksi, ja Amerikoiden laskeminen yhdeksi kyllä vahän vääristää, jos nyt todellakin halutaan puhua maantieteellisistä maanosista, eikä talodellisista maanosista. Ja, jos kisat eri puolilla maapalloa olisivat tärkeitä MM-arvolle, niin kyllä minusta kuskitkin eri puolilta maapalloa olisivat tärkeitä. Nyt Aasiasta on vain yksi japsi, ja 2 silloin tällöin ajavaa intialaista, + Webbo Australaasiasta.
Nythän niitä voi ehkä alkaa tulla...

Ja yksi monikansallisimmista lajeista, yleisurheilu, on pitänyt MM-kisat vain kerran Amerikoissa, Kanadassa, ja muutaman kerran Aasiassa, kun taas Euroopassa MM-kisat on olleet 9 kertaa.
Amerikassa on vähän vaikeaa pitää kisoja, kun koko mantereella on yksi siihen tarkoitukseen sopivaa stadionia. Ja tästä eteenpäin kisat pidetäänkin vähintäänkin joka toinen kerta Aasiassa (07 Osaka, 11 Daegu, 15 Peking).

Ja Sotshi kirjoitetaan Suomeksi tsh, ei ch.

Ja rata näyttää ainakin erilaiselta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Formula ykkösten osakilpailuista jo yli puolet ajetaan Euroopan ulkopuolella, kun ennen Euroopassa ajettiin kisoista melkein kaksi kolmasosaa. Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt pitää kehitystä välttämättömänä lajin kannalta. Todtin mukaan F1 tarvtsee uusia markkinoita. Todtin mukaan kisojen määrää ei tule kuitenkaan enää lisätä ja hitaasti F1 siirtyy uusille markkinoille, kuten Aasiaan tai lähi-itään.
Mun mielestä välttämätöntä kehitystä olisi järisyttävien kisamaksujen alentaminen. Suurin syy Euroopan kisojen vähentymiselle lienee juurikin se, ettei F1 aiheuta täällä mitään uutuuden huumaa eikä valtiot täten halua törsätä huimia summia kisajärjestäjien tappioiden kattamiseen. Samaa mölinää on kuulunut myös Australiasta, enkä osaa kuvitella että rapakon takanakaan katseltaisiin vuositolkulla kahta tappiota tekevää kisaa. Tällöin jäljelle jää kaikenmaailman indokiinat ja öljyvaltiot jotka näkevät F1-kisat keinona parantaa imagoaan, ja ovat silloin valmiita sijoittamaan niihin hurjia summia rahaa. Kansainvälistyminen on hyvä juttu, mutta ne syyt minkä takia se tällä hetkellä tapahtuu ovat mielestäni vääriä. En usko että samanlainen kisajärjestäjien riistäminen voi enää kauhean kauan jatkua. Imagonkohotus operaatiotkin menettävät ajan kuluessa arvoaan ja silloin joku alkaa kyseenalaistaa niihin käytettäviä summia.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Onkos Bilster Berg Drive Resortista ollut kirjoittelua täällä? Saksaan tekeillä oleva rata on suunniteltu enemmän esittely- ja testiradaksi kuin kisasellaiseksi. Valmista pitäisi olla heinäkuussa 2012, hinnaksi on arveltu n34 miljuunaa eurua.

Nordschleife tulee radasta mieleen, vaikka onkin vain 4,2 km mittainen ja turvallisempi. Kierroksella tulee yhteensä yli 200m korkeuseroja, (turvallisia) hyppyjäkin on luvassa. Suunnittelutiimissä olivat mm. Walter Röhrl ja yllätysnimi Hermann Tilke.

http://www.bilster-berg.de/
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Onkos Bilster Berg Drive Resortista ollut kirjoittelua täällä? Saksaan tekeillä oleva rata on suunniteltu enemmän esittely- ja testiradaksi kuin kisasellaiseksi. Valmista pitäisi olla heinäkuussa 2012, hinnaksi on arveltu n34 miljuunaa eurua.

Nordschleife tulee radasta mieleen, vaikka onkin vain 4,2 km mittainen ja turvallisempi. Kierroksella tulee yhteensä yli 200m korkeuseroja, (turvallisia) hyppyjäkin on luvassa. Suunnittelutiimissä olivat mm. Walter Röhrl ja yllätysnimi Hermann Tilke.

http://www.bilster-berg.de/
Siinä ois kunnon "vanhan liiton" kilparata, jossa huippunopea osuus ei aina pääty hitaaseen mutkaan. Mutta jo pelkästään radan lyhyyden takia nykyformuloille toiveajattelua, kierrosaika saattaisi painua 1,0x-alkuiseksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siinä ois kunnon "vanhan liiton" kilparata, jossa huippunopea osuus ei aina pääty hitaaseen mutkaan. Mutta jo pelkästään radan lyhyyden takia nykyformuloille toiveajattelua, kierrosaika saattaisi painua 1,0x-alkuiseksi.
Eikä nykyformuloilla hypitä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Toi on Sotsin olympialaisten näyttämöiden ympärillä toi rata.

Voisi sanoa kamalaksi. Ei suorakulmat ole hyviä mutkia.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Onkos Bilster Berg Drive Resortista ollut kirjoittelua täällä? Saksaan tekeillä oleva rata on suunniteltu enemmän esittely- ja testiradaksi kuin kisasellaiseksi. Valmista pitäisi olla heinäkuussa 2012, hinnaksi on arveltu n34 miljuunaa eurua.

http://www.bilster-berg.de/
Herrojen herkkua, puhdas road circuit rikkaille kuten Ascari Espanjassa. Layout on hieno. 100 000 euroa liittymismaksu, 2500 e/vuosi jäsenyys. Samalla rahalla ajaa melko monta kierrosta Nordschleifellä!
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ton tyylisiä ratoja Tilken pitäisi suunnitella F1-näyttämöiksi! Profiili on puhdasta herkkua. :ahem:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ton tyylisiä ratoja Tilken pitäisi suunnitella F1-näyttämöiksi! Profiili on puhdasta herkkua. :ahem:
Profiili ehkä, mutta nykyaikaisilla formula-autoilla kisaaminen suoranainen mahdottomuus. Ja sitten jos tuollaisia suunniteltaisiin, niin sittenpähän vasta alkaisi poru, kun suunnitellaan niin paskoja ratoja, joilla ei pääse ohi... :rolleyes:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Onpahan erilainen tuo Sotšin rata. Ei kaikilla radoilla voi olla kaikkea. En valita. Paljon.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tuon Sotšin radan haasteenahan on, että se haluttiin ympätä olympiakylän ytimeen ja Tilke joutuu nyt piirtelemään mustaa viivaa jonkun muun suunnitteleman megalomaanisen urheilukompleksin lomaan. Tuo olympialaisten keskuspaikka tulee Sotšin kaupungista jonkin matkan päähän ennestään rakentamattomalle alueelle ja ainakin satelliittikuvien perusteella tonttia piisaisi ihan oikeallekin radalla, mutta jostain syystä haluttiin välttämättä tehdä "katurata".
Ja Sotshi kirjoitetaan Suomeksi tsh, ei ch.
Sotši kirjoitaan suomeksi Sotši.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös