Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Ei Tilke ja Ecclestone sentään ihan kaiken alku ja juuri sentään ole.
Sitä en väittänytkään. That was humor :D Mut jotenkin ei vain meikäläistä inspiroi melkein kahden kilometrin luotisuora loikotus. Toki, silloin tiimien pitäisi tehdä aikamoisia kompromisseja auton säätöjen ja df:n suhteen.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Sitä en väittänytkään. That was humor :D
Siitä ei voi vain aina olla näissä piireissä ihan varma... :rolleyes:

Mut jotenkin ei vain meikäläistä inspiroi melkein kahden kilometrin luotisuora loikotus. Toki, silloin tiimien pitäisi tehdä aikamoisia kompromisseja auton säätöjen ja df:n suhteen.
Sen suoran katsominen ei ehkä ole kaikkein mielenkiintoisinta, mutta juurikin tuon säätämisen vaikeus voi tehdä radasta mielenkiintoisen - mennäänkö kovaa Mistralilla ja sitten hiljaa tuolla "yläringillä", vaiko kovaa yläringillä ja vähän hiljempaa Mistralilla.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Sitä en väittänytkään. That was humor :D Mut jotenkin ei vain meikäläistä inspiroi melkein kahden kilometrin luotisuora loikotus. Toki, silloin tiimien pitäisi tehdä aikamoisia kompromisseja auton säätöjen ja df:n suhteen.
Tietokoneella Yas Marinaa pelattaessa meinaa välillä suorille melkein nukahtaa, niin mitä sitten jos ois 1,8 km pitkä suora. Eli, kuskin perspektiivistä shikaani suoran keskellä vois olla jopa kiva, suoran jälkeiseen mutkaan saisi kyllä tarpeeks vauhtia. Mutta toisaalta tuon säätökompromissin vuoksin näkisin mielelläni Mistral-suoran yhtäjaksoisena.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Tietokoneella Yas Marinaa pelattaessa meinaa välillä suorille melkein nukahtaa, niin mitä sitten jos ois 1,8 km pitkä suora. Eli, kuskin perspektiivistä shikaani suoran keskellä vois olla jopa kiva, suoran jälkeiseen mutkaan saisi kyllä tarpeeks vauhtia. Mutta toisaalta tuon säätökompromissin vuoksin näkisin mielelläni Mistral-suoran yhtäjaksoisena.
Parastahan olis se suora mutta siihen vielä kunnon korkeuserot niin että pienempi downforssinen auto melkein lähtis lentämään. Okei olishan se vaarallista mutta eipä olis ainakaan tylsä suora eikä tuhoais ohituksia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ei oikein Yas Marina vakuuttanut muuta kuin puitteillaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tietokoneella Yas Marinaa pelattaessa meinaa välillä suorille melkein nukahtaa, niin mitä sitten jos ois 1,8 km pitkä suora. Eli, kuskin perspektiivistä shikaani suoran keskellä vois olla jopa kiva, suoran jälkeiseen mutkaan saisi kyllä tarpeeks vauhtia.
Pah 1,8km, eri asia kun pelissä kokeilee vetää Sarthen wanhaa Mulsannea (ilman shikaaneita) perus-GT:llä, ehtii käydä keittämässä kahvit jos toisetkin sillä välin kun odottelee suoran loppumista :) Niin paljon kuin tuota vanhaa konfiguraatiota arvostankin, on ne shikaanit tuossa tapauksessa ihan jees kuskin näkökulmasta.

Itselleni Nordschleifen Döttinger Höre on pitkistä suorista nautinnollisin, osiksi siksi että pääsee vihdoin ohittamaan hitaampia luokkia vaivatta ja rentoutumaan syheröiden jälkeen, mutta se GP-looppia edeltävä shikaani suoran päässä on myös aika tiukka. Korkeuseroakin on ja TV-kuvissa näyttää niin majesteetilliselta.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Vetäisin kyllä aika selvän eron simun ja oikean välille (tässäkin)... jos simuja pelaisi yhtä hyvässä fyysisessa ja henkisessä tilassa kuin oikea kuski, niin tuskin olisi nukahtaminen mahdollista simussakaan monen ärsykkeen puuttumisesta huolimatta. :rolleyes:
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vetäisin kyllä aika selvän eron simun ja oikean välille (tässäkin)... jos simuja pelaisi yhtä hyvässä fyysisessa ja henkisessä tilassa kuin oikea kuski, niin tuskin olisi nukahtaminen mahdollista simussakaan monen ärsykkeen puuttumisesta huolimatta. :rolleyes:
Tuota nukahtamista en nyt sentään kirjaimellisesti tarkoittanut, tarkoitin lähinnä sitä, miten tylsiä pitkät suorat on ainakin simuissa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
USA:n GP:stä

Austinin kisan ympärillä on tiettyä epävarmuutta ja tässä artikkeli aiheesta:

http://austin.culturemap.com/newsdetail/11-14-11-06-00-tavo-hellmund-and-full-throttle-productions-fired-by-circuit-of-the-americas/

Eli kisan promoottorina toimii Tavo Hellmundin pyörittämä Full Throttle Productions (FTP) ja sitten on erikseen ratayhtiö Circuit of the Americas (COTA). COTA haluaisi päästä eroon Hellmundista, ja osavaltion tuki ($25M per vuosi kymmenen vuoden ajaksi) on turvattu vaikka promoottori vaihtuisi. Mutta ilmeisesti myös Bernien pitää hyväksyä promoottorin vaihdos, mikä saattaa nostaa kisan hintaa. Lisäksi Hellmund on Bernien tuttava, joten Bernie saattaisi yrittää tukea Hellmundin asemaa USGP:n organisaatiossa. Mutta Hellmund oli hiljattaisessa lausunnossaan sanonut USGP:n järjestämisen olevan COTA:n vastuulla, ja ilmaissut kiinnostuksensa järjestää kisa Etelä-Amerikassa tai Afrikassa, jotn onko hän jo jättänyt USGP:n järjestämisvastuun.

Itse epäilen, olisiko COTA laittanut Hellmundia sivuun, jos heillä ei olisi ollut varmuutta USGP:n järjestämisestä, USGP kun olisi kuitenkin ollut radan päätapahtuma. Mutta jos he laittoivat Hellmundin sivuun ilman takeita USGP:stä, en yllättyisi vaikka USGP jäisikin ajamatta, ainakin ensi vuonna. Itse kyllä toivon, että ajetaan, ja toivottavasti USA:n kisat lisäävät lajin suosiota USA:ssa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Austinin kisan ympärillä on tiettyä epävarmuutta ja tässä artikkeli aiheesta:

http://austin.culturemap.com/newsdetail/11-14-11-06-00-tavo-hellmund-and-full-throttle-productions-fired-by-circuit-of-the-americas/

Eli kisan promoottorina toimii Tavo Hellmundin pyörittämä Full Throttle Productions (FTP) ja sitten on erikseen ratayhtiö Circuit of the Americas (COTA). COTA haluaisi päästä eroon Hellmundista, ja osavaltion tuki ($25M per vuosi kymmenen vuoden ajaksi) on turvattu vaikka promoottori vaihtuisi. Mutta ilmeisesti myös Bernien pitää hyväksyä promoottorin vaihdos, mikä saattaa nostaa kisan hintaa. Lisäksi Hellmund on Bernien tuttava, joten Bernie saattaisi yrittää tukea Hellmundin asemaa USGP:n organisaatiossa. Mutta Hellmund oli hiljattaisessa lausunnossaan sanonut USGP:n järjestämisen olevan COTA:n vastuulla, ja ilmaissut kiinnostuksensa järjestää kisa Etelä-Amerikassa tai Afrikassa, jotn onko hän jo jättänyt USGP:n järjestämisvastuun.

Itse epäilen, olisiko COTA laittanut Hellmundia sivuun, jos heillä ei olisi ollut varmuutta USGP:n järjestämisestä, USGP kun olisi kuitenkin ollut radan päätapahtuma. Mutta jos he laittoivat Hellmundin sivuun ilman takeita USGP:stä, en yllättyisi vaikka USGP jäisikin ajamatta, ainakin ensi vuonna. Itse kyllä toivon, että ajetaan, ja toivottavasti USA:n kisat lisäävät lajin suosiota USA:ssa.
Osaakohan jenkit tehdä mitään oikein F1:iin liittyen? :rolleyes:

No, Tony George onnistui, mikä oli ko. herran historian tuntien melko hyvä saavutus.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olisiko kysymys pikemminkin, että osaako F1 tehdä mitään oikein USA:n suhteen...
Kumma että jossain banaanivaltiossa saadaan kisat aikaiseksi ja kuskeja sarjaan. Mutta ei USA:ssa, maailman mahtavimmassa valtiossa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kumma että jossain banaanivaltiossa saadaan kisat aikaiseksi ja kuskeja sarjaan. Mutta ei USA:ssa, maailman mahtavimmassa valtiossa.
Ei vaan ymmärretä sitä että F1 tarvitsee USA:ta enemmän kuin USA F1:tä. Mun mielestä USA:n kisat pitäisi järjestää ilman mitään kilpailumaksua. Sponsorit ja tallit haluaisivat varmasti jenkkeihin. Maa kärsii edelleen huonosta taloudellisesta tilanteesta, eikä siellä ole öljysheikkejä jotka haluaisivat nähdä f1-kisoja.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kumma että jossain banaanivaltiossa saadaan kisat aikaiseksi ja kuskeja sarjaan. Mutta ei USA:ssa, maailman mahtavimmassa valtiossa.
Ero on siinä, että banaanivaltiolle F1 on tärkeä maan kuvan kannalta, F1:lle yksittäinen banaanivaltio taas on melko merkityksetön. USA:ssa roolit vaihtuvat: maa ei tarvitse Ykkösiä mihinkään, F1:lle taas olisi hyvinkin tärkeää olla jotain maailman suurimmalla markkinalla. Siitä huolimatta kilpailuja on yritetty saada aikaan täysin samalla kaavalla kuin kaikissa muissakin maissa sen sijaan, että F1 tekisi itse asian eteen jotain.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei vaan ymmärretä sitä että F1 tarvitsee USA:ta enemmän kuin USA F1:tä. Mun mielestä USA:n kisat pitäisi järjestää ilman mitään kilpailumaksua. Sponsorit ja tallit haluaisivat varmasti jenkkeihin. Maa kärsii edelleen huonosta taloudellisesta tilanteesta, eikä siellä ole öljysheikkejä jotka haluaisivat nähdä f1-kisoja.
Tuolla kriteerillä kaikilta mailta voitaisiin poistaa kilpailumaksut.

Öljysheikkejä ei ole, mutta öljyparoneita kylläkin. Tony George oli yksi ihmisistä joka halusi F1:t USA:an vuosikymmen sitten ja on niitä taatusti muitakin. Kyllä siellä kiinnostusta löytyy, kunhan vaan saavat osaavat ihmiset hoitamaan koko projektia. Viimeaikaiset touhut antavat ymmärtää että osaavia/aikaansaavia ihmisiä ei ole ollut.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
F1-kisaa ei nykyään käytännössä järjestetä ilman valtion apua. Nykykisoista tasan kaksi on yksityisiä hankkeita, loput toteutetaan julkisella rahalla. Se, että Teksas on mukana Austinin kisahankkeessa on ainakin minulle melkoinen yllätys.
 

MrMasaTasa

Well-known member
Liittynyt
6.12.2010
Viestit
215
Eilinen kisa osoitti taas, ettei Spa petä koskaan. Rataprofiili on sarjan ylivoimaisesti paras myös vaihtelevat sääolosuhteet ja radan sijainti perinteisessä formulamaassa takaa aina mielenkiintoisen kilpailun.

Nyt kevennetään vähän ei niin mieluisissa tunnelmissa.



Uploaded with ImageShack.us

Bernien aivoituksen johdosta Span paikka kisakalenterissa on vaakalaudalla. Bernie vaati radan "modernisointia" ja lyhentämistä, mikäli Spa haluaa järjestää osakilpailun jatkossakin. Uudistustöiden suunnittelijaksi palkattiin F1:n hoviarkkitehti Hermann Tilke. Lopputulos ei ollut kuskien, eikä F1-fanien mieleen.
Ei Rivagea pois!
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos Spa olisi tuollainen se olisi kuolinisku F1:lle.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo kuva on mitä luultavimmin pelkkä läppä.

Ja esim. Blanchimontiin olisi joutunut tekemään järjettömän täytön tai sitten mutka olisi todella syvässä notkossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo kuva on mitä luultavimmin pelkkä läppä.
Sitä. Se oikeampi lyhennysehdotus olisi kääntynyt jostain Pouhonin jälkeen kohti Blanchimontia ja jättänyt siis Fagnesit ja Stavelotin käymättä.
Ja esim. Blanchimontiin olisi joutunut tekemään järjettömän täytön tai sitten mutka olisi todella syvässä notkossa.
Ja Kemmelin suoralta olisi ihan järjetön alamäki Pouhoniin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös