Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No kuten sanoin, kyllähän näitä varikkosekailuja tapahtuu ilman liikennevalojakin. Massa itsekin alkukaudesta pilasi Malesian kilpailunsa ulosajoon. Joten ajattelutavallasi mestaruus meni Massan hölmöyteen. Eiköhän se ole kokonaisuus, kuinka se mestaruus hävittiin
Kokonaisuus ratkaisee totta kai. Enitenhän pisteitä heitti menemään Hamilton, joka peräti neljässä kilpailussa hankki nolla pistettä omilla toimillaan (Bahrain, Kanada, Ranska, Japani), enemmän kuin mihin Massa pystyi. Lisäksi Massahan menetti pisteitä auton luotettavuusongelmien vuoksi, kun taas Hamilton ei niihin menettänyt pistettäkään (Unkarin rengasrikkokin meni omaan piikkiin). Kokonaisuutena tiukaksi meni, vain pisteestä oli kiinni, mutta kyllähän Mäkin autolla olisi pitänyt voittaa mestaruus täysin ylivoimaisesti, jopa helposti.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Hamilton tykkää ajotyylianalyysini perusteella yliohjaavasta Kimiäkin enemmän.
Moni tuntuu olevan tässä luulossa. Mutta kuitenkin viime kesänä Hamilton alkoi pärjäämään sitä paremmin mitä enemmän Mäkki aliohjasi. Muun muassa Hockenheimiin sai juurikin sellaisen päivityksen auton aeroon joka vei autoa erittäin aliohjaavaan suuntaan.
Hamilton alkoi pärjäämään paremmin koska auto oli nopeampi niillä säädöillä.

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:35:0:0:0;4:36:0:0:0;4:34:680:1:2008-09-03,104:34:554706,1:0:0:0:0:0:

Inssit tutkivat dataa ja tulivat siihen tulokseen että auton säätäminen kuljettajien ajotyylin ehdoilla johti siihen että auton potentiaalista ei saatu kaikkea irti. Jotenka lähestymistapaa muutettiin siten, että kuskit lähetettiin simulaattoriin harjoittelemaan hiukan erilaista ajotyyliä. Tällä myös sivutuotteena autettiin renkaiden kulutusta, jonka kanssa varsinkin Heikillä oli vaikeuksia. Hamilton joutui tottumaan jonkin verran vähempään pitoon etupäässä, eli aliohjaavampaan autoon, mutta säädöt ja ajotyyli olivat silti kuitenkin lähempänä Hamiltonin kuin Heikin tyyliä, koska loppukaudesta Heikki puhui että ajoi nyt Hamiltonin ajotyylillä:

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:35:0:0:0;4:36:0:0:0;4:34:700:1:2008-10-09,104:34:569397,1:0:0:0:0:0:

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Hamiltonille sopii aliohjaavampi auto enemmän kuin yliohjaava; jos hän itse saa päättää (kuten alkukaudesta), hän säätää auton yliohjaavaksi. Se, että vauhti parani aliohjaavammalla autolla kertoo vain siitä, että auto oli silloin nopeampi. Mutta tällöin Hamilton ei ajanut omalla luontaisella ajotyylillään, vaan muunnellulla versiolla siitä.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Pirun rumia molemmat. Toivottavasti oikea F2009 olisi kauniimpi. :p
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Ferrarille luvassa uusi puna

F1-sähkeet 7.1.

Ferrarin ensi maanantaina esiteltävä uusi auto on projektinumeroltaan 660. Vielä on arvoitus, onko uuden Ferrarin tyyppimerkki F2009 vai F2009K, joka tulisi uuden KERS -ajanjakson myötä.

Huhujen mukaan Ferrari ottaisi tänä vuonna käyttöön taas uuden punasävyn, joka ei kuitenkaan ole autossa vielä esittelypäivänä, eikä ensimmäisissä testeissä.

Maranellossa avaustestin paikka on vielä harkinnassa, kun talli ei vakuuttunut Algarven asvalttipinnasta ja tuulioloista joulukuun jaksolla. Luultavasti Ferrari ei kuitenkaan pysty ajamaan ensimmäistä testiä Mugellossa Italian kylmän tammikuun vuoksi.

Helmikuussa Ferrari on yhdessä Toyotan ja BMW Sauberin kanssa suuntaamassa kaksiviikkoiselle testijaksolle Bahrainiin, kun muut ajavat Jerezissä ja Algarvessa.

TS/Heikki Kulta
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Uusi Ferrari kätkee enemmän kuin näyttää

Turun Sanomat, Milano

PAOLO FILISETTI

Kaksi suurta teknistä sääntömuutosta formula 1 -autoilussa koskevat aerodynamiikan heikentämistä alkuvaiheessa jopa 40 prosentilla ja kalliin energiaa kierrättävän KERS-systeemin esittelemistä.

Tämä fakta merkitsee käytännössä sitä, että yksikään uusi auto ei voi enää olla kehitysevoluutiota viime vuoden mallista.

Tarkastellaan lähempää, miltä ensimmäisenä uuden autonsa maanantaina Maranellossa esittelevä Ferrari näyttää.

Aerodynaamisten haasteiden muutos näkyy parhaiten 180 senttiin leventyneen etu- ja 95 senttiä korkean sekä 25 senttiä kaventuneen takasiiven myötä.

Viime kausina etusiipi on ollut vain 140 senttiä ja takasiipi 80 senttiä korkea sekä metrin leveä.

Dramaattisella tavalla pienennetty takadiffuusori täydentää nämä kaikkien autojen kokemat aerokoostumuksen muutokset yhdessä sivuponttoonien eteen ja päälle rakennettujen lisäsiipien ja ilmanohjaimien poistamisen kanssa.

Diffuusorihan on se pohjan alla oleva osa, jonka tarkoituksena on luoda alipainetta.

Ferrari voitti viime kaudella valmistajien mestaruuden ja eniten Grand Prix -kisoja F2008-autollaan kiitos koko vuoden jatkuneen aeropakettinsa kehitystyön. F2009-auton kanssa näin ei voi enää operoida rajujen sääntömuutosten vuoksi - muuten kuin vähäisin osin projektissa.

Painojakauma täysin uusiksi

Akkuineen ja kaapeleineen 25 kilon painoiseksi hiottava KERS muuttaa autojen painojakautumaa samalla kun aeroasusta tulee tyystin erilainen entiseen verrattuna.

Etusiiveke on pääprofiililtaan lähes tasainen säädettävine sivupaloineen. Leveämmän etusiiven tarkoitus on kompensoida heikomman diffuusorin ja poistettujen ilmanohjaimien aiheuttaa downforce-tason vähennystä ja samalla lisätä ilmavirtausten tehokkuutta auton alle.

Sivuponttoonit näyttävät kapeammilta, kun kaikki ylimääräinen on siivottu niistä pois. Mutta KERS:in myötä lisääntyvä jäähdytystarve näkyy ilmanottoaukkojen muoto- ja kokomuutoksena. Uudet aukot ovat pystysuorassa kapeampia.

Perää kohti mennessä jää nähtäväksi, onko lisäpalat säilytetty vai eliminoitu kokonaan, kuten BMW Sauber teki viime vuoden viimeisissä testeissä.

Joka tapauksessa uuden Ferrarin perässä taka-akselin alueella Coca Cola -pullon muoto on entistä helpommin hahmotettavissa diffuusorista tulevien ilmavirtausten maksimoimiseksi.

Takasiiven odotetaan olevan viime kauden viimeisen kehitysversion evoluutiota, joskin kapeammassa ja korkeammassa muodossa.

On huomattava, että maanantaina esiteltävä aeropaketti on vasta hyvin alustavassa vaiheessa ja muuttuu melkoisesti ennen Australian avauskisaa ajettavilla viidellä testijaksolla.

Painojakautuma on hyvin erilainen viime vuoteen verrattuna - eikä vain KERS-systeemin vuoksi. Sileät slicksrenkaat palaavat autoihin ja niiden myötä renkaan käyttö- ja kulutussuhde muuttuvat. Ferrarin akseliväli kasvaa jälleen ja on lähempänä F2007-pituutta.

Yleisesti ottaen uusi F2009 voi näyttää aika sovinnaiselta, mutta kätkee samalla hyvin kiinnostavat ratkaisut, joilla pyritään sopeutumaan parhain tavoin sääntömuutoksiin.

Jos sää sallii, Felipe Massa ajaa uuden Ferrarin ensimmäiset kierrokset maanantaina Fioranossa. Sen jälkeen Ferrari järjestää perinteiset lehdistöpäivänsä Madonna di Campigliossa ennen kuin Massa ja Kimi Räikkönen aloittavat testityöt Algarvessa, missä kumpikin ajaa kaksi päivää.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Tuon tekstin kirjoittaja on siis surullisen kuuluisa Paolo Filisetti, jonka suusta on kuultu vaikka minkälaista huuhaata. Kuten Ferrarin reikäkeulan toiminnasta juuri päinvastaista tietoa, sekä useita muita höpöjä.

Joten veikkaan, asiasta sen tarkemmin itse tietämättä, teidän olevan oikeassa ja lääkkeet on jääny ottamatta lähinnä Paololta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Luulin että diffusori kasvoi täksi kaudeksi. :confused:
Mitenkäs se olikaan? Olen ollut käsityksessä että diffuusori muuttuu heikommaksi. Oli miten oli, se muuttuu erilaiseksi kuin ennen, tavoitteena perässä ajamisen helpottaminen :p
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tuon tekstin kirjoittaja on siis surullisen kuuluisa Paolo Filisetti, jonka suusta on kuultu vaikka minkälaista huuhaata. Kuten Ferrarin reikäkeulan toiminnasta juuri päinvastaista tietoa, sekä useita muita höpöjä.

Joten veikkaan, asiasta sen tarkemmin itse tietämättä, teidän olevan oikeassa ja lääkkeet on jääny ottamatta lähinnä Paololta.
Hyvin se ainakin piirtää.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös