Uusi Ferrari kätkee enemmän kuin näyttää
Turun Sanomat, Milano
PAOLO FILISETTI
Kaksi suurta teknistä sääntömuutosta formula 1 -autoilussa koskevat aerodynamiikan heikentämistä alkuvaiheessa jopa 40 prosentilla ja kalliin energiaa kierrättävän KERS-systeemin esittelemistä.
Tämä fakta merkitsee käytännössä sitä, että yksikään uusi auto ei voi enää olla kehitysevoluutiota viime vuoden mallista.
Tarkastellaan lähempää, miltä ensimmäisenä uuden autonsa maanantaina Maranellossa esittelevä Ferrari näyttää.
Aerodynaamisten haasteiden muutos näkyy parhaiten 180 senttiin leventyneen etu- ja 95 senttiä korkean sekä 25 senttiä kaventuneen takasiiven myötä.
Viime kausina etusiipi on ollut vain 140 senttiä ja takasiipi 80 senttiä korkea sekä metrin leveä.
Dramaattisella tavalla pienennetty takadiffuusori täydentää nämä kaikkien autojen kokemat aerokoostumuksen muutokset yhdessä sivuponttoonien eteen ja päälle rakennettujen lisäsiipien ja ilmanohjaimien poistamisen kanssa.
Diffuusorihan on se pohjan alla oleva osa, jonka tarkoituksena on luoda alipainetta.
Ferrari voitti viime kaudella valmistajien mestaruuden ja eniten Grand Prix -kisoja F2008-autollaan kiitos koko vuoden jatkuneen aeropakettinsa kehitystyön. F2009-auton kanssa näin ei voi enää operoida rajujen sääntömuutosten vuoksi - muuten kuin vähäisin osin projektissa.
Painojakauma täysin uusiksi
Akkuineen ja kaapeleineen 25 kilon painoiseksi hiottava KERS muuttaa autojen painojakautumaa samalla kun aeroasusta tulee tyystin erilainen entiseen verrattuna.
Etusiiveke on pääprofiililtaan lähes tasainen säädettävine sivupaloineen. Leveämmän etusiiven tarkoitus on kompensoida heikomman diffuusorin ja poistettujen ilmanohjaimien aiheuttaa downforce-tason vähennystä ja samalla lisätä ilmavirtausten tehokkuutta auton alle.
Sivuponttoonit näyttävät kapeammilta, kun kaikki ylimääräinen on siivottu niistä pois. Mutta KERS:in myötä lisääntyvä jäähdytystarve näkyy ilmanottoaukkojen muoto- ja kokomuutoksena. Uudet aukot ovat pystysuorassa kapeampia.
Perää kohti mennessä jää nähtäväksi, onko lisäpalat säilytetty vai eliminoitu kokonaan, kuten BMW Sauber teki viime vuoden viimeisissä testeissä.
Joka tapauksessa uuden Ferrarin perässä taka-akselin alueella Coca Cola -pullon muoto on entistä helpommin hahmotettavissa diffuusorista tulevien ilmavirtausten maksimoimiseksi.
Takasiiven odotetaan olevan viime kauden viimeisen kehitysversion evoluutiota, joskin kapeammassa ja korkeammassa muodossa.
On huomattava, että maanantaina esiteltävä aeropaketti on vasta hyvin alustavassa vaiheessa ja muuttuu melkoisesti ennen Australian avauskisaa ajettavilla viidellä testijaksolla.
Painojakautuma on hyvin erilainen viime vuoteen verrattuna - eikä vain KERS-systeemin vuoksi. Sileät slicksrenkaat palaavat autoihin ja niiden myötä renkaan käyttö- ja kulutussuhde muuttuvat. Ferrarin akseliväli kasvaa jälleen ja on lähempänä F2007-pituutta.
Yleisesti ottaen uusi F2009 voi näyttää aika sovinnaiselta, mutta kätkee samalla hyvin kiinnostavat ratkaisut, joilla pyritään sopeutumaan parhain tavoin sääntömuutoksiin.
Jos sää sallii, Felipe Massa ajaa uuden Ferrarin ensimmäiset kierrokset maanantaina Fioranossa. Sen jälkeen Ferrari järjestää perinteiset lehdistöpäivänsä Madonna di Campigliossa ennen kuin Massa ja Kimi Räikkönen aloittavat testityöt Algarvessa, missä kumpikin ajaa kaksi päivää.