Talvitestit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Voit olla siis oikeassa, eli kun on hieman kylmempää niin McLaren käyttää tuota juttua. Tosin Brasiliassa jossa myös oli viileää eivät sitä käyttäneet. Johtuuko sitten siitä että rata kierretään eriin suuntaan..?
Ei sillä ole mitään tekemistä radan kiertosuunnan kanssa. Jäähdytyshän tapahtuu käytännössä suorilla läpivirtauksen kasvaessa, ei mutkissa. Sitä vastoin McLaren (kuten itse asiassa varmaan kaikki muutkin tallit) on jakanut jäähdytyksen siten, että toisella puolen autoa on veden, toisella öljyn jäähdytys. Puolien jäähdytystarve ei siis ole yhtenevä ja sen takia toista aukkoa (jäähdytyksen kannalta vähemmän kriittisillä radoilla molempia) voidaan sulkea ja näin vähentää ilmanvastusta. Renault vei tämän vielä pitemmälle olikohan 2004, kun takakatteet olivat epäsymmetriset samasta syystä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Karmeen näkönen tuo Macin etusiipi :yuck:

Edelleen Williamsin versio on ainut joka näyttää edes vähän siedettävältä, Bemari ja McLaren ovat jotain karseeta kuraa. :nope:

Ja ihme ja kumma, ettei tuo Ferrari ole saanut mitään kunnollista välimallin peliä radalle? Lisäksi sen KERSin tulo ihmetyttää? Sama valmistaja ku Hondalla ja silti eivät saa valimsta aikaiseks ja Hondalla sen kaikkien tietojen mukaan piti olla jo hyvinkin pitkälle valmis ja toimiva ratkaisu?
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Karmeen näkönen tuo Macin etusiipi :yuck:

Edelleen Williamsin versio on ainut joka näyttää edes vähän siedettävältä, Bemari ja McLaren ovat jotain karseeta kuraa. :nope:
Kyllä tuo Larenin etusiipi on huomattavasti hienompi kuin BMW:n ja Hondan lumiaurat. :ahem:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei sillä ole mitään tekemistä radan kiertosuunnan kanssa. Jäähdytyshän tapahtuu käytännössä suorilla läpivirtauksen kasvaessa, ei mutkissa. Sitä vastoin McLaren (kuten itse asiassa varmaan kaikki muutkin tallit) on jakanut jäähdytyksen siten, että toisella puolen autoa on veden, toisella öljyn jäähdytys. Puolien jäähdytystarve ei siis ole yhtenevä ja sen takia toista aukkoa (jäähdytyksen kannalta vähemmän kriittisillä radoilla molempia) voidaan sulkea ja näin vähentää ilmanvastusta. Renault vei tämän vielä pitemmälle olikohan 2004, kun takakatteet olivat epäsymmetriset samasta syystä.
Kiitos tästä tiedon jyväsestä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kovalainenkin tänään radalla. Lista kello 14.00 mennessä radalla olleista.

1. S. Buemi Toro Rosso STR3 1:18.073 78 pit
2. T. Sato Toro Rosso STR3 1:19.105 +1.032 4 pit
3. S. Bourdais Toro Rosso STR3 1:19.237 +1.164 52 pit
4. P. de la Rosa McLaren MP4-23 1:19.465 +1.392 17 pit
5. H. Kovalainen McLaren MP4-23K 1:19.631 +1.558 30 pit
6. K. Räikkönen Ferrari F2008 1:20.220 +2.147 25 pit
7. N. Rosberg Williams FW30 1:20.831 +2.758 41 pit
8. N. Heidfeld BMW Sauber F1.08B 1:20.885 +2.812 29 pit
9. R. Kubica BMW Sauber F1.08B 1:20.954 +2.881 38 pit
10. F. Alonso Renault R28 1:22.831 +4.758 12 pit



Ei näy Mäkin eturenkaat kestävän K versiossa, Pedro...
Avoimet päät siivessä.



Nico ei näytä tyytyväiseltä...
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ja ihme ja kumma, ettei tuo Ferrari ole saanut mitään kunnollista välimallin peliä radalle? Lisäksi sen KERSin tulo ihmetyttää? Sama valmistaja ku Hondalla ja silti eivät saa valimsta aikaiseks ja Hondalla sen kaikkien tietojen mukaan piti olla jo hyvinkin pitkälle valmis ja toimiva ratkaisu?
Lienee syynä että Honda pääsi paremmissa ajoin istuttamaan Kerssiä auton kanssa yhteen kun heillä oli jo kauden alusta lähtien silmissä kausi 2009 kun taas Ferkku joutui panostamaan 08:n aina interlagosin viikonloppuun saakka.

Ja miten pitkälle kehitetty se Hondan auto Kersseineen sitten lopulta olikaan? Sitä ei saateta koskaan saada tietää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkennusta....avoimet päätykappaleet etusiiven päissä....;)

Siis edesmenneen Hondan ja Williamsin virityksiin verrattaessa.
Aa, tarkoitat niitä laatikoita päätylevyissä. Williamsilla en sellaisia muista, mutta Bemarillahan ne kyllä oli varsin massiiviset. McLaren näyttää tehneen itse etusiivestä leveämmän, joten päätylevyjen ulkopuolelle ei paljon mahdu.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Näyttää nuo kierroasajat menevän vähän huonosti Bourdaisin kannalta. Buemi näyttää parantavansa minkä ehtii.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Onkohan Massa repinyt jo hiukset päästään, kun Kimi oli noin paljon nopeampi. :eek::D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onkohan Massa repinyt jo hiukset päästään, kun Kimi oli noin paljon nopeampi. :eek::D
Minkäslaisia nuo uudet renkaat oikein on kun Kimi sanoi että ne on nopeat ensimmäisellä kierroksella, mutta sitten hidastuu paljon? Tuollainen voisi sopia Kimille, vaikkei Kimi sitä itse Turun Sanomissa tuuletellutkaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Suht useilta tullut palautetta, että näihin testeihin valittu rengas on liian pehmeä. Siksi se ei kestä Macissä mutta ei se juuri kestä Ferrarillakaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bemun testeissä käyttämä ratti.

Wing (sininen) kääntökatkaisia selvästi näkyvissä.

Etusiiven säätöön? Vaikuttaa kyllä olevan siihen liian hankala...

 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös