Australian GP

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Hetkellisesti saatiin taas muistutus siitä kuinka huippu teknisiä nämä nykyajan formulat ovat, kun Montoyan auton softat buuttasivat itsensä viimeisessä mutkassa. No ainakin itse sain hyvät naurut kun valo perässä sammui ja syttyi kuin resetoidussa tietokoneessa. Tiedä sitten vielä mistä tuo oikeasti johtui.

Kyllä Kimin kannattais alkaa soitella Flaviolle, jotta pääsisikö ensi kaudelle Rellulle. Ei sinänsä että Rellu välttämättä Laarenia kovempi olisi ensi vuonna, mutta kiirettä pitää jos meinaa Alonsolle samalla kalustolla pärjätä. Ainakin tällä hetkellä muut tallit vaikuttaisivat olevan "keskikastia". Honda liikkuu kyllä aika-ajoissa kovaa, mutta kisassa se on aivan liian heikko mestaruus jahtiin ja Ferrari on menettynyt täysin otteensa suoritusvarmuuteen.

Kyllä masensi kun näki punaiset autot seinässä ja tajusi mestaruuksien menneen jälleen...
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Ma sanoi:
Muistetaan sekin etta jollei Kimi olisi lukkojarrutusta tehnyt tuskin olisi Buttonista ohi paassyt ja sita kautta kisa olisi myos mennyt hankalammaksi. Enka siltikaan usko etta Kimilla olisi rahkeita taman kisan voittoon asti ollut, kakkossija oli taysi maksimi mita pystyi tekemaan. Kimi ja Alonso olivat muuten omalla sekuntiluvullaan nopeimpien kierrosten vertailussa.
Kyllä munkin mielestä oli Kimiltä oikea veto ohittaa heti Button vaikka meni rengas DC:ksi, button kun oli parin kierroksen jälkeen 5.5 sekkaa Kimiä jäljessä tulppana.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
triniemi sanoi:
Kyllä munkin mielestä oli Kimiltä oikea veto ohittaa heti Button vaikka meni rengas DC:ksi, button kun oli parin kierroksen jälkeen 5.5 sekkaa Kimiä jäljessä tulppana.
Niin no, ilman turva-autoa ero olisi ollut yli 25 sekunttia, jos Kimi olisi päässyt Buttonista irti n.10 sekunnin kohdalla erosta Alonsoon, niin lopputulos saattaisi olla eri, mutta hyvin pienellä todennäköisyydellä. Kimin piikkiin laitan kuitenkin sen lukkojarrutuksen.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Razah sanoi:
Mites veikkaat että käy Rellun ja Ferrarin voimasuhteille ensi kaudella, kun molemmilla on Bridgestonet alla? Itse pistäisin rahani Ferrarille.
Mä en laittais penniäkään kiinni Ferrarille kun näyttää olevan ihan tarpeeksi tekemistä päästä Williamsien ja jopa Toyotien vauhtiin, saati sitten Rellun.

EDIT: Rupee pikkuhiljaa näyttämään siltä ettei se Mclarenkaan niin kovin huono paikka ole ajaa ensi kaudella. Varsinkin kun Alonso on samassa tallissa niin ei ole niin suurta merkitystä jos ei olekaan se nopein auto, Fisi ja kumppanit sählää kuitenkin :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
azai sanoi:
Tämänkin moottorisäännön valvonta on hyvin hankalaa. Mistä tietää tuhoaako talli tahalleen moottorin saadakseen uuden moottorin edun? Eiköhän tämäkin osoita kuinka tyhmä sääntö tuo 10 pykälän sääntö on. :jaska:
No eikös ensikaudeksi tule 15kg "punnukset" rangaistukseksi moottoririkosta (Vai 2008)?
Oli moottorin kestävyys-sääntö mikä hyvänsä hajoilee niitä siitä huolimatta (Aina ne rakennetaan äärirajoille), vaikka ennen (Silloin kun Häkkinen ajoi) oli yhden kisan kestävät moottorit "voimasavut" tuli suht usein Mercedeksen ja Coshwortin koneista.
Tänään näytti että McLaren on jopa paremmassa tilanteessa kuin "muinoin"...
Ja osittaahan Renault että moottorin saa kestämään kaksi kisaa helpostikkin (ei väännetä niitä kierroksia "tappiin"), tänäänkin Fisichella "savusti" kisassa eniten ajetulla koneella Buttonin Hondasta "voimasavut" pihalle.

Millonkas muuten Renault tuo moottorista uuden kehitysversion "pihalle", nyt kun ei oikein kulje. :wink:
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Jere1983 sanoi:
Mä en laittais penniäkään kiinni Ferrarille kun näyttää olevan ihan tarpeeksi tekemistä päästä Williamsien ja jopa Toyotien vauhtiin, saati sitten Rellun.

EDIT: Rupee pikkuhiljaa näyttämään siltä ettei se Mclarenkaan niin kovin huono paikka ole ajaa ensi kaudella. Varsinkin kun Alonso on samassa tallissa niin ei ole niin suurta merkitystä jos ei olekaan se nopein auto, Fisi ja kumppanit sählää kuitenkin :alppu:
Ferrari kyllä kulki tänään todella kovaa, sen jälkeen kun Schumi sai vaihdettua omat kuutionsa takaisin palloiksi. Schumihan oli ihan muutaman sekunnin päässä Kimistä silloin kun parkeerasi Ferkkunsa aitaan. Olisi melko varmasti päässyt ohikin, niin hidas silloin Kimi oli. Jos ei olisi sattunut sitä kämmiä, niin olisi saattanut olla Maikkeli kakkospallilla hyppimässä.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Kummasti on Toyota nostanut rivejaan kolmen viikon takaisesta.

Mielenkiintoista on myos nahda Ferrarin vauhti Imolassa. Siella Schumilla on aina kulkenut ja talli on omien sanojensa mukaan tekemassa ison askeleen eteenpain uuden auton kohdalla. Toisaalta taas Imolassa on kylma ja varsinkin Bridgestonella (toki myos joillain Michelin kuskeilla kuten Ralf totesi) tuntuu olevan suuria vaikeuksia saada renkaita toimimaan kylmassa kelissa.

Mielenkiintoista myos etta Schumi oli kuitenkin varsin hyvassa vauhdissa ensimmaisen stoppinsa jalkeen, jos en vallan vaarassa ole niin otti jopa Alonsoa kiinni ajaen myos kisan kolmanneksi nopeimman kierroksen, ennen kun meno jysayttamaan valliin.

Ja niin...USA:lle ensimmainen piste sitten kauden 1993. :alppu:
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
General FUp sanoi:
Mutta ei voi kuin ihmetellä miten Alonso lähtee noin uskomattoman lujaa alusta asti. Enkä nyt meinaa sitä eroa mikä tulee peräpäänpitäjien ohittelussa. Nyt noissa turva-auton perästä lähtöjen jälkeen Räikköselläkin kesti pari kierrosta (lämmittää kumit?) päästä vauhtiin. Alonso menee vaan.
Ero on tullut lähinnä järkevän taktikoinnin ja Midlandien takia. Ekan SC:n poistuttua Alonso vain lämmitteli rauhassa renkaita Buttonin edellä, kunnes yhtäkkiä ampaisi vauhtiin. Button jäi siihen, aivan kuten muu porukka takana koska ohittaa ei voi. Hyvin pelattu Alonsolta. Seuraavilla kerroilla Alonson takana oli aina joku kierroksella jäänyt, joten senkin takia eroa tuli luonnollisesti nopeasti.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
azai sanoi:
Kimin ohittaessa Button, rengas meni aika lukossa pitkän matkaa, ilmeisesti sen takia rupesi tulemaan värinää jolloin etusiipi hajosi. Eli Kimin virheen takia mahdollinen voitto meni sivu suun. Tähän mennessä Kimi on menettänyt oman tai jonkun muun ajovirheen takia jo 12 pistettä, Bahrainin teknisen ongelman, eli ripustuksen takia pisteitä on mennyt 4 pistettä. Pidetäänpä nämä luvut yllä kun ruvetaan puhumaan kauden lopussa siitä mihin Kimin mestaruushaaveet kusivat oikein. 12 pistettä voi olla jo aika ratkaiseva, prkele!
Eiköhän Alonsolla ollut Bahrainissakin aika lailla vauhtia varastossa, eli ei voi todellakaan pitää mitenkään varmana, että Kimi olisi sen kisan voittanut ilman aika-ajon ongelmia.
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
the flying finn sanoi:
Tätä menoa Schumi päättää kautensa tähän, alkaa suoritustaso laskea selvästi, vaikka kyllä vauhtia vielä löytyy. Veikkaanpa, että jos ei tämän jälkeen vielä, niin viimeistään vielä toisen samanlaisen virheen jälkeen tai Ferrarin jatkettua samalla suoritustasolla, Schumi päättää jättää leikin nuoremmille.
Etenkin, kun tuo näytti aika rankalta kolarilta.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
seuraavat viisi kisaa ajetaan radoilla joilla Kimi oli viime vuonna nopein (Imola, Nurburgring, Barcelona, Monaco ja Silverstone, joten nyt olisi piste-eron parasta kaventua.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Fisicon auton vikalista tänään (lehdistötiedotteesta poimin):
-Anti-stall-järjestelmä
-telemetriajärjestelmä (1. stintti)
-aliohjautuvuus kakkostintillä
-kytkin (viimeinen stintti lukuunottamatta viimeisiä kierroksia)

Että olihan noita taas :rolleyes: Vauhti oli silti turhan hidasta erityisesti tuolla kakkosstintillä.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
General FUp sanoi:
Voi Kimi muuten kiittää Schumia kakkossijastaan. Jos ei Ferrari olisi lipsahtanut seinään silloin, olisi Kimillä ollut aikalailla paljon väkeä jonossa selän takana, Schumia myöten. Sijoitus olisi voinut alkaa tippua jo radalla, ja viimeistään kun etusiipi olisi varikolla vaihdettu. Olettaen että muita turva-autoepisodeja ei olisi tullut. Kimillä kävi siis loppujen lopuksi aika iso munkki myös :D
Minua taas hämmästytti miksi Speedin oli niin vaikeaa ohitta Schummelia? :D
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
General FUp sanoi:
Voi Kimi muuten kiittää Schumia kakkossijastaan.
Kimin muuten saa kiittää sitä hidasta Midlandia viimeisen SC:n jälkeen kakkossijastaan(, Schumi olisi luultavasti tullut varikolle seuraavalla kierroksella ulosajonsa jälkeen, sen verran kevyeltä näytti Ferrari). Kimi menetti harmittavasti muutaman sekunnin MF1:n perässä juuri silloin kun olisi pitänyt aivan Alonson imussa vetää pääsuoraa ja painostaa hänet virheisiin.

Vaikka Laren oli nopein auto radalla kun Kimin nokka vaihdettiin, Alonso ja Renault oli ilman ongelmiaan ansaitusti nopein yhdistelmä, ei siinä mitään.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Voihan Räkä!

Yksi Kimin epäräikkösmäisimpiä liikkeitä ovat juuri nuo Kimiltä yllättävät, epäominaismaiset banzai- ohitukset, jonka nyt näimme.
En voi itseasiassa käsittää, kuinka Kimi sortui noin "alokasmaiseen" virheseen, eli otti riskin ohittamalla Jenson Buttonin jarruttamalla mahdollisimman myöhään.
Tottakai ymmärrän tuossa vaiheessa halun päästä mahdollisimman nopeasti ohi, kun Allu vetelee jo kärjessä huimaa vauhtia, mutta Button oli kyllä sen verran Kimiä hitaampi, että eiköhän ohituspaikkaa olisi vielä voinut lykätä esimerkiksi juuri tuon suoranpäätymutkan seuraavaan mutkaan.
No, formula Ykköset ovat laji, jossa on aina sijaa jossittelulle ja niin edelleen, mutta kilpailua katsellessani arvasin heti ohituksen jälkeen, että tuosta syntyy ongelmia.Ehkä minulla on riskiäpelkäävän suomalaisen luonne, ja nyt kyllä hiukan harmittaa, varsinkin kun ne muutamat kierrokset Buttonin ohituksen jälkeen osoittivat, että Kimillä olisi ollut mahkuja alonson vauhtiin, vaikkakin Buttonin ohittamisessa olisi kulunut aikaa hiukan enemmän.

Selostustiimi oli taas asiantuntevasti hereillä (umpiväsyneenäkin tajusin tapahtumat ilman heidän apuaan), siitä hyvänä esimerkkinä mysteeri "etsi Nick Heidfeld." Mika Salolle kyllä pisteitä formulatuntemuksestaan, itse en tienny että autossa on nappi jonka avulla moottorin ja vaihdelaatikon saa irtoamaan?! Vai noinko se meni? Saako maaliin tulla ilman moottoria ja vaihdelaatikkoa? :D

Taidan olla kyllä liian väsynyt. Tämäkin tilitys on varsin turha.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
arzipuppy sanoi:
Yksi Kimin epäräikkösmäisimpiä liikkeitä ovat juuri nuo Kimiltä yllättävät, epäominaismaiset banzai- ohitukset, jonka nyt näimme.
En voi itseasiassa käsittää, kuinka Kimi sortui noin "alokasmaiseen" virheseen, eli otti riskin ohittamalla Jenson Buttonin jarruttamalla mahdollisimman myöhään.
Tottakai ymmärrän tuossa vaiheessa halun päästä mahdollisimman nopeasti ohi, kun Allu vetelee jo kärjessä huimaa vauhtia, mutta Button oli kyllä sen verran Kimiä hitaampi, että eiköhän ohituspaikkaa olisi vielä voinut lykätä esimerkiksi juuri tuon suoranpäätymutkan seuraavaan mutkaan.
No, formula Ykköset ovat laji, jossa on aina sijaa jossittelulle ja niin edelleen, mutta kilpailua katsellessani arvasin heti ohituksen jälkeen, että tuosta syntyy ongelmia.Ehkä minulla on riskiäpelkäävän suomalaisen luonne, ja nyt kyllä hiukan harmittaa, varsinkin kun ne muutamat kierrokset Buttonin ohituksen jälkeen osoittivat, että Kimillä olisi ollut mahkuja alonson vauhtiin, vaikkakin Buttonin ohittamisessa olisi kulunut aikaa hiukan enemmän.

Selostustiimi oli taas asiantuntevasti hereillä (umpiväsyneenäkin tajusin tapahtumat ilman heidän apuaan), siitä hyvänä esimerkkinä mysteeri "etsi Nick Heidfeld." Mika Salolle kyllä pisteitä formulatuntemuksestaan, itse en tienny että autossa on nappi jonka avulla moottorin ja vaihdelaatikon saa irtoamaan?! Vai noinko se meni? Saako maaliin tulla ilman moottoria ja vaihdelaatikkoa? :D

Taidan olla kyllä liian väsynyt. Tämäkin tilitys on varsin turha.
Tuskinpa ne sieltä autosta putoavat, vaan irtoavat välityksien yms suhteen jolloin pyörät voivat pyöriä vapaasti vaikka moottori/laatikko leikkaisi kiinni :idea:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
belated sanoi:
Kimin muuten saa kiittää sitä hidasta Midlandia viimeisen SC:n jälkeen kakkossijastaan(, Schumi olisi luultavasti tullut varikolle seuraavalla kierroksella ulosajonsa jälkeen, sen verran kevyeltä näytti Ferrari). Kimi menetti harmittavasti muutaman sekunnin MF1:n perässä juuri silloin kun olisi pitänyt aivan Alonson imussa vetää pääsuoraa ja painostaa hänet virheisiin.

Vaikka Laren oli nopein auto radalla kun Kimin nokka vaihdettiin, Alonso ja Renault oli ilman ongelmiaan ansaitusti nopein yhdistelmä, ei siinä mitään.
Larenin nopeus tuli parilla viimeisellä kierroksella, ei heti nokan vaihduttua ja Midlandien jäätyä taakse.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Tomppa sanoi:
Ero on tullut lähinnä järkevän taktikoinnin ja Midlandien takia. Ekan SC:n poistuttua Alonso vain lämmitteli rauhassa renkaita Buttonin edellä, kunnes yhtäkkiä ampaisi vauhtiin. Button jäi siihen, aivan kuten muu porukka takana koska ohittaa ei voi. Hyvin pelattu Alonsolta. Seuraavilla kerroilla Alonson takana oli aina joku kierroksella jäänyt, joten senkin takia eroa tuli luonnollisesti nopeasti.
Paitsi ettei Kimi heti pystynyt vastaamaan Alonson vauhtiin vaikkei ketään enää edessä ollutkaan. Huvikseenko vain himmaili että sitten lopussa voi kunnolla rykäistä? :rolleyes:
 
Ylös