BMW.Sauber

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Ghost_Glove sanoi:
Kylläpä on härpäkkeiden härpäkkeet Bemari kehittäny... :eek: Eikös tuossa tule jo haittaa kuljettajan näkökenttään ainakin tietynlaisissa mutkissa kun apexia ei saata nähdä ollenkaan noiden takaa???? :confused:

Mun mielestä tuollaisia megahärpäkkeitä pitää kehittää ainoastaan silloin kun auton aerodynamiikka on alunperinkin suunniteltu päin halvattua.

Onnea vaan ja menestystä beamerille...
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Kuvien perusteella näyttäis vähän siltä, kuin pyrkisivät ohjaamaan ilmaa takasiiven sivuitse, elikkäs ohi. Auttanee suoranopeuksissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jeeves sanoi:
Kuvien perusteella näyttäis vähän siltä, kuin pyrkisivät ohjaamaan ilmaa takasiiven sivuitse, elikkäs ohi. Auttanee suoranopeuksissa.
En oikein tajua, miksi ilmaa haluttaisiin ohjata takasiiven ohi... ihan arvailuahan tämä on, mutta yleensä erinäköisillä "evillä" on pyritty vähentämään pyörteilyä ja näin parantamaan aerodynamiikan toimintaa, tässä tapauksessa airboxin ja takasiiven.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Beamerin kommenteissa korostettiin juuri tuota 'puhtaan' ilman saamista takasiivelle. Johtuen etusiivestä, renkaista ja rungosta, niin takasiiville tuleva ilma pyörteilee. Noilla meloilla sitten se saadaan rauhoittumaan.

Mutta rumiahan noi on. :(
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Yäk!

Noi etuairot on kyllä todella rumat, joten kai niistä täytyy hyötyä olla.

:yuck:

Voisivat lisätä takasiiville tulevaa ilmaa...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
En oikein tajua, miksi ilmaa haluttaisiin ohjata takasiiven ohi... ihan arvailuahan tämä on, mutta yleensä erinäköisillä "evillä" on pyritty vähentämään pyörteilyä ja näin parantamaan aerodynamiikan toimintaa, tässä tapauksessa airboxin ja takasiiven.
Jos pystyvät heikentämään takasiiven tehokkuutta kovimmissa nopeuksissa, niin vastus vähenee varmasti.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
DFiaA sanoi:
Jos pystyvät heikentämään takasiiven tehokkuutta kovimmissa nopeuksissa, niin vastus vähenee varmasti.
Tuota miekin aattelin. Luulisi tosiaan haittaavan jo näkökenttää. Sen takia pitäis mielestäni kieltää.

Kauniithan nuo on, kuin gasellin sääret :yuck:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mitään aerodynamiikasta ymmärtämättömälle herää kyllä tässä vaiheessa kysymys miksei nuo sitten vähennä takasiiven tehokkuutta myös hitaammissa nopeuksissa, joissa sitä downforcea taas tarvitaan?
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Kenet veikkaatte ajavan BMW:n toista autoa ensi vuonna?
Joku Kubica? :eek!:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Otto Hokkanen sanoi:
Mitään aerodynamiikasta ymmärtämättömälle herää kyllä tässä vaiheessa kysymys miksei nuo sitten vähennä takasiiven tehokkuutta myös hitaammissa nopeuksissa, joissa sitä downforcea taas tarvitaan?
Nokun ne ilmavirtaukset muuttuvat nopeuden mukaan. Ajattele vaikka venhettä jossa on 5-heppanen Terhi perässä. Soutunopeudella aallot ovat mitättömät, mutta kun väännät Terhiä kahvasta kunnolla, niin että se alkaa mouruamaan ja kiihtyy, niin hellesäässä kunnolliset kuumat aallot ovat todennäköisiä.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
formulastara sanoi:
Nokun ne ilmavirtaukset muuttuvat nopeuden mukaan. Ajattele vaikka venhettä jossa on 5-heppanen Terhi perässä. Soutunopeudella aallot ovat mitättömät, mutta kun väännät Terhiä kahvasta kunnolla, niin että se alkaa mouruamaan ja kiihtyy, niin hellesäässä kunnolliset kuumat aallot ovat todennäköisiä.
mutta eihän terhi tykkää jos väännät jenkkakahvasta... :tongue:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Otto Hokkanen sanoi:
Mitään aerodynamiikasta ymmärtämättömälle herää kyllä tässä vaiheessa kysymys miksei nuo sitten vähennä takasiiven tehokkuutta myös hitaammissa nopeuksissa, joissa sitä downforcea taas tarvitaan?
Joku nokkela bullshit heitto nyt tähän....

Ei se lentokonekaan lennä jos nopeus ei riitä :eek:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Meleren~ sanoi:
Kenet veikkaatte ajavan BMW:n toista autoa ensi vuonna?
Joku Kubica? :eek!:
Saattaapi ajaakin. Ainakin MSa:n haastattelussa Heidfeld kehuu vuolaasti Kubicaa. Heidfeldiin ei tee vaikutusta niinkään Kubican nopeus kuin virheettömyys. Ei ole kuulemma tehnyt perjantaiajoissa yhtään omaa virhettä, joissa testiaikaa olisi mennyt hukkaan.

Samassa haastattelussa Heidfeld kommentoi Indyn kiepsahdustaan. Oli kuulemma valmis uusintastarttiin, mutta ei ollut kai jäänyt tarpeeksi romua radanvarteen. Haastattelija (saksankielinen) ehdotus, että punalipun nostamiseksi pitää ensi kerralla pyytää Schumia pysähtymään keskelle rataa, hymyilytti Heidfeldia(kin). :eek:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
DFiaA sanoi:
Ei se lentokonekaan lennä jos nopeus ei riitä :eek:
No luonnollisesti sitä nopeutta on nyt tässä kuviteltava olevan niin paljon, että se takasiipi edes vaikuttaa (halutulla tavalla). Niissä nopeuksissa luulisi kuitenkin myös pystysiipien kääntävän sen ilmavirran ja tekevän takasiivestä huonomman - jos ne tosiaan ovat esittämäänne tarkoitukseen. Mutta en minä näistä edelleenkään mitään ymmärrä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Otto Hokkanen sanoi:
No luonnollisesti sitä nopeutta on nyt tässä kuviteltava olevan niin paljon, että se takasiipi edes vaikuttaa (halutulla tavalla). Niissä nopeuksissa luulisi kuitenkin myös pystysiipien kääntävän sen ilmavirran ja tekevän takasiivestä huonomman - jos ne tosiaan ovat esittämäänne tarkoitukseen. Mutta en minä näistä edelleenkään mitään ymmärrä.
Enemmän kallistuisin kans edellisen kannalle... Ja on formuloissa niitä nopeitakin mutkia.. Ranskassa esim. heti lähtösuoran jälkeen on yks melko kovaa ajettava mutka härdelli...

Itse veikkaisin, että siivet vain putsaavat/rauhoittavat virtauksia takasiivelle, diffuusorin yläosille ja myös moottorin ilmanottoon...

onkohan bemareissa myös pirun sarvet ranskassa?? Kukaan nähny vielä kuvia?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Itsehän vain totesin, että jos takasiiven tehokkuus kärsii, niin myös vastus pienenee. Mikä on toivottavaa suurilla nopeuksilla.

En mä kuitenkaan usko että tää vaikuttaa noin, että käännetääns ilmat ohi takasiiven suurilla nopeuksilla. Kyllä noi ihan kaikilla nopeuksilla ilmaa kääntää. Voisi kuvitella tosta seuraavan virtauksen hidastumista näiden härpäkkeiden ja kuskin pään välissellä alueella. Virtauksen hidastuminen taas yleensä merkitsee ilmanpaineen kasvamista. Se on auton päällä toivottavaa downforcen kannalta. Tiedä sitten miten nuo käytännössä toimivat, tuskinpa niistä on vähemmän hyötyä kokonaisuudelle kuin haittaa takasiivelle. Ei nuo niin jättimäisiä kuitenkaan ole. Siinä perässä keskellä olis kuskin pää ja ilmanottotorni ehkä toi sopii yhteen niiden kanssa, jos vaikka paras virtaus kiertää noi kaikki. Emmä mitään tiedä. Ei tuollaisesta voi sanoa paljo mitään paljaalla silmällä.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Leeds sanoi:
Noi etuairot on kyllä todella rumat, joten kai niistä täytyy hyötyä olla.

:yuck:

Voisivat lisätä takasiiville tulevaa ilmaa...

Voisivat nostaa takasiipeä ylös niin ei tarvittais niin paljoa härpäkkeitä??

 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ilmeisesti bemskuissa on myös pirunsarvet käyössä viikonloppuna...


Jännä nähdä tuleeko kukaan muu kokeilemaan näitä samoja virityksiä... Yllättävän kauan mielestäni kesti, että joku kopioi mäkin pirunsarvet..
Tosin varmasti tuulitunneleissa tälläisiä ratkaisuja kokeillaan heti kun niistä ekat kuvat tulee julki... Ja se mikä toimii yhdessä autossa ei välttämättä toimi toisessa...

Mielenkiintoista nähdä tuleeko bemari käyttämään uusia melojaan joka kisassa vai otetaanko ne pois esim. monzassa kuten mäkki teki viime vuonna sarviensa kanssa...
 
Ylös