BMW.Sauber

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
äxä sanoi:
Kylläpä on härpäkkeiden härpäkkeet Bemari kehittäny... :eek: Eikös tuossa tule jo haittaa kuljettajan näkökenttään ainakin tietynlaisissa mutkissa kun apexia ei saata nähdä ollenkaan noiden takaa????
Mutupohjalta voisin veikata että kuljettaja tähtää sisäpuolen etufillarin "apex"iin, ja niiden näkemisen tiellä nuo kepit eivät varmaan ole.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jotain tekemistä muuten noilla airoilla on varmaan pirunsarvien kanssa... Ne kun yhtä aikaa ilmestyivät autoon... Ja samalla hävisi moottorikopan päältä vaakasiipi joka muista autoista, paitsi mäkkäristä, löytyy...
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ghost_Glove sanoi:
Jotain tekemistä muuten noilla airoilla on varmaan pirunsarvien kanssa... Ne kun yhtä aikaa ilmestyivät autoon... Ja samalla hävisi moottorikopan päältä vaakasiipi joka muista autoista, paitsi mäkkäristä, löytyy...
No jos katsot autosta edestäpäin otettuja valokuvia, ihan maalaisjärjellä voisi kuvitella, että nuo "aironhankaimet" ohjaavat ilmaa takasiiven sivuitse kovissa nopeuksissa. Lisännee suoranopeutta.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
DFiaA sanoi:
Itsehän vain totesin, että jos takasiiven tehokkuus kärsii, niin myös vastus pienenee. Mikä on toivottavaa suurilla nopeuksilla.

En mä kuitenkaan usko että tää vaikuttaa noin, että käännetääns ilmat ohi takasiiven suurilla nopeuksilla. Kyllä noi ihan kaikilla nopeuksilla ilmaa kääntää. Voisi kuvitella tosta seuraavan virtauksen hidastumista näiden härpäkkeiden ja kuskin pään välissellä alueella. Virtauksen hidastuminen taas yleensä merkitsee ilmanpaineen kasvamista. Se on auton päällä toivottavaa downforcen kannalta. Tiedä sitten miten nuo käytännössä toimivat, tuskinpa niistä on vähemmän hyötyä kokonaisuudelle kuin haittaa takasiivelle. Ei nuo niin jättimäisiä kuitenkaan ole. Siinä perässä keskellä olis kuskin pää ja ilmanottotorni ehkä toi sopii yhteen niiden kanssa, jos vaikka paras virtaus kiertää noi kaikki. Emmä mitään tiedä. Ei tuollaisesta voi sanoa paljo mitään paljaalla silmällä.
Itse järkeilisin hyvin pitkälti samalla tavalla, että pyritään saamaan virtauksen hidastumista auton yläpuolelle, joko yllä mainitulla syyllä tai sitten syyllä X. ja edelleenkin ainoastaan "maalaisjärjellä". Kaiken kaikkiaan nuo "etutolpat" ovat mielenkiintoinen koe Williamsilta.

Jokatapauksessa, nopeilla radoilla ajettaessa tuskin on tarvetta laittaa mitään ylimääräistä autoon kiinni, oli ne sitten häränsarvia, aironhankaimia tai karvanoppia, kaikki hidastavat vauhtia.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Minä kun en mitään noista siivistä ymmärrä, toisin kuin te ( :D ), niin viittisikö joku selittää miksei ne säädä vaan takasiiven kulmaa pienemmäksi? Ei tarttisi ylimääräisiä siipiä "heikentämään takasiiven toimintaa suurissa nopeuksissa".
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
vmjs sanoi:
Minä kun en mitään noista siivistä ymmärrä, toisin kuin te ( :D ), niin viittisikö joku selittää miksei ne säädä vaan takasiiven kulmaa pienemmäksi? Ei tarttisi ylimääräisiä siipiä "heikentämään takasiiven toimintaa suurissa nopeuksissa".
No jos tuo minun näkemykseni noiden toiminnasta on yhtään sinne päin, niin se nimenomaan johtaa siihen, että takasiipi toimii tehokkaammin ja siinä voidaan täten käyttää aiempaa pienempää kulmaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Bobakki sanoi:
No jos tuo minun näkemykseni noiden toiminnasta on yhtään sinne päin, niin se nimenomaan johtaa siihen, että takasiipi toimii tehokkaammin ja siinä voidaan täten käyttää aiempaa pienempää kulmaa.

Jaa, ja mä kun luulin et voidaan käyttää suurempaa kulmaa kum härpäkkeet ohjaa suurissa nopeuksissa ilmaa ohi.....................................................
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Ei näytä hassumalta näissä kuvissa:





 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Aivan saatanan rumathan ne on, muttei F1 mikään autojen kauneuskilpailu olekaan.
Bobakki sanoi:
No jos tuo minun näkemykseni noiden toiminnasta on yhtään sinne päin, niin se nimenomaan johtaa siihen, että takasiipi toimii tehokkaammin ja siinä voidaan täten käyttää aiempaa pienempää kulmaa.
Justiin näin.
(tai vastaavasti samalla "kulmalla" saadaan enemän downforcea,jos haluaa pyöritellä.. :) )
Paraneeko takasiiven ilmanvastus/downforce suhde niin paljon että kannattaa ottaa kepeistä ilmanvastus-penaltti.. Vissiin..

EDIT: Mitenhän epävakaaksi auto tulee jos nuo vaurioituvat tai alkavat tärinästä vatkata? En haluaisi olla ohjaamossa ottamassa selvää.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mickey sanoi:
Jaa, ja mä kun luulin et voidaan käyttää suurempaa kulmaa kum härpäkkeet ohjaa suurissa nopeuksissa ilmaa ohi.....................................................
Ainakin BMW:n Willy Rampf on nimenomaan päinvastaista mieltä:
"We tested these vertical nose wings at our Jerez test. The combination of these and the new side wings on the engine cover have improved the air stream to the rear of the car and, therefore, increased downforce. As well as this they improve stability in the corners and under braking. Robert’s results are very helpful in terms of the tyre decision, which will be a key factor for our race strategy."
Oma versioni niiden tarkoituksesta on joka tapauksessa se, että BMW:lla ollaan huolestuttu, kun Villeneuve ei ole yrityksestä huolimatta osunut kehenkään tällä kaudella. Jacquesille on siis päätetty rakentaa tähtäin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
petrolhead sanoi:
EDIT: Mitenhän epävakaaksi auto tulee jos nuo vaurioituvat tai alkavat tärinästä vatkata? En haluaisi olla ohjaamossa ottamassa selvää.
Itse mietin lähinnä sitä, että jos nuo hajoavat, niin ovatko romut suoraan ohjaamossa... Luulisi olevan kohtuullisen ikävää.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Bobakki sanoi:
Itse mietin lähinnä sitä, että jos nuo hajoavat, niin ovatko romut suoraan ohjaamossa... Luulisi olevan kohtuullisen ikävää.
Tuskin ne kovin kovasti kuskia osuisivat vai hidastuisivatko ne niin nopeasti että pahaa vahinkoa syntyisi?
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Olen edelleenkin sitä mieltä että kyseiset siivekkeet pitäisi kieltää, ja äkkiä. FIA voisi laatia sääntöpykälän missä kiellettäisiin ylimääräiset "lirputtimet",
Ne on helvetin rumia kaikki, Eli sellainen sääntö että etu ja takasiipi sallitaan, ei muita.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hurmurisija sanoi:
Tuskin ne kovin kovasti kuskia osuisivat vai hidastuisivatko ne niin nopeasti että pahaa vahinkoa syntyisi?
Asiastahan en oikeasti mitään tiedä, eli ihan intuitioon perustui tuo äskeinen. Eipä siitä kukaan oikeasti ymmärtävä näy toisaalta huolestuneen.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Hurmurisija sanoi:
Tuskin ne kovin kovasti kuskia osuisivat vai hidastuisivatko ne niin nopeasti että pahaa vahinkoa syntyisi?
Kulma edellä tullessaan voisi vähän "sattua" .. mut toisaalta onhan nuo kypärät nykyään "luodin"kestävää mallia.. :confused:
 
Ylös