BMW.Sauber

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Otto Hokkanen sanoi:
Jos uskomme Willy Rampfia, niin nuo lärväkkeet nimen omaan parantavat, eivätkä heikennä, takasiiven toimintaa siistimällä ilmaa. Lisäksi toimivat "vakaimina". Jos taas luotamme Nick Heidfeldin sanaan, ne eivät haittaa näkyvyyttä:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/07/456997
Jep jep, ilman muuta noilla pystylevyillä on myös jotain vaikutusta kääntymisherkkyyteen pystyakselin ympäri.

Ilmavirtausten hienoisesta ohjailusta lärpäkkeillä ei taida olla ainakaan merkittäviä painehäviötä, jos se voidaan tehdä ilman ilman irtoamista ohjainpinnoista.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Voisin vaikka lyödä vetoa että nuo hirvitykset kielletään, ja vielä aika nopeasti.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Bobakki sanoi:
No jos tuo minun näkemykseni noiden toiminnasta on yhtään sinne päin, niin se nimenomaan johtaa siihen, että takasiipi toimii tehokkaammin ja siinä voidaan täten käyttää aiempaa pienempää kulmaa.
Viittasin noihin muihin hieman jopa huvittaviin spekulaatioihin, joissa veikkailtiin noilla pyrittävän heikentämään takasiiven toimintaa. :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mickey sanoi:
Jaa, ja mä kun luulin et voidaan käyttää suurempaa kulmaa kum härpäkkeet ohjaa suurissa nopeuksissa ilmaa ohi.....................................................
Ja mikähän järki tuossa edes olisi? :)

Laitetaan isompaa takasiipeä autoon ja sitten laitetaan airot jolla otetaan takasiiven tehosta se osa pois mikä isommalla olis pienempään siipeen. Eli 1+1 olisi 1...

Sillä kuten täälä on sanottu, niin tuskin noita siipiä voi tehdä ihan vaan niin, että ne ohjaisivat ilmaa takasiiven ohi vaan nopeuksista 200-250 ylöspäin. Sillä formuloilla mennään kyllä kovasti yli toistasataa mutkissakin joissa se takasiiven antama downforce on ihan suotava asia...

Joten eiköhän taivuta siihen, että ne vakauttavat ilmavirtauksia kuten ovat jo jokusen vuoden tehneet nuo pirun sarvet ja moottorikopan päälliset pikkusiivet. Ja vakautus tapahtuu nimen omaan enimmäkseen takasiipeä varten... Tosin nuo bemarin melat alkavat kyllä sen verran alhaalta, että auttanevat varmasti enemmän myös diffuusoria ja muita härpäkkeitä kuin nuo ennen käytetyt moottorikopan siivet...
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Bobakki sanoi:
Itse mietin lähinnä sitä, että jos nuo hajoavat, niin ovatko romut suoraan ohjaamossa... Luulisi olevan kohtuullisen ikävää.
Kuski on kyllä melko syvällä ohjaamon suojissa. Kepit painavat varmaan 100g/kappale tai alle.
Toisaalta 300km/h kärki edellä visiiriin niin voipi tulla rumia.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Varmasti etu-, ja takasiipikin näyttivät monen silmään oudoilta/autoon kuulumattomilta/rumilta kun ne ensi kerran nähtiin F1:ssä...
Hurmurisija sanoi:
Miten se tuolla nopeudella voisi osua?
En ala teoretisoimaan kepin hidastuvuutta jos se irtoaa nopeudessa x tavalla y ja ajoviima nappaa siihen tavalla z. Yhtämieltä voitaneen kuitenkin olla siitä että se voi pinta-alansa, ja varmasti alhaisen painonsa, takia lähteä autoon nähden Lentoon Varsin Kirpaisevan Kovaa.
 
Viimeksi muokattu:

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Toi että ne irtoo on mun mielestä samanlaista spekulointia kuin että jos vaikka koko kori irtoo..... :eek:.....tai että etusiipi irtoo, takasiipi irtoo. Pitäskö Fykköset kieltää kokonaan kun voi tosiaan olla mahdollista teoriassa, jos korin kaikki kiinnitykset menee hajalle, että se irtoo.........

Ei ne melat siinä tosiaan oo millään maalarinteipillä kiinni. Ne ei voi irrota paitsi jos ne hajoo jossain kolarissa tai jotain.....
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Hurmurisija sanoi:
Miten se tuolla nopeudella voisi osua?
Perässä tulee lisää autoja. Toisaalta, irtoohan noista autoista toisinaan muitakin härpäkkeitä ja sälää, eikä ole mitään tapahtunut.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
DFiaA sanoi:
Perässä tulee lisää autoja.
Joo, "melojen" kolmen ekan harkan perusteella tosiaan perässä tulee lisää autoja......... :thumbup:



En usko kyllä että jatkuu aika-ajossa enää tää "voittokulku". Mut parannusta alkukauteen on luvassa.....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hurmurisija sanoi:
Miten se tuolla nopeudella voisi osua?
Aivan puhtaalla maalaisjärjellä ajateltuna:
Vaikka mela jäis paikalleen kellumaan irrottuaan niin jos kuski ajaa 300kmh ja törmää tähän paikallaan kelluvaan melaan niin silloin törmäysnopeus on 300kmh... Oikeastihan mela vielä tulisi kohti jolloin pienempikin vauhti autolla riittäisi saamaan törmäysnopeuden suureksi...

Mutta se on sitten ihan eri asia, että miksi mela tulisi kuskia kohti? Itse veikkaisin, että mela lähtis liiteleen huitsin vit...siin jos se irtois...

Ja jos se edes irtoisi. Kovemmalla rasituksella etusiipi varmasti on ja ei se paljo suuremmalta pinta-alalta ole kiinni kuin yksi tuollainen mela.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Suurempi kysymys on, että auttoiko nämä melat+sarvet bemarin noin kovaan vauhtiin vai paljonko johtuu bensakuormasta...

Aika-ajoissa se varmaan nähdään... Mutta itse olen ainakin tähän mennessä yllättynyt. Paitsi jos bemarit veti tänään harjoituksissa vaan pari press-runia...
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ghost_Glove sanoi:
Aivan puhtaalla maalaisjärjellä ajateltuna:
Vaikka mela jäis paikalleen kellumaan irrottuaan niin jos kuski ajaa 300kmh ja törmää tähän paikallaan kelluvaan melaan niin silloin törmäysnopeus on 300kmh...
Jos kuski ajaa 300 km/h, niin melakin liikkuu 300 km/h. Eihän se paikalleen jäisi. Eikä se myöskään jäisi leveä puoli ilmanvirtaa vasten niin että se edes hidastuisi kovin nopeasti. Luultavasti se kieppuisi sadasosissa hevon kuuseen.

Mutta mielenkiintoinen kysymys. Jos nuo härpäkkeet kielletään, tekosyynä luultavasti käytetään sitä, että ne rajoittavat kuskin näkyvyyttä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hurmurisija sanoi:
Jos kuski ajaa 300 km/h, niin melakin liikkuu 300 km/h. Eihän se paikalleen jäisi. Eikä se myöskään jäisi leveä puoli ilmanvirtaa vasten niin että se edes hidastuisi kovin nopeasti. Luultavasti se kieppuisi sadasosissa hevon kuuseen.

Mutta mielenkiintoinen kysymys. Jos nuo härpäkkeet kielletään, tekosyynä luultavasti käytetään sitä, että ne rajoittavat kuskin näkyvyyttä.
Muuten ihan hyvä pointti... ;)
Järkeilin tuon turhan äkkiä kahdessa osassa... :jaska:
Noh, mutta en ihan heti keksi miksi melat irtoisivat..
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ghost_Glove sanoi:
Noh, mutta en ihan heti keksi miksi melat irtoisivat..
En minäkään. Sen sijaan muut tallit tutkivat melojen käyttöä varmasti ja jotkut todennäköisesti ottavat ne käyttöönkin. Saa nähdä, yritetäänkö niitä kieltää ja millä perusteella.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hurmurisija sanoi:
En minäkään. Sen sijaan muut tallit tutkivat melojen käyttöä varmasti ja jotkut todennäköisesti ottavat ne käyttöönkin. Saa nähdä, yritetäänkö niitä kieltää ja millä perusteella.
Niin saa nähdä... Ei pirun sarviakaan oo kukaan ottanu käyttöön mäkin lisäks tätä ennen... Samoin monelta tallilta puuttuu vielä ponttoonien etureunoissa olevat härpäkkeet, jotka kuulemma varsinkin ovat erittäin hyödylliset jos ne saa autoon sopimaan... Mutta varmasti noita airoja tullaan kokeileen vähintään tuuli tunnelissa.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Ghost_Glove sanoi:
Aika-ajoissa se varmaan nähdään... Mutta itse olen ainakin tähän mennessä yllättynyt. Paitsi jos bemarit veti tänään harjoituksissa vaan pari press-runia...
Jaa press-runia? Eikös aika-ajon kaks ekaa osioo ajeta "tyhjillä" tankeilla. Tai ainakin kannattais ajaa......onkohan ykskään tiimi viä huomannu.... :cool:
 
Ylös