Törni sanoi:
Kopterissa on turvajärjestelmä jolla se pystyy potkurin rotaatiovoiman avulla "laskeutumaan" siististi alas vaikka moottorit sammuisivat.
Jaa, mikäs tällainen turva-järjestelmä on? Olen kuullut autorotaatiolaskusta, eli kun moottorit sammuvat, kopteri käännetään sopivaan laskukulmaan, käyttäen roottoria niin että ilmavirrat hidastavat sitä mahdollisimman vähän tai jopa ylläpitävät pyörimistä tietyllä kierrosluvulla. Sitten maan läheisyydessä tehdään loppuveto. Mutta tuo on ihan pilotin taidoista kiinni, kuinka siisti laskeutuminen on, eikä sinänsä turvajärjestelmä. Ja huonossa säässä voi olla mahdotonkin tuollainen laskeutuminen. En tiedä kuinka korkealta se toimii, jos korkeutta on liikaa, voi olla että putoamisvauhti tulee joka tapauksessa liian suureksi pehmeään loppuvetoon.
Medihelissä esimerkiksi on kakso moottoria niin että se on täysin toimintakykyinen myös yhdellä jos toinen sattuu hajoamaan, sikorskyssä ei taida olla?