Copterlinen helikopteri pudonnut mereen

  • Viestiketjun aloittaja VR
  • Aloituspäivämäärä

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Tolerantti sanoi:
Tragikoomista, ironista jopa absurdia on se, että Suomen työturvallisuushuiput menehtyivät juuri tässä onnettomuudessa, vieläpä sellaisen yhtiön koneessa, jolla huomautettavaaa edellämainitussa on ollut
Toi on kai tavallaan vähän sääli(?), että ko. firmaa lyödään jostain vuoden takaisesta lyhyestä tarkkailujaksosta, jos asiat ovat nyt olleet vuoden jo ihan kunnossa ja koulutukset pyörivät asianmukaisesti. Nyt pudonneetkin lentäjät tuntuvat olleen erittäin kokeneita.
Totuus voi tietysti olla taas toinen noista "koulutuksista", mutta ainakin lehtitietojen perusteella tuntuu vähän kohtuuttomalta jos kyse on vaikkapa jostain sellaisesta syystä jolle firma ei sinäns voi mitään ja nyt leimataan ns. "huijarifirmaksi".
 

72

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
16061
Työturvallisuuskeskuksen kotisivuilta:

Työturvallisuuskeskuksen johtoa mukana kopteriturmassa



Työturvallisuuskeskuksen viestintä vahvistaa, että kopteriturmassa oli mukana Työturvallisuuskeskuksen johtoa

toimitusjohtaja Matti Kopperi
johtaja Marjut Ruotsalainen
uudeksi toimitusjohtajaksi nimetty Ari Seger SAK:sta
hallituksen puheenjohtaja Tapio Kuikko EK:sta
hallituksen varapuheenjohtaja Pentti Vainio SAK:sta.
Työturvallisuuskeskuksen johto piti Tallinnassa toiminnan suunnitteluun liittyvän kokouksen 9.-10.8.2005. Menomatka tapahtui Silja SeaCatilla, mutta voimakkaan tuulen vuoksi paluuta ei voitu laivalla tehdä.

Työturvallisuuskeskuksen henkilöstö on hyvin järkyttynyt ja ottaa syvästi osaa omaisten suureen suruun. Henkilöstö vietti aamulla toimistossa hiljaisen hetken. Työterveyshuollon edustajat tukevat henkilöstöä jaksamisessa. Työturvallisuuskeskuksen hallituksen muut jäsenet kokoontuvat tänään toimistossa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ari Seger on Karjaalta kotoisin ja on ollut demareitten eduskuntavaaliehdokkaana joku 10 vuotta sitten. Sittemmin omistautui täysin AY-uralle. Muistaakseni oli Sisu-Autolla töissä.

Ei päässyt sitten tuohon tj:n paikalle toteuttamaan visioitaan.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Katos, siellä oli yks tuttukin. Niin se on pienestä kii ihmiselo toisinaan.
 

72

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
16061
Hesari / net

Tallinna. Ensimmäinen uhri on nostettu ylös kopterin hylystä, kerrotaan virolaisen Postimees-lehden online-sivuilla.
Sukeltajat laskeutuivat kopterin hylylle torstaina aamupäivällä, kertoi Viron sisäministeriön tiedottaja Jaana Aduson Helsingin Sanomille.
Keskiviikkoisen helikopteriturman uhrit on tarkoitus nostaa hylystä tänään, mikäli sää sallii. Nostotyö on jo aloitettu, mutta työ voi vaikeutua, jos tuuli yltyy ennusteiden mukaan 17 metriin sekunnissa.
Tällä hetkellä tuulen nopeus onnettomuuspaikalla on noin 11-12 metriä sekunnissa ja aallon korkeus metri. Alue on eristetty kahden mailin alueelta.

Suomen Tallinnan suurlähetystön lehdistöedustaja Ilmi Villacis kertoi, että suomalaisruumiit on tarkoitus viedä Tallinnassa ruumishuoneelle.
Kuolinsyytutkinta voidaan tehdä jo tänään. Sen jälkeen tallinnalainen hautaustoimisto hoitaa omaisten kanssa ruumiiden kuljetuksen Suomeen.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Aiemmasta linkistä:

"With the aircraft at a height of about 320 feet on a south-easterly heading, workers on the drillingrig heard a loud bang. No witnesses were watching the aircraft at the time but some subsequently saw the aircraft dive steeply into the sea."

"The audio recordings revealed that the crew were not aware of any significant abnormality until the flight from the 'Clipper' platform to the 'Monarch' platform. About 4.5 minutes into this sector the crew discussed an increase in vibration."

"Virolaisen liikemiehen mukaan kopteri
käyttäytyi omituisesti aamulennolla.
Liikemies sanoo, että kone värähteli
oudosti
ennen saapumistaan Helsinkiin."(yle txt)
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Copterline peruuttaa viikonloppulentonsa Tallinnaan huoltojen ja miehistön työaikojen vuoksi. Lentoja jatketaan vasta, kunnes vastaavanlainen uusi kopteri on saatu.

Lähde: Kauppalehti Online 11/08/2005
 

laturin hihna

Banned
Liittynyt
10.8.2005
Viestit
5
Observer sanoi:
Tuossa linkissä selostus samanlaiselle helikopterimallille kolmisen vuotta sitten tapahtuneesta onnettomuudesta jossa roottorin lapa murtui ja aiheutuneen epäkeskon tärinän ansiosta koko roottori vaihteistoineen repeytyi irti rungosta:

http://64.233.183.104/search?q=cache:2-1_rb3Dpo4J:www.aaib.dft.gov.uk/cms_resources/dft_avsafety_pdf_503164.pdf+sikorsky+S76+accidents&hl=fi
http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/2181054.stm

Samankaltainen onnettomuus tosiaan.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Mutku sanoi:
Toi on kai tavallaan vähän sääli(?), että ko. firmaa lyödään jostain vuoden takaisesta lyhyestä tarkkailujaksosta, jos asiat ovat nyt olleet vuoden jo ihan kunnossa ja koulutukset pyörivät asianmukaisesti. Nyt pudonneetkin lentäjät tuntuvat olleen erittäin kokeneita.
Totuus voi tietysti olla taas toinen noista "koulutuksista", mutta ainakin lehtitietojen perusteella tuntuu vähän kohtuuttomalta jos kyse on vaikkapa jostain sellaisesta syystä jolle firma ei sinäns voi mitään ja nyt leimataan ns. "huijarifirmaksi".
Aivan. Viranomaiset tarkkailevat ilmailuyhtiöiden toimintaa erittäin tarkasti ja myös puuttuvat herkästi tilanteeseen. Kääntäen tämän voi nähdä niin, että kun mikään huomautustilanne ei ole päällä, matkustajat voivat olla kyydissä huolettomin mielin.

Toisaalta Copterlinen Tallinnan linja on ollut otsikoissa koko olemassaolonsa ajan, keskimäärin kaksi epäselvyyttä vuodessa. Nytkin itse tj:n ansiolupakirja on menemäisillään hyllylle jostakin syystä. Siis ei tästä onnettomuudesta johtuen.

Ilmailualalla turvallisuuskulttuuri on ollut vahva. Tämä on ollut erittäin tärkeää mm. imagon kannalta. Siksi onkin hämmästyttävää, että Copterlinella on ollut varaa tuhria mainettaan toistuvasti ja jatkuvasti. Lieneekö kyseessä välinpitämättömyys, tyhmyys, rahapula vaiko onnettomat sattumat? Kauppa on kuitenkin käynyt ja asiakkaita riittänyt ministeritasoa myöden.

Ensi alkuun epäilin pilottien pätevyyttä, kunnes heidän taustansa kerrottiin. Taitoa ja tietoa on varmasti ollut, kuten myös turvallisuusasiat selviöitä. Kuvittelisin, että heillä olisi riittänyt uskallus jäädä maahan, mikäli kaikki ei olisi ollut kunnossa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
"Viron talousministeri Edgar Savisaar
sanoo, että ääni saattoi syntyä
roottorilapojen irrottua koneesta." (yle txt)
 
Liittynyt
14.5.2005
Viestit
2109
Tolerantti sanoi:
Ilmailualalla turvallisuuskulttuuri on ollut vahva. Tämä on ollut erittäin tärkeää mm. imagon kannalta. Siksi onkin hämmästyttävää, että Copterlinella on ollut varaa tuhria mainettaan toistuvasti ja jatkuvasti. Lieneekö kyseessä välinpitämättömyys, tyhmyys, rahapula vaiko onnettomat sattumat? Kauppa on kuitenkin käynyt ja asiakkaita riittänyt ministeritasoa myöden.
Kyllähän tuon ymmärtää, kun ei kai tuolla alueella ole ollut oikein minkäänlaista kilpailua.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Silminnäkijät ovat kuulleen kaksi epätavallista ääntä, joiden jälkeen kone on pyörinyt ilmassa kolme kertaa akselinsa ympäri ja pudonnut oikein päin veteen. Onnettomuushetkellä paikalla ei nähty savua eikä tulta, eikä roottorin ääntä kuulunut.

Copterlinen helikoptereissa on aiemmin havaittu ongelmia joita ovat aiheutuneet roottorilapojen ylikuumeneminen kaasuturbiinien pakokaasuvirtausten vuoksi.

Lisää tietoja tipahtelee näemmä koko ajan. Vaikka on arvioitu että tutkijalutakunnan työ kestää ainakin vuoden, on ilmeistä että runsaasti tietoja saadaan jo ennen sitä.
 

Makkonen

Guest
Helsingin Sanomat:

Copterline kertonut aiemmin roottoriongelmista
Julkaistu 1:30

tulosta juttu
lähetä linkki
keskustele
Torstaina paljastui, että Copterlinen helikopterissa on ollut äskettäin ongelmia roottorinlapojen ylikuumenemisen vuoksi.
Helsingin Sanomien tietojen mukaan turbiinin pakokaasuvirtaukset olivat kuumentaneet lapoja niin paljon, että roottori alkoi ravistaa, kun pilotti lähti koneella lentoon.

Pilotti pysäytti nousun ja toi koneen takaisin maahan. Myöhemmin lapa tai lavat vaihdettiin uusiin.
"Ne ovat komposiittirakenteita, ja jos siihen suihkuturbiinin puhallus käy, niin se voi aiheuttaa vaurioita", sanoo lentoturvallisuushallinnon apulaisjohtaja Reijo Lamberg.
Hän muistelee, että tapaus sattui noin vuosi tai puoli vuotta sitten.
"Tämä oli yksittäistapaus, jonka lentäjä raportoi meille. Tässä tapauksessa lentäjä pysäytti koneen, ja lapa uusittiin."

Copterlinen lentotoiminnan johtaja Jorma Kalhola kertoi, että tapauksessa oli käytetty roottorijarrua moottorin käydessä. Lapa jäi väärään asentoon pakokaasualueelle, mikä oli saattanut vahingoittaa lapaa. Tällaista jarrutusta pyritään yleensä välttämään.
Lamberg ei arvioi, onko tapauksella olennaista arvoa turman selvittämisessä.

Viron sisäministeri Kalle Laanet eivätkä muutkaan viranomaiset halunneet arvuutella onnettomuuden syitä.
Viranomaiset kertoivat todistajien kuulleen kaksi epätavallista ääntä, joiden jälkeen kone pyöri ilmassa kolme kertaa akselinsa ympäri ja putosi oikein päin veteen.
Onnettomuushetkellä paikalla ei nähty savua eikä tulta, eikä roottorin ääntä kuulunut.

Tutkintalautakunnan apulaisjohtaja Tõnu Ader sanoi, että sääolosuhteet on suljettu pois. Sisäministeri Laanet vahvisti, ettei kyse ollut myöskään terrorismista.
Vaihtoehdoiksi jäävät tekniset viat, esimerkiksi roottorin lavan rikkoutuminen.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Kaikki matkustajat ja molemmat pilotit ovat olleet ja olivat siis vielä pohjassakin turvavöissään. Miksi ei edes kokenut pilotti ehdi avata vöitään vai onko isku veteen ollut tosiaankin niin lamauttava, että tajunta on lähtenyt jo siinä vaiheessa?
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Joo, ei toi juurikaan tunnu kun neljästäsadasta metristä putoaa. Siinä on melkeen kymmenen sekkaa aikaa vaan ottaa tukeva ote penkistä ja valmistautua turvavöiden avaamiseen. kevyen tärhdyksen jälkeen joka äkkipysäyksestä reilu kahdestasadasta muodostuu. Siitä sitten koneen kiepsahtaessa ympäri kylmässä vedessä avaamaan ovea joka toivottavasti aukeaa, jos ei runko oo kauheen pahasti vääntynyt, ja sen jälkeen sitten etsimään varauloskäyntiä. Pala kakkua.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Törni sanoi:
Tämä on ollut esillä. Sen sijaan uusi tieto minulle on se että eräs silminnäkijä oli kuullut kaksi kovaa pamausta ennen mereen syöksyä. Pamaukset olivat niin voimakkaita että ne kuuluivat viiden kilometrin päähän.
Täytyy olla TODELLA voimakas pamaus, että kuuluu merellä jopa viiden kilometrin päähän. ;)

Oli YLE:n uutisilta keskiviikkona aivan käsittämätöntä iltapäivälehtimäisyyttä. Piti ottaa skandaalinhakuisuutena mukaan se vuodentakainen pilottien puutteellisuus koulutuksen suhteen vaikka ko asia oli korjattu jo aikapäivää sitten. YLE:lle erittäin pitkä miinus asian uutisoinnin suhteen.

Taitaa syy olla sitten tuolla roottoreissa että miksi kopteri tuli alas.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Sammypiru sanoi:
Kaikki matkustajat ja molemmat pilotit ovat olleet ja olivat siis vielä pohjassakin turvavöissään. Miksi ei edes kokenut pilotti ehdi avata vöitään vai onko isku veteen ollut tosiaankin niin lamauttava, että tajunta on lähtenyt jo siinä vaiheessa?
Jossakin lähteessä (taisi olla Hesari) eräs lentäjä kommentoi. Hän totesi, että kun lapa irtoaa, saattaa tärinä ja ravistus olla niin voimakasta, että pelkästään se vie tajun. Vähintäänkin ravistus vie toimintakyvyn (näin sanoi myös TV1:ssä ollut ansiolentäjä). Iskeytyminen veteen on sitten vielä erikseen. Äkkiseltään tuntuisi siltä, että kopterissa olijat ovat olleet äly pois jo ennen veteen joutumista.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Päivän Ilta-Sanomissa oli myös juttua tuosta ravistuksesta. Jotkut asiantuntijat oli laskenut, että jos roottorin lapa irtoaa kesken kaiken aiheuttaa se sellaisen epätasapainon, että kone alkaa ravistaa ja koneeseen kohdistuu jopa 13 G:n voimat. Tuo ravistus rikkoo mm. koneen vaihteiston ja ihminen ei tuollaista ravistusta myöskään kestä.
 
Ylös