Copterlinen helikopteri pudonnut mereen

  • Viestiketjun aloittaja VR
  • Aloituspäivämäärä

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
J.Heldenview sanoi:
Erään taksin perässä ollut mainos tuntui asiattomalta tämän onnettomuuden jälkeen. en kyllä muista mitä siinä luki. Ikävä tapaus kertakaikkiaan, mutta itsehän olen aina ollut epäileväinen kopterikyydistä. Se kun ei pysy ilmassa jos jotain sattuu.

Ja ihan niinkuin ponttooneista olis paljonkin hyötyä jos kopteri mäjähtää 400m korkeudesta mereen ...
Aiemmin on jo todettu, että helikopteri EI mäjähdä automaattisesti maahan/mereen jos jotakin menee pieleen. Kuten esim. silloin kun moottori menee rikki tai polttoaine loppuu.

Tässä tapauksessa ei varmaan ole kyse kummastakaan, tai sitten tuo hätälaskeutuminen (autorotaatio) on myrskyn takia epäonnistunut pahasti.

Kyseessä saattaa olla hyvinkin roottorivika, ja silloin kopteri on varmasti vaikeasti hallittavissa. Etuikkunoiden rikkoutumisen perusteella voisi arvailla, että vehje on tullut veteen nokalleen, mutta en kuitenkaan mitenkään älyttömän kovaa. Ponttooneita on saatettu jopa käyttää, mutta ne ovat voineet repeytyä irti törmäyksessä veteen.

Kaikki nämä asiat varmaan selviävät vielä. Se ei kuitenkaan enää pelasta näitä 14 vainajaa. Toivottavasti siitä on kuitenkin apua tulevaisuudessa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Onnettomuudella silminnäkijä

Helikopteriturman silminnäkijä sanoi virolaisen tv-kanavan Kanal 2:n puhelinhaastattelussa kuulleensa kaksi kovaa pamausta ennen helikopterin syöksymistä mereen.

Silminnäkijä oli Rohuneemen satamassa oleva luotsien päivystävä kapteeni Mati Ojane. Hän kuvasi pamauksia erittäin koviksi, sillä ne kuuluivat viiden kilometrin päähän.

Ojanen sanoi nähneensä kopterin putoavan mereen mutta ei havainnut äänten suunnassa tulta tai savua.
vaihtoehdot:

-merivoimat (tykinruokaa)
-tekninen vika (potkuri katkeaa tai osuu pyrstöön)
-terroristi (onneksi meren yllä)
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Charlie sanoi:
tai sitten tuo hätälaskeutuminen (autorotaatio) on myrskyn takia epäonnistunut pahasti.
Myrskyä ei ollut. Sääolosuhteet olivat suorastaan hyvät. Tuultakin vain 6 metriä sekunnissa, mikä on kopterille hyvin pieni lukema.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Hurmurisija sanoi:
Myrskyä ei ollut. Sääolosuhteet olivat suorastaan hyvät. Tuultakin vain 6 metriä sekunnissa, mikä on kopterille hyvin pieni lukema.
Ja lähde on mikä, hevosmiesten tietotoimisto?

Mm. Hesari kehtaa vieläkin väittää sivuillaan näin: "Tuuli on alustavien tietojen mukaan ollut onnettomuuspaikalla noin 17–20 metriä sekunnissa, mutta puuskissa tätä kovempaa."

Tiedän kyllä, että nämäkään lukemat eivät pitäisi olla isolle kopterille mikään ongelma. Jotain meni kuitenkin pieleen, ja tuntuu erikoiselta sattumalta jos säällä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
J.Heldenview sanoi:
vaihtoehdot:

-merivoimat (tykinruokaa)
-tekninen vika (potkuri katkeaa tai osuu pyrstöön)
-terroristi (onneksi meren yllä)
Toki mahdollista, mutta vain yksioikoista arvailua. Saattaisi äkkiseltään myös kuvitella että koneen turboahdetut suihkuturbiinimoottorit voisivat aiheuttaa jossain tilanteessa pamahduksia.......
 

Gearloose

Member
Liittynyt
13.6.2003
Viestit
379
speksejä:

Sikorsky S-76C+

- amerikkalainen, uusin versio Sikorsky S-76 -mallista, jota on valmistettu vuodesta 1979 asti noin 580 kappaletta

- kehitetty alun perin öljylauttojen henkilöliikenteeseen, käytetty paljon myös pelastus- ja ambulanssikäytössä sekä yritysjohtajien kuljetuksissa

- aerodynaamisuutensa ansiosta tavallista nopeampi helikopterimalli, laskutelineet nousevat ylös lennon ajaksi

- kaksi suihkuturbiinimoottoria, maksimiteho moottoria kohden 980 hv

- lennon aikana molemmat moottorit käytössä, myös yhdellä moottorilla pystytään lentämään ja laskeutumaan turvallisesti

- suurin matkanopeus 287 kilometriä tunnissa

- suurin toimintamatka 813 kilometriä

- suurin lentokorkeus 3 871 metriä, normaali lentokorkeus 200-500 metriä

- massa tyhjänä 3 128 kiloa

- rungon pituus 13,22 metriä, leveys 2,13 metriä

- pääroottorin halkaisija 13,41 metriä, rungon pituus roottorinlavat huomioiden 16,00 metriä

- varustettu muun muassa autopilotilla, säätutkalla, yhteentörmäysvaroittimella ja hätäkellukejärjestelmällä

- miehistönä lennoilla kapteeni ja perämies
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Charlie sanoi:
Ja lähde on mikä, hevosmiesten tietotoimisto?
Jostain luin tai kuulin tai näin sääkartan. Kuulemma tämänsuuntaisilla tuulilla tuulierot lahden eri puolilla voivat olla merkittäviä, vaikka matka on lyhyt. Suomessahan tuulet ovat olleet kovia.

Vaan en mitään vanno. Nimesin lähteen mielessäni varmaksi, mutta voin olla ihan väärässä. Lisäksi välitetty tieto on ollut yleensäkin ristiriitaista.

Mutta oli miten oli, niin matkalentokorkeudessa ja -nopeudessa etenevän kopterin pudottava tuuli tai virtaus saa olla hurja. Vaikea uskoa siihen ainakaan ainoana syynä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Maikkari:

Viron rannikolla oli tyyntä

Viron sisäministeriö on vahvistanut tiedon, jonka mukaan kopterionnettomuuspäivä oli varsin tyyni. Ministeriön mukaan tuuli puhalsi iltapäivällä idän puolelta kuusi metriä sekunnissa.

Jo aiemmin päivällä Viron rajavartiolaitos kertoi, ettei päivä ole ollut rannikolla kovinkaan tuulinen.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ok, no katsotaan mikä ilmenee onnettomuuden syyksi. Eiköhän se tieto sieltä mustasta laatikosta löydy.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
"Copterlinenkin lentäjiä kouluttanut
kokenut lentäjä Jussi Maristo sanoo
puolestaan, että kovakaan tuuli ei
pudota helikopteria. Mariston mukaan sääilmiöistä kopterin voivat pudottaa salama tai pyörremyrsky"
(yle txt)
 

72

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
16061
Hesari / net

Onnettomuuskoneessa oli tiettävästi mukana suomalaista työturvallisuusjohtoa: Työturvallisuuskeskuksen toimitusjohtaja Matti Kopperi ja johtaja Marjut Ruotsalainen sekä apulaisjohtaja Ari Seger ja yhteistoimintasihteeri Pentti Vainio SAK:n työympäristöosastolta. Samoin mukana on tiettävästi ollut Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n työelämäasiantuntija.
Turmakopterissa saattoi olla matkustajia, jotka olivat vaihtaneet laivamatkan helikopterilentoon. Lähes kaikki Helsingin–Tallinnan-väliä liikennöivät pika-alukset pysyivät keskiviikkona satamissa merenkäynnin vuoksi.
Kaikki neljä virolaisuhria olivat naisia. Kaksi heistä oli sisaret: virolaisen tutkimuskeskuksen hallituksen jäsen ja tunnetun liikemiehen vaimo sekä virolaisen makeistehtaan hallituksen jäsen. Kaksi muuta olivat viulunsoittaja ja pianisti.

Marjut Ruotsalainen

Pentti Vainio

Ari Seger

Matti Kopperi
 
Viimeksi muokattu:

72

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
16061
Ei toteutuneet koskaan nuo suunnitelmat. :frown:

"Työturvallisuuskeskuksen toimitusjohtaja vaihtuu. Työturvallisuuskeskuksen hallitus on valinnut keskuksen uudeksi toimitusjohtajaksi apulaisjohtaja Ari Segerin Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestöstä SAK. Hän ottaa uudet tehtävät vastaan 1.10.2005. Työturvallisuuskeskuksen nykyinen toimitusjohtaja Matti Kopperi jatkaa Työturvallisuuskeskuksen hallituksen erityistehtävissä tammikuun loppuun 2006."
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Tämän aamun Hesarissa ainakin olivat.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Mutta mielenkiintoista on kuulla mikä oli lopullinen syy. Moottorivika on kuitenkin todella epätodennäköinen, ei kuulosta uskottavalta että molemmat moottorit menisivät yht'aikaisesti. Mikäli aiemmin mainittu roottorivika olisi syy, niin ihmetyttää että miksei tähän ole tehty korjausta. Yleensähän ilmailussa kuitenkin jokainen ongelma rekisteröidään, sen riskit analysoidaan ja todennäköisesti riskialtis osa vaihdatetaan. Linkin kopterihan oli tehty vuonna '80 muistaakseni, joten koneessa on saattanut tapahtua muutoksia - copterlinen konehan oli vastaavasti varsin uusi.

Lisäksi noi molemmat tilanteet, kuten jossain ehdotettu joutseneen törmäyskin, antaisi lentäjille aikaa hätätoimenpiteisiin ja radiosanoman lähettämiseen - tämä lienee melko automaattinen toimenpide.

Kopterissa on pakko ollut tapahtua jotain todella dramaattista ja nopeasti. Molemmat miehistön jäsenet on kuitenkin todennäköisesti tulleet toimintakyvyttömiksi about välittömästi.

Tosin nyt kun aloin miettimään, niin olisiko sittenkin mahdollista että lentäjä olisi pystynyt vielä hallitsemaan konetta loppuvaiheessakin, ainakin tämänhetkisten tietojen mukaanhan laite oli säilynyt jotakuinkin eheänä. Eli olisiko mahdollisesti saanut loppuvedon suoritettua lähestulkoon? Mutta niin kovasti kuitenkin oli vielä liike-energiaa törmäyshetkellä ettei ponttoonien laukaisu enää onnistunut - arvattavista syistä. (Sikäli kun ponttoonien laukaisumekanismi oli edes ehjä rytinän jälkeen)
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Spekulaationa voisi sanoa, että jos koneesta olisi katkennut lavat, tai pultti, joka lapoja kiinnittää, niin kopteri tulee alas kuin kivi. Tärinä tällaisen sattuessa on sitä luokkaa, että mitään toimenpiteitä ei voi suorittaa, matkustajilta luultavasti lähtee tärinässä taju.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Edelliseen voisi vielä jatkaa, että jos lapa irtoaa tms. sekunnin murto-osassa tapahtuva liike saattaa saada aikaan pamauksen kaltaisen äänen?
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Katselin eilen keihäskisan "nollaheittäjien" aikana TV 1:stä häivähdyksittäin, jossa spekuloivat Ilmailulaitoksen mies, Copterlinen mies ja eversti (ev.-luut.)evp ansiolentäjä. He totesivat, että lavan murtuessa peli on menetetty välittömästi. Kone tärisee niin pahasti, että kaikki ovat toimintakyvyttömiä.

Lentäjä (erittäin särmä kaveri) kuvasi myös proseduureja hätä/häiriötilanteessa. On olemassa toimenpidelistoja, jotka ovat pilottien selkäytimessä ja myös paperilla. Tyypillisesti toinen pilotti lukee listaa ja toinen tekee. Yhdessäkään hätätilanteessa radioilmoitus ei ole kärkisijoilla, vaan yritetään saada tilanne ensin hallintaan. Siten ilmoituksen puuttuminen ei paljoa kuvaa tätä tilannetta.

Lentäjä arveli nopeuden olleen n. 130 solmua. Ponttoonit voi laukaista n. 75 solmus nopeudessa. Siis tässä tilanteessa olisi yritetty laskeutumista ja nopeuden hidastamista ja sitten lopuksi ponttoonien laukaisua juuri ennen mereen laskeutumista. Totesi, että jos tilanne on ollut äkillinen, ei ole ollut mitään mahdollisuutta em. toimenpiteisiin.

Oma kärkispekulaationi on sama kuin monella muullakin: roottorin murtuma.

Tragikoomista, ironista jopa absurdia on se, että Suomen työturvallisuushuiput menehtyivät juuri tässä onnettomuudessa, vieläpä sellaisen yhtiön koneessa, jolla huomautettavaaa edellämainitussa on ollut.

PS. Voisiko tämän keskustelun siirtää asiapuolelle ja jootenkin yhdistää siellä jo olevan kanssa?
 
Ylös