jps sanoi:
Tuommoista asennetta voi pitää varsin omituisena, en lue sitä koska kuulemani mukaan siinä on asioita, joita en hyväksy. Parempi on aina itse lukea ainakin alkua, jonka perusteella itse tietää mihin ottaa kantaa. Seuraava askel "tällaisten auktoriteettien" kunnioittamisessa olisi kirjojen polttaminen roviolla epäsopivina ja tuomittavina.
Jps, tässä on kyse viihdekirjallisuudesta, ei elämän suurimmista kysymyksistä. Jos ystäväni sanoo jokin leffan olevan ällö, niin ei se muakaan kiinnosta. Kuitenkin.. Jeesuksen ja muidenkin tuon ajan rabbien elämää ja opetusta on väännetty pilkkaankin asti.
Jos sanotaan Jeesuksella olleen 'suhde' ex-porton kanssa, vie se pohjan kaikilta hänen opetuksiltaan. Ihan sama, kuin Rabbi Hillel olisi ahminut pekonia ja potkaa hihkaisten samalla "älkääs, opetuslapseni, sikaeläintä syökö". Ei kukaan tällaista opettajaa kuuntele, ei olisi kuunneltu Jeesustakaan.
Tuosta "Jeesuksen avioliitosta".. Jokainen normaali israelilainen mies tuohon aikaan meni vanhempien järjestämään avioliittoon 16-20-vuotiaana. Ei kukaan, rabbi varsinkaan, olisi saanut ihastua tätä vastoin porttoon kadunkulmassa kolmekymppisenä ja pysyä vielä uskottavana, saati harjoittaa avioliiton ulkopuolella intiimisyyksiä. Muutenhan juutalaisen oikeuden olisi ollut helppo tuomita Jeesus, mutta tällaista Tooran rikkomisistahan ei löydetty hänen toimintakautenaan, vaikka kuinka etsittiin.
Blablabla joka tapauksessa..
On hyvää viihdettä ja myös viihdettä, jonka en usko viihdyttävän minua, sitä ei vaa huvita lukee ja mitä ihmeellistä siinä on. :tongue: Vapaa maa.
Rakastan tutkia ajanlaskun alun rabbien mietteitä, Josefuksen selostusta tuosta ajasta, sen kulttuuria ja historiaa tutustuen kaikenlaisiin tulkintoihin.
En minä, jps hyvä, etsi totuutta herra Brownin romaaneista, vaikka tarinankerronnassahan asiat esitetäänkin, kuin ne olisivat totuus, mutta jos jokin asia, jota pidän totuutena ei kestä normaalia tarkastelua, ja en puhu höpöhöpöpilkasta, niin luovun siitä mielelläni. :tongue: