Jaa vähän. Huonointa tuossa perustelussa oli minusta yleistys. Sinä niputit lahjakkaasti kaikki evoluutioteorian kannattajat -minä mukaan lukien- samaan muottiin.Sam sanoi:Yritetään tavallaan mennä siitä mistä aita on matalin. Vähän huono selitys, mutta ei nyt oikein irtoa näin aamutuimaan![]()
Pahoitteluni epäselkeästä yleistyksestä. Yleistinhän tuossa myös itseni kun puhuin koko rodusta.Törni sanoi:Jaa vähän. Huonointa tuossa perustelussa oli minusta yleistys. Sinä niputit lahjakkaasti kaikki evoluutioteorian kannattajat -minä mukaan lukien- samaan muottiin.
No tutustu ja ota kantaa. Se on kovin keskeinen osa juuri nyt kiivaana käyvää keskustelua. Jos et tuohon aiheeseen ole "tutustunut", eikä sinulla ole siitä mielipidettä, alat nopeasti olla vähemmän vakavasti otettava keskustelijaSam sanoi:Maapallon ikään en ole ottanut kantaa! En ole tutustunut siinä kiistanalaisiin väittämiin.
Oli toi siinä mielessä huono selitys, että mun mielestä asia on nimenomaan juuri päinvastoin: raamatun tulkintaan maailman synnystä uskovat menevät siitä, mistä aita on matalin. Kuittaamalla kaikki pikkasenkin monimutkaisemmat asiat Jumalan tekemiksi ihmeiksi, joita ei ihminen voi ymmärtää, säästyy aika hitonmoiselta vaivalta ja ajatustyöltä. Pikkasen kun asiaa vielä venytetään ja kärjistetään, niin säästyy myös vastuulta, koska kaikki on kuitenkin Jumalan tahdosta kiinni.Sam sanoi:Eiköhän tuo johdu ihan ihmisen luonteesta: ei haluta uskoa mihinkään yliluonnolliseen - asiaan mitä emme voi ymmärtä emmekä havainnoida suoranaisesti. Yritetään tavallaan mennä siitä mistä aita on matalin. Vähän huono selitys, mutta ei nyt oikein irtoa näin aamutuimaan![]()
Hissukseen varmaan tutustunkin. En kuitenkaan kiirehdi tuon asian suhteen. En koe tätä keskustelua niin vakavana, että täytyisi päästä sanomaan viimeinen sana. Rehellinen sen sijaan pyrin olemaan - myös omien lähtökohtien suhteen :thumbup:Törni sanoi:No tutustu ja ota kantaa. Se on kovin keskeinen osa juuri nyt kiivaana käyvää keskustelua. Jos et tuohon aiheeseen ole "tutustunut", eikä sinulla ole siitä mielipidettä, alat nopeasti olla vähemmän vakavasti otettava keskustelija![]()
:thumbup: Ymmärsit varmaan sitten myös minun ajattelutavan asiasta :thumbup:OoPee sanoi:mun mielestä asia on nimenomaan juuri päinvastoin.
Niin, suurimmalle osalle meistä ihmisistä tämä asia on tullut sivutuotteena. Me olemme kaikki saaneet yleissivistävän koulutuksen ja suuri osa meistä on vielä syventänyt näkemyksiään jatko-opintojen muodossa. Elämämme aikana olemme seuranneet medioita ja tietämyksemme asioista on täydentynyt ja syventynyt. Näillä eväillä olemme muodostaneet kuvan ja mielipiteen asioista.Sam sanoi:Hissukseen varmaan tutustunkin. En kuitenkaan kiirehdi tuon asian suhteen.
Juuri niitä tässä on odotettu kieli pitkällä :thumbup:Sam sanoi:Toisaalta olisi jossain vaiheessa kivaa saada myös niitä tieteellisiä faktoja - ihan sellaisten esimerkkien valossa, mitkä pystyy tarkistamaan eikä vain "on yleisesti tunnustettu tosiasia..." :thumbup: (
Olen siis ilmeisen tyhmä, kun en tiedä millä tieteellisillä perusteilla maapallon väitetään olevan alle 15.000 vuotta vanha eikä sen koulussa opetetun 4,6 miljardia vuottaTörni sanoi:Niin, suurimmalle osalle meistä ihmisistä tämä asia on tullut sivutuotteena. Me olemme kaikki saaneet yleissivistävän koulutuksen ja suuri osa meistä on vielä syventänyt näkemyksiään jatko-opintojen muodossa. Elämämme aikana olemme seuranneet medioita ja tietämyksemme asioista on täydentynyt ja syventynyt. Näillä eväillä olemme muodostaneet kuvan ja mielipiteen asioista.
Jännää että sinulle ei näin ole käynyt![]()
Aivan :ahem:Juuri niitä tässä on odotettu kieli pitkällä :thumbup:
Eipä oikein kukaan muukaan tiedä, millä tieteellisillä perusteilla maapallo olisi 15.000 vuotta vanha. Tämä väite maapallon iästä perustuu luomisteoriaan - so. eihän maapallo voi olla paljon vanhempi kuin ihminenkään.Sam sanoi:Olen siis ilmeisen tyhmä, kun en tiedä millä tieteellisillä perusteilla maapallon väitetään olevan alle 15.000 vuotta vanha eikä sen koulussa opetetun 4,6 miljardia vuotta :
Et sinä tyhmä ole. Et voi tietää millä tieteellisillä perusteilla maapallo on 15.000 vuotta vanha kun niitä todisteita ei ole. Mutta siksipä onkin melko nurinkurista väittää että maapallo on 15.000 vuotta vanhaSam sanoi:Olen siis ilmeisen tyhmä, kun en tiedä millä tieteellisillä perusteilla maapallon väitetään olevan alle 15.000 vuotta vanha eikä sen koulussa opetetun 4,6 miljardia vuottaTuonhan siis suuri osa suomalaisista tietää
![]()
![]()
Ei kai tässä meidän keskustelussamme muuten vaan mene asiat pikkusen sekaisin? Ainakaan mulla siis ei ole sellaista olettamaa, että harras kristitty automaattisesti uskoisi maapallon iäksi nuo mainitut 15 000 vuotta. Mun ihmettelyni ei siis kohdistunut uskovaisiin vaan niihin, jotka todella uskovat maapallon iän olevan pyöreet 300 000 kertaa vähemmän kuin mitä tiede on tähän mennessä pystynyt iäksi osoittamaan. Mä en rehellisesti sanottuna voi kuvitella, että tuommoisen uskomuksen takana olis faktoja vaan ainoastaan halu uskoa, että asia olis näinSam sanoi:Noin, nyt sitten katsoin uteliaisuuttani ensimmäisen vastaan tulevan linkin aiheesta![]()
http://www.kristitynfoorumi.fi/luominenvaievoluutio.htm
...niin enkä vieläkään väitä mitään maapallon iästä!
eli ne jotka uskovat evoluutioon (siis kristitytkään) eivät pääse taivaaseen. Ainakin siis tämän sivun mukaan (ja varmasti laajemmastakin ajatuksesta on kyse). Tähänhän myös Miquel viittasi, tosin kiisti sitten...http://www.kristitynfoorumi.fi/luominenvaievoluutio.htm
Eräät kristityt kirjoittajat, kuten vastineessa mainittu Tri Ross, olettavat, että luomisen 6 päivää (7 yhdessä lepopäivän kanssa) eivät olleet 24-tuntisia vuorokausia, vaan 7 geologista aikakautta.
Vaikka arvostan näitä yrityksiä saada aikaan sopusointu tieteen ja uskon välillä, en usko, että luominen ja evoluutio voidaan rinnastaa toisiinsa. Voit uskoa toiseen, mutta niiden sekoittaminen ei ole mahdollista. Usko evoluutioon on vaihtoehto uskolle Jumalaan. Siksi sen kannattajat eivät pyri perustelemaan asiansa oikeutusta Raamatulla. Mutta monet kristityt sen sijaan haluavat yhdistää nämä kaksi asiaa. He haluavat uskoa Jumalaan, mutta heille on opetettu, että evoluutioteoria on todistettu fakta. Niinpä nämä hyvää tarkoittavat teologit sitten pyrkivät sijoittamaan evoluution 1.Mooseksen kirjan tapahtumiin.
Sanoo naikkonen, jolla "Posts: 16,666"Formulanomi sanoi:Asia selvä.
eli ne jotka uskovat evoluutioon (siis kristitytkään) eivät pääse taivaaseen. Ainakin siis tämän sivun mukaan (ja varmasti laajemmastakin ajatuksesta on kyse). Tähänhän myös Miquel viittasi, tosin kiisti sitten...
Hyvin suvaisematonta ja suorastaan närkästyttävää.
kouvotsvoni sanoi:Sanoo naikkonen, jolla "Posts: 16,666"
Sinänsä mielenkiintoista, että krstinuskon piirissä (toki myös muidenkin uskontojen) on paljon ihmisiä, jotka katsovat oikeudekseen tehdä ainoan oikean tulkinnan ja sen perusteella määrätä joko maanpäällisestä elämästä ja uskon oikeasta tulkinnasta, sekä myöskin toimia Jumalan ja Jeesuksen asemasta tuomarina määrätessään ihmisiä kadotukseen kuoleman jälkeen.Formulanomi sanoi:Asia selvä.
eli ne jotka uskovat evoluutioon (siis kristitytkään) eivät pääse taivaaseen. Ainakin siis tämän sivun mukaan (ja varmasti laajemmastakin ajatuksesta on kyse). Tähänhän myös Miquel viittasi, tosin kiisti sitten...
Hyvin suvaisematonta ja suorastaan närkästyttävää.
Peesaan ja olen samaa mieltä omalta kohdaltani:ahem:Miguel sanoi:Oma sanottavani aiheesta alkaa olla kutakuinkin lopussa. Alan varmaan toistamaan jo itseäni.
Mun mielestä tämän toikki kertoo hyvin, että evoluutiolla, luomisella, id:llä, ja mitä tässä nyt onkaan esitetty kaikkia mahdollisia näkemyksiä, on kannattajansa ja vastustajansa. Kaikille näkemyksille löytyy perusteita, kritiikkiä, vastakritiikkiä. Kukaan ei pysty esittämään maailman synnystä aukotonta, tieteellisesti ehdottoman pätevää ja yksiselitteistä mallia. Kaikissa näissä on kritiikin ansaitsevia epäkohtia (jopa esittämässäni luomismallissa :eek!:(Ennenkuin joku ehtii kuitata, tämä näkemys on ollut minulla jo pitkään, ei tämän toikin synnyttämä näkemys).
Noh, tämä johtopäätös ei pitäisi olla kenellekään mikään uutinen. Oma motiivini on ollut kyseenalaistaa evoluution itsestäänselvyyttä selittävänä teoriana, ei niinkään tuputtaa kenellekään luomiseen perustuvaa maailmankuvaa.